Permalänk

Flera externa skärmar?

Hej!

Jag har varit datanörd i majoriteten av mitt liv men måste villigt erkänna att jag är klappkass vad gäller just hårdvaran. Därför ber jag nu om hjälp innan jag tar några orimliga beslut.

Jag har en laptop (Lenovo Legion 5 15IMH05H) och till den har jag en extern skärm ansluten via HDMI. Just nu leker jag med tanken att skaffa en till skärm men funderar på hur den hade gått att ansluta.

Jag har läst mig till att HDMI-splitters bara låter mig spegla samma vy på flera skärmar. Mitt huvudalternativ just nu är att byta till displayport och använda en adapter lik denna. Funkar den med min dator? Vad har jag annars för alternativ?

Ett tillägg är att jag i framtiden borde kolla på att byta till en stationär dator, så om ni har några visdomsord om vad jag bör tänka på vid valet av skärm/anslutning till skärm för att underlätta den övergången hade det också varit supersnällt!

Tacktack för er tid!

Permalänk
Medlem

Den datorn har en USB C port som även kör ut Displayport, så du kan köpa en USB C Displayport kabel, typ denna och koppla den till en skärm med Displayport.

Om du i framtiden köper en stationär dator kommer grafikkortet troligen ha flera (oftast 3) Displayports och 1 HDMI (möjligtvis 2), så du kan enkelt koppla in skärmar den vägen.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Den datorn har en USB C port som även kör ut Displayport, så du kan köpa en USB C Displayport kabel, typ denna och koppla den till en skärm med Displayport.

<Uppladdad bildlänk>

Om du i framtiden köper en stationär dator kommer grafikkortet troligen ha flera (oftast 3) Displayports och 1 HDMI (möjligtvis 2), så du kan enkelt koppla in skärmar den vägen.

Tack för svar! Kan jag koppla in en sån adapter som låter mig köra båda skärmarna via USB-C/DP eller måste jag köra en via HDMI och den andra via DP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hannesblaman:

Tack för svar! Kan jag koppla in en sån adapter som låter mig köra båda skärmarna via USB-C/DP eller måste jag köra en via HDMI och den andra via DP?

I teorin ska det fungera att köra två skärmar med en sån adapter, men DP via USB-C är något av ett träsk så det är svårt att säga vad som fungerar utan att testa.

Det finns dock en del begränsningar som kan vara bra att känna till. Dels så måste skärmarna dela på bandbredden, vilket med din dator (som har DP 1.2) begränsar dig till t.ex. två skärmar i 2560x1440@60Hz. Vill du köra t.ex. 4K-skärmar eller skärmar med högre uppdateringsfrekvens så bör du använda HDMI + DP istället.

Datorn klarar även max tre bildströmmar, där en går till datorns egen skärm. Så du kan kanske köra två skärmar via en sån DP-adapter, men två via DP och en via HDMI samtidigt går inte.

Permalänk

Okej, tusen tack till er båda för svar! Nu ska jag överväga mina beslut noga.