Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Inte använt just de du nämner men du skriver "dom flesta" och det är inget jag upplever i någon app. Eller ja, det har nog hänt någon gång i de fall det är en app som hämtar data från Internet till listan kan det verka segt om det inte går snabbt att ladda ner.

Har du dålig mottagning/internethastighet när det händer?

Det verkar inte ha någon med internet att göra, det händer även med offline artiklar i Wikipedia appen från Hyun.

Det händer inte på alla ställen i apparna utan bara i vissa scroll-listor men där händer det alltid. Tittar jag på en artikel i Weave så hackar det men listan med alla rubriker hackar inte.

Om jag "flick scrollar" alltså knuffar till listan med fingret och inte har fingret kvar på skärmen så flyter att på fint.

Det känns som att vissa listor inte hårdvaruaccelereras.

Vilken telefon har du @betan?

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av page:

Det verkar inte ha någon med internet att göra, det händer även med offline artiklar i Wikipedia appen från Hyun.

Det händer inte på alla ställen i apparna utan bara i vissa scroll-listor men där händer det alltid. Tittar jag på en artikel i Weave så hackar det men listan med alla rubriker hackar inte.

Om jag "flick scrollar" alltså knuffar till listan med fingret och inte har fingret kvar på skärmen så flyter att på fint.

Jag testade med "The Verge" appen som du sa och jag har Nokia 1520, upplever också "lagg". Känns som refresh raten är jätte låg.
Har dock aldrig upplevt/tänkt på detta tidigare.

Visa signatur

Eller kort och gott använda argument som "för att det är roligt" eller "för att jag kan", alternativt "alltid retar det någon". Det motiverar det mesta i livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av page:

Har 1520 och 920, kan tyvärr inte testa i Wikipedia-appen då den inte ens startar för mig.

Men om det inte är internet så är det väl apparna som inte är helt bra gjorda/optimerade. Tyvärr inte så mycket att göra då. Min gissning i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izeen:

Jag testade med "The Verge" appen som du sa och jag har Nokia 1520, upplever också "lagg". Känns som refresh raten är jätte låg.
Har dock aldrig upplevt/tänkt på detta tidigare.

Ja precis, typ 5 fps

Det kanske är jag som använder "fel" appar helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Har 1520 och 920, kan tyvärr inte testa i Wikipedia-appen då den inte ens startar för mig.

Men om det inte är internet så är det väl apparna som inte är helt bra gjorda/optimerade. Tyvärr inte så mycket att göra då. Min gissning i alla fall.

Apparna är i övrigt väldigt välgjorda men det kan absolut vara som du säger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Inte använt just de du nämner men du skriver "dom flesta" och det är inget jag upplever i någon app. Eller ja, det har nog hänt någon gång i de fall det är en app som hämtar data från Internet till listan kan det verka segt om det inte går snabbt att ladda ner.

Har du dålig mottagning/internethastighet när det händer?

Har aldrig märkt det förut, men nu när jag testar som du säger (att hålla fingret på rutan hela tiden) så hackar det lite när man skrollar. Men när man skrollar rätt ( ) genom att bara snabbt dra och släppa rutan, så rullar det på fint. Men det gäller inte alla appar så måste vara hur apparna är programmerade/optimerade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josafo:

Har aldrig märkt det förut, men nu när jag testar som du säger (att hålla fingret på rutan hela tiden) så hackar det lite när man skrollar. Men när man skrollar rätt ( ) genom att bara snabbt dra och släppa rutan, så rullar det på fint. Men det gäller inte alla appar så måste vara hur apparna är programmerade/optimerade...

Det får helt enkelt bli en Apple lösning "Håll inte telefonen så..."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av page:

Det här talar faktiskt för att det är något med ditt sätt att dra fingret. Torr hud kanske? Jag upplever att min Lumia 720 svarar lite sämre när jag är för torr om fingrarna. Har aldrig upplevt något som hackigt att scrolla i. Däremot kan jag framkalla det avsiktligt ibland genom att trycka hårt och dra, jag tror att skärmen har svårt att bestämma sig för var mitten av fingret är och velar lite.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Det här talar faktiskt för att det är något med ditt sätt att dra fingret. Torr hud kanske? Jag upplever att min Lumia 720 svarar lite sämre när jag är för torr om fingrarna. Har aldrig upplevt något som hackigt att scrolla i. Däremot kan jag framkalla det avsiktligt ibland genom att trycka hårt och dra, jag tror att skärmen har svårt att bestämma sig för var mitten av fingret är och velar lite.

Tanken har slagit mig, har försökt med pennor utan att det hjälpt och det blir likadant för frugan. Det händer bara på vissa ställen i apparna. Alla inbyggda appar fungerar utan problem, Bing Nyheter fungerar också perfekt. Det är helt klart ett problem med OS:et eller programmen eller hårdvaran.

Det nog ovanligt att skrolla med fingret kvar på skärmen så ingen bryr sig. Det märks tom mer på min 1520 än på Ativ S kanske pga den större skärmen och högre upplösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av page:

Tanken har slagit mig, har försökt med pennor utan att det hjälpt och det blir likadant för frugan. Det händer bara på vissa ställen i apparna. Alla inbyggda appar fungerar utan problem, Bing Nyheter fungerar också perfekt. Det är helt klart ett problem med OS:et eller programmen eller hårdvaran.

Det nog ovanligt att skrolla med fingret kvar på skärmen så ingen bryr sig. Det märks tom mer på min 1520 än på Ativ S kanske pga den större skärmen och högre upplösningen.

Kolla WPC så ser du att sjukt många har problem med sin Lumia 1520 och touch känsligheten, ett utbrett fel på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiasAsb:

Kolla WPC så ser du att sjukt många har problem med sin Lumia 1520 och touch känsligheten, ett utbrett fel på den

Dom har helt andra problem, att ett svep blir ett tryck. Det händer mig också men väldigt sällan, peppar peppar

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Ni med 1520 och som hat problem med touchen som ovan, kolla så ni har senaste Nokia touch appen installerad.

Permalänk

Varit å tafsat på en 1520 idag.. Fifan vilken mobil
Har den funnits ute länge?

Ska byta till hösten/vintern.
Skulle ju inte sitta fel om de vore en efterträdare på g då

Permalänk
Skrivet av moparlinke:

Varit å tafsat på en 1520 idag.. Fifan vilken mobil
Har den funnits ute länge?

Ska byta till hösten/vintern.
Skulle ju inte sitta fel om de vore en efterträdare på g då

Den släpptes väl November-December så det lär väl komma en ny vid samma tid igen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: AMD Radeon RX 9070 XT
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Skrivet av page:

Dom har helt andra problem, att ett svep blir ett tryck. Det händer mig också men väldigt sällan, peppar peppar

jag kastar snart min i väggen då det händer sjukt ofta. Fan på en annars nästan perfekt mobil Det enda jag saknar är IP klassning så man inte behöver vara så rädd om den när det regnar

Permalänk
Medlem

Någon som råkat ut för att ens spelprofil försvunnit och inte kommer tillbaka?
Jag och en polare har fått samma fel. För honom löste de dock sig genom att lohha in på xbox.com via webbläsaren och sen besöka hubben.
Jag lyckas dock inte.
Har fungerat tidigare. Har en Lumia 625 med 8.1

Visa signatur

Är du någorlunda vettig så kör du Windows Phone!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fasen vad trist att Nordea har meddelat att de tänker stänga ner sin WP-app i slutet av Juni då de anser den ha för få användare. De säger i appen att de istället hälsar oss välkomna till App Store eller Google Play.

Så efter deras bortfall så saknas Swedbank, SEB, Nordea, medan Handelsbanken (Sveriges bästa bank) deltar med en mycket förträfflig app.

Kort sagt, Handelsbanken gör oftast rätt, många som handlar med aktier dagligen (daytraders) tar ofta rygg på Handelsbankens trading-avdelning då de är helt ruggigt bra på det dem gör.

Så slutsatsen blir att WP får trösta sig med att Sveriges bästa bank har skapat en app till plattformen. Men visst hade det varit bra och trevligt om även de andra deltog.

Tagit bort off-topic om bankar
Permalänk
Avstängd

Skrivs ju nästan bara om gamla trötta iPhone och ibland om Toutchwiz-sega Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Så efter deras bortfall så saknas Swedbank, SEB, Nordea, medan Handelsbanken (Sveriges bästa bank) deltar med en mycket förträfflig app.

SEB sägs jobba med en app. Swedbank får lite förlåtet då de, enligt uppgift, har en bra mobilsida med stöd för mobilt bankid. Dock saknar även ICA Bank en app.

Vill även tipsa om Länsförsäkringar Bank som har en ypperlig app, de var dessutom först med att lägga till stöd för mobilt bankid i appen.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Förstår att de tar bort Nordeas app, du var i princip tvungen att använda hemsidan iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;14637293']SEB sägs jobba med en app. Swedbank får lite förlåtet då de, enligt uppgift, har en bra mobilsida med stöd för mobilt bankid. Dock saknar även ICA Bank en app.

Vill även tipsa om Länsförsäkringar Bank som har en ypperlig app, de var dessutom först med att lägga till stöd för mobilt bankid i appen.

Håller med om att Sweds mobilsida är helt okej, och om SEB kunde ta fram en app så vore ju det kanon, de har ju den vassaste av alla på IOS (tycker jag).

Länsförsäkringar har väl knappt några kontor så varför den banken skulle vara bra förstår jag inte.

Skrivet av Petterk:

Förstår att de tar bort Nordeas app, du var i princip tvungen att använda hemsidan iaf.

Det som var bra var att man kunde föra snabbt och lätt mellan sina egna konton. Man får ju ex inget kort kopplat till sitt kapitalkonto och där har man i regel degen, för man sätter ju inga större belopp på kort-kontot (transaktionskontot), utan dit för man över lite då och då. På så sätt var den smidig.

Permalänk
Medlem

Meningen med en bankapp är såklart att stödja banktjänster och mobilt bankid, när man ändå måste använda webben så är det nog lika bra att referera till det direkt. Så länge tjänsterna går att använda på plattformen så är det inget att gnälla om, det är ju på inget reellt vis någon försämring, de hade ju ingen fungerande app. De hade inte den funktionaliteten man förväntar sig hos andra bankappar eller plattformar.

Självklart går det fint att använda banker utan kontor som Skandiabanken, Länsförsäkringar, Ica-banken med flera, det är inte som att dessa är totalt oseriösa och inte är del av en större verksamhet eller inte skulle täckas av svenska insättningsgarantin. Dessa har kundtjänster om det skulle vara något. Lokala banker har ofta bara ett handfull egna kontor och det är inga problem att använda dem heller, och ingen vill egentligen hantera kontanter eller hyra ut bankboxar. Dessutom har bankerna utan bankkontor ofta bra tjänster, fungerande appar och webbsidor osv. Har man behov av kontanthantering så rör det ofta någon form av affärsverksamhet och den får man lägga hos någon som erbjuder tjänsterna man behöver. Det är verkligen inte relevant till var man har privatkonto/kort och internetbank.

Permalänk
Medlem

Handelsbanken är förmodligen Sveriges bästa bank, och har en förträfflig app, bra webb och telefonbank, och massa kontor. Det är 2014 och man behöver liksom inte välja bort något idag, om man inte vill.

Jag använder även Swed på WP, och sedan har jag en annan telefon för att utföra ev ärenden hos andra.

Permalänk
Medlem

Jag ser hellre att bankerna har en väl fungerande hemsida, gärna anpassad för mobiltelefoner, än att de lägger resurser på att utveckla appar för massa olika plattformar. Tycker att app-hysterin är lite väl överdriven, speciellt när det kommer till tjänster som ändå finns på/behöver tillgång till internet, app-varianterna brukar ju ändå vara begränsade i funktionalitet (ex nordea och prisjakt som jag själv använder).

(Sen finns det mig veterligen ingen bank som har en app till windows 7, shit vad dåligt windows 7 måste vara då...)

Permalänk
Medlem

För er som har missat så har Microsoft filhanterare släppts.

Heter "Filer" på svenska.
http://wmpoweruser.com/official-windows-phone-8-1-file-manage...

Direktlänk
http://www.windowsphone.com/sv-se/store/app/filer/762e837f-46...

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Avstängd

Det enda i bankväg jag saknar från Android är e-korts-appen. Finns det något annat sätt att fixa detta på Windows Phone. Ja, Swebank/Sparbanken är det.

http://svarten.blogspot.se/2011/01/sparbankseken.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Håller med om att Sweds mobilsida är helt okej, och om SEB kunde ta fram en app så vore ju det kanon, de har ju den vassaste av alla på IOS (tycker jag).

Länsförsäkringar har väl knappt några kontor så varför den banken skulle vara bra förstår jag inte.

Här i Uppsala har de ett kontor för bankärenden och de har avtal med Forex som agerar ombud för dem när det gäller insättning och uttag av kontanter. Finns en massa förmåner med att vara helkund hos LF, ex billigare försäkringar.

Tillbaka till trådens ämne, Whatsapp är tillbaka i Store nu efter att ha varit borta ett tag. Om man kör WP 8.1 får man en varning om att vissa saker ev inte funkar men efter lite testande hemma hittar jag inget som inte fungerar som det ska.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Vad är det som hindrar en från att läsa QR koder i webbläsaren (vet alltså ej om det är möjligt)?

Och varför skulle man inte vilja ha det på en stationär dator? Det är väl lika jobbigt att knappa in OCR nummer på datorn som Mobilen. Och om möjligheten att läsa av QR koder är enda anledningen till en app så ser jag personligen avsaknaden av app som mycket litet argument för att rata en bank eller en plattform!

Mobilt BankID använder jag själv och jag kör Nordea, dock ej WP än men så fort jag får råd kommer det bli en lumia av något slag, trots det dåliga apputbudet som förfärar så många:-)

Vad har det hela med QR-koder att göra? Pappersräkningar har inga sådana.

OCR-skanner till skrivbordsdatorer (både stationär och bärbar) är inte allt för relevant då det inte är säkert du har någon kamera och webbläsaren (eftersom alla inte stödjer det via HTML5, t.ex. IE11 i dagsläget) har inte tillförlitlig tillgång till kameran. För att en bank stödjer inloggning med mobilt bankid betyder inte att den stödjer inloggning med bankid heller. Även om den gör det så fungerar det t.ex. inte i startskärmsvarianten av webbläsarna. Det finns skillnader här. IE11-problemet går att komma runt med Flash, men det hjälper inte när du inte har någon kamera att fånga OCR-nummerna med. Snabbfunktioner är inte riktigt relevant på en skrivbordsdator heller, t.ex. att snabb kunna kolla saldo när du är ute och rör dig.

Permalänk
Medlem

Någon info om uppföljaren till Lumia 1020?