Vad påverkar en spelservers "ms"?

Permalänk
Medlem

"Block lag", dvs när block kommer tillbaka efter man slagit sönder dem, beror mycket sällan på Internetanslutningen. En latens på 70ms skapar inte block lag. Det är mycket troligare att servern inte hinner med, antingen pga dålig hårdvara eller på för lite minne allokerat via Java.

Permalänk
Medlem

Spelar du på samma dator som spelservern ligger på eller har du en dedikerad datorn för det?

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Moderkort.
Dom snabbaste CPUer du kan ha i det kortet är Phenom II X4 och Phenom II X6. Sådana hittas numera begagnade.
Det kan också vara idé att försöka överklocka RAM en smula.

Tack för hjälpen!

Vad tror du om denna processorn? AMD Phenom II X4 2,8Ghz Am2+ socket?

Och vad bör jag betala för den?

Permalänk
Skrivet av Pake:

Spelar du på samma dator som spelservern ligger på eller har du en dedikerad datorn för det?

Jag har en dedikarad server för det.

Permalänk
Medlem

Vad för kommando startar du servern med? Får den tillgång till mera än 1gb ram att jobba med t.ex.?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Skrivet av olol:

Vad för kommando startar du servern med? Får den tillgång till mera än 1gb ram att jobba med t.ex.?

Jag kopierade texten där står på Minecrafts hemsida och ändrade Mb:en till 6XXX, så där ska finnas nog med RAM alcolerat

Permalänk
Medlem
Skrivet av rrasmuuus:

Tack för hjälpen!

Vad tror du om denna processorn? AMD Phenom II X4 2,8Ghz Am2+ socket?

Och vad bör jag betala för den?

Personligen hade jag försökt hitta en med en högre GHz, typ en AMD Phenom II X4 965 eller AMD Phenom II X4 955. Iofs har jag ju åxå en MC server, men efter som jag kommer flytta ur min lägenhet under sommaren tror jag. Och då kan jag inte ha servern på så jag har tänkt starta efter sommarlovet.
Minecraft verkar inte kunna hantera flera trådar så bra, det är därför jag söker en 4 kärnig med lite högre GHz.

Permalänk
Skrivet av jakob55:

Personligen hade jag försökt hitta en med en högre GHz, typ en AMD Phenom II X4 965 eller AMD Phenom II X4 955. Iofs har jag ju åxå en MC server, men efter som jag kommer flytta ur min lägenhet under sommaren tror jag. Och då kan jag inte ha servern på så jag har tänkt starta efter sommarlovet.
Minecraft verkar inte kunna hantera flera trådar så bra, det är därför jag söker en 4 kärnig med lite högre GHz.

Jag har ju bara AM2+ socket. Behöver AM3 för att kunna ha de där processorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rrasmuuus:

Jag har ju bara AM2+ socket. Behöver AM3 för att kunna ha de där processorerna.

http://www.gigabyte.us/support-downloads/cpu-support-popup.as... vad jag kan se här så borde det gå. Du kanske behöver flasha BIOS dock.(Någon får gärna rätta mig om jag har fel)

EDIT: Det moderkortet klarar inte en 965a som är C2 stepping men C3 ska gå bra från BIOS F5

Permalänk
Skrivet av jakob55:

http://www.gigabyte.us/support-downloads/cpu-support-popup.as... vad jag kan se här så borde det gå. Du kanske behöver flasha BIOS dock.(Någon får gärna rätta mig om jag har fel)

EDIT: Det moderkortet klarar inte en 965a som är C2 stepping men C3 ska gå bra från BIOS F5

Vad är C2 och C3? Och hur ser jag vilket det är?

Permalänk
Medlem

Har du installerat Java 64-bit eller 32-bitar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rrasmuuus:

Ökar verkligen snapshots laggs? Jag har kört med det på servern sen den startades så kan tyvärr inte byta till 1.7.

Jag TROR orsaken är processorn, men är inte helt säker än. Någon som vet ett bra sätt att testa?

Jag tror inte att orsaken är processorn. Som jag sa innan så kör jag en MC server på en burk med en Atom CPU, närmare bestämt en Synology NAS. Enligt denna siten http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php så är din CPU mer än dubbelt så snabb som min. Dessutom har jag bara 1GB minne i NAS'en.

Jag kör dessutom Bukkit med några få addons, men addonsen ökar också på belastningen även om de är få.

Vid något tillfälle har jag upplevt det som du beskriver och då har det löst sig genom att starta om MC Servern. Själva NAS'en har jag aldrig behövt starta om.

Snapshots kan ge upphov till lagg eftersom de innehåller kod som är ny och kanske inte så noga testad. Det är alltså betydligt större risk för ooptimerad kod, minnesläckor osv. i en snapshot build.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rrasmuuus:

Vad är C2 och C3? Och hur ser jag vilket det är?

Det är lite över min kunskap men jag tror att det är typ vilken "batch". Först kom C1 sen C2 sen C3. Anledninen till att bara C3 funkar är att den har en TDP på 125W ist för 140W som det är på C2. Dock får någon rätta MIG här med för jag vet inte om jag har rätt. Det är bara mina spekulationer...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag tror inte att orsaken är processorn. Som jag sa innan så kör jag en MC server på en burk med en Atom CPU, närmare bestämt en Synology NAS. Enligt denna siten http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php så är din CPU mer än dubbelt så snabb som min. Dessutom har jag bara 1GB minne i NAS'en.

Jag kör dessutom Bukkit med några få addons, men addonsen ökar också på belastningen även om de är få.

Vid något tillfälle har jag upplevt det som du beskriver och då har det löst sig genom att starta om MC Servern. Själva NAS'en har jag aldrig behövt starta om.

Snapshots kan ge upphov till lagg eftersom de innehåller kod som är ny och kanske inte så noga testad. Det är alltså betydligt större risk för ooptimerad kod, minnesläckor osv. i en snapshot build.

Kan det bero på att RAM-minnena är slöa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rrasmuuus:

Tack för hjälpen!

Vad tror du om denna processorn? AMD Phenom II X4 2,8Ghz Am2+ socket?

Och vad bör jag betala för den?

I listan som länkats kan du se vilka CPUer som funkar på ditt moderkort.

En Phenom II X4 965 BE eller liknande behöver man nog inte ens ge 400:- för längre. X6or kostar lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rrasmuuus:

Kan det bero på att RAM-minnena är slöa?

nej

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rrasmuuus:

Kan det bero på att RAM-minnena är slöa?

Detta är det sista jag skriver i denna tråden eftersom det verkar som att du bara lyssnar på hälften av de tips du får och fortsätter att fiska efter de svar som du verkar vilja ha, i detta fallet att hårdvaran är för slö.

Om ram-minnena är slöa, vad ska du göra åt det? Det är kanske bättre att "gräva där man står" och testa alla de tips som du faktiskt fått.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Pake:

Har du installerat Java 64-bit eller 32-bitar?

64-bit

Permalänk
Skrivet av giplet:

Detta är det sista jag skriver i denna tråden eftersom det verkar som att du bara lyssnar på hälften av de tips du får och fortsätter att fiska efter de svar som du verkar vilja ha, i detta fallet att hårdvaran är för slö.

Om ram-minnena är slöa, vad ska du göra åt det? Det är kanske bättre att "gräva där man står" och testa alla de tips som du faktiskt fått.

Jag har lyssnat på allt. Men jag kan inte byta till 1.7 från snapshoten då vi redan byggt en hel den som har med snapshots att göra. Världen hade bara blivit helt upp och ner. Därför vill jag veta om det kommer lagga mindre om jag köper ny processor.

Om det är något mer tips du tycker jag ignorerat så vill jag gärna veta vilket.

Permalänk
Skrivet av sepnesh:

Jag skulle kolla över systemresuserna när det börjar strula.
Hur mycker RAM, CPU, nätverk, används.

CTRL+ALT+DEL, i Windows. Finns det inte en flik för det (?) var ett tag sen jag satt med Win..

Kommando, "top" i Linux funkar fint. Om du nu använder det.

Processorn går på 50-90% när 4+ spelare är inne.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Trådar sammanfogade*

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rrasmuuus:

Hej! Jag hostar en Minecraft server där i genomsnitt 3 spelare är inne samtidigt. Jag har börjat få hög ms på servern den senaste tiden. Jag har

50Mbit/s Download och 10Mbit/s Upload och jag när jag frågade hur många spelare jag skulle kunna ha inne samtidigt så svarade nästan alla 23 spelare. Men med 3 spelare inne har jag ibland upp till 70 ms. Min fråga är, är det bara Internet hastigheten som påverkar ms:en eller påverkar även Processor, RAM, Hårdisk m.m. den?

Skrivet av giplet:

Jag tror inte att orsaken är processorn. Som jag sa innan så kör jag en MC server på en burk med en Atom CPU, närmare bestämt en Synology NAS. Enligt denna siten http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php så är din CPU mer än dubbelt så snabb som min. Dessutom har jag bara 1GB minne i NAS'en.

Jag kör dessutom Bukkit med några få addons, men addonsen ökar också på belastningen även om de är få.

Vid något tillfälle har jag upplevt det som du beskriver och då har det löst sig genom att starta om MC Servern. Själva NAS'en har jag aldrig behövt starta om.

Snapshots kan ge upphov till lagg eftersom de innehåller kod som är ny och kanske inte så noga testad. Det är alltså betydligt större risk för ooptimerad kod, minnesläckor osv. i en snapshot build.

Testa att byta till den stabila versionen, du kan ha flera versioner på samma dator.
Det är inte din hårdvara som sätter stopp vid ~3 spelare inne samtidigt.

Alt. om du det inte löser sig (hiitar felet), installera om datorn.

Permalänk
Skrivet av sepnesh:

Testa att byta till den stabila versionen, du kan ha flera versioner på samma dator.
Det är inte din hårdvara som sätter stopp vid ~3 spelare inne samtidigt.

Alt. om du det inte löser sig (hiitar felet), installera om datorn.

Är du 100% säker på att det inte är hårdvaran? Testade med 1.7 och fick samma Ms och lagg. När runt 6 pers är inne så är processorn på 90%, och det verkar som desto mer Processorn användningen ökar desto mer ökar ms.

Permalänk
Medlem

Du vet att man inte kan ändra på ms? den är konstant.
Alltid en tusendel av en sekund, varken mer eller mindre.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Du vet att man inte kan ändra på ms? den är konstant.
Alltid en tusendel av en sekund, varken mer eller mindre.

ms millisekund alltså en tusendels sekund. Ja det är en väl definierad SI enhet med tillhörande prefix. Men du kanske skulle talat om att ordet han söker är latens, ping eller liknande. Att bara märka ord blir ingen klokare av. Tror du egentligen förstår vad TS menar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av rrasmuuus:

Jag har lyssnat på allt. Men jag kan inte byta till 1.7 från snapshoten då vi redan byggt en hel den som har med snapshots att göra. Världen hade bara blivit helt upp och ner. Därför vill jag veta om det kommer lagga mindre om jag köper ny processor.

Om det är något mer tips du tycker jag ignorerat så vill jag gärna veta vilket.

Ni kan ju alltid provspela på en ny Värld en stund, eller om det går spela på en kopia av ordinarie värld en stund utan de nya blocks som tillkommit.
Kolla inte på procent över hela cpun. Kolla kärnorna enskilt och läs procenten med ögonen (eftersom de inte står i text).

Permalänk

vilken java version har du på servern 6 eller 7 ?
sen hur mycket ram ger du minecraft servern och hur ser din start text ut .

Visa signatur

Game : Asus P8Z77-V Pro | Intel i7 3770k 4,3ghz OC | EVGA 1070 Founders | 16GB 2133mhz Corsair
Esxi 6.0 : ASRock 970 Extreeme 4 | AMD FX-8120 | 24GB RAM |NetXtreme II 1GB Dual Nic | Intel sasuc8i Raid 8P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skynet-IRC:

vilken java version har du på servern 6 eller 7 ?
sen hur mycket ram ger du minecraft servern och hur ser din start text ut .

Vem var frågan till?

Visa signatur

#1 Server dator X2 Intel Xeon E5-2690v2 | 128GB ram | x2 SSD 256GB
#2 Server dator x1 Intel Xeon E5-2680 | 64GB ram | x2 SSD 180GB

Permalänk
Moderator
Moderator

*rensad från marknadsföring av medlem som erbjöd serverplats*

Vi har Marknaden för att erbjuda saker till försäljning.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av Skynet-IRC:

vilken java version har du på servern 6 eller 7 ?
sen hur mycket ram ger du minecraft servern och hur ser din start text ut .

Jag använder Java 7 Update 51 (64-bit)

Texten jag använder: java -Xmx7168M -Xms7168M -jar minecraft_server.14w11b.jar nogui.