Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

För er som sitter och funderar på var TS ska vända sig

Reklamationer skall utföras till säljaren
Det är knappast asus som är säljaren här ?
Eller har någon här på forumet sett dem sälja en enda pryl till kunder direkt utan att gå via mellanhänder förutom i vissa andra länder (Läs USA) så får ni gärna visa det

Vad jag vet sen jag jobbade i butik och sålde asus produkter så går de alltid via distrubitörer och importörer och enligt vad jag har för mig så står det klart och tydligt i konsumentköpslagen att man ska reklamera direkt till sin säljare eller till nästa steg i försäljningsledet eller något sådant

Så, hm, ni som tycker att TS självklart ska vända sig till asus, får gärna motbevisa det här för mig med lagtexten i högsta hugg

Det stämmer till 100%.

Säljaren vänder sig sedan till tillverkaren, tillverkaren har INGA skyldigheter alls såvia en serviceverkstad inte konstaterar att felet beror på något som täcks av reklamationsrätten - allt utöver det kan tillverkaren säga nej till säljaren - då ligger ansvaret helt på säljaren att ersätta kunden på lämpligt sätt.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Självfallet kommer du få en servicerapport på din produkt även från Asus.
Jaja, man gör precis som man själv vill, jag bara påpekar att det NÄR det finns möjlighet att gå direkt till tillverkaren (vilket det oftast gör) 97 gånger av 100 så är det bättre och absolut snabbare att göra så.

Jag skulle vilja hävda det exakt motsatta. Strax efter att Datorbutiken gick i konkurs gick ett grafikkort som jag köpt hos dem sönder. Fläkten som satt på stannade. Som tur var märkte jag det och själva kortet tog ingen skada men fläkten behövde så klart bytas. Eftersom det inte gick att kontakta Datorbutiken så vände jag mig till ASUS. Kontentan var att jag skulle skicka kortet till dem och få fläkten bytt. Problemet var bara att jag själv skulle behöva stå för frakten till och från något land i Europa. Summan av det hela blev att det blev samma pris för att låta ASUS göra en garantireparation som att själv köpa en eftermarknadskylare och byta på kortet. Ledtiden för det senare blev några dagar istället för veckor som ASUS ville ha på sig.

Enligt svensk konsumenträtt skulle jag inte behöva betala frakt till säljaren för reklamationer och det finns även en maxgräns för hur lång tid jag ska behöva vänta, något som ASUS inte kunde ge.

Vilket alternativ är bäst?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag skulle vilja hävda det exakt motsatta. Strax efter att Datorbutiken gick i konkurs gick ett grafikkort som jag köpt hos dem sönder. Fläkten som satt på stannade. Som tur var märkte jag det och själva kortet tog ingen skada men fläkten behövde så klart bytas. Eftersom det inte gick att kontakta Datorbutiken så vände jag mig till ASUS. Kontentan var att jag skulle skicka kortet till dem och få fläkten bytt. Problemet var bara att jag själv skulle behöva stå för frakten till och från något land i Europa. Summan av det hela blev att det blev samma pris för att låta ASUS göra en garantireparation som att själv köpa en eftermarknadskylare och byta på kortet. Ledtiden för det senare blev några dagar istället för veckor som ASUS ville ha på sig.

Enligt svensk konsumenträtt skulle jag inte behöva betala frakt till säljaren för reklamationer och det finns även en maxgräns för hur lång tid jag ska behöva vänta, något som ASUS inte kunde ge.

Vilket alternativ är bäst?

Åter igen.
(Nu blir det visserligen lite specialare eftersom DB gick i konk men ändå)
Ifall du hade kunnat vända dig till DB så hade de sedan skickat vidare produkten till Asus. Ledtiden hade alltså inte på något vis förkortats, enbart blivit längre. Om servicetiden uppgått till över 4 veckor så får man ta det då, och då kan man göra det där man köpt produkten, även om man själv skickat in varan. (Du kan ju styrka när du skickat in varan) Om du skickar direkt till tillverkaren är ju risken mindre att servicetiden blir för lång. Dock inte relevant när db gick i konk, men där är man lite S.O.L.
Gällande eventuell (de brukar kunna skicka ut en fraktsedel om man ber om det) kostnad så är det bara att styrka den till stället där man köpt produkten så ska de kreditera dig den kostnaden, för som du säger, garantiärenden ska inte behöva kosta dig något.

