SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

CPU/Vattenkylning trasig?

Hej ni på sweclockers! Jag har lite problem med min käraste ägodel

Den har börjat "krascha" till 1fps och ljudet börjar spraka och till slut så bluescreenar den och säger att de e hårdvarufel i bluescreenen.
Dum som jag är så tog jag ut ett graffkort först för att se om det var problemet, men jag börjar nu tro att CPU'n spökar.

Temp ligger på 60 grader IDLE med ett H60 från Corsair på. Jag lossade på skruvarna och satte åt dem igen för att se om problemet låg där.

Men nu sitter jag här och skriver och den sitter på 60g Idle och kommer nog antagligen att gå högre tills den då kraschar igen!

Jag känner vibrationer från slangarna i vattenkylningen, men frågan är om jag skall bara byta kylningen eller om jag lika gärna ska byta både och?

Eller om jag har sketfel och det är nåt annat som spökar, vad tycker ni?

http://imgur.com/yIJqIFn för speccs, Körde SLI 680 men tog som sagt ut ett utav dem. 66g i idle nu när jag postar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chazoure:

Temp ligger på 60 grader IDLE med ett H60 från Corsair på. Jag lossade på skruvarna och satte åt dem igen för att se om problemet låg där.

La du på ny kylpasta?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Vad säger din bluescreen mer specifikt? Vilken felkod?
60°C idle känns väldigt högt. Har du några mätvärden från när den har krånglat?
Verkar pumpen fungera? Fläkten på kylflänsen?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på telefonen nu men jag satte inte på nån ny kylpasta, kylningen är ej ny utan har funkat Ok innan med det som satt på innan. Jag har inte på datorn nu men finns det nån dumpfil där jag kan läsa felkoden?

Permalänk
Medlem

Det vibrerade i slangarna och pumpen när jag höll handen på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chazoure:

Hej ni på sweclockers! Jag har lite problem med min käraste ägodel

Den har börjat "krascha" till 1fps och ljudet börjar spraka och till slut så bluescreenar den och säger att de e hårdvarufel i bluescreenen.
Dum som jag är så tog jag ut ett graffkort först för att se om det var problemet, men jag börjar nu tro att CPU'n spökar.

Men nu sitter jag här och skriver och den sitter på 60g Idle och kommer nog antagligen att gå högre tills den då kraschar igen!

Jag känner vibrationer från slangarna i vattenkylningen, men frågan är om jag skall bara byta kylningen eller om jag lika gärna ska byta både och?

Eller om jag har sketfel och det är nåt annat som spökar, vad tycker ni?

http://imgur.com/yIJqIFn för speccs, Körde SLI 680 men tog som sagt ut ett utav dem. 66g i idle nu när jag postar

66gram?

Men som sagt kolla om pumpen snurrar, samt du bör ta bort tidigare pasta rengöra och lägga på ny innan du monterar den igen. Var noga att den sitter rätt också med jämt tryck.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Ingen som reagerade på minnet? 16 GB Single Channel @ 666Mhz ser lite skumt ut tycker jag.

Edit, nevermind, insåg att det är 666 x 2 = 1333 Mhz

Jag hade testat en annan kylare, vibrationer i slangarna är inte en bekräftelse på att kylaren fungerar.

Permalänk
Medlem

Jag säger din temperatur på din cpu är problemet, 60 C(Celsius) är ett problem idle vilket leder till att datorn stänger ner som skydd. Mitt tips är montera om din cpu kylare med NY kylpasta efter du rengjort din cpu och kylare med tex isopropanol.
Får du inte ner tempen så byt ut din defekta kylare till en som fungerar.

Visa signatur

| AMD 5700X3D | ASUS PRIME B550-PLUS | Corsair 32gb 3600MHz | PowerColor Radeon RX 7900 GRE Hellhound | Asus TUF 1000w | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Jag säger din temperatur på din cpu är problemet, 60 C(Celsius) är ett problem idle vilket leder till att datorn stänger ner som skydd. Mitt tips är montera om din cpu kylare med NY kylpasta efter du rengjort din cpu och kylare med tex isopropanol.
Får du inte ner tempen så byt ut din defekta kylare till en som fungerar.

Som ovan, om allt sitter som det ska, så är det kylaren det är fel på, kanske pumpen som inte snurrar eller så är det luft i pumpen är något annat som stör vattenflödet, garanti på kylaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelnah:

Som ovan, om allt sitter som det ska, så är det kylaren det är fel på, kanske pumpen som inte snurrar eller så är det luft i pumpen är något annat som stör vattenflödet, garanti på kylaren?

Troligtvis är det kylpastan som orsakar problem. Om den inte monteras rätt, så kommer temperaturen att stiga.

Du får lägga på ny kylpasta, köra OCCT-programmet ett tag. Får du bra temperaturer så behöver du inte göra med. Börjar temperaturen stiga, så testa att montera om kylaren med ny pasta.

Om inte det fungerar så tar du det med butiken först, sen tillverkaren, om inte butiken ordnat allt.

Lyfta på kylare = Ny pasta. Inte titta och kolla lite, utan det måste på ny

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Hej allesammans, sorry för att jag inte skrivit något jag har vart sängliggandes i typ 2 dagar! Kylaren va helkass enligt butiken när vi testkörde den hos dem, jag köpte en ny och nu är tempen nere på dryga 30-37 idle. Hade på datorn hela kvällen igår och inget konstigt inträffade.

Tack för all hjälp och kommer problemet tillbaka så bumpar jag denna tråden (Om man får göra så :c)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chazoure:

Hej allesammans, sorry för att jag inte skrivit något jag har vart sängliggandes i typ 2 dagar! Kylaren va helkass enligt butiken när vi testkörde den hos dem, jag köpte en ny och nu är tempen nere på dryga 30-37 idle. Hade på datorn hela kvällen igår och inget konstigt inträffade.

Tack för all hjälp och kommer problemet tillbaka så bumpar jag denna tråden (Om man får göra så :c)

Tänk bara på det att du alltid sätter ny pasta i fortsättningen! Även om de inte va problemet denna Kan de bli nästa problem

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Tänk bara på det att du alltid sätter ny pasta i fortsättningen! Även om de inte va problemet denna Kan de bli nästa problem

Jo okej, men varför gör det så extrem skillnad att sätta ny kylpasta om man bara separerar den för en stund?

Permalänk
Skrivet av Chazoure:

Jo okej, men varför gör det så extrem skillnad att sätta ny kylpasta om man bara separerar den för en stund?

skulle gissa på att det skapas luftbubblor när man sätter ihop det igen, vilket gör att på just de ställena blir kylpastan mer eller mindre värdelös.

Sen kan det ju vara gammal kylpasta som har torkat lite, så det är alltid bra att byta när man ändå håller på att skruva loss cpu-kylaren

Visa signatur

CPU: Intel i5 4670k @4,3Ghz Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair vengance 4x4Gb 1333Mhz, GPU: Asus GTX 780 OC@1170Mhz, SSD: Samsung 840 EVO 250GB, HDD: 3TB 3,5" 7200rpm, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W, CPU-kulare: Noctua NH-U12P, Chassi: Fractal Design Define R4 White, Skärm 1: Qnix 27'' 1440p Evolution ll SE Matte @100Hz(max 113Hz), skärm 2: LG 21,5''LED 1080p TN@60 Hz. Qpad QH-90, Func KB-460 MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chazoure:

Bildas små små "fickor" som gör att kontaktytan blir dålig. Kylaren får ingen kontakt och temperaturen stiger.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Chazoure:

Det är mycket svårare att få en jämn fördelning när man har tagit bort den en gång, det blir lätt luftbubblor.

Och kylpasta åldras väl. Här är jag inteså bra koll men den kanske gör sitt jobb sämre med att fylla ut ojämnheter när den har använts ett tag och "härdat".

Och extrem skillnad gör det nog inte, mer en bra vana.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Accipiter46:

Det är mycket svårare att få en jämn fördelning när man har tagit bort den en gång, det blir lätt luftbubblor.

Och kylpasta åldras väl. Här är jag inteså bra koll men den kanske gör sitt jobb sämre med att fylla ut ojämnheter när den har använts ett tag och "härdat".

Och extrem skillnad gör det nog inte, mer en bra vana.

Relativt extrem. Kan gå från 60c till 30c tack vare byte av kylpasta, allting beror på hur gammal den är samt hur bra applicerad den en gång var. Byte av pasta varje gång man lyfter kylaren är ett måste. Rengör med isopropynol eller Tröd, sedan på med ett riskorn. Wooh.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Relativt extrem. Kan gå från 60c till 30c tack vare byte av kylpasta, allting beror på hur gammal den är samt hur bra applicerad den en gång var.

Har du vart med om det själv eller har du någon källa? Tandkärm ger en skillnad på 10 grader, ingen kylpasta ger en skillnad på 30 grader. Har svårt att se att det skulle vara så stor skillnad om man råkar få en lite bubbla.

http://www.hardwaresecrets.com/printpage/Thermal-Compound-Rou...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Accipiter46:

Har du vart med om det själv eller har du någon källa? Tandkärm ger en skillnad på 10 grader, ingen kylpasta ger en skillnad på 30 grader. Har svårt att se att det skulle vara så stor skillnad om man råkar få en lite bubbla.

http://www.hardwaresecrets.com/printpage/Thermal-Compound-Rou...

Jag, och antagligen många andra, har varit med om att kylpastan har klumpat sig efter remontering av kylare, och således har temperaturerna skjutit i höjden. En liten bubbla ger ju självfallet ej dessa temperaturskillnader, men vad är troligheten att om du redan har hög temperatur och sedan monterar om kylaren, att du endast får en liten luftbubbla och problemet försvinner (jag syftar inte på OP som hade defekt kylare)?

Visa signatur

E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Jag, och antagligen många andra, har varit med om att kylpastan har klumpat sig efter remontering av kylare, och således har temperaturerna skjutit i höjden. En liten bubbla ger ju självfallet ej dessa temperaturskillnader, men vad är troligheten att om du redan har hög temperatur och sedan monterar om kylaren, att du endast får en liten luftbubbla och problemet försvinner (jag syftar inte på OP som hade defekt kylare)?

Jo, får man klumpar så är det ju som att köra utan kylpasta. Bra förklaring, och jag håller ju med om att man ska byta kylpasta oavsett.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Accipiter46:

Jo, får man klumpar så är det ju som att köra utan kylpasta. Bra förklaring, och jag håller ju med om att man ska byta kylpasta oavsett.

Skulle vija påstå att det är värre än att köra utan pastan, faktiskt. Tänk dig mellanrummet som kan bli på vissa ställen, även fast det kan vara µM på höjden. Ursch

Visa signatur

E34 S36B38Turbo 897WHP