Microsoft experimenterar med gratisversion av Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

http://www.google.com/policies/privacy/
Så loggning om vem du ringer, hur länge, vilka appar du kör osv för att :
"Information som vi samlar in från våra tjänster används för att tillhandahålla, underhålla och förbättra tjänsterna, utveckla nya tjänster och skydda Google och våra användare. Vi använder också informationen för att ge dig anpassat innehåll, till exempel sökresultat och annonser som är mer relevanta för dig. "
Nu är policyn riktad till både Android och Googles övriga tjänster. Så det beror på hur man villl tolka detta.

Vill man bara prata Android, så kan man ju köra sin telefon helt utan ett google-konto, självklart. Men då blir ju telefonen för de flesta handikappad. Och risken är att datat ändå skickas till google, fast utan koppling till ett google-konto, så långt ned har jag inte grävt i användaravtalen.

Men syftet med min kommentar var inte att basha något, utan att påpeka att det som kommer gratis kostar.

Det du gjorde var att påpeka att Android har reklam vilket det inte har. Google tjänar inte på Android i sig,
utan på att folk använder tjänsterna och det är fler som använder deras tjänster pga Android.
Nej man måste inte ha Google konto, bara om man vill ladda ner appar från Play store, men ser inte problemet
i det för man kan ju bara ha kontot just för att ladda hem appar. Precis som på iPhone, hade ju bara Apple konto
för att kunna ladda ner från App store

Permalänk
Skrivet av Evil Peter:

De som är gamla nog att minnas när Win95 kom, eller de som läste på lite om den releasen, så fick ju det minst lika mycket kritik som Win8.

Jag är tillochmed gammal nog att minnas att det INTE fick det. Det fick en del kritik för att det inte var 100% kompatibelt med applikationer skrivna för MS-DOS 6.22 och Windows 3.11, trots "emuleringsläge" -- Win95 hade t.ex. förbättrad minneshantering som gjorde att en del fulhack inte längre funkade -- och ytterligare en del kritik för att det inte byggde på det mer avancerade WindowsNT, annars ansågs det helt riktigt vara ett mycket bättre OS än 3.11. Det finns ingen likhet med Windows 8.1. De enda Windows som kan jämföras med 8 är Windows 3.0 och Vista, och inte ens de fick lika dåligt mottagande som Win 8.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Jag är tillochmed gammal nog att minnas att det INTE fick det. Det fick en del kritik för att det inte var 100% kompatibelt med applikationer skrivna för MS-DOS 6.22 och Windows 3.11, trots "emuleringsläge" -- Win95 hade t.ex. förbättrad minneshantering som gjorde att en del fulhack inte längre funkade -- och ytterligare en del kritik för att det inte byggde på det mer avancerade WindowsNT, annars ansågs det helt riktigt vara ett mycket bättre OS än 3.11. Det finns ingen likhet med Windows 8.1. De enda Windows som kan jämföras med 8 är Windows 3.0 och Vista, och inte ens de fick lika dåligt mottagande som Win 8.

Windows me

Permalänk
Avstängd

En annan kritik som också drabbade Microsoft, Intel och Win95. Var den snabba utvecklingen av datorernas kraft.
En stor mängd människor hade köpt dyra datorer, bara något eller några år innan WIn95 släpptes.
Flera gamla 386 och 486sx (kanske även vekare 486dx) datorer var inte kompatibla med Win95.

Betänk på att en PC runt mitten av 90-talet, kostade 10 000-15 000kr även om det var en billig Packard Bell eller Compaq.
Från mitten av 90-talet till 2000 steg processorhastigheten från 66-90MHz till över 1GHz, hårddisk storleken från 160-200MB till flera GB och internminne från 4-8MB till flera hundra MB
Självklart fanns det människor som satt med datorer för dyra pengar som året efter köpet, inte längre fungerade med nya program och OS.

Inte heller hjälpte det med att Intel gjorde en "Christmas Scam" Efter julhandeln i USA ett år på 90-talet, släppte Intel en ny generation av MMX processorer som gjorde julhandels datorerna omoderna.
Intel blev dömda i USA att betala skadestånd till flera köpare av den äldre modellen.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Fafne:

Flera gamla 386 och 486sx (kanske även vekare 486dx) datorer var inte kompatibla med Win95.

Ja, fast den kritiken gällde all mjukvara på den tiden. Det är lätt att glömma idag när mjukvaran inte längre driver hårdvaruutvecklingen, men på den tiden gick utvecklingen så snabbt att en ett år gammal dator kunde inte köra årets nya spel, och gick på knäna av årets applikationer. För att köra ny mjukvara var man tvungen att uppdatera datorns hårdvara varje år.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Det du gjorde var att påpeka att Android har reklam vilket det inte har. Google tjänar inte på Android i sig,
utan på att folk använder tjänsterna och det är fler som använder deras tjänster pga Android.
Nej man måste inte ha Google konto, bara om man vill ladda ner appar från Play store, men ser inte problemet
i det för man kan ju bara ha kontot just för att ladda hem appar. Precis som på iPhone, hade ju bara Apple konto
för att kunna ladda ner från App store

Gammalt citat.
Nej, påpekade inte att Android har reklam, jag säger att google sparar hur man använder telefonen för att kunna sälja den informationen över användarbeteenden för marknadsföring. Sedan om man ser reklam eller inte är en annan sak, men google använder användaren för att tjäna pengar även om man inte ser reklam.
Men detta är ju inte speciellt för google

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Gammalt citat.
Nej, påpekade inte att Android har reklam, jag säger att google sparar hur man använder telefonen för att kunna sälja den informationen över användarbeteenden för marknadsföring. Sedan om man ser reklam eller inte är en annan sak, men google använder användaren för att tjäna pengar även om man inte ser reklam.
Men detta är ju inte speciellt för google

Spelar ingen roll om det är gammalt eller ej.
Det du sa var att jag hade fel om att du inte är tvingad till tjänster och att det inte finns reklam i Android.
Och nu säger du att du inte påpekade att dom hade reklam i operativsystemet?
Vad jag skrev från början:

Citat:

"Ingen som tvingar dig att använda Googles tjänster, och det finns ingen reklam i
operativsystemet, den enda reklam du hittar är i gratisappar och på hemsidor vilket inte har med Android att göra."

Och du svarar:

Citat:

"Inte sant, google tar del av din användar-data för att kunna rikta specifika annonser till dig som dom sålt för pengar till företag som vill nå dig, när du googlar, kollar på Youtube osv. Skicka 15 mail i gmail om apor på cykel så kommer du få en bild på apor på cykel i högerkanten när du googlar så småningom."

Alltså skriver du först att jag har fel, sedan att du får riktad reklam på Youtube, Googles söktjänst osv.
Jag hade inte fel alls, du får ingen reklam i Android, men det är möjligt att dom samlar in info från dig för att veta vad för
reklam dom ska visa, tycker inte det är dåligt, jag ser hellre reklam som gynnar mig än massa strunt

Permalänk
Medlem

Verkar som att ni diskuterar olika saker? Android och googles propertiära appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Verkar som att ni diskuterar olika saker? Android och googles propertiära appar.

Det jag skrev från början är att Android i sig inte har reklam, utan reklamen ser du på Google,
Youtube, Gmail osv. Då han bl.a svarar att det är fel men börjar sedan babbla om
något annat så förstår inte riktigt hur han tänkte

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Spelar ingen roll om det är gammalt eller ej.
Det du sa var att jag hade fel om att du inte är tvingad till tjänster och att det inte finns reklam i Android.
Och nu säger du att du inte påpekade att dom hade reklam i operativsystemet?
Vad jag skrev från början:
Och du svarar:
Alltså skriver du först att jag har fel, sedan att du får riktad reklam på Youtube, Googles söktjänst osv.
Jag hade inte fel alls, du får ingen reklam i Android, men det är möjligt att dom samlar in info från dig för att veta vad för
reklam dom ska visa, tycker inte det är dåligt, jag ser hellre reklam som gynnar mig än massa strunt

Jag har fortfarande inte skrivit att man får reklam, de exempel jag angav var just exempel för att hänvisa till något, inte heller att det är dåligt eller bra om man nu får reklam. Jag påpekar bara det faktum att när man använder något som är gratis så är det för att dom profiterar i det på ett annat sätt, och i detta fallet för att sälja reklam efter användarmönster. Ingen värdering i det varken för eller emot, det fyller ett syfte. Däremot tror jag det är bra att ha med i bakhuvudet att får man något gratis så finansierar det man gör där någonting annat. That's it.
Mozilla per om donationer.
Java slänger in kryssrutor om ask toolbar och hoppas att man missar att kryssa ur dem.
Finns mängder med varianter. Men när någon säger "Ni får vår mjukvara gratis!" (som nu fallet ändå inte blir i trådämnet som det verkar), då kan man ju fundera på hur företaget får pengar.
I MS fall så skulle dom i princip kunna ge bort Windows för att hålla folk inskolade på Windows för att underlätta sin försäljning till företag.
Man brukar ju säga "Är det gratis är du produkten".

Har du tagit illa upp för att det är ett känsligt ämne ber jag om ursäkt. Ska kolla igenom gamla poster så det inte är några syftningsfel som ställer till det. Jag har inte med flit hävdat att Android har reklam, bara att det man gör i telefonen med Android används för att sälja reklam och användarmönster i syftet tjäna pengar för Google, och mängder med företag med dom, inte heller om detta är bra eller dåligt, bara att det är så, det är en finansieringsmodell.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här