Permalänk
Medlem

AUX ingång i bil

Tjenare!

Har köpt en ny bil som morsan använder till jobbet, ibland farsan också och det är en kia picanto. Testade den idag o så, konstig koppling och bromsarna med.
i alla fall, till poängen! Det finns ju knappar på instrumentbrädan där man kan välja t.ex. fm/am, cd, osv. o så finns det en knapp där det står AUX. Jag antar nu att det ska finnas ett 3.5 mm jack där man kan koppla in mobilen direkt o spela låtar utan fm-sändare. Dock hittar jag inte det jacket, har letat precis i HELA bilen. Är det jag som har antagit fel nu eller ska det finnas eller inte!? Är helt förvirrad :S

Tacksam för svar!

Citera, snälla!

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

Tjenare!

Har köpt en ny bil som morsan använder till jobbet, ibland farsan också och det är en kia picanto. Testade den idag o så, konstig koppling och bromsarna med.
i alla fall, till poängen! Det finns ju knappar på instrumentbrädan där man kan välja t.ex. fm/am, cd, osv. o så finns det en knapp där det står AUX. Jag antar nu att det ska finnas ett 3.5 mm jack där man kan koppla in mobilen direkt o spela låtar utan fm-sändare. Dock hittar jag inte det jacket, har letat precis i HELA bilen. Är det jag som har antagit fel nu eller ska det finnas eller inte!? Är helt förvirrad :S

Tacksam för svar!

Citera, snälla!

Verkar som det är ett tillval, annars ska den finnas precis nedanför instrumentpanelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av in4me:

Verkar som det är ett tillval, annars ska den finnas precis nedanför instrumentpanelen

Jepp det är det. Bara för knappen är där behöver man inte ha en aux-ingång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av in4me:

Verkar som det är ett tillval, annars ska den finnas precis nedanför instrumentpanelen

Skrivet av BeRetta:

Jepp det är det. Bara för knappen är där behöver man inte ha en aux-ingång.

wtf, varför finns knappen då? o.O Den här bilen är ju så ologisk så det inte är sant

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

Tjenare!

Har köpt en ny bil som morsan använder till jobbet, ibland farsan också och det är en kia picanto. Testade den idag o så, konstig koppling och bromsarna med.
i alla fall, till poängen! Det finns ju knappar på instrumentbrädan där man kan välja t.ex. fm/am, cd, osv. o så finns det en knapp där det står AUX. Jag antar nu att det ska finnas ett 3.5 mm jack där man kan koppla in mobilen direkt o spela låtar utan fm-sändare. Dock hittar jag inte det jacket, har letat precis i HELA bilen. Är det jag som har antagit fel nu eller ska det finnas eller inte!? Är helt förvirrad :S

Tacksam för svar!

Citera, snälla!

Den ska sitta där.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

wtf, varför finns knappen då? o.O Den här bilen är ju så ologisk så det inte är sant

tror att när Kia konstruera stereon så planerade de inför alla tillval och brydde sig inte om ifall man inte hade alla, typ

Permalänk
Medlem

Mycket möjligt att du har själva ingången på stereon men att du inte har "tillvalet" dvs att de inte dragit kontakten.

Men det går ju att göra enkelt själv, bara plocka ut stereon och kolla ifall det finns AUX ingång, koppla dit ett 3,5mm utag som du borrar in i panelen nånstans. Bara du kan löda lite så är det hur enkelt som hälst.

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem

wtf asså måste hitta den, hittar den ingenstans i bilen

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Det är samma på min bil. AUX knappen finns men förra ägaren valde att inte köpa en aux ingång. Du kan fixa det själv om du är händig

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Har du kollat inuti armstödet i mitten konsollen? Där sitter den i vår bil iaf. Lite lurig att hitta

Permalänk

I våran honda satt den gömd i handskfacket, hittade den efter typ 2-3 år
Edit: Mittkonsolen mena jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

Tjenare!

Har köpt en ny bil som morsan använder till jobbet, ibland farsan också och det är en kia picanto. Testade den idag o så, konstig koppling och bromsarna med.
i alla fall, till poängen! Det finns ju knappar på instrumentbrädan där man kan välja t.ex. fm/am, cd, osv. o så finns det en knapp där det står AUX. Jag antar nu att det ska finnas ett 3.5 mm jack där man kan koppla in mobilen direkt o spela låtar utan fm-sändare. Dock hittar jag inte det jacket, har letat precis i HELA bilen. Är det jag som har antagit fel nu eller ska det finnas eller inte!? Är helt förvirrad :S

Tacksam för svar!

Citera, snälla!

Antagligen så finns de antingen en AUX ingång eller en RCA ingång på baksidan av din stereoenhet som sitter i bilen.
Monetra ut den och kika vad de finns för ingångar bak eller om du kollar upp vad de är för märke + modell på den och sök på google.

Jag hade en gammal Blaupunkt i min bil där de fanns en AUX knapp men man gatt använda sig av en ISO adapter till AUX eller en RCA till AUX.

Visa signatur

Chassie: Cooler master HAF 932 Advanced. Moderkort: Asus Maximus IX Hero Z270. Processor: Intel i7 7700K. RAM: Corsair 16GB 3000Mhz. PSU: Corsair TX850M. SSD: Samsung 960 EVO 250GB. GPU: EVGA 1080Ti 11GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

Tjenare!

Har köpt en ny bil som morsan använder till jobbet, ibland farsan också och det är en kia picanto. Testade den idag o så, konstig koppling och bromsarna med.
i alla fall, till poängen! Det finns ju knappar på instrumentbrädan där man kan välja t.ex. fm/am, cd, osv. o så finns det en knapp där det står AUX. Jag antar nu att det ska finnas ett 3.5 mm jack där man kan koppla in mobilen direkt o spela låtar utan fm-sändare. Dock hittar jag inte det jacket, har letat precis i HELA bilen. Är det jag som har antagit fel nu eller ska det finnas eller inte!? Är helt förvirrad :S

Tacksam för svar!

Citera, snälla!

Det kan vara så att du RCA ingångar, antingen som TimonCMF nämner på baksidan av stereon eller betydligt mer synligt. I min andrabil så har jag RCA-ingångar placerade bakom en liten lucka - fullt synlig direkt framför växelspaken, men det tog ett tag innan jag fattade att det var det som var "AUX-ingången".

http://www.google.se/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwww.team-bhp....

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk

jag har också en auxknapp på min bil med det är också det enda tyvärr..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

wtf, varför finns knappen då? o.O Den här bilen är ju så ologisk så det inte är sant

Är det inte uppenbart? Om de slipper producera olika versioner av allting i bilen så sparar de in lite pengar. Precis som du ibland får med manualer till elektronik på alla möjliga olika språk istället för bara på svenska. Där är det samma sak; det är billigare att göra så än att producera allt separat och hålla reda på variationerna.

Permalänk
Medlem

I min bil finns aux-ingången mellan förar- och passagerarsätena.
Det finns ett förvaringsfack där, och jag måste öppna upp locket för att komma åt aux-ingången.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital