Ställa in rättigheter till olika mappar på NAS

Permalänk
Medlem

Ställa in rättigheter till olika mappar på NAS

Hej, tänkte installera en nätverkshårddisk i en miljö med ca. 10 olika användare som sitter med PC datorer. Alla skall ha tillgång till den. Men alla skall inte ha tillgång till ALLT på den.

Jag vill kunna ställa in olika rättigheter i olika mappar på NAS:en för olika användare i nätverket. T.ex. går chefen in på NAS:en från sin dator skall han ha tillgång till allt på NAS:en. Medans om en en annan anställd går in på NAS:en från dennes dator så skall han/hon bara kunna öppna vissa mappar på NAS:en.

Hur åstadkommer jag detta? Finns det NAS:ar som har denna funktionalitet?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Ingen aning om det finns men det du söker låter som en fil server med Domän, Finns säkert någon open source lösning. Men troligen lättast att fixa med Active directory och sedan ha en fil server i den domänen. (igen aning om vad det kan vara för licens kostnader på detta nu mera)

Kör ni domän på kontoret ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrZeto:

Hur åstadkommer jag detta? Finns det NAS:ar som har denna funktionalitet?

Skulle tro att alla NAS:ar har denna funktion, ja. Jag har då aldrig stött på någon som inte har det, Netgear, QNAP, Zyxel och Synology är de jag har hanterat och alla dessa har funktionen...

Skrivet av eXim:

Ingen aning om det finns men det du söker låter som en fil server med Domän, Finns säkert någon open source lösning. Men troligen lättast att fixa med Active directory och sedan ha en fil server i den domänen. (igen aning om vad det kan vara för licens kostnader på detta nu mera)

Kör ni domän på kontoret ?

Bättre om du faktiskt vet vad du pratar om innan du skriver. Annars blir det så fel.

Permalänk
Medlem

Skulle nog tro att alla hyfsat kompetenta (om inte alla) NAS:ar har denna funktion. På min LaCie 5big NAS Pro kan man ställa in mängder med parametrar vilka användare respektive grupper som har tillgång till vilka "shares".

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Kolla att NAS:en stöder SMB så ska det inte vara några problem att enkelt lägga till i Windows och fixa rättigheter.

Ett AD hade väl varit att föredra dock... Det är väl runt 7-10 användare det känns värt att börja använda.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! I dagsläget kör vi programmet Vismas databas och gemensamma filer mot en Mac mini med OSX server installerad, så att alla kan komma åt och arbeta med Vismas sparade projekt från sina stationära datorer. MEN det går stundtals väldigt långsamt. Servern står och snurrar och tänker långa stunder, och då kan ingen jobba med Visma. Så det är därför som jag vill byta lösning till något enklare som inte behöver en komplex serverprogramvara för att funka. Eftersom vi egentligen inte är i behov av en server så tänkte jag mig en nätverkshårddisk, mindre risk för långa tankepauser med denna lösning.

Så frågan är vilken modell jag skall välja?

Mina krav är följande:

  1. Det skall vara enkelt att ställa in rättigheter i olika mappar på NAS:en för olika användare i nätverket (vi är inte särskilt kunniga tekniskt).

  2. Det skall vara enkelt att göra backup, både lokalt och i molnet (vi använder Dropbox för icke affärskritiska filer just nu).

  3. Vi behöver inte särskilt myckt utrymme egentligen, Vismas gemensamma filer ligger på runt 1 GB bara.

  4. Lättanvändbarhet går före pris, men priset spelar så klart roll. Helst inte mer än ca. 4000:-

Kan tillägga att vi har en Airport Extreme med USB ingångar på baksidan för externa hårddiskar. Kan man gå den vägen för en enkel lösning, eller är NAS:en en bättre mer lättanvänd lösning vad gäller inställningar av rättigheter i olika mappar?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Såvida det inte är något fel på Mini:n så kommer det garanterat INTE att gå snabbare med en NAS för 4000:-!!! En Mini är till 99.999999% snabbare än vilken NAS som helst.

Att använda Dropbox för affärskritiska filer låter som rena vansinnet! Hoppas ni krypterar filerna åtminstone!

Rekommenderar att ni tar in hjälp från någon som vet vad de sysslar med, det låter mer som en lekstuga just nu, ursäkta de hårda orden!

Permalänk
Medlem

Ingen koll på mac-minin, men den borde inte vara för slö. Men vill ni lämna den lösningen kan jag rekommendera en nas från synology. Det är lätt att konfigurerar rätigheter på olika användare och de finns en del bra tillägg som kan lösa backup.

Det kan inte vara så att flaskhalsen ligger i nätverket? Har ni gigabit-nätverk fram till servern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Såvida det inte är något fel på Mini:n så kommer det garanterat INTE att gå snabbare med en NAS för 4000:-!!! En Mini är till 99.999999% snabbare än vilken NAS som helst.

Att använda Dropbox för affärskritiska filer låter som rena vansinnet! Hoppas ni krypterar filerna åtminstone!

Rekommenderar att ni tar in hjälp från någon som vet vad de sysslar med, det låter mer som en lekstuga just nu, ursäkta de hårda orden!

Problemet är att Visma eller SPCS är strikt PC baserat. Så ligger vi och jobbar mot en Apple dator så får vi ingen support. De avråder starkt att man använder Visma eller SPCS i någon kombination med Apple. Så därför gissar jag att det blir stabilare med en NAS.

Dropbox används inte till affärskritiska filer.

Vi har tagit hjälp av två olika "experter", som inte lyckats få det att fungera. Vi har tagit in ytterligare experter från Visma som inte kommit med några vettiga lösningar. Mac minin gör långa tankepauser och blockerar Visma. Men du får gärna komma med någon vettig lösning istället för att skriva plattityder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrZeto:

Problemet är att Visma eller SPCS är strikt PC baserat. Så ligger vi och jobbar mot en Apple dator så får vi ingen support. De avråder starkt att man använder Visma eller SPCS i någon kombination med Apple. Så därför gissar jag att det blir stabilare med en NAS.

Dropbox används inte till affärskritiska filer.

Vi har tagit hjälp av två olika "experter", som inte lyckats få det att fungera. Vi har tagit in ytterligare experter från Visma som inte kommit med några vettiga lösningar. Mac minin gör långa tankepauser och blockerar Visma. Men du får gärna komma med någon vettig lösning istället för att skriva plattityder.

På vilket sätt tror du att det kommer att hjälpa att flytta till någon slags Linux-variant (99% (eller mer) av alla NAS:ar bygger på Linux) från Mac? Nej, det kommer inte att bli stabilare med en NAS.

Varför inte bygga en Windows-server istället för att streta emot med en massa icke fungerande produkter?
http://www.dustin.se/product/5010748188/hp-proliant-n54l-micr... + ytterligare en 250GB HDD och kanske lite mer minne.

Plattiyder? Du vill inte ha hjälp eller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DrZeto:

Hej, tänkte installera en nätverkshårddisk i en miljö med ca. 10 olika användare som sitter med PC datorer. Alla skall ha tillgång till den. Men alla skall inte ha tillgång till ALLT på den.

Jag vill kunna ställa in olika rättigheter i olika mappar på NAS:en för olika användare i nätverket. T.ex. går chefen in på NAS:en från sin dator skall han ha tillgång till allt på NAS:en. Medans om en en annan anställd går in på NAS:en från dennes dator så skall han/hon bara kunna öppna vissa mappar på NAS:en.

Hur åstadkommer jag detta? Finns det NAS:ar som har denna funktionalitet?

Tack på förhand

Alla vettiga NAS'ar har den funktionen. Då skapar man shares, grupper och hemkataloger. Läs manualen till respektive NAS. Jag rekommenderar Synology.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cbtcp:

Såvida det inte är något fel på Mini:n så kommer det garanterat INTE att gå snabbare med en NAS för 4000:-!!! En Mini är till 99.999999% snabbare än vilken NAS som helst.

Att använda Dropbox för affärskritiska filer låter som rena vansinnet! Hoppas ni krypterar filerna åtminstone!

Rekommenderar att ni tar in hjälp från någon som vet vad de sysslar med, det låter mer som en lekstuga just nu, ursäkta de hårda orden!

Nej, nu är du snett på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Nej, nu är du snett på det.

Det tror jag inte, jag syftar (som inlägget antyder) på NAS:ar för upp till 4000:-, jag har ytterst svårt att se Mini:n omsprungen av en NAS för 4000:-...

Oavsett vilket, det är ju inte en NAS som TS behöver, han/de behöver en Windows-server uppenbarligen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cbtcp:

Det tror jag inte, jag syftar (som inlägget antyder) på NAS:ar för upp till 4000:-, jag har ytterst svårt att se Mini:n omsprungen av en NAS för 4000:-...

Oavsett vilket, det är ju inte en NAS som TS behöver, han/de behöver en Windows-server uppenbarligen.

Du kan nog i stort sett välja vilken NAS du vill för 4000.- så presterar den bättre. En MAC Mini har som standard en 5400RPM 2,5" disk med i genomsnitt 60MB read/write i BÄSTA fall.

Permalänk
Medlem

Om det är så att Vismadatabasens största problem är att den körs via OS X, då tycker jag att det fösta steget borde vara att installera windows på mac minin och se om det gör någon skillnad. För jag håller med tidigare talare om att en mac mini borde vara bättre än en NAS i nästan alla avseenden.

Se bara till att ta bra backup av allt innan du börjar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

På vilket sätt tror du att det kommer att hjälpa att flytta till någon slags Linux-variant (99% (eller mer) av alla NAS:ar bygger på Linux) från Mac? Nej, det kommer inte att bli stabilare med en NAS.

Varför inte bygga en Windows-server istället för att streta emot med en massa icke fungerande produkter?
http://www.dustin.se/product/5010748188/hp-proliant-n54l-micr... + ytterligare en 250GB HDD och kanske lite mer minne.

Plattiyder? Du vill inte ha hjälp eller?

Vi hade en linux server en gång i tiden som funkade jättebra, tills någon (innan mig) bestämde sig för att kasta ut den och börja köra OSX server istället. Funkade bra i början, men efter en tid kom problemen. Jag gissar att uppdateringar av Visma var orsaken, vilket bekräftas lite av supporten som säger att man inte kan köra Visma i någon kombination med Apple, de avråder att man lägger de gemensamma Vismafilerna på en Appledator. Därför är jag inne på en NAS, men det är inget jag är säker på.

Egentligen skulle jag vilja slippa en serverlösning, och bara köra en extern hårddisk kopplad till routern. Vismas gemensamma filer läggs på den och alla kan jobba mot den. Det tror jag skulle bli stabilare. Problemet är att nu vill chefen också kunna lägga upp fler mappar (inte bara Vismas gemensamma mappar som skall vara öppna för alla) och dessutom kunna styra åtkomsträttigheterna till dem för olika användare i nätverket. Just nu är det det som orsakar problem.

Att vi inte är särskilt kunniga har jag redan skrivit, det är uppenbart för alla som läser denna tråd att vi är långt ifrån experter. Så att poängtera det är en plattityd, och känns rätt onödigt. Det är bättre och framför allt trevligare att försöka hjälpa till med konstruktiva förslag som du gjorde i ditt andra inlägg, vilket jag uppskattade väldigt mycket. En windows server har jag också funderat på, men försöker se om man kan komma bort från en serverlösning.

Permalänk
Medlem

Hej!

Vilken/vilka Visma program kör ni? (Det finns ganska många att välja på...)
Lite beroende på vilket program det är så ska det gå att köra via en NAS (SMB Share) och det vore den absolut bästa lösningen för era övriga behov.
Jag kan rekommendera Synology NAS:ar, de är enkla att hantera och erbjuder en mängd funktioner om man skulle vilja använda dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pimarn:

Hej!

Vilken/vilka Visma program kör ni? (Det finns ganska många att välja på...)
Lite beroende på vilket program det är så ska det gå att köra via en NAS (SMB Share) och det vore den absolut bästa lösningen för era övriga behov.
Jag kan rekommendera Synology NAS:ar, de är enkla att hantera och erbjuder en mängd funktioner om man skulle vilja använda dem.

Det är endast Visma Administration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrZeto:

En windows server har jag också funderat på, men försöker se om man kan komma bort från en serverlösning.

En NAS är en sorts server, det vet du va? Om än mindre konfigurerbar...

Varför försöker du/ni komma ifrån en serverlösning om det är det som behövs?

Permalänk
Medlem

En NAS är förvisso en sorts server, och när det gäller Synology och många liknande så finns det en mängd olika serverfunktioner att köra om man vill. Fördelen är att om man verkligen inte behöver t.ex. en Windows server så blir det oftast både enklare och billigare med en NAS.

Jag har hittat lite info från Visma support (visserligen ett år gammal, men det fungerar nog likadant än): https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/kvd681xjy2zdk

Om du vill testa Synology NAS kan du titta på ett par lämpliga här:
http://www.synology.com/sv-se/products/compare_products/DS713...

Tänk på att kostnad för diskar tillkommer. DS713+ kan expanderas med ett externt kabinett om man vill, utöver vanliga USB/eSata diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pimarn:

En NAS är förvisso en sorts server, och när det gäller Synology och många liknande så finns det en mängd olika serverfunktioner att köra om man vill. Fördelen är att om man verkligen inte behöver t.ex. en Windows server så blir det oftast både enklare och billigare med en NAS.

Jag har hittat lite info från Visma support (visserligen ett år gammal, men det fungerar nog likadant än): https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/kvd681xjy2zdk

Om du vill testa Synology NAS kan du titta på ett par lämpliga här:
http://www.synology.com/sv-se/products/compare_products/DS713...

Tänk på att kostnad för diskar tillkommer. DS713+ kan expanderas med ett externt kabinett om man vill, utöver vanliga USB/eSata diskar.

Tack för tipsen! Ja precis, en NAS är en sorts server, vad jag menade var som du skriver att vi är ute efter något enklare att administrera. Det är chefen som vill administrera vilka filmappsrättigheter olika användare skall få i nätverket, och han är betydligt mer okunnig än jag, och då är jag inte så haj på detta till att börja med. Just nu snurrar OSX server som ingen vet hur man administrerar, och det vill vi ändra på helt enkelt. Så en så enkel lösning som möjligt är det som gäller. Lutar alltså åt Synology

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

En NAS är en sorts server, det vet du va? Om än mindre konfigurerbar...

Varför försöker du/ni komma ifrån en serverlösning om det är det som behövs?

Uttryckte mig lite klumpigt Jag menade att vi är ute efter en så enkel lösnings som möjligt, och just nu är ingen villig (eller kunnig nog) att vara serveradministratör. Så en NAS med ett enklare gränssnitt kanske är att föredra. Det lutar just nu år det hållet i alla fall om inget annat enkelt dyker upp.

Vi är inte ute efter massa funktioner, bara kunna dela mappar över nätverket och bestämma rättigheterna på dem på ett enkelt sätt. Hade jag känt mig mer van vid windows server, och hade jag framför allt tid, så hade jag nog installerat det på Mac minin och kört boot camp. Hade säkert funkat bra. Men nu är det chefen som skall administrera rättigheterna och då gäller enklast möjliga gränssnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrZeto:

Vi är inte ute efter massa funktioner, bara kunna dela mappar över nätverket och bestämma rättigheterna på dem på ett enkelt sätt. Hade jag känt mig mer van vid windows server, och hade jag framför allt tid, så hade jag nog installerat det på Mac minin och kört boot camp. Hade säkert funkat bra. Men nu är det chefen som skall administrera rättigheterna och då gäller enklast möjliga gränssnitt.

Jag kan inte se hur det skulle vara svårt att sätta rättigheter i en Windows-server, snarare mycket enklare än i en NAS...

Här finns en enkel guide som fungerar på i stort sett vilken Windows-utgåva som helst efter Vista. http://technet.microsoft.com/sv-se/library/cc754344.aspx

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Jag kan inte se hur det skulle vara svårt att sätta rättigheter i en Windows-server, snarare mycket enklare än i en NAS...

Här finns en enkel guide som fungerar på i stort sett vilken Windows-utgåva som helst efter Vista. http://technet.microsoft.com/sv-se/library/cc754344.aspx

Tack för detta! Verkar ju inte så svårt, till och med så chefen borde klara det Då kanske det blir en windows installation på mac minin istället. En annan dum fråga; när jag lagt upp mapparna på mac minin i windows miljö och väljer behörighet, hur får jag fram alla användare på nätverket? Har för mig att man bara ser lokala användare samt arbetsgruppen datorn tillhör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrZeto:

Tack för detta! Verkar ju inte så svårt, till och med så chefen borde klara det Då kanske det blir en windows installation på mac minin istället. En annan dum fråga; när jag lagt upp mapparna på mac minin i windows miljö och väljer behörighet, hur får jag fram alla användare på nätverket? Har för mig att man bara ser lokala användare samt arbetsgruppen datorn tillhör?

Du lägger upp användare (med lösenord o.s.v.) precis som i en vanlig Windows-maskin, sen ställs rättigheter efter användarna/mapparna. Om en användare försöker ansluta till en mapp som den har tillgång till så öppnas mappen (och/eller kan läggas till som en nätverksenhet t.ex.), annars får användaren ett meddelande om att den inte har tillgång till mappen...
Basalt och simpelt.

Observera att en NAS skulle funkat på i stort sett exakt samma sätt.

Annars kan du/ni skapa en domän och ett AD men då får vi nog har lite mer genomgång.

Inget av ovanstående (och det jag har skrivit innan) kräver något serveroperativsystem, Windows 7 eller 8 funkar lika bra. Undantaget det jag skrev om domän/AD förstås, då krävs server-OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Du lägger upp användare (med lösenord o.s.v.) precis som i en vanlig Windows-maskin, sen ställs rättigheter efter användarna/mapparna. Om en användare försöker ansluta till en mapp som den har tillgång till så öppnas mappen (och/eller kan läggas till som en nätverksenhet t.ex.), annars får användaren ett meddelande om att den inte har tillgång till mappen...
Basalt och simpelt.

Observera att en NAS skulle funkat på i stort sett exakt samma sätt.

Annars kan du/ni skapa en domän och ett AD men då får vi nog har lite mer genomgång.

Inget av ovanstående (och det jag har skrivit innan) kräver något serveroperativsystem, Windows 7 eller 8 funkar lika bra. Undantaget det jag skrev om domän/AD förstås, då krävs server-OS.

Har skickat ett PM till dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrZeto:

Har skickat ett PM till dig

Tror att det skulle vara ganska bra att fortsätta här, fler kan behöva och vara intresserade av att läsa svaren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrZeto:

Skall jag använda samma kontonamn som de använder för att logga in i windows på sina lokala PC datorer?

Spelar ingen roll sålänge ni inte har en domän men det blir naturligtvis enklare med samma uppgifter... Observera att om en användare ändrar lösenord (t.ex.) i sin lokala dator så genomförs inte den ändringen i "servern", de olika kontona har alltså inget med varandra att göra.

Skrivet av DrZeto:

Sen undrar jag hur det blir? Jag högerklickar på mapparna som skall delas och väljer att dela ut dem samt ställer in rättigheter för olika användare? Eller görs det på något annat sätt?

Precis så.

Skrivet av DrZeto:

Jag undrar också hur det blir för användarna. Säg att en anställd kommer in på morgonen och drar igång sin lokala PC dator. Jag vill undvika att denne måste komma ihåg ytterligare ett lösenord för att komma åt de delade mapparna på mac minin. Alla anställda skall få upp sina mappar de har tillgång till automatiskt när de startar windows på sina datorer.

Om ni ansluter s.k. nätverksenheter (varje mapp får en enhetsbokstav "Z:" som exempel) så kan ni spara lösenorden (bocka i "Återanslut vid inloggning"), då är inloggningarna mot mappen/mapparna gjorda direkt när datorn/Windows startar. Guide: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/create-shortcut-ma...

Skrivet av DrZeto:

Jag undrar också om det är möjligt att ställa in rättigheterna så att en viss användare har tillgång till en mapp, men att det sedan i den mappen finns några undermappar som är låsta för samma användare?

Ja, men det kommer att bli mycket, mycket enklare att separera mapparna istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrZeto:

Perfekt, verkar ju inte allt för svårt. En sak jag kom att tänka på. När jag skapar alla olika konton på mac minin, skall jag välja chefens konto som "Administratör" och alla andra som "Standard", inte sant?

Låter lämpligt, ja, inte mitt beslut riktigt dock, det är ert eller chefens beslut, flera kan ju vara administratörer om det behövs.

Skrivet av DrZeto:

Återigen stort tack för hjälpen! Jag tänkte testköra hemma genom att göra min laptop till "server", dela ut mappar, ställa in rättigheter och så. Sen skapa olika inloggningar på min stationära och testa om det funkar.

Du behöver inte skapa en massa konto på din stationära, använd alternativet "Anslut med andra autentisieringsuppgifter" när du ansluter en nätverksenhet bara.

Skrivet av DrZeto:

Återkommer säkert med frågor i ett nytt PM, om det är ok för dig? Tänkte det vore bra att testa hemma innan jag ger mig på det på jobbet

Tycker som sagt att både frågor och svar hör hemma i tråden, inte via privata PM. Jag svarar gärna här...

Permalänk
Medlem

Stort tack cbtcp för all hjälp! Jag har testkört lite här hemma och det funkar väldigt bra faktiskt Ett litet problem som jag fick var att nätverksmapparna inte återanslöts automatiskt när man gjorde en omstart av den stationära datorn. Detta trots att jag klickade i "Kom ihåg" på login och lösen. Jag lyckades dock fixa det med hjälp av autentiseringshanteraren (Start->Kontrollpanelen->Hanteraren för inloggningsuppgifter) där jag la till en ny Windows-autentiseringsuppgift och skrev in \\delad mapp, samt login och lösen.

En helt annan fråga: Om chefen vill kunna administrera rättigheterna från sin dator på sitt rum, vad finns det för enkla sätt att göra det? Jag tänkte på TeamViewer eller nåt liknande. Vad förslår ni?