[LÖST] Datorn dog, och startar inte igen

Permalänk
Medlem

[LÖST] Datorn dog, och startar inte igen

Hej

För tre veckor sedan började min datorn stänga av sig spontant efter någon timme framför Diablo. Första veckan hände det kanske tre gånger, nästa vecka fyra gånger. Då bestämde jag mig för att formatera datorn, då det inte var gjort på några år ändå. Sagt och gjort, allt fungerade bra i en vecka, sen stängde den sig i söndags igen, tänkte inte så mycket på det. Men igårkväll stängde den sig igen, och vill inte starta igen.

Varje gång den har stängt sig, och försöker starta igen, så startar fläktarna i en sekund kanske, sen piper det till, och datorn dör igen. De första gångerna hände detta tre-fyra gånger, sen startade den upp normalt igen. Efter det "hostade" den fler och fler gånger innan den ville starta, max tio kanske. Tills igår då den inte vill komma förbi pipet.
Datorn i fråga är den jag har i signaturen. Skriver på mobilen, så det är svårt att få in en fin "dator-mall".

Temperaturerna på grafikkorten när det hände igår var låga, inte över 70, och CPU var under 50. Det vet jag för igår tabbade jag ut från diablo för att kolla just detta, och datorn slocknade under tiden jag gjorde det.
Datorn har inte stängt av sig spontant när den bara idlat i flera dagar.
Har video på hur det låter när jag försöker starta, ska bara hitta något sätt att dela den med er. Det är nog all information jag kommer ihåg just nu.

Vad kan felet vara? Fråga om ni vill veta mer.

Visa signatur

Om jag skitet pengar, hade jag suttet och krystat i just denna stund.
Asus P8Z68-V || i7 2600K 3,4GHz @ 4,3GHz || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Samsung 830 128GB || Gigabyte GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB || Corsair RM850 850W || Fractal Design Define XL || Antec KÜHLER H2O 620 || Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp1337:

Hej

För tre veckor sedan började min datorn stänga av sig spontant efter någon timme framför Diablo. Första veckan hände det kanske tre gånger, nästa vecka fyra gånger. Då bestämde jag mig för att formatera datorn, då det inte var gjort på några år ändå. Sagt och gjort, allt fungerade bra i en vecka, sen stängde den sig i söndags igen, tänkte inte så mycket på det. Men igårkväll stängde den sig igen, och vill inte starta igen.

Varje gång den har stängt sig, och försöker starta igen, så startar fläktarna i en sekund kanske, sen piper det till, och datorn dör igen. De första gångerna hände detta tre-fyra gånger, sen startade den upp normalt igen. Efter det "hostade" den fler och fler gånger innan den ville starta, max tio kanske. Tills igår då den inte vill komma förbi pipet.
Datorn i fråga är den jag har i signaturen. Skriver på mobilen, så det är svårt att få in en fin "dator-mall".

Temperaturerna på grafikkorten när det hände igår var låga, inte över 70, och CPU var under 50. Det vet jag för igår tabbade jag ut från diablo för att kolla just detta, och datorn slocknade under tiden jag gjorde det.
Datorn har inte stängt av sig spontant när den bara idlat i flera dagar.
Har video på hur det låter när jag försöker starta, ska bara hitta något sätt att dela den med er. Det är nog all information jag kommer ihåg just nu.

Vad kan felet vara? Fråga om ni vill veta mer.

Dold text

Hej! tråkigt att detta hände.

Rent generellt när en dator gör sådant för mig så är jag alltid kvick på att försöka prova mitt nätagg i en annan dator. Det brukar normalt vara så att den ger sig vid dessa felen, dock är det självklart inte alltid så. Förövrigt så kan du prova å ta bort graffekortet å köra med den intärna grafiken om du har det, eller om du har ett gammalt billigt graffe hemma som drar mindre ström å prova att koppla i. Desutom kan du prova å starta datorn med endast 1 ram sticka i taget för att se om detta är felet.

Permalänk

Låter precis som Aldhissla skriver, som att nätagget har gett upp.

En sak man kan prova är att med hjälp av en hårfön "om man har någon", göra lite hjärt och lungräddning på nätagget för att se om systemet snurrar igång.

Du blåser alltså in varmluft in i nätagget genom ventilationshålen bak samtidigt som du försöker trycka igång datorn.
Kör gärna med med fönen ca: 20-30sekunder innan du trycker på "power" första gången, och försök fördela varmluften över hela nätagget och inte bara på ett ställe.

Har gjort detta ett antal gånger för att konstatera att det är nätagget som är felet

Man kan enkelt säga att, det som händer är att när komponenterna blir varma, så startar dom lättare.
Precis som en gammal Diesel motor. Fast nu leder komponenterna ström snabbare då dom redan är uppe i arbetstemp.

Prova gärna och återkom med svar

Och nej det är inget skämt

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem

Okej, det är ju bra ni är överens om vad ni tror det är

Jag har testat med en sticka, men det hjälpte inte. Har även tagit ur grafikkorten, utan större framgång.

Tyvärr har jag inte tillgång till något bättre nätaggregat, men det borde väl inte behöva vara så bra om jag inte ska driva grafikkorten? Har bara ett gammalt som drev min förra dator. En P4a och x850xt. Kommer inte ihåg watt.

Edit: har ingen fön att pröva med just nu.

Visa signatur

Asus P8Z68-V || i7 2600K 3,4GHz @ 4,3GHz || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Samsung 830 128GB || Gigabyte GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB || Corsair RM850 850W || Fractal Design Define XL || Antec KÜHLER H2O 620 || Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp1337:

Okej, det är ju bra ni är överens om vad ni tror det är

Jag har testat med en sticka, men det hjälpte inte. Har även tagit ur grafikkorten, utan större framgång.

Tyvärr har jag inte tillgång till något bättre nätaggregat, men det borde väl inte behöva vara så bra om jag inte ska driva grafikkorten? Har bara ett gammalt som drev min förra dator. En P4a och x850xt. Kommer inte ihåg watt.

Edit: har ingen fön att pröva med just nu.

Dold text

Tja! kan du prova DITT agg på en annan dator? startar den inte så är det rätt självklart vart felet sitter

Permalänk

Skulle tippa på att ditt förra agg låg på 250-400w , så det ska inte vara några problem att driva systemet utan grafikkort med det, så länge man inte belastar det allt för mycket.
Kanske inte är helt rätt anslutningar till moderkortet på de agget dock

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:
Dold text

Tja! kan du prova DITT agg på en annan dator? startar den inte så är det rätt självklart vart felet sitter

Skrivet av Aldhissla:

Rent generellt när en dator gör sådant för mig så är jag alltid kvick på att försöka prova mitt nätagg i en annan dator.

Bara om det är Corsair TX 950W 80+ nätagget han skrivit i sin skyll som det gäller.

Det är bara när man har nätagg av BRA kvalite man kan ta risken. Är det budget eller ännu sämre kvalite kan man luras att tro att nätagget är ok oavsett antal watt och vissa är kända för att sabba andra delar efter en tid.

Säkrare att låna nätagg.

comp1337:
Ju bättre grafikkort desto viktigare är nätaggets märke, modell och ålder. Stirra man sig blind på antal watt köper man förr eller senare ett budget och ännu sämre nätagg. Dom vill man INTE ha med bra grafikkort oavsett hör höga siffror det är på nätagget.

Permalänk
Medlem

Det gamla nätaggregatet hade inte rätt kontakter tyvärr, och det nya passar inte med den gamla datorn. Får se om jag hittar något jag kan låna. Jag återkommer med hur det går. Är tacksam för era svar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:
Skrivet av lazerbeam:
Skrivet av panpo98:

Hittade problemet.

Om man hittar någon som är duktig på att löda, tror ni man kan sätta på nya kontakter då bara, eller tror ni något mer har rykt på moderkortet / i PSUn?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

[QUO

TE=comp1337;14601600]Hittade problemet.

Om man hittar någon som är duktig på att löda, tror ni man kan sätta på nya kontakter då bara, eller tror ni något mer har rykt på moderkortet / i PSUn?[/QUOTE]

Dold text

När jag ser på bild 1 så ser det ut som om de kablar vars 2 pinnar är förstörda har mörknat en bit. Kan vara tecken på att något ganska varmt har gått ann. jag skulle ta och kolla om nätdelen har garanti och sedan skicka in den innan man gör något eget modd och på så viss bränner garantin. Har agget blivit så varmt att pinnarna har smält så är det ett ganska gott tecken på att man inte ska försöka koppla in det igen.

Permalänk
Medlem

Ja kablarna har svartnat en bit upp. PSUn har garanti-tid kvar, och jag har precis skickat in en förfrågan till Corsair om det. Tålamodet är redan slut, har ju varit utan dator i 1.5 dag nu

Vad tror du om moderkortet? Skulle maila Asus, men jisses vilket jobbigt formulär dem hade.. 50 frågor med serialnr och sånt skit som stod på kartongen när man köpte. Inte säker på att jag har kvar den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp1337:

Ja kablarna har svartnat en bit upp. PSUn har garanti-tid kvar, och jag har precis skickat in en förfrågan till Corsair om det. Tålamodet är redan slut, har ju varit utan dator i 1.5 dag nu

Vad tror du om moderkortet? Skulle maila Asus, men jisses vilket jobbigt formulär dem hade.. 50 frågor med serialnr och sånt skit som stod på kartongen när man köpte. Inte säker på att jag har kvar den.

Dold text

Serialnummret bör du kunna hitta på moderkortet också, annars hur gammal är datorn? för du bör kunna skicka in den igenom det företaget du köpte den på. Kolla där först. Problemet är att vi vet ju inte om moderkortet har tagit stryk utav det eller inte. Och ska du skicka in den till assus så hade jag tagit pinset å petat bort den gammla plasten i 24-pins ingången.

Permalänk
Hedersmedlem

Det har högst troligen dragit alldeles för mycket ström via 12V på den stora ATX-kontakten och därför har kontakterna bränts. Den vanligaste anledningen till det är att man inte använt rätt matning till CPU och grafikkorten, eller kör dubbla grafikkort och/eller överklockning på ett moderkort som inte är avsett för det. I undantagsfall beror det på dålig kontaktkvalitet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:
Dold text

Serialnummret bör du kunna hitta på moderkortet också, annars hur gammal är datorn? för du bör kunna skicka in den igenom det företaget du köpte den på. Kolla där först. Problemet är att vi vet ju inte om moderkortet har tagit stryk utav det eller inte. Och ska du skicka in den till assus så hade jag tagit pinset å petat bort den gammla plasten i 24-pins ingången.

Inköpt i delar från diverse ställen 2011-07. Kan inte kolla på moderkortet efter serialnr just nu, är hemma hos föräldrarna för att hålla på lite med garantierna på en fungerande PC

Skrivet av MultiMan:

Det har högst troligen dragit alldeles för mycket ström via 12V på den stora ATX-kontakten och därför har kontakterna bränts. Den vanligaste anledningen till det är att man inte använt rätt matning till CPU och grafikkorten, eller kör dubbla grafikkort och/eller överklockning på ett moderkort som inte är avsett för det. I undantagsfall beror det på dålig kontaktkvalitet.

Dubbla grafikkort har jag ju, men inte klockade. CPUn är i 4,3 ghz, men jag tror inte jag ökade volten där direkt, då jag inte är helt insatt i sånt här. Jag kikade runt på vad andra hade när dem klockat samma som mig, och jag låg bland de lägre volt-talen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp1337:

Inköpt i delar från diverse ställen 2011-07. Kan inte kolla på moderkortet efter serialnr just nu, är hemma hos föräldrarna för att hålla på lite med garantierna på en fungerande PC

Dubbla grafikkort har jag ju, men inte klockade. CPUn är i 4,3 ghz, men jag tror inte jag ökade volten där direkt, då jag inte är helt insatt i sånt här. Jag kikade runt på vad andra hade när dem klockat samma som mig, och jag låg bland de lägre volt-talen.

Dold text

Alright, nej men då får du kolla efter serienumret på moderkortet då, brukar så oftast vid 24 pins kontakten.

Permalänk
Medlem

Rengjorde kontakten på moderkortet, och har provat med ett nytt låne-PSU, och datorn har startat. Väldigt skönt. Så får hoppas Corsair går med på garanti, så jag kan få ett nytt. Nuvarande har inga kontakter till grafikkorten, men bättre än inget.
Tack för hjälpen allihop.

Visa signatur