Vibration ifrån datorchassit på ASUS G750JX ROG

Permalänk

Vibration ifrån datorchassit på ASUS G750JX ROG

Hej!

Har nyligen köpt ny dator. ASUS G750JX ROG. Är helnöjd med den. Förutom en sak;

När jag har strömsladden i kommer det en svag, men klart kännbar elektrisk vibration ifrån datorchassit. Känns tydligt när jag placerar fingrarna/lägger handen strax ovanpå det. Har ingen skiva i och det kommer inte ifrån hårddisken. Tar jag ut strömsladden och kör enbart på batteriet är vibrationen inte där.

Har varit ute i butiken där jag köpte datorn, frågat om det och kännt på deras maskiner. Där existerar inte problemet. Fick rådet att säkerhetskopiera och kontaka Asus.

Undrar nu om det finns fler som har samma problematik? Eller om det rent av finns någon kunnig som har lösning/tips på problemet?

Har varit i kontakt med Asus och fått konstaterat att det inte skall vara så. Men vill helst inte skicka iväg datorn till serviceverkstad. Tror ju inte att det skadar datorn, men är inte helt säker.. Kanske en sak jag får ta så att säga. Men undrar eftersom jag lagt ut en hel del pengar på en sprillans ny och bra dator som för övrigt inte problematiserar.

MVH " Septembro

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Hej!

Så är det hos mig också, fast även på golvlampor och andra elektronikvaror.
kännde det också under min praktiktid på elgiganten att många datorer surrade när man tog på dom.

Jag är helt säker på att surret är vår 50/60 HZ spänning i elnätet, men vet inte om det beror på dålig jord eller annat.

Du är iaf inte ensam

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Inaktiv

Det är ingen fara, kan vara så på elektronik

Permalänk
Skrivet av Bluestreakfus:

Hej!

Så är det hos mig också, fast även på golvlampor och andra elektronikvaror.
kännde det också under min praktiktid på elgiganten att många datorer surrade när man tog på dom.

Jag är helt säker på att surret är vår 50/60 HZ spänning i elnätet, men vet inte om det beror på dålig jord eller annat.

Du är iaf inte ensam

Okej. Tack för svar! Skönt att veta att jag inte är ensam om "problemet". Kul att du säger så, har också en golvlampa som surrar
Jag har inhandlat ett nätavstörningsfilter med överspänningsskydd. Inte för att det märkbart hjälper, men men..

MVH " Septembro

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Det är ingen fara, kan vara så på elektronik

Ok. Skönt att veta. Tack för svar.

MVH " Septembro

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är för att din dator är ojordad. Datorn jordar sig genom dig. Ingen fara..

Permalänk
Skrivet av NeVroe:

Det är för att din dator är ojordad. Datorn jordar sig genom dig. Ingen fara..

Okej. Tack för svar! Men kan det vara bra? Att datorn jordar sig igenom mig?

Den är ju ansluten till ett jordat vägguttag, kopplat till ett jordat grenuttag med nätavstörningsfilter + överspänningsskyd. Hmm..

Jaja.. Det är väl bara att gilla läget. Datorn felar ju inte.

MVH " Septembro

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om det finns skillnad i potential mellan jord och dig så kan det mycket väl kännas vibrationer eller liknande från din hemelektronik dock så kan detta tyda på ett eventuellt elfel i huset. Om du nu har jordade uttag samt jordad utrustning.

EDIT: Nej själva vibrationerna du känner av är varken farliga för dig eller datorn.