Varför köper folk GTX780 istället för det billigare R9 290?

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Det kortet är dock inte en motsvarighet till 780ti så jag vet inte vart du vill komma. Att jämföra äpple och päron är inte väsentligt. Deras val av kylare kan man dock diskutera, själv anser jag att en billig referens är bättre än en dyr då just det kortet är gjort för att vattenkylas!

GTX 780ti är väl nVidias värstingmodell nu, eller var då i alla fall? AMDS värsting är väl AMDR90X2? Även fast kortet är extremt mycket dyrare, så är det jämförbart. Även fast det har fler GPUer än 780ti.
Kan ju knappast jämföra det med ett GTX 690 eller ett icke existerande GTX 790.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Märks att folk inte har kört AMD på länge! Stackars företag som ska leva på falska eller upptrissade rykten.

Det låter mer!
Köp inte referens?
Inte lika stabilt!
Kom på en bättre ursäkt nästa gång!
Sämre mjukvara!
På vilket sätt?

Jag vill inte hacka ner halva denna sidan, men faktan är så svag att den inte går att försvara. Jag skulle utan problem kunna byta till nVidia och någon kom med en vettig anledning till varför jag skulle göra det!

Som vanligt så glömmer folk bort att det handlar om preferenser. Allt beror på vad man själv är ute efter. Jag har haft Geforce 6600GT, 5770 i Crossfire, HD 6950 (flashat till 6970), GTX 580 och nu GTX 780. Och för MIG så uppfyller Nvidias kort MINA krav bättre. De har funkat betydligt bättre FÖR MIG i SLI, har ofta högre FPS i spel jag spelar och dessutom har de PhysX. Vilket är... trumvirvel.. viktigt FÖR MIG.

Att dina preferenser ser annorlunda ut gör inte automatiskt att någon av oss har fel. Om du blir mer nöjd av ett 290 så ska du ju såklart köpa det, om man som jag blir mer nöjd av ett 780 så ska man såklart köpa det. Nästa uppgradering blir antagligen 390 eller 880 för mig om de klarar av att driva en 4K skärm hjälpligt. Vilket av dem det blir får vi se då.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Om du jämför ljudnivån och temperaturen mellan dessa kort så skiljer dem väl säg brutalt mycket om jag inte minns fel. När jag köper nytt kort så föredrar jag ett med låg värmeutveckling och att det ska vara så tyst som möjligt. Mitt Gigabyte 780 OC Windforce är extremt tyst. Vad jag fattat det som så är R9 290 inte det

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk

Det enda jag tycker skiljer dom två lagen åt är
drivare- och uppdateringen.....1-0 Nvidia.....

Annars är det nog hugget som stucket

Tagit bort språkpolis-delen
Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Skrivet av fermia:

Kvalite på både bygge,kylning och drivrutiner gör att jag kör nvidia

Har AMD i en annan burk och visst det fungerar fint.Men den låter mer,blir varmare.
Så AMD har skärpt till sig helt klart men dom är inte riktigt där än därför blev det ett Titan för 1 år sen

Menar Du att de märken som släpper kort till båda lägren (typ Asus) använder sämre kylning å bygger med sämre kvalitet till Amd än till Nvidia?

Jag är skeptisk...

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|Asrock RX 9070 XT Taichi OC|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair K70 RGB|Mionix Naos Pro|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Inaktiv

PRIS = KVALITET

Ta till exempel Titan Z som kommer den 28 maj. Skillnaden i pengar måste ju gå till något livsviktigt! Som konsument ska man aldrig snåla på KVALITET!

Permalänk
Medlem

Så här i efterhand borde jag köpt ett GTX 770 istället för mitt R9 280X. Varför? För att Nvidia har mycket bättre drivrutiner och en rad riktigt kompetenta extrafunktioner.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Jag köpte Nvidia GTX780ti endast pga en sak, den enormt tysta stockkylaren, bara därför
Aldrig blivit så imponerad av en stockkylare som dumpar luften ur lådan som den, det var bara det som avgjorde för att vara ärlig
Har kört ATI i så många år nu, att det var dags att prova på gröna laget också, ATI har aldrig eller sällan krånglat för mig, det har heller inte Nvidia, så jag tycker om båda lägren lika mycket
Just nu föll det på gröna laget, nästa gång lär säkert röda sno mina pengar:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slowpoke66:

Menar Du att de märken som släpper kort till båda lägren (typ Asus) använder sämre kylning å bygger med sämre kvalitet till Amd än till Nvidia?

Jag är skeptisk...

AMD är varmare med samma kylsystem och därav får fläktarna jobba hårdare i ett AMD kort..Är iallafall min erfarenhet..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Detta är fanboys krig. Amd kort är lite högljuddare/varmare, är det konstigt när man får ut mera kräm ur dessa kort?

Permalänk
Medlem

Jag har hela tiden kört på Nvidia`s Kort utav ett par anledningar, för det första så hade ett par av mina vänner ATI kort och dessa hade mycket mörkare grafik, "hjälpte ej att öka ljusstyrka m,m" Under denna tid körde jag Nvidia och det funkade som rena drömmen. Sedan dess har jag fortsatt med Nvidia och jag har aldrig haft några som helst problem, "om man bortser från ett 6600 kort som brann upp". Har haft 6800GTX, 7800GTX, 8800GTX sedan GTX580, Och nu sitter jag med GTX780. För mig spelar det ingen roll om GTX780 var dyrare än ett R9 290, det var helt enkelt värt pengarna.

Visa signatur

CPU: i7 3770K 4.1 Ghz Mobo: Sabertooth Z77 Minnen Corsair 1600Mhz LP DDR3 16GB. Grafikkort: Asus GTX 780 Direct CUII 2 OC
resten är nätagg, SSD disk och hårddiskar samt ett gammalt lian li Armor Suit P80

Permalänk
Medlem

Drivare är alltid bättre (framförallt i Linux, AMD i Linux är att be om strul). Nya spel med specialprylar stöds alltid av Nvidia vid release, får vänta för att stödjas av AMD.
Nvidia är också lite snabbare, för oss som inte är så priskänsliga.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Skrivet av fermia:

AMD är varmare med samma kylsystem och därav får fläktarna jobba hårdare i ett AMD kort..Är iallafall min erfarenhet..

Det gäller Gtx 7-serien isf. Både Gtx 5xx å 6xx går varmare än motsv Amd-kort. Det är min erfarenhet, iaf...

Edit: Är ingen AMD-fanboy. Har även två Gtx 580 3GB samt ett Gtx 590.

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|Asrock RX 9070 XT Taichi OC|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair K70 RGB|Mionix Naos Pro|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem

Har alltid gått på amd när det gäller grafikkort

Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Permalänk
Skrivet av Cameltotem:

Jaa har man ingen kunskap om något så kan ju det tyckas så

Har haft båda sidorna och de har problem med drivrutiner.

Nvidia är dock tystare och dyrare.

Tror inte att TS var ute efter en rigorös vetenskaplig forsknings rapport utan snarare om vi haft några personliga erfarenheter som fick oss att falla i något specifikt märke's riktning.

På tal om kunskap (förutsatt att din sig stämmer), kör du Adaptive V-sync vill du köra ett jämt antal pre-rendered frames eller så lämnar du en 1/4 av din buffer tom, vilket i 60/75hz snabbt blir en hel del.

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Medlem

har aldrig haft några egentliga problem med amd (då ati) eller nvidia. kommer ihåg att nvidia släppte någon drivrutin för några år sedan som gav mig blåskärmar men det var ju inga större svårigheter att lösa, annars har jag aldrig haft några problem. har aldrig testat cfx men sli har fungerat perfekt för mig (förutom alla garanterade nackdelar) och vad jag har hört så är stödet för cfx inte lika utbrett men jag tror inte att jag kommer ha mer än två grafikkort igen ändå. har inte använt amd själv sedan -10 eller -11 så inte jätte uppdaterad när det gäller hur mjukvaran och drivrutinerna ligger till.

om du visar mig två kort med snarlik prestanda och samma pris kommer jag nästan garanterat plocka det gröna därför att jag helt enkelt tycker om märket mer (sue me) men om det ena kortet är bättre eller billigare kommer jag plocka det, oavsett om det är rött eller grönt.

Permalänk
Medlem

Utmärkande för Nvidia är att de i större utsträckning lyckats med drivrutinerna vilket AMD har haft lite bekymmer med, just a theory..

