Permalänk
Medlem

.525 Pinball Machine

[Update]

Galleri på montering av maskin #2: http://www.sweclockers.com/galleri/12762-525-pinball-machine-...

-----

Hej allihopa!

Detta är tänkt att vara någon typ av bygglogg för mitt och min väns mini-pinball-projekt. Syftet med denna är dels att bolla med utomstående personer och dels att bjuda på en dos inspiration. Namnet i titeln är det namn jag gett maskinen som detta tillslut ska leda till. .525 refererar till dess storlek som är lite större än halva storleken av en riktig maskin.

Eftersom vi som arbetar med detta projekt ofta arbetar efter konceptet "learning by doing" så är planen att först bygga en prototyp och upptäcka eventuella svårigheter och fysiskt ta tag i eventuella problem som uppstår. Vi har letat mått på fullstora maskiner, anpassat måtten till prototypens förutsättningar och modellerat grovt i FreeCAD. Parallellt har jag satt mig i FreeCAD och senare i Autodesk Inventor för att fila på en slutgiltig version med lite andra mått.

Prototypen har byggts på pö om pö och därför ser den ut lite som den gör. När vi väl har fått klart prototypen och utvärderat eventuella förändringar så är förhoppningen att vi har färdiga ritningar så att vi i princip bara tar ut bitarna som behövs och bygger ihop den likt en Ikeamöbel. Nästan.

Projektet har bara dokumenterats spontant, så prototypstadiet har väldigt grovhuggna bilder. Jag hoppas inte folk tar alldeles för illa upp.

Finns frågor så är det bara att ställa dem så försöker jag svara efter förmåga.

Väsentlig hårdvara som används/kommer att användas:

.525 Pinball Machine APU: AMD A10-5800K 3.8Ghz Minne: 2x Corsair Vengeance Low Profile 4GB 1600Mhz DDR3 Moderkort: Asus F2A85-M Kylning: Corsair Hydro H40 Noctua NF-P12 120mm Lagring: Intel 330 SSD 120GB Intel 320 SSD 80GB *** Nätaggregat: Seasonic X-460FL 460W Monitor: Dell 1708FP 17" Lilliput UM70 7" LG L204WS 20" * LG IPS234V-PN 23" ** Övrigt: 4x Groovy Game Gear CLASSX Pushbutton Groovy Game Gear STEALTH Pushbutton Groovy Game Gear LED-Wiz+GP *** - Nanotech Mot-ion Digital Plunger [Ej längre aktuell pga jitter. Ersätts av nedan] VirtuaPin Digital Plunger Kit v2 Logitech Z-210 2.1 Speakers * Används endast i prototypen. ** Ej i prototyp. Aktuell att användas i slutgiltig version. *** Ej i prototyp. Aktuell att användas i endast en av maskinerna.

Mjukvara som används/kommer att användas:

Visual Pinball VPinMAME UltraVPServer Hyperpin (Pro Pinball Ultra Edition)

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA

Permalänk
Medlem

Layouttest i tidigt stadie när vi testade vilka skärmstorlekar som eventuellt skulle bli aktuella. I bild 22.5" + 19".

Första CAD-modellen på prototyp i FreeCAD. För att underlätta planering av intern möblering av komponenter.

Montering av 17"-skärm i backbox. Passar perfekt!

Prototyp där kroppen börjar ta form.

Prototyp med ihopsatt kropp, frontpanel och 20"-skärm monterad.

Efterlängtad leverans av knappar anländer. Här syns ena halvan av leveransen!

Maskinen har fått knappar och komponenter monterat med tillhörande överlånga kablar.

Mer kabel installerat, denna gång för knapparna.

Knapparna testas. Verkar fungera. (Inget ljud.)

Lilliput UC70 anländer och testas. (Återigen, inget ljud.)

Sista versionen av slutgiltiga versionen som gjordes i FreeCAD. FreeCAD övergavs då programmet krashade alldeles för ofta.

Maskinen börjar ta form i Autodesk Inventor. Denna gång med mer detaljer.

Maskinen i princip lika (o)färdig som tidigare i FreeCAD. Referenser till gångjärn för backbox hittad och modellerad.

Visar hur maskinen är tänkt att se ut i ihopfällt läge.

Maskinen i senaste utförande i Inventor. Nu med lite färg.

Nedfällt läge justerat. Skiljer inte så mycket på bild dock.

Baksidan utan galler och hål för fläktmontering.

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA

Permalänk
Entusiast

Kul bygge!
En grej jag undrar dock, den fjäderbelastade "spaken" som man drar i för att skuta iväg kulan, hur fungerar den? Översätter den hur långt man drar den eller är det tidsbaserat som när mans spelar med tangentbordet?

Permalänk
Medlem

Fräsigt bygge, men vad ska du med alla knappar till?

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Kul bygge!
En grej jag undrar dock, den fjäderbelastade "spaken" som man drar i för att skuta iväg kulan, hur fungerar den? Översätter den hur långt man drar den eller är det tidsbaserat som när mans spelar med tangentbordet?

Den fungerar som en joystick, så man kan teoretiskt översätta direkt hur långt man drar tillbaka den. Dock så har våra tester gått lite halvdant. Vi har fått den att fungera i några spel, men det känns som att det krävs en hel del innan man får den helt klockren.

Vi har gett oss fan på att få den att funka då det var den dyraste komponenten i bygget. =P

Skrivet av Mansonite:

Fräsigt bygge, men vad ska du med alla knappar till?

Knapparna kommer från USA och eftersom kreativiteten är spontan så tänkte vi att vi har varsitt lager med knappar ifall något nytt projekt uppenbarar sig eller vi får för oss att bygga fler flippermaskiner. Något kul måste man ju kunna göra med ett lager på femtio knappar. =P

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA

Permalänk
Medlem

Tummen upp! Fint projekt och det verkar ju bli riktigt bra!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Efter många långa perioder av uppehåll och andra projekt så har det äntligen jobbats lite på detta. Det har inte hänt alldeles för stora grejor, men vi har kommit fram till en slutgiltig version av backboxen! Att få plats med allt och samtidigt ta hänsyn till yttre utseende och servicevänlighet har minst sagt varit en utmaning. Vi har väl tuggat igenom ca fem olika revisioner av backbox vid det här laget, men nu är det dags att bygga den!

(Jag vet att skruvarna är helt åt skogen i vissa bilder nedan, men de var mest för vyn utifrån.)

-----
Backbox i helhet

-----
Modul med 17" skärm

-----
Backbox utan skärmmodul

-----
Lite intern vy av backbox

-----
Konstig bild på en prototyp av maskinens främre ben

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering med tre kassa mobilbilder på första (typ) kompletta konstruktionen! Monitor-modulen till backbox är i princip klar, och det ser inte alltför dumt ut.

Delen är vänd upp och ned i bilderna av praktiska skäl.

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA

Permalänk
Medlem

Lite monolog över det hela, men här kommer en liten uppdatering:

Backboxen nästan klar! Det sista som gjorts är applicering av färg för att maska delar av glaset. Dock så togs det bara bilder på boxen utan maskning då färgen inte hunnit torka tillräckligt för att vi skulle kunna montera ihop den igen för bildtagning. Glaset i bilderna nedan är lite rosa då bilderna är tagna då skyddsplasten satt kvar.

Drog lite snabbt upp bilder på respektive skärm för att illustrera hur det ungefär är tänkt att se ut i slutändan.

Högtalargallren var vi väldigt nöjda med.

-----
Update: Nu även en bild på ljudtestet som genomfördes.

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA

Permalänk
Medlem

Backboxen ihopmonterad, nu med maskning! Mycket nöjd med resultatet.

Nu är det dags att sätta sig och grotta i Inventor för att finslipa själva basen av maskinen för att sedan bygga även den.

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA

Permalänk
Medlem

ska följas.

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Inaktiv

Riktigt trevligt bygge

Permalänk
Medlem

Liten statusuppdatering: Projektet har stått stilla ett tag nu iom att cnc-fräsen vi har är för liten för att få ut kroppens alla delar. Hur löser man ett sådant problem?

...

Man drar igång nytt projekt och bygger en större fräs såklart.

Bild: Stor CNC-fräs version 2 wip. Utan motorer, spindel, kablar och vissa hål.

Har vi tur så kommer vi ha en fungerande fräs till mitten av månaden.

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA

Permalänk
Medlem

Projektet är ännu inte dött, även om tråden är knäpptyst... Delar med mig av två bilder tagna med mobiltelefonen för de som eventuellt följer denna tråd.

Bilderna visar hur det såg ut med de delar av kroppen vi typ är färdiga med och med vissa komponenter monterade. Första bilden ser lite konstig ut med vänstersidan lutad mot höger sida...

Det har ritats flitigt i inventor sen sist och en av de större designförändringarna vi genomfört är att inte sätta ihop kroppen med lim, utan att nyttja metallvinklar och skruv för att göra den servicevänlig.

Att det varit ganska tyst i tråden från mitt håll är att vi har haft ganska korta sessioner och således lagt all tid på att komma vidare och prioriterat bort "nöjesdokumentationen", dock så tänker vi dokumentera byggnationen av sista maskinen mer utförligt med riktig kamera osv.

(Reserverar mig för osammanhängande och/eller retoriskt knackig text pga trötthet. =P)

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA

Permalänk
Medlem

Liten update: Testat slänga på backbox på kroppen. Ser ut att funka fint även om bara vänstersidan är monterad i basen.

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA

Permalänk
Medlem

Tips när det gäller att bygga maskiner, bygg alltid större än ni tror ni kommer använda så bllir det aldrig för smått

Förövrigt, trevligt bygge!

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Avstängd

Härligt bygge. byggde själv ett fullstort flipper för något år sen. men orkade aldrig göra en bygglogg.

Permalänk
Medlem

Vi har lyckats arbeta lite på maskinen i helgen och genomfört en snabb hårdvarutest för att se om de gamla prylarna fortfarande lever. =P

En något okalibrerad Attack from Mars körs i ca 120-130fps.

Redigt ormbo i maskinen under testet... Allt är ännu inte på plats, men bättre dragning ska det självklart bli.

Nedfällning av backbox funkar fint!

Kabelstrumpan gör sitt jobb ordentligt under ned-/uppfällning.

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA

Permalänk

Ser riktigt lovande ut!

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Liten update. Vi har lyckats få till plastglas för spelfältet, testhandlovstöd i plast och testsidoskena i tunnt aluminium. Spelfälts-skärmen är nu även maskad med eltejp. Mycket nöjd med testresultaten. Vi kommer att testa handlovstöd i aluminium och skenor i rostfritt.

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA

Permalänk
Medlem

helt läckert, jag vill också ha

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem

Fint att se att pinball fortfarande lever!

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Lyckats spendera mycket av lördagen på projektet! Nedan är resultatet av grejor som gjorts:

Monteringsram för nätagg!

Med tumskruvar.

Monteringsram för serviceknappar.

Återstår att se om vi lyckas klämma in allt kablage som behövs för detta i den ramen.

Vi avslutade med att testspela lite...

Nytt personbästa på Attack from Mars.

Kompisen lyckades också väl med sitt testspel.

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA

Permalänk
Medlem

Även söndagen blev hyfsad produktiv för projektet. Vi lyckades fixa till en uppsättning med ben!

Till skillnad från prototypen blev det mattsvart istället för blanksvart.

Så ser maskinen ut idag.

Här ser man prototyp-benet lutad mot sidan.

Sidobild som visar lutningen på hela maskinen.

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA

Permalänk
Medlem

Långhelg innebär febril aktivitet. =P

En första version av frontpanel gjordes. Det gapande hålet uppe till höger var tänkt att vara för ett keystone-nätverksuttag. Visade sig vara fel mått.

Fräsning!

Fräsningen tog i princip hela lördagen.

Lockdown bar direkt efter fräsning.

Annan vinkel.

Lockdown bar efter lite slipning för att få bort det värsta av spåren.

Annan vinkel.

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA

Permalänk
Medlem

Monologar vidare med lite bilder på denna veckas arbete: sidolister i rostfritt stål. Ett helvete att fräsa ut, men blir hyfsat fint.

Avslutar med en helhetsbild på maskinen med lite bilder på Timeshock uppslängda på skärmarna.

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA

Permalänk
Medlem

En liten gameplay-video. Fick ställa mig lite konstigt så att man inte bara ser min rygg när jag spelade. Därav det dåliga resultatet =P
Men det flyter på vid spel iaf! Ljudet är taget direkt från maskinen.

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA

Permalänk
Medlem

Hänt sen sist:

  • Ny sida och front utfräst för att ersätta felaktiga.

  • Vissa kablar mellan kropp och topp utbytta.

  • Ny uppskjutare beställd med tillhörande kontroll då Nanotech-varianten vi har har så mycket jitter att det inte går att kalibrera.

  • Frontpanel version 2 i aluminium utfräst.

  • Diverse kretskort tillverkade.

  • LEDwiz installerad och lysdioder inkopplade.

  • Serviceknappar inkopplade.

  • Lite mjukvarufix.

Avslutar med lite bilder.

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA

Permalänk
Medlem

Första maskinen börjar närma sig färdig. Sedan sist så har följande hänt:

Uppskjutaren utbytt till en annan variant med bättre kontroller. Ny hylla tillverkad som är stabilare och som passar nya kontrollerkortet. Kropp-bitarna oljade.

Hylla med nya kontrollerkortet på plats.

Kortet sitter upphängt i gummi för att förhoppningsvis minska registrerade oönskade vibrationer till accelerometer. Oklart om det kommer hjälpa. =P

Alla delar upplagda på ett bord för att visa hur många delar som finns... Saknas bara en IKEA-manual. =P Dock är backbox inte nedmonterad i denna bild. Tanken är att även den ska monteras isär och oljas.

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA

Permalänk

Riktigt välgjort bygge måste jag säga!