Permalänk
Medlem

Bygglogg - FrostByte

Halloj! Byggde ihop den här för två veckor sedan men tänkte att eftersom jag fortfarande ska jobba med den så kan jag väl göra en logg
Detta är mitt första datorbygge någonsin. Har alltid köpt färdigbyggt men nu tänkte jag bygga en egen, både för skojs skull men samtidigt för att lära mig då jag älskar datorer
Datorn kommer användas till rendering, spel, recording och liknande.

Min fina logga som jag fått på fint på chassit sen efteråt: (bakgrunden byttes till vitt sen)

Bilder på själva bygget:

Alla delar, finns i min signatur

Älskar 500R, bästa valet jag gjort

Ut med nätagget!

Det som jag kände skulle vara det mest jobbigaste eftersom jag var rädd att böja en pin, gick dock bra!

Kylaren på efter ett bra tag, eländigt fäste! Blev nog inte direkt perfekt med pastan det har jag alltid kännt på mig, men har ingen pasta att byta ut med och orkar inte direkt, tempen är ju under 70 iaf

Tog ett tag innan jag satte i moderkortet, tydligen så var det förinstallerade standoffs och det googlade jag runt i evigheter för att dubbelkolla, var sjukt rädd att det skulle bli fel grafikkortet var lätt dock

Hårddisken isatt i den fina buren

Skruvat fast min ljuvliga SSD

Det roligaste av allt kvar, Kabeldragningen!!... fast dock var det inte skoj alls. Men i alla fall.

Älskade att jag fick med en sådan här

Lite mer kabeldragning här bak

Nästan slutprodukten!

Tredje booten efter lite problem med CPU fläkten som inte satt ordentligt i motorn så var jag i Bios!

Mitt failade försök att låna CD läsaren från vår gamla burk

Äntligen inne i windows tack vare en USB sticka! Bygget började vid cirka klockan halv två och jag var inne i windows efter klockan 9! PUST.

Slutprodukten! FrostByte loggan sitter fint lite på kanten där också. Blev liiiiiite sned vilket jag stör mig på men som ingen märker

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Lite uppdateringar!

Äntligen fått in en CD läsare!

Tagit bort övre hårddiskburen för bättre luftflöde. Nätagget är inskickat pga coilwhine så därför ser det mycket tomt ut där i chassit.

Och sen kommer framtida sakerna jag tänker göra.

Tänkte att jag skulle montera en NZXT HUE för att få ett lite bättre blå/vitt tema i chassit. Men samtidigt också för att få se det bättre i chassit tänkte jag ta bort gallergrejen på sidan och sätta i en glas/plastskiva i stället.
Borde ju inte vara så svårt att få bort den då det är bara att böja upp kanterna och lyfta ut den. Men sen kommer ett problem jag funderat på hur man ska lösa. När man har glasskiva där i stället kommer de däringa metallhållarna som håller fast ''gallret'' synas ganska tydligt, hittade en bild på det här. Ser för jävligt ut enligt mig, jag kommer säkert störa mig på det lika mycket som på den sneda loggan. Någon som har någon idé hur man löser det? Tejp kanske skulle fungera om man sätter det runt?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Alltid kul att läsa byggloggar
Snyggt chassi!
Härligt att det gick bra med processorn o alla pins.
Fick ett nytt moderkort häromdan av morfar som en födelsedags present och den hade 4 böjda pins när ja öppna o kika :/

Nöjd med nätagget? Funderar på ett sånt

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerUtanZ:

Alltid kul att läsa byggloggar
Snyggt chassi!
Härligt att det gick bra med processorn o alla pins.
Fick ett nytt moderkort häromdan av morfar som en födelsedags present och den hade 4 böjda pins när ja öppna o kika :/

Nöjd med nätagget? Funderar på ett sånt

Just nu har jag inget att klaga på med nätagget.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT