5.1 Ljudstrul Maximus VI Gene

Permalänk
Inaktiv

5.1 Ljudstrul Maximus VI Gene

Mina trådlösa Logitech bakhögtalare har varit paj jättelänge, så efter jag fick de fixade idag skulle jag fira med lite gejming i 5.1... Tji fick jag. Nu vill inte de analoga utgångarna funka som det ska, jacket för front och surroundljud är omkastade, och det kommer inget ljud alls ur frontutgångarna.

Provade att avinstallera asus' egna ljuddrivis (realtek, version 6.0.1.7161) och då hittar inte windows de analoga jacken alls. Eller tja, de finns där, men listas som inte inkopplade fast de är det. Försökte "väcka" dem genom att hotplugga dem och då spontanstartade datorn om av att jag drog ut en ljudkabel... *suck* Ingen blåskärm eller nånting, den bara fetkraschade och sen kom POST-skärmen upp som vanligt.

La in ljuddrivrutinen igen och nu finns de analoga jacken igen, fast åter inget ljud ur frontutgångarna. Svinmärkligt, iom att jag kört analogt 2.0-ljud ut ur just precis det jacket i månader nu, sedan bytte jag till optisk ut för skoj skull och efter jag gjorde det ballade allt ur tydligen.

Vad göra, annat än att installera om windows 8 eller mosa sönder hela datorn med en slägga?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon132576:

Mina trådlösa Logitech bakhögtalare har varit paj jättelänge, så efter jag fick de fixade idag skulle jag fira med lite gejming i 5.1... Tji fick jag. Nu vill inte de analoga utgångarna funka som det ska, jacket för front och surroundljud är omkastade, och det kommer inget ljud alls ur frontutgångarna.

Provade att avinstallera asus' egna ljuddrivis (realtek, version 6.0.1.7161) och då hittar inte windows de analoga jacken alls. Eller tja, de finns där, men listas som inte inkopplade fast de är det. Försökte "väcka" dem genom att hotplugga dem och då spontanstartade datorn om av att jag drog ut en ljudkabel... *suck* Ingen blåskärm eller nånting, den bara fetkraschade och sen kom POST-skärmen upp som vanligt.

La in ljuddrivrutinen igen och nu finns de analoga jacken igen, fast åter inget ljud ur frontutgångarna. Svinmärkligt, iom att jag kört analogt 2.0-ljud ut ur just precis det jacket i månader nu, sedan bytte jag till optisk ut för skoj skull och efter jag gjorde det ballade allt ur tydligen.

Vad göra, annat än att installera om windows 8 eller mosa sönder hela datorn med en slägga?

Hej,

Mosa datorn är lite onödigt, men har du tittat i enhetshanteraren efter varningstrianglar på ljudkretsen?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Hej Caroline, tack för ditt svar. Enhetshanteraren är helt OK, inga varningar för Realtek High Definition Audio. (Med ASUS drivrutin installerad, såklart...)

Jag kringgick problemet genom att plugga in en optisk sladd och aktivera DTS Direct istället, men det vore ju trevligt om man fick fart på moderkortsljudet också...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon132576:

Hej Caroline, tack för ditt svar. Enhetshanteraren är helt OK, inga varningar för Realtek High Definition Audio. (Med ASUS drivrutin installerad, såklart...)

Jag kringgick problemet genom att plugga in en optisk sladd och aktivera DTS Direct istället, men det vore ju trevligt om man fick fart på moderkortsljudet också...

Inga varningstrianglar, check. Är det integrerade ljudkortet inaktiverat? I Realtek HD Audio Manager, är bak-ljudutgångarna mappade så som de ska?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ASUS_Caroline:

Är det integrerade ljudkortet inaktiverat?

Realtek High Definition Audio är "klar" enligt windows kontrollpanel.

Citat:

I Realtek HD Audio Manager, är bak-ljudutgångarna mappade så som de ska?

Ja, och nej. Jag glömde bort att grön kabel ska sitta i line out-jacket och inte i ett av de jacken som är markerade med en högtalarikon. *facepalm* Så nu är ett av problemen fixat iallafall!

Svart kabel (surround) var jag däremot tvungen att sätta i grått jack istf svart jack för att få något ljud ur surroundkanalerna, och när jag drog ur ljudkontakten för att korrigera startade datorn om spontant igen. Något är tämligen skumt med mjuk/hårdvaran när sådana saker inträffar...

Tillägg:
Kollade windows event log, och det finns inget specifikt som registrerade anledningen till totalkraschen orsakad av utdragandet av ljudsladden. Bara en allmän event ID 41; kernel-power, "datorn stängdes inte av på rätt sätt"...

Smärre korrigering, förtydligande.