Permalänk
Medlem

HTPC Bygge - GlowBox (Scratch Bygge)

Tjena och välkommen till ett projekt av en HTPC vid namn GlowBox
Jag har tjuvstartat en del i det här projektet och ni får hoppa in här även fast en stor del av allt det roliga redan är gjort, självklart har jag bilder från start och det finns mycket kvar att följa!
Situationen ser ut så här för mig, jag flyttade nyligen till en ny lägenhet och den är lite större än min förra. Så en HDMI kabel och stereosladd på 25 meter är inget alternativ då jag aldrig skulle klara av alla kablar... Även fast det finns kabellist osv så vill jag ändå såklart kunna surfa på tv:n i vardagsrummet

Okey, har ni skådat mina tidigare logar? De så kallade Tinys jag byggde? Det här projektet kommer att göras MYCKET seriösare, både mer seriöst och mer tid nedlagt nu när jag har tillgång till en del maskiner och verkstad. Det jag inte har tillgång till än är datordelar... Öh va? Har han inga datordelar än?
Yes
Men jag har alla mått, och det räcker gott och väl för att kunna påbörja projektet, mitt största problem är väl pengar till hårdvara, jag har en motorcyckel som behöver en hel del underhåll och den kostar mig en förmögenhet just nu. Men det får ta sin tid, och jag ska försöka uppdatera så gott det går!

Vi kan börja med att kasta upp ett par bilder på designen, och några rader kring vad jag tänkt mig.
Jag har alltid gillar borstad metall, och svag belysning i olika färger, och har ni sett mina tidigare loggar så kanske ni fattar! Om inte så se bilden nedan som är en blandning av de båda tidigare projekten.

Tanken är väl en clean borstad tjock front, som kommer bestå av ett lager akrylplast och ett ytterlager av 2mm rostfritt stål.
Resten av chassit är väl inte helt uttänkt ännu, alltså utseendemässigt. Förmodligen så blir lådan svart eller vit, blank såklart.

Vi kan väl starta med grunden av bygget, rostfritt stål i fyrkantsprofil 10x10 mm.
Först av allt måste man ju skissa lite, projektet kommer att baseras på ett Mini-itx moderkort och 2,25" hdd allt för att hålla nere storleken, och måtten ser ut så här!

Ursäkta handstilen! Och såklart mobil bilderna!!!! Iphonen klarar inte av att fota i verkstaden då det är lysrör där, deras låga hz gör att det flimrar och telefonen vägrar bestämma sig för om det är ljust eller mörkt inne.... Därav skit bilderna, men digitalkamera är på gång, så nästa uppdatering kommer att bli bättre! Håll ut Sweclockare!

Efter lite funderingar och mätning så var det väl bara att dra fram materialet då, här är profilerna och det är helt redo för att kapas upp!

Efter en del kapning och gradning/slipning så var det väl dags att börja bränna ihop grejerna, jag valde först att borra hål i profilerna, göra gängor och skruva ihop dom då det blir snyggare och lättare i projektet senare då grejerna ska i. Men efter att man stått med en 3,25 borr och lite tålamod i pelarborren så inser jag att det kommer ta en jävla massa tid och förmodligen gå en hel del borrar också. Så jag valde att tigga (svetsa) ihop ramarna.

Här kan man även se en del av botten till chassit, jag kommer även att göra den i "lager" för att bygga upp ventilation i lådan, ni får se strax.

Efter att ha svetsat ihop ramarna, toppen och botten vill säga, så började jag slipa bort svetsen lite, jag vill gärna inte att den tar i chassi plåten senare. Dom fick sig även en sväng i blästerskåpet för syns skull

Tanken med ventilationen i botten var perforerad plåt, det ska alltså vara strömmande luft underifrån rätt in i chassit, moderkort och diverse annan hårdvara kommer att fästas med plast och aluminium i chassits "skelett". Jag började med att klippa ut en lämplig bit som sedan skulle bockas för att få en snygg kant i chassit.

Här har vi den snygga saxen, klipper det mesta utan problem

Och bockmaskinen

Här kapar jag ut hörnen inför bockningen

Like a glove! Förmodligen ska jag försöka sätta fläktar på undersidan, fötterna till datorn kommer att svarvas i rostfritt, och dom kommer bli lite högre än vanligt, ca 3cm.

Chassiplåten klippt bockad och klar. Ursäkta skuttet förbi den delen. Passar bra och den kommer att skruvas från sidorna in i "skelettet".

Polycarbonate akryl som är klippvänligt, spricker inte vid bockning eller klippning som vanlig akryl gör. Bra skit helt enkelt!
Denna del ska bli den så kallade kantglöden till fronten, och fronten kommer att sticka ut ca 3-5 mm runt chassit.

Plåten klipp och klar! Ny kan vi börja limma ihop skiten så vi får en front att börja arbeta med!

Fram med spraylim, tvingar, klämtänger o hela faderittan!

Fronten skall borstas såklart!

Akrylen måste slipas med stålet för att få en snygg och jämn yta. Efter det skall kanterna poleras tills det ser ut som glas tamefan!!!!!

Rund i kanterna ska den vara. Så dessa måste slipas och det gör vi i bannslipen ni såg innan.

Jag avslutar dagens uppdatering med en bild på "helheten"

Jag är fortfarande på jakt efter delar, och när dom kommer kan det intressanta börja, Har ni delar över som ligger och skräpar eller kan tänka er att sälja av för ett bra pris så tveka inte att höra av er! Jag är ute efter ett vettigt mini-itx moderkort, processor, minnen och en hdd 2,25 tum.

Ha det gött så länge /Nicke!

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut, men jag är ytterst tveksam till användandet av spraylim för att fästa frontens plast- och stålplatta.
Ska bli kul att följa resten och se hur det blir i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Ser intressant ut, men jag är ytterst tveksam till användandet av spraylim för att fästa frontens plast- och stålplatta.
Ska bli kul att följa resten och se hur det blir i slutändan.

Nja, spraylimmet borde inte vara något problem, vi använder det till en del på fabriken, så det duger ju åt industrierna. Och det stod att det var väldigt hög vidhäftning, men man vet ju aldrig! Kan vara så att det inte blir bra också, isåfall får jag plocka isär fronten och försöka med något annat lim.

Hur som helst så återupptar jag på måndag, då är det dags att börja med Moderkortsplåten, och upphängning för hdd. Ska även ta och köpa en powerknapp, får bli nått simpelt.

http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/strombrytare/tryckstrombrytare/strombrytare-1-pol-fran-(till)-p36134

Permalänk
Medlem

Blir nog snyggt. Men ingen LED-knapp som i tiny? De är ju så snygga...

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Blir nog snyggt. Men ingen LED-knapp som i tiny? De är ju så snygga...

Oklart än så länge, kan hända att det blir en sån
Är osäker på om ljuset från den kommer att störa då man ser film, den kommer hamna under stereon i tvbänken. Så jag har inte riktigt bestämt mig ännu.
I morgon börjar jag med moderkorts plåten och hdd infästning!

Permalänk
Medlem

Kom hem för en stund sedan efter att ha fått lite skit gjort, blir halv trögt utan prylar,men det går ju endå. Finns mycket att göra även fast jag inte har några grejer ännu.

Kanten från ventilationsplåten ska kortas och svetsas fast

Spänner fast skiten inför svetsningen

Gjorde även i ordning bakstycket till burken, blev bra. Den kommer också fästas i ramen med skruv.

Det får duga.. Orkar inte vara så as noga på baksidan.

Ritningar över hårddiskar, började göra ett hdd rack, tänkte göra det av akrylplast då det är lämpligare än plåt till hårddiskarna enligt mig, just för att det är lättare att jobba med.

Bockning

Om jag hinner ska jag börja göra distanser till moderkortsplasten. Sen ska väl ramen skruvas ihop, och fronten ska väl få sig lite fästen o skit.
Vi får se vad som händer! Håll utkik!

Permalänk
Medlem

ARLA Plast har man ju jobbat på.. Jag kanske tillomed har extruderat skivan du använder

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.