Diskstorlek i Windows 98

Permalänk
Medlem

Diskstorlek i Windows 98

Hej Sweclockers!

Jag har en gammal pentilum 2 maskin som jag skrämt fart på igen. Jag blev tvungen att sätta i en lite modernare HDD på 40GB, iom att originalet saknades.

Men nu visar windows att disken är på bara 5,5GB?? Wut? Fdisk och Gparted säger att det är en partition på den, och den är hela diskens storlek. Vad missar jag?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Har du kollat att bios klarar så stor disk?
För övrigt så ska 98 klara max 128gigs diskar, om jag minns rätt.

Kanske videon här kan vara till hjälp. (Jag har inte kollat)

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·
https://fightchatcontrol.eu

Permalänk
Medlem

FAT32 eller NTFS på din partition?

Permalänk
Medlem

Detta var ju udda. Windows 98 använde FAT32 systemet och i original kunde win98 bara partionerna diskar upp till 32Gb och hantera filer mindre än 4Gb. Att det blir 5.5Gb blir lite knepigt.

Har du testat att partionera disken i FAT32 en annan dator med modernare system?

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Expertgissare

Windows 98 ska klara av diskar upp till 128GB, så något är knas.
Jag har tyvärr inget bra svar, men vet att jag hade något liknande problem med en gammal maskin när jag skulle installera 98SE, men tror jag hade en större disk.

Kolla som nämts redan på philscomputerlabs video om hårddiskar

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

BIOSarna från den tiden kan ha begränsningar av storleken på diskarna som de klarar, det kombinerat med begränsningar i DOS kan ju upphov till problem. Vad tycker BIOS om din disk? Hur stor tror den att den är? Finns det någon nyare (eventuellt moddad) BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Har du kollat att bios klarar så stor disk?
För övrigt så ska 98 klara max 128gigs diskar, om jag minns rätt.

Kanske videon här kan vara till hjälp. (Jag har inte kollat)

Ja enligt en GAMMAL tråd på Swec så lyckades nån sätta i betydligt större disk i en likadan burk och få det att funka. Och mitt BIOS rapporterar hela storleken med. Men bra tanke, det var ofta ett problem på äldre datorer.

Skrivet av Xophile:

FAT32 eller NTFS på din partition?

FAT32, Win98 stöder inte NTFS vad jag vet.

Skrivet av nanne:

Detta var ju udda. Windows 98 använde FAT32 systemet och i original kunde win98 bara partionerna diskar upp till 32Gb och hantera filer mindre än 4Gb. Att det blir 5.5Gb blir lite knepigt.

Har du testat att partionera disken i FAT32 en annan dator med modernare system?

Jag har tyvärr ingen annan modernare maskin med IDE-controller igång/ihopsatt just nu. Det blir kanske nästa sak att leka med!

Skrivet av Edvin-89:

Windows 98 ska klara av diskar upp till 128GB, så något är knas.
Jag har tyvärr inget bra svar, men vet att jag hade något liknande problem med en gammal maskin när jag skulle installera 98SE, men tror jag hade en större disk.

Jag börjar misstänka att det har något att göra med Recovery skivan som jag installerade från. Att den skrev en image till hårddisken och det gjorde att det blev skumt. Rimlig teori?

Det är en Compaq Presario 5670 om nån mot förmodan är nyfiken. "Hem-PC" från pappas jobb på Forsmark. Har kvar själva burken och mjuvarubundlen, men resten är borta. Snubblade över ett par tillhörande högtalare på en loppis för ett par år sen, som jag så klart köpte. Skulle vilja haft fatt i bildskärm och tangentbord med, så jag har en komplett set-up som den var, men det verkar svårt.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

prova att hämta hem en ren Win98 ISO istället för compaqs egna kanske?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 7 5700x3D, 32Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Tänk också på att det finns begränsningar på maximalt minne för Windows 98. Om man hade mer än 512 MB så fick man plocka ut en sticka under installationen och stoppa tillbaka den först när man patchat upp 98'an. Här finns lite resurser kring Windows 98 (SE):

https://archive.org/details/readme_202307
https://www.philscomputerlab.com/rudolph-r-loew-patches.html
https://www.philscomputerlab.com/windows-service-packs.html