Då var de punkterna avverkade, jag anser att ha mig lite på fötterna när jag åter igen påstår; gå till tillverkaren när möjlighet ges. Men gör som du vill.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Åter igen.
(Nu blir det visserligen lite specialare eftersom DB gick i konk men ändå)
Ifall du hade kunnat vända dig till DB så hade de sedan skickat vidare produkten till Asus. Ledtiden hade alltså inte på något vis förkortats, enbart blivit längre. Om servicetiden uppgått till över 4 veckor så får man ta det då, och då kan man göra det där man köpt produkten, även om man själv skickat in varan. (Du kan ju styrka när du skickat in varan) Om du skickar direkt till tillverkaren är ju risken mindre att servicetiden blir för lång. Dock inte relevant när db gick i konk, men där är man lite S.O.L.
Gällande eventuell (de brukar kunna skicka ut en fraktsedel om man ber om det) kostnad så är det bara att styrka den till stället där man köpt produkten så ska de kreditera dig den kostnaden, för som du säger, garantiärenden ska inte behöva kosta dig något.

Då var de punkterna avverkade, jag anser att ha mig lite på fötterna när jag åter igen påstår; gå till tillverkaren när möjlighet ges. Men gör som du vill.

Om ditt upplägg ska funka så måste du ändå reklamera till säljaren först och han måste hänvisa till till tillverkaren. Sedan får du ligga ute med pengarna för frakten tills säljaren behagar betala tillbaka dem till dig. Vad händer sedan om tillverkaren inte tycker att det är en garanitfråga, eller om det drar ut på tiden. Nu blir det helt plötsligt mycket mer krångel. Du kan inte ställa några krav på tillverkaren och måste kanske betala för att få tillbaka din produkt. Och tycker inte tillverkaren att det är en garantifråga så kommer garanterat säljaren att hävda det samma oavsett om det är en giltig reklamation eller ej, han har ju inte sett produkten. Tjafset är igång.

Vänder du dig å andra sidan till säljaren så är han tvungen att stå för frakten. Det finns inget som säger att säljaren inte kan ge dig en fraktsedel direkt till tillverkaren om han tycker att det är dit varan ska. Tar ärendet mer än tre veckor, som är skälig tid enligt utslag i ARN så kontaktar man säljaren och ber dem göra rätt för sig omedelbart. Ligger inte produkten reparerad och klar att skicka så blir de tvugna att skicka dig en ersättningsprodukt istället.

Kontakta alltid säljaren för reklamation och be att få en fraktsedel till det ställe de tycker att varan ska skickas är alltid det enklaste och smartaste sättet, och du riskerar inte att göra misstag som hindrar din framtida förmåga att ställa krav.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av robie76:

Läs dina rättigheter i konsumentköplagen på nätet.
Kräv att få prata med webhallens butikschef. De om någon bör vara insatta i konsumentköplagen.

Om du bara visste hur vanligt det är att de som SKALL vara ytterstansvariga (butikschefer t.ex.) inte har en aning om hur konsumentköplagen är utformad och skall efterlevas. Givetvis så skall de ha fått lära sig detta dag 1 på sin position men då det är till KÖPARENS FÖRDEL och SÄLJARENS NACKDEL så är det många som "glömmer bort" detta samt tolkar den på ett sätt som gäller fördelaktigt för deras egen del.

Tro mig, har stött på detta många gånger de senaste månaderna, både i jobbet samt privat...

Visa signatur

MB: ASUS TUF X670E-PLUS GAMING | CPU: AMD Ryzen 9 7900X3D | COOLING : Arctic Liquid Freezer II 240 | RAM: Kingston 64GB | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: MSI RTX4070 Ventus 12GB | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: BenQ SW271 | CHASSI: Fractal Design Meshify 2 Compact | OS: Win11

Permalänk
Medlem

Vi kanske bara ska komma överens om att vi inte är överens, men ska ändå försöka besvara. Jag har förövrigt arbetat precis med sånthär för en större retailer, det är därför jag skaffat mig en rätt stark åsikt i frågan.

Skrivet av giplet:

Om ditt upplägg ska funka så måste du ändå reklamera till säljaren först och han måste hänvisa till till tillverkaren.

Det är ett samtal. Och nej, det behövs egentligen inte, du kan ändå styrka din service.

Skrivet av giplet:

Sedan får du ligga ute med pengarna för frakten tills säljaren behagar betala tillbaka dem till dig.

Nej, det behövs sällan. Du kan ofta begära en fraktsedel från tillverkaren. I värsta fall får du ligga ute med 200sek. För många är 10 dagars extra servicetid värre.

Skrivet av giplet:

Vad händer sedan om tillverkaren inte tycker att det är en garanitfråga, eller om det drar ut på tiden.

Du har ju själv förlängt servicetiden om du går via återförsäljaren, samt, hurvida de tycker att det är en garantifråga eller ej ändras inte om du gått via återförsäljaren eller ej. Du kan NU vända dig till återförsäljaren om du vill.

Skrivet av giplet:

Nu blir det helt plötsligt mycket mer krångel. Du kan inte ställa några krav på tillverkaren och måste kanske betala för att få tillbaka din produkt.

Ingen skillnad här vs om du gått via återförsäljare.

Skrivet av giplet:

Och tycker inte tillverkaren att det är en garantifråga så kommer garanterat säljaren att hävda det samma oavsett om det är en giltig reklamation eller ej, han har ju inte sett produkten. Tjafset är igång.

Samma här, ingen skillnad vs om du går via återförsäljaren.

Skrivet av giplet:

Vänder du dig å andra sidan till säljaren så är han tvungen att stå för frakten.

9 gånger av 10 ett ickeproblem.

Skrivet av giplet:

Det finns inget som säger att säljaren inte kan ge dig en fraktsedel direkt till tillverkaren om han tycker att det är dit varan ska.

Precis vad jag säger. Eller har jag måhända varit otydlig? Jag säger inte att man inte ska prata och kontakta återförsäljaren (även om det inte behövs) Du kan gärna PRATA med återförsäljaren, men onödigt att SKICKA den dit ifall de hänvisar dig till tillverkaren.

Skrivet av giplet:

Tar ärendet mer än tre veckor, som är skälig tid enligt utslag i ARN så kontaktar man säljaren och ber dem göra rätt för sig omedelbart. Ligger inte produkten reparerad och klar att skicka så blir de tvugna att skicka dig en ersättningsprodukt istället.

Du förlänger ju själv servicetiden med ditt förfarande.. Men det kanske är målet, för att öka möjligheterna till att få ersättningsprodukt?

Skrivet av giplet:

Kontakta alltid säljaren för reklamation och be att få en fraktsedel till det ställe de tycker att varan ska skickas är alltid det enklaste och smartaste sättet, och du riskerar inte att göra misstag som hindrar din framtida förmåga att ställa krav.

Lets agree to disagree. Du tappar ingen förmåga till att ställa krav, någonstans.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av HBcore:

enligt svensk lag så ska affären ta i emot ärendet där du köpte den. om dom hänvisar till tillverkaren kan du hänvisa till svenskreklamationslagsmojjs!

Skrivet av thorsama:

Blandade ihop termerna lite... Det jag syftade på var garanti.

Garanti är valfri från säljarens sida: http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons... Däremot har du en reklamationsperiod på 3 år varav de första 6 månaderna innefattar "ursprungsfel" och du som konsument inte behöver bevisa fel. Efter 6 månader ligger det på konsument att bevisa att fel är ursprungligt.

I detta fallet är det väl rimligt att göra en reklamation.

Se ovan.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"