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Om jag ska säga något om Amd vs Nvidia när det kommer till ämnet att Nvidias drivrutiner fungerar bättre än Amds så är det att den generella tonen är mer positiv mot Nvidia än Amd när det kommer till just drivrutiner. Jag läser ganska mycket på forumet och om jag ska göra en jämförelse med antal gånger jag läst om problem som folk haft med Amds drivrutiner kontra Nvidias, så har helt klart Amd mer klagomål än Nvidia. Nu är ju detta bara en generell jämförelse jag gör, men det är mer ofta folk har problem med Amd än Nvidia från vad jag kan avgöra, sen vad det beror på vet jag inte.

Jag kan ha fel, men det är min uppfattning.

Sen att folk inte kan inse värdet folk upplever från extrafunktioner och massa annat "bös" är ju lite konstigt. Det är precis samma sak som att det är en fördel för vissa att Amds kort ofta är billigare. Det handlar om personliga preferenser helt enkelt.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem med båda lägen så för mig blir det bara det som är mest prisvärt vid det tillfälle jag ska köpa nytt.

Har just nu ett GTX770 och gillar en del funktioner som inte AMD hade när jag hade mitt förra kort som var ett HD5850. Blir nog ett AMD-kort nästa gång just för Freesync, beroende på om korten är prisvärda.

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haldur:

Jag tänkte ställa en naiv fråga, men jag vet inte bättre;

Varför köper folk hellre ett Geforce GTX 780 för ca 4500 istället för ett Radeon R9 290 kring 3700?

Betrakta följande bild och jämför prestandaindex, R9 290 har högre än GTX 780:
http://www.sweclockers.com/image/diagram/5907?k=c399573ddbbc1...

Jag fattar inte orsaken, är det märke/rykte/erfarenheter?
komplett.se's top 10 består nästan uteslutande av gtx-kort.

Min egen erfarenhet av Radeon är att, det kort jag haft, medfört flertal småproblem med diverse program som man inte kan sätta fingret på riktigt, men typ felmeddelanden, plötslig avstängning och dylikt. Det var inga dominerande problem, men de fanns där. Kortet var på den tiden också lika mycket billigare än geforce.

Jag köpte mitt Gigabyte gtx 780 oc på cdon för 3651Kr för ett tag sedan.
Innan det hade jag ett 290 Tri-x som gick sönder efter 3 timmar och skickade in det och fick ett nytt som inte funkade alls, Därför tog jag 780 kortet som va någon hundralapp billigare då.

780 kortet hade även bättre prestanda i 3dmark, typ det ända jag han att testa med 290 kortet.
http://www.3dmark.com/compare/fs/1954102/fs/1903344

Permalänk
Medlem

Placebo-effekt utav något som får nVidia att verka bättre hos folk. Jag har aldrig haft problem med ena tillverkaren som jag inte haft med andra också. Inte heller har någon av tillverkarna något jätteimponerande att erbjuda som motiverar köp av just deras hårdvara.

Vänd kappan efter vinden och ta det som är mest prisvärt för tillfället! Det är så tillverkarna får ordentlig press på sig till att tillverka bättre produkter.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av scienta:

Placebo-effekt utav något som får nVidia att verka bättre hos folk. Jag har aldrig haft problem med ena tillverkaren som jag inte haft med andra också. Inte heller har någon av tillverkarna något jätteimponerande att erbjuda som motiverar köp av just deras hårdvara.

Vänd kappan efter vinden och ta det som är mest prisvärt för tillfället! Det är så tillverkarna får ordentlig press på sig till att tillverka bättre produkter.

Egen erfarenhet att JUST för mig att Nvidia funkar bättre atm.

Kör allt från 1-4 CF / SLI kör ju 4x SLI atm så.

Det är jag, behöver va för någon annan.

Och Nvidia rullar ut drivrutiner HELA tiden.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kör på AMD Radeon R9 290X nu och är sjukt nöjd, inga som helst problem här inte!

Visa signatur

Mobo: Asus TUF Gaming B650-E WIFI *** CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D *** Kylare: Arctic Liquid Freezer 3 Pro 360 *** RAM: 32Gb Kingston 6000Mhz *** PSU: Seasonic Focus GX 1000W *** GPU: Powercolor RD 9070XT *** SSD: WD Black 2 TB *** Chassi: Fractal Design North TG Svart *** Tangentbord: Glorious GMMK 3 Pro custom *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk

De gånger jag haft kort från AMD har det bara varit strul. Värmeproblem, trasiga kort vid leverans eller också drivrutiner som strulat så jag kör enbart kort från nVIDIA nu för tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 9950X3D | Corsair XC7 RGB PRO CPU block | MSI MPG X870E Edge TI | Thermaltake The Tower 900 | 2 x 480 rad + 2 x Corsair XD5 pump/res combos | MSI RTX 3090Ti Gaming X Trio 24GB | M.2: 2x2TB Kingston Fury + 2 Crucial P3 1TB | 64GB G.Skill TridentZ 7200MHz DDR5 | EVGA Supernova G2 1600W | Philips 65PUS8949 @4K 144hz | Logitech lineup: G815 Clicky, G502 Hero, Z-5500 5.1, G935 & G923

Permalänk
Medlem

När jag hade AMD (Säkert 7 år sen senast) så hade jag stora problem med drivrutiner, sen jag bytte till Nvidia har jag inte haft några problem.
Även om AMD kanske har skärpt sig så sitter de dåliga erfarenheterna kvar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

När jag köpte mitt kort så fick jag det för ett rätt bra pris (3900:-) och efter de tester jag sätt så kunde man ofta klocka 780 förbi 290. Dessutom så gillar jag PhysX, tycker det blir stor skillnad i bland annat Metro spelen . Annars har jag haft både AMD och Nvidia kort, Hade t ex 5770 i Crossfire tidigare. Men det här gången blev det Nvidia då 780 var det bästa kortet för mig och mina krav.

Går inte R9 290 att klocka menar du?

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem

Tycker Hawaii är så konstig när man börjar överklocka den. Krävs så himla mycket volt i jämförelse med Nvidias konkurrent för att få ett par mhz på core och det är inte kul helt enkelt. Sen att den är väldigt mycket mer svårkyld vi ov/oc än GK110 är ett minus i min åsikt då kretsarna presterar likvärdigt.

Permalänk
Inaktiv

Säga vad man vill, men du får även möjlighet att med ordentlig prestanda köra spel med mer avancerad PHYSX, vilket i några titlar gör en enorm skillnad. Både vad gäller rent godis och inlevelse. Annars är det drivrutiner som jag tycker Nvidia gör mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haldur:

Jag tänkte ställa en naiv fråga, men jag vet inte bättre;

Varför köper folk hellre ett Geforce GTX 780 för ca 4500 istället för ett Radeon R9 290 kring 3700?

Betrakta följande bild och jämför prestandaindex, R9 290 har högre än GTX 780:
http://www.sweclockers.com/image/diagram/5907?k=c399573ddbbc1...

Jag fattar inte orsaken, är det märke/rykte/erfarenheter?
komplett.se's top 10 består nästan uteslutande av gtx-kort.

Min egen erfarenhet av Radeon är att, det kort jag haft, medfört flertal småproblem med diverse program som man inte kan sätta fingret på riktigt, men typ felmeddelanden, plötslig avstängning och dylikt. Det var inga dominerande problem, men de fanns där. Kortet var på den tiden också lika mycket billigare än geforce.

Varför köper folk Lamborghini när man kan köpa en supertrimmad Audi med samma eller högre prestanda billigare på blocket?

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GreenSoap:

Köpte mitt GTX780ti för 4500 pix på Swec marknaden i julas. Ville bara ha så bra och tyst som möjligt. Och då var GTX780ti det bästa kortet för spel på marknaden (Har väl ersatts nu antar jag).

Deras jävla ghetto AMDR9X2 med en single 12cm slim rad och 2 pumpar ihopsatta är så extremt avtändande så det är inte sant. Fast jag skulle nog inte köpt den även om den hade en lite bättre kylare..

Frågan är hur dåliga Nvidia inte är om de blir slagna på fingrarna av AMD som levererar det snabbaste grafikkortet i ett sådant utförande. Det var trots allt därför de skämdes för mycket för att våga släppa GTX Titan Z.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz