Black Whisper
Hej alla!
Vill börja med att säga att jag är långt ifrån lika duktig på detta som många andra fantastiska datorbyggare här men här kommer ändå mitt tappra försök till ett vad jag tycker var ett trevligt projekt.
Det hela började med inköpet av ett Radeon HD7970 och upptäckten att kortet lät ungefär som armageddon i brist på bättre ordval. Det jag ogillade mest var skillnaden i ljudnivån mellan load och idle och under en vanlig spelsession kunde kortet lätt överrösta ljudet i mina hörlurar. Var dock i övrigt nöjd med all min grundhårdvara (Core i5 2500K, HD7970, 120GB Corsair SSD + 2st mekaniska).
Så för att lösa dilemmat med ljudet, temperaturerna och några andra önskemål skissade jag fram följande prylar till vårens lilla makeover:
- Corsair Carbide AIR 540
- Be Quiet! Dark Power PRO 10 650W
- EVGA Z75 SLI S-1155
- Corsair H110 Hydro (för CPU)
- NZXT Kraken G10 GPU-bracket
- Corsair H90 Hydro (för GPU)
- NZXT Sleeved cable-kits för GPU, CPU, MB
- Be Quiet! DC1 kylpasta
Fläktar:
- Corsair AF140 140mm White LED (chassi)
- Corsair AF140 140mm no LED (chassi)
- Noctua NF-A9x14 (för NZXT Kraken G10)
- NZXT Grid FAN-hub för 10 fläktar
+ tillbehör som 60ml ArcticClean, förlängningskablar till fläktar, mm.
Skillnaden då - ljudnivån är numera låg och statisk. Testar fortfarande hastighet och balans på fläktarna men just nu körs de flesta fläktarna på 7V och med följande resultat (allt mätt i 100% oklockat skick):
CPU max temp (10 min Prime95 med in-place large-FFTs):
Före: 86C (Intel Stock)
Efter: 50C (Corsair Hydro H110)
Idle: Från 37C till 30C
GPU max core temp (10 min med Valley på Extreme):
Före: 59C (Gigabyte Windforce 3X Stock)
Efter: 38C (NZXT Kraken G10 + Corsair Hydro H90)
Idle: Från 39C till 28C (!)
Är i överlag mycket nöjd! Även ett stort tack till Dustin Home som inte bara levererade prylarna fort som blixten men som även valt att ställa upp som sponsor för bygget i fråga.