Permalänk

Webutveckling, nybörjarfråga.

Hej.
Jag hade en fråga angående webutveckling.
Jag undrar vad man ska satsa på att lära sig. Det verkar finnas så många verktyg och språk för just detta.
jquery? asp.net? html5? vilken ska man satsa på?
Uppskattar alla förslag.

mvh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cenk_akol:

Hej.
Jag hade en fråga angående webutveckling.
Jag undrar vad man ska satsa på att lära sig. Det verkar finnas så många verktyg och språk för just detta.
jquery? asp.net? html5? vilken ska man satsa på?
Uppskattar alla förslag.

mvh

Först HTML, CSS. Sen Php!

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem

Opera
Google
Mozilla

Vad ska man satsa på? Allt, på client-side åtminstonde (html, css, js..). Dessa går hand i hand. Server-side kan du vänta med, och då göra det val som intresserar dig. (asp vs php vs rails vs node vs java vs django vs ...) Överväldigande många "val" du inte känner till? Börja läsa ovan så vet du snart vad som är vad.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk

Tack för svaren.

Jo det är just det att det finns så många val och man vill inte satsa på någonting som inte kommer att vara hett om 1-2 år.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cenk_akol:

Tack för svaren.

Jo det är just det att det finns så många val och man vill inte satsa på någonting som inte kommer att vara hett om 1-2 år.

HTML och CSS kommer vara hett en lång tid in i framtiden.

Permalänk
Medlem

Som vanligt tycker jag några förtydligande kan vara på sin plats:

HTML, HTML5, XHTML är så kallade Markup language.

JavaScript och jQuery är samma sak, nämligen ett script språk som körs på client sidan.
jQuery är helt enkelt ett så kallat framework som är en samling med metoder och andra hjälpmedel
för att snabba upp utveckling av JavaScript kod.
Numera finns även Node.JS som gör att du kan köra JavaScript kod på server sidan. Men det är överkurs för din del.

Sedan har vi CSS vilket betyder Cascading Style Sheets.
Det är ett språk som anger hur HTML ska bete sig och se ut för webbläsaren.

Och för att göra websidor mer interaktiva så används dels JavaScript (se ovan) men också andra så kallade server-side script språk som PHP, ASP.NET, Ruby, python med mera.

Men det du bör sikta in dig på är HTML5, JavaScript, Och CSS3 i början.
Komplimentera med jQuery när du vill underlätta JavaScript utvecklandet.

Lycka till.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk

För att vara med i matchen bör man lära sig css, js och html. Sedan eventuellt något serversidesspråk, min rekommendation är php, för det är enklast att lära sig, av flera orsaker. Bra dokumenterat, enkelt att sätta upp lokalt, gratis, bra stöd hos hotell, osv osv.

Permalänk

jag kollar om det är nåt liv i denna tråd fortfarande jag tänkte på, Joomla, Wordpress och liknade, är det inga proffs som använder detta till hemsidor? Det är ju rätt smidigt för kunden att ta över sen för uppdatering osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorhyvel2:

jag kollar om det är nåt liv i denna tråd fortfarande jag tänkte på, Joomla, Wordpress och liknade, är det inga proffs som använder detta till hemsidor? Det är ju rätt smidigt för kunden att ta över sen för uppdatering osv?

I princip alla proffs använder någon form av CMS (Content Management System) utav just den anledningen som du nämner. Om det är Joomla, Wordpress eller rentav en egenutvecklad lösning spelar mindre stor roll.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snorhyvel2:

jag kollar om det är nåt liv i denna tråd fortfarande jag tänkte på, Joomla, Wordpress och liknade, är det inga proffs som använder detta till hemsidor? Det är ju rätt smidigt för kunden att ta över sen för uppdatering osv?

Det vore oseriöst att inte leverera en webbplats i ett CMS idag, om man inte specifikt kommit överens om det med kund. Så, jo, alla proffs använder sådana system.

Jag inte påstå att jag gillar något av de CMS du listade, men (nästan) vad som helst är bättre än inget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du senare vill lära dig att skriva mer komplicerade hemsidor som liknar mer en applikation skulle jag rekommendera Ruby on Rails, där är Ruby är själva språket och Rails är vad du använder för att bygga en hemsida. Kan du Ruby kan du även använda RubyMotion (iPhone App).

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem

PHP är toppen, men ute på företagen är nog ändå Microsofts produkter vanligast förekommande. ASP.NET MVC 5 är riktigt schysst!