Dark Souls II - Officiella tråden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kurre:

Visade sig att man var tvungen att ha windows media player installerat för att introvideon ska starta och därefter spelet.)

Stämmer verkligen detta? Låter helt idiotiskt.

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qslig:

Stämmer verkligen detta? Låter helt idiotiskt.

Jo visst är det helt sjukt. Men jag har windows 8.1 via skolan och tydligen för man någon slags N-version.
Så man får då ladda ner windows media player från hemsidan då det inte följer med i installen.

För mig så löste det blackscreen vid Continue/New game.
Önskar jag hade en länk.. men sök på WMP + windows 8.1N

Permalänk
Medlem

Var riktigt längesedan jag blev så glatt överraskad av ett spel. Porten är dessutom klockren!
In yo face peasants!

Permalänk
Medlem

Någon som kan förklara hur summon system fungerar? Först var jag tvungen att tabort min "faction" (kommer inte ihåg vad det hette) Sen när jag ville köra med någon mot en boss så klarade jag den kanske två eller tre gånger innan jag kunde summona andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kke:

Någon som kan förklara hur summon system fungerar? Först var jag tvungen att tabort min "faction" (kommer inte ihåg vad det hette) Sen när jag ville köra med någon mot en boss så klarade jag den kanske två eller tre gånger innan jag kunde summona andra?

Du var troligen medlem i covenant of champions som du går med i genom att "snacka" med stenen i Majula. Den är meningen för spelare som vill göra spelet ännu svårare än default, när du är med i den så avaktiveras alla co-op funktioner och fienderna gör mer skada.

För övrigt så är den enda kriterien för att kunna summona andra att du är human, är du hollow så ser du inga summoning signs heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f0kke:

Däremot kan du BLI summonad utan att vara human vilket är ett av de bättre sätten att farma souls.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Nån som har en fix på spelet? Då mN startar den på steam så slutar programet funka innan det ens startat upp ( händer bara om du skärm KAN klara av mer än 60 hz ) det är något konstigt då jag får hämta den gammla skärmen var enda gång enbart för detta spel och koppla om i 15min för bara spela . Nån som ni vet som fixat nån fix dx fil eller liknande?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 10900KF ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte94:

Nån som har en fix på spelet? Då mN startar den på steam så slutar programet funka innan det ens startat upp ( händer bara om du skärm KAN klara av mer än 60 hz ) det är något konstigt då jag får hämta den gammla skärmen var enda gång enbart för detta spel och koppla om i 15min för bara spela . Nån som ni vet som fixat nån fix dx fil eller liknande?

Hittade tre olika fixar i en reddit-tråd plus sju steamforumtrådar som jag inte kan öppna för att jobbet blockerar gamingsidor. Utan att vara dryg tipsar jag därför om google, det verkar finnas lite olika fixar som antingen går ut på att ändra inställningar i CCC om du har amd-kort eller i sättet du startar steam. Lycka till!

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte94:

Såg att det släpptes en patch nu som eventuellt fixar detta.

Permalänk
Avstängd

Ska man köra me sköld lr 2hand som knight?

Visa signatur

[ASUS Z170 PRO GAMING] - [Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB, be quiet! Pure Rock] - [ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3] - [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX] - [EVGA GQ 650W] - [Samsung 750-Series EVO 250GB] - [Fractal Design Define R4 Svart] [Acer Predator GN246HLBbid]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qslig:

Ska man köra me sköld lr 2hand som knight?

Du skall köra med det du känner dig mest bekväm med, och med största säkerhet alltid variera tekniken och vapnen mot olika fiender. Sorry men det går inte att ge ett definitivt råd på den frågan.

Testade att ta hjälp vid några bossfighter idag och spelet blir ju nästan pinsamt lätt om man får tag på hyfsade spelare. Har aldrig varit intresserad av multiplayer-delen i den här spelserien och tror inte jag kommer att förlita mig på det nu heller. Kanske i NG+.

Ett bra knep att snabbt och smidigt anta mänsklig form (och tjäna lite extra själar) är att köra med den lilla summon-stenen (small white soap).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Du skall köra med det du känner dig mest bekväm med, och med största säkerhet alltid variera tekniken och vapnen mot olika fiender. Sorry men det går inte att ge ett definitivt råd på den frågan.

Testade att ta hjälp vid några bossfighter idag och spelet blir ju nästan pinsamt lätt om man får tag på hyfsade spelare. Har aldrig varit intresserad av multiplayer-delen i den här spelserien och tror inte jag kommer att förlita mig på det nu heller. Kanske i NG+.

Ett bra knep att snabbt och smidigt anta mänsklig form (och tjäna lite extra själar) är att köra med den lilla summon-stenen (small white soap).

Jag har försökt undvika spoiler och därför inte kikat på wikis, men har jag förstått rätt när jag tolkat den lilla tvålstenen som att du kan bli summonad för begränsad tid och att det inte nödvändigtvis är enbart för bossfajter man använder den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Jag har försökt undvika spoiler och därför inte kikat på wikis, men har jag förstått rätt när jag tolkat den lilla tvålstenen som att du kan bli summonad för begränsad tid och att det inte nödvändigtvis är enbart för bossfajter man använder den?

Ja, precis. Om du sätter igång att döda fiender direkt så får du inte vara kvar efter kanske tre stycken. Annars kan man springa runt i kanske fem minuter tror jag.

Permalänk
Inaktiv

ENB finns för spelet nu. Det blir riktigt mycket mer spännande. Dels behöver man filerna den ENB. Därefter kan man ta ner en config man gillar från Dark Souls 2 nexus!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Den lilla vita stenen används på samma sätt som den stora, skillnaden är följande:

Signs för den lilla stenen kan man se även i områden där du har dödat bossen, till exempel om du vill ha hjälp att farma mobs.
"Shades" som det blir från lilla stenen håller endast i upp typ 10 min typ, eller ett visst antal kills (vet ej exakt).
Brukar oftast hålla typ 5 min eller liknande.

Kan även uppdatera att jag har typ 40h+ i spelet nu, två karaktärer.

Spelet är så sjukt bra, jag hade skyhöga förväntningar och hittar ändå INGET att klaga på. Fantastiskt kul spel!

De har dock gjort väldigt mycket saker snällare, men vissa bossar är fortfarande frustrerande jobbiga.
Ett tips till alla:

Soulvessel (något man får tidigt i spelet, så inte direkt någon spoiler) kan användas för att resetta dina attribute points, så alla poäng du har lagt får du tillbaka. Startade du till exempel som deprived får du välja helt fritt dvs.
Riktigt snällt när man råkat lägga fel eller inser att man har gått helt fel när man bygger sin gubbe.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killbom:

ENB finns för spelet nu. Det blir riktigt mycket mer spännande. Dels behöver man filerna den ENB. Därefter kan man ta ner en config man gillar från Dark Souls 2 nexus!

"ENB"? Berätta mer, är det en mod som DSFix eller?

Skrivet av WoG:

Den lilla vita stenen används på samma sätt som den stora, skillnaden är följande:

Signs för den lilla stenen kan man se även i områden där du har dödat bossen, till exempel om du vill ha hjälp att farma mobs.
"Shades" som det blir från lilla stenen håller endast i upp typ 10 min typ, eller ett visst antal kills (vet ej exakt).
Brukar oftast hålla typ 5 min eller liknande.

Kan även uppdatera att jag har typ 40h+ i spelet nu, två karaktärer.

Spelet är så sjukt bra, jag hade skyhöga förväntningar och hittar ändå INGET att klaga på. Fantastiskt kul spel!

De har dock gjort väldigt mycket saker snällare, men vissa bossar är fortfarande frustrerande jobbiga.
Ett tips till alla:

Soulvessel (något man får tidigt i spelet, så inte direkt någon spoiler) kan användas för att resetta dina attribute points, så alla poäng du har lagt får du tillbaka. Startade du till exempel som deprived får du välja helt fritt dvs.
Riktigt snällt när man råkat lägga fel eller inser att man har gått helt fel när man bygger sin gubbe.

Gött att få den lilla tvålstenen bekräftad då. Ska kika lite närmare på det, brände effigys som fan för en covenantgrej som var ganska svårt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Håller med att många saker gjorts "snällare", dock på ett ganska lyckat sätt eftersom det inte känns som att något blivit för lätt. Jag var skeptisk till att man fritt kan teleportera mellan lägereldar til en början, och skulle kanske fortfarande önska att man bara kunde teleportera till en lägereld per zon eller liknande. Men det gör ju nog saker och ting mycket mindre frustrerande ibland.

Bossarna är precis som i DS1 väldigt varierande i svårighetsgrad, det samma kan egentligen sägas om zonerna. De har nog med flit gjort vissa sektioner lätta, bara för att man skall känna sig översäker och dö lite längre fram p.g.a. det

Jag gillar konceptet med dessa lockstones som man låser upp secrets med, mitt problem är väl att jag hittills bara hittat två, varav en var från merchant. Lite synd bara att jag låste upp "hemligheten" i en viss mörk "pirat-zon" efter att jag clearat den

Har "bara" hunnit lägga ca. 20 timmar på spelet själv men hittills har det levt upp till mina höga förväntningar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Release:

"ENB"? Berätta mer, är det en mod som DSFix eller?

Ungefär. Man byter ut lite shaders och så. När man kopierat in filerna kan spelet se ut ungefär såhär:

Med fler bilder här: http://enbseries.enbdev.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=3091

Värt att notera är att spelet blir lite svårare då de mörka områdena blir mörka. Man är alltså tvungen att fackla ibland för att inte bli slagen i ansiktet av mobs som gömmer sig i mörkret.

Permalänk
Medlem

http://www.reddit.com/r/DarkSouls2/comments/24781b/dark_souls...

TL;DR: According to the VAC FAQ (and previous experience) there is a decent chance you will be banned for using ENB or GeDoSaTo. Don't use them for a few weeks until we are sure you won't.

någon kanske vet mer om detta men undvik mods tills de vet att man inte blir vac bannad

Permalänk
Medlem

Nybörjare på Dark Souls 2, inte spelat denna typ av spel innan. Mest likt är väl Blade of Darkness.
Mycket frustrerande spel. Känns som att man skulle behöva plugga lite i en Wiki eller något för att få ut mer av spelet. Manualen är lite bristfällig och kontrollerna är riktigt hemska.

Jag försöker verkligen att få till det med en controller - men vete sjutton. Har nu försökt att binda om attacks till att inte längre använda double click för strong attack - men upplever fortfarande inputen som långsammare för attacks via mus än via controller.

För en nybörjare - vad sjutton är tvålstenen och var hittar man den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Nybörjare på Dark Souls 2, inte spelat denna typ av spel innan. Mest likt är väl Blade of Darkness.
Mycket frustrerande spel. Känns som att man skulle behöva plugga lite i en Wiki eller något för att få ut mer av spelet. Manualen är lite bristfällig och kontrollerna är riktigt hemska.

Jag försöker verkligen att få till det med en controller - men vete sjutton. Har nu försökt att binda om attacks till att inte längre använda double click för strong attack - men upplever fortfarande inputen som långsammare för attacks via mus än via controller.

Tanken är att manualen och instruktioner inne i spelet skall vara bristfälliga. Det är meningen att du skall lära dig själv.
Har du handkontroll eller inte? Kontrollerna är då inte alls hemska (seriöst, skaffa handkontroll), men vissa vapen och beroende på hur mycket du bär på så finns det mer eller mindre delay i dina rörelser som kan vara svårt att hantera.

Fokusera först på att lära dig blocka, rulla och hur olika vapentyper fungerar, med dess olika animationer. Timing är ditt viktigaste vapen i dessa spel.
Innan jag hittade ett snabbare vapen så hade jag också stora bekymmer i början, trots många långa timmar i tidigare spel.

Enligt min syn på saken så är det inte alls så fult att kika wikis under tiden man spelar. Det kan bli frustrerande när man inser att man bränt femtio timmar i spelet och sabbat chanserna på att uppgradera vissa vapen, eller liknande. Kanske var värre i Demon's Souls men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Tvålstenen som jag kärleksfullt kallar den är en White Sign Soapstone, de gav den till en så tidigt i spelet den här gången att jag inte minns var det var. Kanske man kunde köpa den av någon? Kolla wikin om du vill.

Dess funktion är att du kan rista ditt namn på marken och därigenom erbjuda andra spelare hjälp att klara områden och bossar. Du säger "hej här är jag, summona mig om du vill co-opa lite.", och tack vare detta item kan du också, om du gjort dig själv human (inte undead) genom att använda ett Human Effigy, se andra spelares summoning signs så du kan tillkalla hjälp du med! Det finns för och nackdelar med co-op dock. Ju fler spelare man är i en session (max tre) desto mer hp, resistances och skada har fiender och bossar, dessutom delar ni på antalet souls.

Skrivet av Killbom:

Ungefär. Man byter ut lite shaders och så. När man kopierat in filerna kan spelet se ut ungefär såhär:
http://imageshack.com/a/img834/4595/o2v9.jpg

Med fler bilder här: http://enbseries.enbdev.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=3091

Värt att notera är att spelet blir lite svårare då de mörka områdena blir mörka. Man är alltså tvungen att fackla ibland för att inte bli slagen i ansiktet av mobs som gömmer sig i mörkret.

Jävlarrr vad snyggt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns två soapstones, den lilla får man i tornet med häxan på övervåningen. Den andra får man vid han Patch eller vad han heter som sitter i närheten av häxan där man klättrar ner för stegen. Du måste ta dig igenom en "gauntlet" där för att sedan få den "vanliga" soapstonen av honom.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Dark souls 2 är fruktansvärt tråkigt tills man börjar lära sig hur det är uppbyggt, samt prova vapen och lära sig animations. Då blir det helt plötsligt det roligaste spelet som finns, tack vare att det är så svårt.

Small white soapstone får man enligt följande:

It can be found in the chest with an Estus Flask Shard above the Cardinal Tower bonfire in Forest of Fallen Giants.
Tips: Det är en dörr som är låst, nyckel får man från första bossen - den kan faktiskt förstöras så nyckeln inte behövs, bara slå sönder den.

Dold text
Skrivet av Release:

dessutom delar ni på antalet souls.

Det gör man faktiskt inte, hosten får alltid samma mängd souls, men alla summons (shades, phantoms) får typ 50-60% eller något sånt.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte alls charmen med Dark Souls 2. Köpte det för att jag tyckte det så riktigt tufft ut på trailers och sökte ett bra RPG. Men nu önskar jag bara att jag kunde få pengarna tillbaka. Hittar noll känsla, striderna är aptråkiga och skitsvåra med tangentbord och mus och grafiken är usel för att vara ett nysläppt spel. Så? Varför spelar man Dark Souls 2? Vad är det jag missar som andra är så frälsta av?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Förstår verkligen inte alls charmen med Dark Souls 2. Köpte det för att jag tyckte det så riktigt tufft ut på trailers och sökte ett bra RPG. Men nu önskar jag bara att jag kunde få pengarna tillbaka. Hittar noll känsla, striderna är aptråkiga och skitsvåra med tangentbord och mus och grafiken är usel för att vara ett nysläppt spel. Så? Varför spelar man Dark Souls 2? Vad är det jag missar som andra är så frälsta av?

Mvh J

För det första är det inte en spelserie för alla. Det kräver oftast tålamod och hyfsad självkontroll. Spenderar man dessutom tid att glo på texturer, ljus och skuggor med fpsmätaren bredvid så förstår jag att det är ännu svårare att ta till sig.

För det andra, spelar inte detta med mus och tangentbord. Det är helt trasigt och sabbar i princip all känsla. Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Mvh J

Fighterna i början är enkla och sen är det är väl boss fightsen som blir ett nötande om man inte tittar upp på Youtube. Det enda jag tycker är lite dåligt är radiant life så länge du kan gå ur "combat" och få en träff så kommer du klara dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Mvh J

Som redan skrevs är det inte för alla, men ska försöka förklara varför jag och troligen många andra är "frälsta".

Serien har för det första en approach på allting från story till spelmekanik som går något i stil med att du blir dumpad på ett ställe, får några flummiga tips och hints, sen är det helt upp till dig att lära dig hur saker fungerar, hur fiender beter sig, varför du gör det du gör. Jag har inte kommit så långt med storyn i tvåan än, men jag kan säga att på ytan så såg storyn i ettan väldigt ytlig ut. Började du däremot försöka läsa alla små detaljer i spelet som item descriptions och dialoger med NPC's + påfyllnad från wiki sidor märkte man snabbt att det finns en ganska djupgående bakgrundstory till allting, men ofta inte helt och hållet förklarat, utan lite lämnas åt den egna fantasin. Svårt att förklara men jag fastande helt i det och satt och läste wikis och såg på youtube videon som redde ut Dark Souls lore för jag tyckte det var fascinerande.

Tangentbord och mus är nog inte optimalt att spela med, då det från grund och botten helt är gjort för att styras med analoga spakar. Du får inte samma finess i rörelserna med tangentbord som är on-off. Men med en kontroll och lite övning är combaten riktigt riktigt bra, du måste faktiskt lära dig att läsa fiender och hur olika vapen beter sig, det finns med andra ord en ganska hög "skillcap" i det hela till skillnad från de flesta RPG spelen.

Grafiken kan jag inte riktigt hålla med om att den skulle vara usel. Den är tekniskt sett inte på samma nivå som många andra nya spel, det är givet, men det behöver ju inte ett spel vara för att ändå kunna klassas som snyggt, Trine 2 är ett exempel. Spelet är ställvis väldigt snyggt enligt mig, och det är stor variation mellan landskapen och miljöerna. Dessutom tycker jag detaljrikedomen på utrustningen är rätt så hög.

Men som sagt, serien är inte för alla och det känns som om From Software vet det och inte har som mål att tillfredsställa några andra än de som redan älskar serien.

Permalänk
Medlem

Körde igenom spelet med en sorts mirakel-riddare (Mycket FTH och balanserade STR/DEX och annat gott) på PS3, vilket var ganska roligt.

Kör just nu en renodlad magiker på PC vilken än så länge har varit mycket lättare. Gör riktigt mycket skada och det är ett plus att kunna få lite distans medans man skjuter. Känns lite tråkigt dock, men jag hoppas att någon boss eller invaderande spelare tvingar mig att mixa upp det lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Mvh J

Tyvärr har (enligt mig, hoppas NG+ ger lite mer) DS2 förlorat lite feeling vs de tidigare spelen men anledningen till att Demon's Soul/Dark Souls blev så poppis är att när demon's souls kom speciellt så saknades de bra hårda third-person action med svärd etc. Vidare hade det en ganska unik känsla då det är ett RPG men storyn är subtilt invävd i värden, du kan helt ignorera den eller gå ganska djupt in i den. Sedan var det inte bara svårt utan hade lite unik PvP, det har vissa likheter på vissa plan med Diablo.

Men som sagt det är några saker som ändrats i DS2, vissa saker så som covenants fungerar bättre även om de dumma ner dem lite väl, PvP&PvE multiplay är mycket bättre men något i känslan har de missat med, Demon's souls var lösrykta områden men planerade sådana, Dark Souls var en enhetlig värld och gjorde det bra, Dark Souls 2 har typ en kombo typ av de båda men mixen funkar inte helt, känns som att vissa områden är intvingade bara för "variation".
Sedan har de även försökt göra världens story lite mer "overt" samt gått tillbaks till Demon's Souls centralisering vilket har gett en negativ effekt, de har dummat ner eller gjort system lättare så som med vapen till stor förlust, målet är väl att alla ska fatta och det ska vara lättare att fixa men jag är iaf inte helt nöjd för det känns mer som att de bara finns färre vapen och mindre kreativitet med builds.
Sedan är det en för levande och färgglad värld enligt mig men ja, tydligen ska NG+ vara något helt annat så man får väl se.

Nu låter det som att jag tycker DS2 är dåligt, så är inte fallet men tycker tyvärr att en del av de ändringar och designval de gjort har påverkat spelupplevelsen negativt från de tidigare spelen.

Men det är som Diablo, stilen är inte för alla men vill du se vad folk gillar med det, skaffa Dark Souls eller nästa hellre Demon's Souls till PS3 och lira, du måste dock troligen läsa en del guider, speciellt med Demon's Souls men då kanske du ser vad folk sett

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood