Bygglogg: Dipy, Gamingbord med inbyggd dator, Montering PÅBÖRJAD!

Permalänk
Medlem

Bygglogg: Dipy, Gamingbord med inbyggd dator, Montering PÅBÖRJAD!

Tja och välkommen till mitt projekt!

Det här är mitt första bygge här på swecklockers, i detta projekt ska jag bygga ett skrivbord med inbyggd dator.
Det hela började med att jag tröttnat på ett stort chassi på bordet, så bygger ett eget istället.
Jag kollade runt på internet och sökte lite inspiration, sen satte jag igång att rita upp hela bordet i TopSolid och nu är de bara till att börja bygga det.
Jag kommer att göra allt helt själv så får hoppas allt blir bra.

så jag hoppas att ni kommer tycka detta är intressant och lika kul som jag kommer att tycka och att man lär sig något kanske skulle va fint.

här kommer även bilder på vad jag gjort idag och bilder på modellen, är upphöjt i mitten för att få det längre där man sitter så man får under stolen där.
( benen ska inte vara såhär)

även en bild uppifrån, tänkt ha själva datorkomponenterna i det vänstra "facket" och vattenreservoarer i mitten där det är upphöjd.

Dag 1.

började med att plocka fram faner och såga dom i rätt längder. tyvärr glömde jag ta kort när jag höll på att såga dom.
Jag har valt att köra i valnöt då det blir lite mörkare träslag,

sen såga jag ut alla bitar med lite övermått. glömde även ta kort under sågningen men har lite mer att såga

nu ligger det uppmärkt och nästan i färdiga längder

men nu va de dags för att fixa kantlister!

Började med att sågade av dom i rätt längder

Sen hyvlade jag dom jämna och fina.

se så snyggt

sen så blev att kapa ut rätt tjocklek på dom

hade 2" bräda så dela den på mitten så jag får ut 2 st istället, och fixa dom jämna runt om.

sen skulle vi sluta men började gera ett hörn lite snabbt, en bit klar

och andra klar

såådär klart och betart

så de va allt för idag och inledningen på detta bygge! hoppas ni gillar detta och kommer följa det!

vill ni ha mera bilder på allt eller räcker det?
och om ni har något bra namn på detta, säg gärna till!

mvh dennis

Permalänk

Så jävla coolt! Önskar jag hade lagt mer tid på Trädslöjden i skolan, haha!

Permalänk
Medlem

Av finishen att döma så här långt, väntar jag nog inte ensam på yttligare updates Snyggt!

Permalänk
Medlem

Har väntat på ett sånt här bygge ett tag nu! Ta mer bilder så fort du får nåt nytt gjort c:

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem

Vad kommer du använda för "glas" över? Kommer du köra med trä där med? Eller så att man ser igenom?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralfan:

Av finishen att döma så här långt, väntar jag nog inte ensam på yttligare updates Snyggt!

Haha tack såmycket, uppskattas verkligen!:)

Skrivet av oolllee:

Har väntat på ett sånt här bygge ett tag nu! Ta mer bilder så fort du får nåt nytt gjort c:

Kommer mer imorgon:)

Skrivet av Dragone:

Vad kommer du använda för "glas" över? Kommer du köra med trä där med? Eller så att man ser igenom?

Aa precis det ska vara glas där (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver Qvist:

Så jävla coolt! Önskar jag hade lagt mer tid på Trädslöjden i skolan, haha!

Tack! Det är aldrig försent vet du;) haha

Permalänk
Medlem

Fan vad finnt handverk detta kommer bli. Riktigt snygga trä-val.
När man tänker skrivbord med inbyggd dator tänkte iallafall jag på någon slags mod eller något i still med Red Harbringer, men jag är positivt överraskad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

UPDATE

Tack igen för att man bara fått positiva reaktioner än sålänge, riktigt kul:)
Idag har jag fortsatt med byggandet.
Idag började jag med att såga ut resten av kantlisterna och fixa till dom.

Så jag sågade ut dom i rätt bredd

Och efter det så så klöv jag dom på mitten

Klart

Limmade ihop biten som ska bara i frontstycket. (ska istället för att kantlista runt i "tunneln" till fronten så fäller jag in en större massiv bit och sågar ut ifrån den istället.

limmar ihop 3st 45mm lister till fronten

medans limmet torka på den sågade jag ut sidorna i rätt mått och limmade även dessa

sen va det bara att putsa till kantlisterna och biten till fronten

limmade även dom långa bitarna till "facket" där nätaggregatet och allt sånt ska vara.

Sen kom första problemet, men va rätt litet, skulle såga ut delen som ska fällas in i fronten, men klingan på sågen går bara att vinkla in på sågen, och skulle såga från anhållet så klingan vinklade sig åt fel håll. men löste detta igenom att göra ett eget anhåll med en skiva och 3 små träpluttar som jag limmade fast vid en av kanterna som biten kan stå mot för att få lite stabilitet på biten, funkade mycket bra

så nu återstår det bara att såga mellan snitten och såga ut en fyrkant i skivan

det var allt jag hade idag, inte så jättemycket som hänt men hoppas på lite nytt till nästa gång, hoppas ni gillar det iallafall!
mvh Dennis

Permalänk
Medlem

Hej igen
Nu har det hänt lite grejer här igen, iallafall mer än i kommentarerna :/

Aja, nu när alla bitar var ut sågade och alla kantlister snart är färdiglimmande så var det bara att sy ihop allt faner och börja limma på det.

Dom sista kantlisterna är nu på plats!

Sen hyvlade jag ner listerna så dom blev samma tjoklek

fick även in "tunneln" i fronten

Började sy ihop faner

med denna, sämre skit får man leta efter! går inte rakt för 5 öre och krånglar mest...

så tejpade ihop allt istället, mycket enklare

Kolla bara, inget som kan krångla på denna

Limma lite

Medans limmet torkade så va det en glipa på fronten, så tog och blanda vanligt trälim och spån och smetade på över springan

Slutresultatet på det blev så här, mycket bra

Några bitar färdiglimmade

Så fräste även en sida ren från faner så den ligger rakt i sågen så ska såga rent alla bitar imorgon i rätt mått..

så imorgon blir det att limma något mer sen, fortsätta med frontstycket och även kapa rent

skulle vara mycket trevligt med någon kommentar också haha

mvh

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att se mer av detta. Alltid roligt att projekt med trächassin, särskilt något som det här med ett skrivbordschassi

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

grymt projekt! kommer definitivt att följas.
PS: du har glömt en [ i en IMG-länk i första inlägget.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Stiligt! Fortsätt så

Visa signatur

|Intel i7-7700K |Asus Strix Gaming Z270H|EVGA GeForce GTX 1070|Corsair DDR4 3000Mhz LP |SAMSUNG 830 128GB| EVGA Supernova 750|Fractal Design R2 XL With Custom Waterloop|

Permalänk
Medlem

Roligt att följa sånna här projekt som man skulle vilja testa på själv men itne har grejer till ^^

Permalänk
Medlem

UPDATE

hej igen, idag har det hänt lite igen

Dom 2 första bitarna som är färdiga är fixat, det är sidobottnarna där moderkortet och det ska vara

resten

Alla bitar klara! (bara till själva "skivan" där allt ska vara, benen och sånt är kvar )

Började tappa också, där det är mer "fasta" mått ska jag c-tappa, tex när en bit går emot bit, 90graders hörn och bär botten sitter i "väggarna":)

I bakdelen i lilla lådan kexar jag ihop det istället då det bara blir bökigt att köra i c-tappsmaskinen och drog två snitt i sågen istället

gjorde själva ramen först för att tjuvkika hur det skulle se ut

Här är själva "ytterramen" men blev större sen när allt var där...

Imorgon så kommer jag såga ut en tunnel i innerramen till fronten på den och tappa ihop ramen.
Tappa botten i och börja med tunneln, blir nog kex där

Ha de! Dennis

Permalänk
Medlem

Snyggt.

Om jag läst ritningen rätt så ska du använda 4 bitar+glasskiva för att tillverka bordsytan? Ska bli intressant att se hur du lappar ihop bitarna och får en plan yta. Själv hade jag köpt en bänkskiva och fräst ut hålet för glaset. Men det är jag det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Snyggt.

Om jag läst ritningen rätt så ska du använda 4 bitar+glasskiva för att tillverka bordsytan? Ska bli intressant att se hur du lappar ihop bitarna och får en plan yta. Själv hade jag köpt en bänkskiva och fräst ut hålet för glaset. Men det är jag det.

Hej!
Min första tanke var att ha 4 bitar för att den stora skulle vara en lucka så jag kom in vid pumpen nätaggregat , men nu lutar de mer som du sa och allt är en stor lucka
Tack för råd å tips

Permalänk
Medlem

Blir jäkla fint, speciellt med valnöt

Permalänk

Ser väldigt fint ut, har länge funderat på något liknande. Men saknar både kunskaper och maskiner/verktyg för att utföra det. Men riktigt roligt att se något sånt här bli verklighet

Permalänk
Medlem

Följs!! Ser bra ut!

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Önskar jag var så här bra på att bygga! Själv lyckades jag sätta både dörren och fönstret snett på skåpet jag gjort i träslöjden...

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Blir jäkla fint, speciellt med valnöt

Skrivet av shortleif:

Ser väldigt fint ut, har länge funderat på något liknande. Men saknar både kunskaper och maskiner/verktyg för att utföra det. Men riktigt roligt att se något sånt här bli verklighet

Skrivet av Xcym:

Följs!! Ser bra ut!

Skrivet av oolllee:

Önskar jag var så här bra på att bygga! Själv lyckades jag sätta både dörren och fönstret snett på skåpet jag gjort i träslöjden...

Tack som fan grabbar!
Ja det är kul att ha möjligheten att göra detta nu, hoppas bara de blir lika bra som jag tänkte mej haha

Permalänk
Medlem

Tjena, nu är påsklovet över och kan starta med bygget igen!
idag har jag limmat själva botten med tunneln och tagit ut för fläktarna.

Här torrlimmar jag bara med kexen i och tejp för att se om allt var rätt, vilket det var

Limmas, använder fronten under så att vinklarna blir rätt.

såhär blev det

Började fräsa ut fläktplatser i dom "inre" sidorna.
Tänkte köra detta i en NC men skulle få vänta tills nästa så körde det zinkmaskin men funka ju fint de med

http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/834/wvr6.jpg

Och även dessa blev klara. Bättre än väntat i den maskinen

Det var allt för idag, men imorgon ska jag börja med dom yttre sidorna.
Hur tycker ni jag ska göra? spåra sneddade spår eller bara ett fläktgaller? Eller kanske en annan idé?
Kul att se vad ni tycker

Ha´de!

Permalänk

Satan vad coolt kommer definitivt följa ! Kul att folk orkar göra sånt här

Permalänk
Medlem

Ser grymt ut!

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Miniupdate

Idag har jag fräst ut för luftintagen på sidorna.

så mätte ut vart det skulle vara sen tog jag 10mm fräs och 20mm emellan spåren, så de är uppritat här på biten lite snabbt bara

Och dom färdiga, tyckte de blev riktigt schysst iaf!!

Permalänk
Medlem

Tjenare, här vare dött;)
har nu kommit rätt nära att allt är klart, fått mera faner så börjat med toppskivan och benen.
Blev inte direkt så bra bilder, men bättre än inget hoppas jag;)

Så här är alla delar till toppskivan

Limmat ihop den,

sen kom även faneret, så nu kan de hända något;)

skivan är klar!:)

Gjorde även lite på benen, limmat kantlister

Samt faner!:)

Sen har jag lackat själva "bordet", så nästa vecka ska jag lacka toppen och benen sen bara smälla ihop allt!:D

Som sagt inte bästa bilderna, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning efter nästa uppdatering!

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem

Djädrans avundsjuk blir jag på alla händiga personer som bygger sådana roliga saker!
Kul att titta på och ser riktigt stiligt ut!

Väntar på nästa batch bilder.

Permalänk
Medlem

UPDATE!

Har nu limmat ihop själva stommen och lagt i "moderklortsskivan" där plåten ska vara över.
ska bara fräsa ut passande hål där kablar ska gå

men innan limningen borrade jag hål för fläktarna.

Sen började själva limningen!
Startade med att limma inneramen, då den inte dirket kan pressas efter

Men när jag limmade resten glömde jag att ta kort på det så har bara denna :/

Slutresultatet på limningen

Och en helhetsbild med toppen och skivorna i.

Någon som vet vart man kan hitta atx-moderkortsplåt? eller om nån har ett billigt chassi att sälja i skaraborg. skulle vara super!:)
skriv gärna vad ni tycker!
mvh
dennis