Permalänk
Medlem

Black Whisper

Hej alla!

Vill börja med att säga att jag är långt ifrån lika duktig på detta som många andra fantastiska datorbyggare här men här kommer ändå mitt tappra försök till ett vad jag tycker var ett trevligt projekt.

Det hela började med inköpet av ett Radeon HD7970 och upptäckten att kortet lät ungefär som armageddon i brist på bättre ordval. Det jag ogillade mest var skillnaden i ljudnivån mellan load och idle och under en vanlig spelsession kunde kortet lätt överrösta ljudet i mina hörlurar. Var dock i övrigt nöjd med all min grundhårdvara (Core i5 2500K, HD7970, 120GB Corsair SSD + 2st mekaniska).

Så för att lösa dilemmat med ljudet, temperaturerna och några andra önskemål skissade jag fram följande prylar till vårens lilla makeover:

- Corsair Carbide AIR 540
- Be Quiet! Dark Power PRO 10 650W
- EVGA Z75 SLI S-1155
- Corsair H110 Hydro (för CPU)
- NZXT Kraken G10 GPU-bracket
- Corsair H90 Hydro (för GPU)
- NZXT Sleeved cable-kits för GPU, CPU, MB
- Be Quiet! DC1 kylpasta

Fläktar:
- Corsair AF140 140mm White LED (chassi)
- Corsair AF140 140mm no LED (chassi)
- Noctua NF-A9x14 (för NZXT Kraken G10)
- NZXT Grid FAN-hub för 10 fläktar

+ tillbehör som 60ml ArcticClean, förlängningskablar till fläktar, mm.

Skillnaden då - ljudnivån är numera låg och statisk. Testar fortfarande hastighet och balans på fläktarna men just nu körs de flesta fläktarna på 7V och med följande resultat (allt mätt i 100% oklockat skick):

CPU max temp (10 min Prime95 med in-place large-FFTs):
Före: 86C (Intel Stock)
Efter: 50C (Corsair Hydro H110)
Idle: Från 37C till 30C

GPU max core temp (10 min med Valley på Extreme):
Före: 59C (Gigabyte Windforce 3X Stock)
Efter: 38C (NZXT Kraken G10 + Corsair Hydro H90)
Idle: Från 39C till 28C (!)

Är i överlag mycket nöjd! Även ett stort tack till Dustin Home som inte bara levererade prylarna fort som blixten men som även valt att ställa upp som sponsor för bygget i fråga.

Black Whisper

Permalänk
Medlem

Synd att du inte har fler bilder på just grafikkortet. Det hade varit intressant att se fler bilder på den kylarlösningen.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut Vilket håll är fläktarna på din H110 riktade åt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Synd att du inte har fler bilder på just grafikkortet. Det hade varit intressant att se fler bilder på den kylarlösningen.

Har 128 bilder på bygget inklusive flera på grafikkortet och NZXT Kraken-lösningen, fanns bara inga som "stack ut" så att säga. Vad är det specifikt som hade varit intressant?

Skrivet av AMK905:

Ser bra ut Vilket håll är fläktarna på din H110 riktade åt?

Tack! H110-fläktarna blåser upp/ut i nuläget (tar in luften framifrån i 2 x 12V och blåser ut i 3 x 7V). Funderade på att ta in luften uppifrån och bakifrån & blåsa ut i fronten men på Carbide Air 540 finns det bara ju bara filter i fronten så den planen ligger på is. Behöver rengöra filter ganska ofta och har inte hittat några bra lösningar för tredjeparts-filter än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chij:

Har 128 bilder på bygget inklusive flera på grafikkortet och NZXT Kraken-lösningen, fanns bara inga som "stack ut" så att säga. Vad är det specifikt som hade varit intressant?

Tack! H110-fläktarna blåser upp/ut i nuläget (tar in luften framifrån i 2 x 12V och blåser ut i 3 x 7V). Funderade på att ta in luften uppifrån och bakifrån & blåsa ut i fronten men på Carbide Air 540 finns det bara ju bara filter i fronten så den planen ligger på is. Behöver rengöra filter ganska ofta och har inte hittat några bra lösningar för tredjeparts-filter än.

Jag skulle köra på det du har i nuläget men kanske byta plats på radiatorn och fläktarna så att fläktarna pressar in luften i kylaren. En annan variant är att ha Push och Pull så att du har fläktar på båda sidorna av H110, detta kan ju dock öka ljudnivån lite.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av AMK905:

Jag skulle köra på det du har i nuläget men kanske byta plats på radiatorn och fläktarna så att fläktarna pressar in luften i kylaren. En annan variant är att ha Push och Pull så att du har fläktar på båda sidorna av H110, detta kan ju dock öka ljudnivån lite.

Jupp har övervägt bägge alternativen. Enda anledningen till varför de kör pull nu är att det är AF140 fläktar. När de släpper SP140 så kommer jag köra antigen push-pull eller bara push. I nuläget (och med nuvarande temps) finns det ingen anledning till att börja böka runt med det

Permalänk
Medlem

NICE
Fundera nu på att köpa in likadant chassi.. liten uttråkat med mitt Fractal Design Arc Mini R2
Kan en har själv en GTX 980ti med Kraken G10 monterat på med en Corsair H90 precis som dig
Skillnaden är att jag har push pull 2xBifenix 140mm fläktar på.
Jag undra om det blir för tight med tanken på längden av gkortet fläktar radiatorn på en frontmonterat lösning (som du har=

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/