Permalänk
Medlem

Windows på Linuxdator

Hade innan nyinstallation av senaste linuxmint 17 en fungerande dualboot med windows och linux på samma hårddisk. Då hade jag installerat linux på en windowsdator och det funkade perfekt...
Nu gjorde jag misstaget när jag uppdaterade till senaste Mint17 att jag formaterade hela disken och det blev linux på hela. Nu undrar jag hur sjutton jag bär mig åt att göra en partition som jag kan installera windows på bredvid Linux. Går det ens eller måste jag formatera disken-installera windows-sen installera linux och välja dual boot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rally116:

Hade innan nyinstallation av senaste linuxmint 17 en fungerande dualboot med windows och linux på samma hårddisk. Då hade jag installerat linux på en windowsdator och det funkade perfekt...
Nu gjorde jag misstaget när jag uppdaterade till senaste Mint17 att jag formaterade hela disken och det blev linux på hela. Nu undrar jag hur sjutton jag bär mig åt att göra en partition som jag kan installera windows på bredvid Linux. Går det ens eller måste jag formatera disken-installera windows-sen installera linux och välja dual boot?

Ja det är riktigt. Du borde kunna minska en av dina partitioner i Linux och installera Windows på den. Windows kommer att skriva över bootloadern så du måste reparera den med din Linux installation för att kunna boota in i Linux igen. Annars fungerar alternativ 2: installera Windows först, sedan Linux.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Aha ok. Tack för svaret. Finns det nåt lätt sätt att skapa en partition i Linux? Kan inte med terminalen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rally116:

Aha ok. Tack för svaret. Finns det nåt lätt sätt att skapa en partition i Linux? Kan inte med terminalen...

Gparted är bra.

sudo apt-get update && sudo apt-get install gparted -y

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Finns det nån logik i det man skriver i terminalfönstret.. ha ha.. är ju som rena grekiskan. vad står sudo för tex
Tack för kanonsnabba svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av rally116:

Finns det nån logik i det man skriver i terminalfönstret.. ha ha.. är ju som rena grekiskan. vad står sudo för tex
Tack för kanonsnabba svar

Substitute user do. ungefär byt användare och gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av rally116:

Finns det nån logik i det man skriver i terminalfönstret.. ha ha.. är ju som rena grekiskan. vad står sudo för tex
Tack för kanonsnabba svar

sudo
apt-get - kommandot för apt, pakethanteraren i linux mint
apt-get update - uppdatera listan över paket i alla repos (så att du får senaste versionen direkt)
&& - om föregående lyckades, kör nästkommande direkt efter
apt-get install [paket] - installera ett paket
-y - gör att den inte frågar en extra gång innan den installerar

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Men orka lära sig allt det där igen... för 20 år sen började man lära sig dos språket, det får räcka.
Linux verkar helt suveränt bra men känner att jag behöver windows ändå. Kommer köpa en till lite hårddisk och installera det på. Men tack ändå för all hjälp. Suverän sida det här. snabba och kunniga svar

Permalänk
Medlem

Eller går det att installera windows på en usb sticka och bara plugga i när man behöver?

Permalänk
Medlem

Sök efter gparted i din programhanterare, så slipper du terminalen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rally116:

Eller går det att installera windows på en usb sticka och bara plugga i när man behöver?

Du kan installera Windows i en Virtual Machine, se: http://askubuntu.com/questions/327470/install-windows-vm-on-u...

Permalänk
Medlem

Gparted går att installera genom Programhanteraren i Linux Mint

Edit:
Bah, en hann före :D. Här är en bild i alla fall

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare