Permalänk

pc gaming på en tv

Hej

Jag skulle behöva hjälp med att välja en bra tv för pc gaming. Det är nämligen så att den tv:n som jag har är väldigt liten och jag har tänkt att köpa en ny. Tv:n jag har nu är bara på 22 tum och har tänkt mig en sådan här (http://www.dustinhome.se/product/5010780760/lg-32la660v-32-le...). Samtidigt behöver jag en ny datorskärm. Så jag tänkte att varför inte slå två flugor i en smäll. Ni får gärna ge förslag om ni vill.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustavfrodeberg:

Hej

Jag skulle behöva hjälp med att välja en bra tv för pc gaming. Det är nämligen så att den tv:n som jag har är väldigt liten och jag har tänkt att köpa en ny. Tv:n jag har nu är bara på 22 tum och har tänkt mig en sådan här (http://www.dustinhome.se/product/5010780760/lg-32la660v-32-le...). Samtidigt behöver jag en ny datorskärm. Så jag tänkte att varför inte slå två flugor i en smäll. Ni får gärna ge förslag om ni vill.

Tack på förhand

Men Spelupplevelsen är inte den samma då en tv max kan ta 60Hz som uppdatering om ja inte minns helt fel, Andra Swec får rätta mig om jag har fel då min kompis har det och det funkar ,men dock inte så bra.

Permalänk
Skrivet av gustavfrodeberg:

Hej

Tack på förhand

Skrivet av Hardy:

Men Spelupplevelsen är inte den samma då en tv max kan ta 60Hz som uppdatering om ja inte minns helt fel,då min kompis har det och det funkar ,men dock inte så bra.

Den tv som ts länkade använder 400hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceColdGlass:

Det såg ja att det var,dock så var det nått med uppdateringen om man hade tv som datorskärm,kan ha fel?

Permalänk
Skrivet av Hardy:

Det såg ja att det var,dock så var det nått med uppdateringen om man hade tv som datorskärm,kan ha fel?

Okej, har för mig att vga kablar bara kan ta 60hz om det är de du menar. Över hdmi ska det funka fullt ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceColdGlass:

Internt använder tvn 400hz men du kan inte mata den med det, utan det är nog max 60hz.

Permalänk

Jag har länge spelat på min 40 tummare med dvi kabel och 60 Hz.
Dock måste det finnas kontakter som klarar 60 Hz. Inte alla som har det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceColdGlass:

Okej, har för mig att vga kablar bara kan ta 60hz om det är de du menar. Över hdmi ska det funka fullt ut?

Hmh,om du läser denna,min kompis kör med hdmi o får fortfarande 60Hz,annars blev det lag etc,hittade denna som folk hade skrivit om http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Permalänk
Medlem

Kompetensnivån på det här delforumet blir inte högre någonsin ser jag.

60hz är vad du får när du kopplar din dator till din TV. Allt över 60hz är uträkningar, fejk och enligt mig skräp. Det ser inte natnurligt ut. 120-144hz på tft-skärmar är något annat och där pratar vi riktiga hz, alltså unika bilder.

Tv-apparater har i regel högt inputlag. Ska du spela på den så är det väl någon bra Sony du bör titta på. Vilka som har lågt input lag vet jag inte.

Permalänk

Ok, tack så mycket. Så jag kan inte få ut mer än 60 Hz ändå?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag använder mig utav en 32" Panasonic TV. Använder den både som datorskärm och Tv. Har 60hz max, behöver dock inte mer just nu tycker jag! märker inte av något input lag. Kör hdmi kabel mellan. Dock har jag inte använt mig utav någon highend skärm heller så vet inte exakt vad man ska vänta sig utav en sådan. Skönt med stor skärm säger jag bara

Permalänk
Inaktiv

Jag använder en 40"-TV som datorskärm/TV och det fungerar utmärkt för mig. Inputlag märks inte av och bildkvaliteten är helt acceptabel. Anledningen varför jag valde en så stor skärm var pga min dåliga syn så detta alternativet är alldeles utmärkt för mig.

TV:n är för övrigt en budget Samsung från 2011 så nu finns det säkert mycket bättre alternativ.

Permalänk
Bildexpert 📺

De enda 400 Hz:n i den TV:n är siffrorna på klisterlappen. Signalmässigt tar den sannolikt inte in mer än 60 Hz och siffran 400 får tillverkarna fram genom kreativ räkning.

Ett generellt exempel på hur de kan räkna är:
50 Hz insignal (EU) med 4 ggr interpolerade bildrutor samt strobing backlight mellan varje bildruta = 400 Hz

Samma panel kan i nordamerika kallas för "480 Hz" för där räknar man 60x4x2.

Permalänk
Entusiast

Uppdateringsfrekvensen 60Hz är ju normen i datorskärmar och jag tror inte riktigt du behöver 120Hz eller mer då det är lite mer för professionella FPS-spelare och entusiaster så som mig själv

Det som egentligen är viktigt vid köp av TV för spel är input lag vilket många TV-apparater tyvärr lider av.
För att undvika dessa så bör du vända dig till den här tråden och läsa/be om hjälp där: http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