Permalänk
Medlem

Bygglogg: BitFenix Comrade

Hej och välkommen till mitt nya projekt, Comrade!

I detta projekt kommer jag att utföra modifikationer på ett BitFenix Comrade. Jag valde det eftersom jag gillar formen och storleken på det, det är väldigt litet för att ta atx. Det har även dammfilter både i fronten och för psu. Trevliga funktioner för ett såpass billigt chassi

Det här är mitt första stora projekt, jag har moddat förut men det var aldrig några stora saker.
Jag hoppas att ni kommer finna detta intressant och jag hoppas att jag kommer lära mig mycket på vägen.

Jag skulle vilja börja med att tacka BitFenix och Inet som har gjort detta projekt möjligt!

De har försett mig med följande:

Mål:

Mitt mål med detta projekt är att med enkla medel få till en kompakt,tyst och stilren dator med god ventilation, här följer en del saker som ska göras för att uppnå detta:

  • ''Shroud'' till psu ska tillverkas.

  • Pci brackets kommer lackas vita. Eventuellt andra detaljer såsom fötterna och hårddisk burarna.

  • Chassit ska ljuddämpas.

  • Självklart den bästa kabeldragningen jag kan förmå. Har införskaffat sleevade förlängare som kommer underlätta med detta. Ville egentligen sleeva aggregatet men det får bli en annan gång.

  • BitFenix kommer släppa fönsterpaneler till Comrade och då ska jag köpa en, alternativt gör jag min egen panel.

  • Göra hål för fler fläktar i toppen.

  • Eventuell belysning.

Dold text

Komponenter:

CPU:i5 4670k
Chassi:BitFenix Comrade
GPU:Msi Twin Frozr IV GTX 760
Moderkort:Msi Z87 G45
Minne:Corsair 8gb Vengeance LP 1600 MHz
SSD:Samsung Basic 840 Series 120GB
HDD: Seagate Barracuda 2tb, Western Digital 500gb, samt en 2,5'' Toshiba på 250 gb
Processorkylning: Noctua NH-UH9B SE2
Nätverkskort:ASUS PCE-N53 Dualband N600
Nätaggregat:Cooler Master G650M
Övrigt: Scythe Kaze, Revoltec Twin Kit Lysrör, BitFenix Sleevning

Dold text

Uppdateringar:
8/3 2014:

Uppdatering 8/3 2014

Gjorde klart en prototyp till höljet igår, installerade den och drog en snabb kabeldragning:

Insidan. Vart ganska nöjd, ska göra ett nytt hölje idag, det kommer bli någon cm bredare samt svart, tycker det står ut för mycket med vitt.
Fläktkontrollen får sitta där tills vidare. Ska även försöka göra en ny monteringsanordning så man slipper se skruvarna.

Baksidan, dåligt med plats bakom moderkortsplåten, jag tror inte man kan dra 24 pin här, kanske något fläktkablel. Var lite pill att få igen panelen med 8-pin till cpu.

Kommentera gärna vad ni tycker!

BONUS

Såhär såg det ut i chassiet efter kvällens jobb. Slutliga resultatet på höljet, samt piffat upp kylaren lite med svarta ramar på fläktarna.

Noctua NF-B9 med svarta ramar. Vågade mig inte på bladen. Kan uppstå vibrationer om färgen blir ojämn har jag läst, vill inte riskera det.

Ber om ursäkt för bilderna, tagna med en s3. Imorgon ska jag försöka fixa ett minneskort till min Nikon d5100 så kanske det blir bättre bilder i framtida uppdateringar

Dold text

11/3 2014

Nu är det dags för ännu en uppdatering

Har haft lite problem med höga temperaturer på grafikkort och processor...
Efter en timmes Far Cry 3 låg processorns varmaste kärna på 70°c och grafikkortet på 78°c.
La på ny kylpasta på processorn (Arctic Cooling MX-4) och den gick ner till ~65°c. Men jag behövde mer luftflöde i chassiet och speciellt mer luft till grafikkortet.

Började med att byta ut den medföljande fläkten i bakkant till en ny. (Detta var främst estetisk främjande men även tystare)

Sedan monterade jag även en fläkt vid den övre av hårddiskburarna, den för 2.5''. Monterade även en fläkt på höljet som suger luft underifrån. Den får luft från ett antal hål jag har borrat i botten. Satte dit ett dammfilter också. Detta sänkte grafikkortets temperatur med cirka 5°c.

Gjorde även en ''fönstermod'' häromdagen. Vart väldigt bra även om det inte vart lika stort som jag hade hoppats på :/ Akrylskivan är limmad på insidan.
Ska försöka tona detta senare... Hittade rökfärgad bakljusfärg på biltema, kanske vore något? Eller någon slags film?

Monterade lysrören, vet ej om jag kommer använda dessa så mycket men det kanske är fint att titta på? Ber om ursäkt för glaset, är lite skitigt...

Slutligen lite helhetsbilder:

Baksidan, här ser man verkligen hur kompakt chassiet är, inte långt mellan i/o skölden och toppen på chassiet.

Högersidan sett framifrån.

Kommentera gärna vad ni tycker Skulle gärna vilja ha lite feedback på bilderna är de för stora?Är tyvärrr väldigt dålig på att ta kort, försöker ha bra belysning, undvika blixt, slå på ''auto'' på alla inställningar och hoppas på det bästa Kameran är en Nikon d5100]

Dold text

12/3 2014:

''Uppdatering'' 12/3 2014

Har börjat lite grann med överklockningen på processor och grafikkort.

Cpu:

Har inte hunnit längre än till 4.2 GHz på 1.2 volt, och jag tror jag nöjer mig med det. Den går upp i cirka 70°C i load då har jag alla fläktar lågt ställda på fläktkontrollern, tyst och bra.

Har kört denna klock i Intel Extreme Tuning Utility i 8 timmar medans jag var i skolan utan bsod. Prövade då att höja till 4.4 på samma volt men det gick ej.

Bänkade även processorn i samma program och det verkade gå rätt bra.
''Your system is performing excellent, nearly everyone with a Core i5 4670K at 4200MHz scores less.''

Gpu:

Vidare till gpu, där jag använt mig av Msi Afterburner. Är ganska grön på att överklocka grafikkort, så om ni har några åsikter...

Vart 2869 poäng i Furmark. ( Körde 1920x1080 i windowed, utan AA) Fick 1037 poäng med 8x MSSA.

Unigine Heaven 4.0 Fps: 31.1 Score: 783 Inställningar: 1920x1080, 8x AA, Fullscreen, Quality Ultra, Tesselation Extreme.

På bilden ser ni alla inställningar. Grafikkortet gick upp till 71°c som mest under testerna, körde 3 stycken och det här var det bästa, även det varmaste

Valideringslänkar:
Cpu:
http://valid.canardpc.com/f2gt9f

Gpu:
http://www.techpowerup.com/gpuz/23yu/

Dold text

19/3 2014

Uppdatering 19/03 2014

Projektet lider mot sitt slut.
De sista delarna är på plats och alla mål är uppfyllda.

Jag vill återigen tacka BitFenix och Inet som gjort detta möjligt, och även er som har följt. Hoppas att ni tycker det vart bra
I nästa projekt blir det sli, vattenkylning och överklockning i ett Nanoxia Deep Silence!

På återseende!

Dold text

Slutresultat

Slutresultat:

Dold text
Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Uppdatering 7/3 2014

Hej!

Har inte hunnit med så mycket ännu då jag inte har haft tid, men nu har jag hela helgen på mig.

Hade tänkt blir klar med höljet till nätaggregatet i helgen.

Lite bilder:

Har dämpat chassiet med bitumen för att få bort vibrationer som kan uppstå, har även monterat fläktarna jag fick med och bytt alla pci brickor, covers eller vad man kallar dem till vita. Satte i ett cx600 för att ta lite mått på hur höljet kommer bli.

Ha en trevlig helg, kommer en uppdatering imorgon eller på söndag

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Detta ska bli spännande att följa!

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 750D - Moderkort Gigabyte Z97X - CPU Intel i7 4790k - Ram 16 GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 801MHz - GPU NVIDIA GeForce GTX 760 - SSD 120GB Samsung 840 EVO HDD 233GB Hitachi HDT725025VLA380 SATA Disk Device Optisk enhet TSSTcorp CD/DVDW TS-H653L SATA
Citera om du vill att jag ska svara dig/läsa ditt inlägg! Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richii:

Detta ska bli spännande att följa!

Trevligt att du kommer följa

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Uppdatering 8/3 2014

Gjorde klart en prototyp till höljet igår, installerade den och drog en snabb kabeldragning:

Insidan. Vart ganska nöjd, ska göra ett nytt hölje idag, det kommer bli någon cm bredare samt svart, tycker det står ut för mycket med vitt.
Fläktkontrollen får sitta där tills vidare. Ska även försöka göra en ny monteringsanordning så man slipper se skruvarna.

Baksidan, dåligt med plats bakom moderkortsplåten, jag tror inte man kan dra 24 pin här, kanske något fläktkablel. Var lite pill att få igen panelen med 8-pin till cpu.

Kommentera gärna vad ni tycker!

BONUS

Såhär såg det ut i chassiet efter kvällens jobb. Slutliga resultatet på höljet, samt piffat upp kylaren lite med svarta ramar på fläktarna.

Noctua NF-B9 med svarta ramar. Vågade mig inte på bladen. Kan uppstå vibrationer om färgen blir ojämn har jag läst, vill inte riskera det.

Ber om ursäkt för bilderna, tagna med en s3. Imorgon ska jag försöka fixa ett minneskort till min Nikon d5100 så kanske det blir bättre bilder i framtida uppdateringar

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Riktigt cleant och snyggt! Bra jobbat!

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 750D - Moderkort Gigabyte Z97X - CPU Intel i7 4790k - Ram 16 GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 801MHz - GPU NVIDIA GeForce GTX 760 - SSD 120GB Samsung 840 EVO HDD 233GB Hitachi HDT725025VLA380 SATA Disk Device Optisk enhet TSSTcorp CD/DVDW TS-H653L SATA
Citera om du vill att jag ska svara dig/läsa ditt inlägg! Tack

Permalänk

Skulle hellre ha sett lite mer rött på grafikkortet samt en vattenkylning till cpu då kylaren är grotesk i mitt tycke
Annars väldigt snygg med kåpan och det lilla chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Richii:

Riktigt cleant och snyggt! Bra jobbat!

Tackar

Skrivet av xGreenRed:

Skulle hellre ha sett lite mer rött på grafikkortet samt en vattenkylning till cpu då kylaren är grotesk i mitt tycke
Annars väldigt snygg med kåpan och det lilla chassit

Hur menar du med rött på grafikkortet? Att jag skulle måla delar av kylaren?

Med vattenkylning antar jag att du menar ett slutet kit, tex Corsair h70, vilket jag ägde förut, men jag gillade inte den, visst den såg bra ut och kylde fantastiskt, men den var väldigt plastig och lät rätt mycket.

Jag och en kompis bytte kylare med varandra på ett lan så nu kör jag på luft, NH-U9B SE2, kyler visserligen inte lika bra men är tystare och mer pålitlig.
Tyvärr har ju Noctua ett ganska tråkigt färgschema... Man kanske skulle kunna ta av bladen och måla ramen svart? Ska kolla upp det. Själva kylartornet är det ju inga fel på, ser riktigt bra ut tycker jag.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Skrivet av Ainok:

Tackar

Hur menar du med rött på grafikkortet? Att jag skulle måla delar av kylaren?

Med vattenkylning antar jag att du menar ett slutet kit, tex Corsair h70, vilket jag ägde förut, men jag gillade inte den, visst den såg bra ut och kylde fantastiskt, men den var väldigt plastig och lät rätt mycket.

Jag och en kompis bytte kylare med varandra på ett lan så nu kör jag på luft, NH-U9B SE2, kyler visserligen inte lika bra men är tystare och mer pålitlig.
Tyvärr har ju Noctua ett ganska tråkigt färgschema... Man kanske skulle kunna ta av bladen och måla ramen svart? Ska kolla upp det. Själva kylartornet är det ju inga fel på, ser riktigt bra ut tycker jag.

Typ att det skulle stå MSI i rött eller så, då sleevingen är röd känns grafikkortet lite tråkigt :/
Förstår bytet, att måla känns lite långsökt. Så länge du är nöjd så ska du inte bry dig om vad andra tycker

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xGreenRed:

Typ att det skulle stå MSI i rött eller så sleevingen är röd känns grafikkortet lite tråkigt :/
Förstår bytet, att måla känns lite långsökt. Så länge du är nöjd så ska du inte bry dig om vad andra tycker

Skickades från m.sweclockers.com

Bra ide det där med loggan, men jag tror att det kan bli svårt att få till :/
Bokstäverna är nämligen räfflade

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Uppdatering 11/3 2014

Nu är det dags för ännu en uppdatering

Har haft lite problem med höga temperaturer på grafikkort och processor...
Efter en timmes Far Cry 3 låg processorns varmaste kärna på 75°c och grafikkortet på 78°c.
La på ny kylpasta på processorn (Arctic Cooling MX-4) och den gick ner till 70°c. Men jag behövde mer luftflöde i chassiet och speciellt mer luft till grafikkortet.

Började med att byta ut den medföljande fläkten i bakkant till en ny. (Detta var främst estetisk främjande men även tystare) I bakgrunden ser man lysrören.

Sedan monterade jag även en fläkt vid den övre av hårddiskburarna, den för 2.5''. Monterade även en fläkt på höljet som suger luft underifrån. Den får luft från ett antal hål jag har borrat i botten. Satte dit ett dammfilter också. Detta sänkte grafikkortets temperatur med cirka 5°c.

Gjorde även en ''fönstermod'' häromdagen. Vart väldigt bra även om det inte vart lika stort som jag hade hoppats på :/ Akrylskivan är limmad på insidan.
Ska försöka tona detta senare... Hittade rökfärgad bakljusfärg på biltema, kanske vore något? Eller någon slags film?

Monterade lysrören, vet ej om jag kommer använda dessa så mycket men det kanske är fint att titta på? Ber om ursäkt för glaset, är lite skitigt...

Slutligen lite helhetsbilder:

Baksidan, här ser man verkligen hur kompakt chassiet är, inte långt mellan i/o skölden och toppen på chassiet.

Högersidan sett framifrån.

Kommentera gärna vad ni tycker Skulle gärna vilja ha lite feedback på bilderna är de för stora?Är tyvärr väldigt dålig på att ta kort, försöker ha bra belysning, undvika blixt, slå på ''auto'' på alla inställningar och hoppas på det bästa Kameran är en Nikon d5100

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

''Uppdatering'' 12/3 2014

Har börjat lite grann med överklockningen på processor och grafikkort.

Cpu:

Har inte hunnit längre än till 4.2 GHz på 1.2 volt, och jag tror jag nöjer mig med det. Den går upp i cirka 70°C i load då har jag alla fläktar lågt ställda på fläktkontrollern, tyst och bra.

Har kört denna klock i Intel Extreme Tuning Utility i 8 timmar medans jag var i skolan utan bsod. Prövade då att höja till 4.4 på samma volt men det gick ej.

Bänkade även processorn i samma program och det verkade gå rätt bra.
''Your system is performing excellent, nearly everyone with a Core i5 4670K at 4200MHz scores less.''

Gpu:

Vidare till gpu, där jag använt mig av Msi Afterburner. Är ganska grön på att överklocka grafikkort, så om ni har några åsikter...

Vart 2869 poäng i Furmark. ( Körde 1920x1080 i windowed, utan AA) Fick 1037 poäng med 8x MSSA.

Unigine Heaven 4.0 Fps: 31.1 Score: 783 Inställningar: 1920x1080, 8x AA, Fullscreen, Quality Ultra, Tesselation Extreme.

På bilden ser ni alla inställningar. Grafikkortet gick upp till 71°c som mest under testerna, körde 3 stycken och det här var det bästa, även det varmaste

Valideringslänkar:
Cpu:
http://valid.canardpc.com/f2gt9f

Gpu:
http://www.techpowerup.com/gpuz/23yu/

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Ser bra ut Ainok

Visa signatur

Chassi: Fractal design define r4 svart, GPU: Msi gtx 980 twinfrozr @1300mhz, Cpu: 4670k @4,5ghz, CPU kylare:Noctua NH U14-S, MOBO: Msi Z87-G45, Ram: Crucial Ballistix 8gb @1866mhz, PSU: EVGA supernova G2 750w. SSD: Crucial m500 240gb, HDD: Seagate Barracuda 1tb, Skärm : Asus VG248QE 144hz :)

Permalänk
Medlem

Uppdatering 19/03 2014

Projektet lider mot sitt slut.
De sista delarna är på plats och alla mål är uppfyllda.

Jag vill återigen tacka BitFenix och Inet som gjort detta möjligt, och även er som har följt. Hoppas att ni tycker det vart bra
I nästa projekt blir det sli, vattenkylning och överklockning i ett Nanoxia Deep Silence!

På återseende!

Slutresultat:

Lämna gärna en kommentar på vad ni tycker

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Väldigt häftigt. Snyggt jobb!

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vix:

Väldigt häftigt. Snyggt jobb!

Tack Är lite missnöjd med kabeldragningen på baksidan, men det är väldigt trångt :/

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Proffsmoddare

Fint bygge!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC