Permalänk

Projektarbete, vattenkyld dator

Återanvändning av ett chassi som samlar damm.

När jag nyligen bytade chassi för ett litet tag sen fick jag iden att jag skulle använda chassit (Fractal Design Define XL R2) på något sätt till ett projekt arbete. Då kom jag på iden att jag skulle modifiera det och bygga en dator och vattenkyla den.
Själva modifikationen kommer inte vara jättestor. Jag ska borra fästen i botten så jag kan fästa en resovar där. Samt borra hål i hårddiskburen för att kunna fästa en pump där.

Check-lista:
Chassi * Fractal Design Define XL R2 Svart
Moderkort* ASUS MAXIMUS VII RANGER Z97 ATX
Processor* Intel Core i7 4790K 4GHz
RAM-minnen* Kingston 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP Beast Series
Grafikkort* ASUS GeForce GTX 780 Ti 3GB DirectCUII OC
PSU* Seasonic Platinum 660W
Vattenkylnings kit
SSD* SanDisk 256GB (Har utgått så kan inte länka.)
Stort tack till Inet för utmärkt kundservice samt snabb leverans!

Edit 2014-08-22: Jag har nu fixat alla komponenter till datorn så den fungerar. Det har också hunnit bli lite moddning under sommaren. Jag har sågat hål på sidopanelen och satt det ett plexiglas, med tanke på att det är första gången jag gjort någon sorts moddning så blev jag rätt nöjd. Lite bilder finner ni här: http://imgur.com/a/RkUMi

Permalänk
Skrivet av padde1996:

Återanvändning av ett chassi som samlar damm.

När jag nyligen bytade chassi för ett litet tag sen fick jag iden att jag skulle använda chassit (Fractal Design Define XL R2) på något sätt till ett projekt arbete. Då kom jag på iden att jag skulle modifiera det och bygga en dator och vattenkyla den.
Själva modifikationen kommer inte vara jättestor. Jag ska borra fästen i botten så jag kan fästa en resovar där. Samt borra hål i hårddiskburen för att kunna fästa en pump där.

Check-lista:
Chassi *
Moderkort
Processor
RAM-minnen
Grafikkort
PSU
Vattenkylnings kit
SSD

Preliminärt kommer jag att börja modifikationerna på chassit i Augusti. Just nu lägger jag fokus på att fixa komponenterna.

Vill inte vara negativ men hur tänkte du få igenom att montera en vattenkylning som projektarbete i princip utan modifikationer? Arbetet ska ta 100 timmar om jag inte har fel och det kommer du inte komma upp i utan att göra ett större projekt av det.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Vill inte vara negativ men hur tänkte du få igenom att montera en vattenkylning som projektarbete i princip utan modifikationer? Arbetet ska ta 100 timmar om jag inte har fel och det kommer du inte komma upp i utan att göra ett större projekt av det.

Har lite fler grejor att göra. Sleeva PSU, ragga sponsorer och lite sånt. Så det lär bli 100 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av padde1996:

Har lite fler grejor att göra. Sleeva PSU, ragga sponsorer och lite sånt. Så det lär bli 100 timmar.

Nya regler dessutom om projektarbete. Det ska numer vara något som går att analysera, alltså något man ska ta reda på. En frågeställning.
Att sleeva ett nätagg tar max 3-6 timmar. Att ragga sponsorer är ju något som dels inte innefattar något större arbete och tar knappast mer än några timmar.

Jag försöker inte klaga på något sätt men kanske du borde tänka igenom att ha detta som projektarbete, du har 90 timmar till att fylla upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Vill inte vara negativ men hur tänkte du få igenom att montera en vattenkylning som projektarbete i princip utan modifikationer? Arbetet ska ta 100 timmar om jag inte har fel och det kommer du inte komma upp i utan att göra ett större projekt av det.

På min tid (innan det blev det nya projektarbetet etc) så var det faktiskt en utav mina kompisar som bara byggde vattenkylning. Ännu värre var att en bara byggde en dator, vilket man gör på två timmar om man tar god tid på sig. Lärare blir fascinerade utav liknande saker och tycker att det verkar superavancerat.

Kommer ihåg att vår handledare vart superimponerad att vi hade byggt ihop en dator (jag flyttade mina komponenter till chassit vi byggde), nästan mer imponerad av det än själva huvuddelen av projektet.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Nya regler dessutom om projektarbete. Det ska numer vara något som går att analysera, alltså något man ska ta reda på. En frågeställning.
Att sleeva ett nätagg tar max 3-6 timmar. Att ragga sponsorer är ju något som dels inte innefattar något större arbete och tar knappast mer än några timmar.

Jag försöker inte klaga på något sätt men kanske du borde tänka igenom att ha detta som projektarbete, du har 90 timmar till att fylla upp

Där har tillkommit lite saker till som ska modifieras samt ska ett skriftligt arbete göras så jag kommer definitivt landa på 100 timmar. Fick också projektet godkänt så nu kan jag bara börja jobba på det.

Tack för en respons iallafall

Permalänk

Borttagning av hårddiskburar.

Skrivet av padde1996:

Återanvändning av ett chassi som samlar damm.

När jag nyligen bytade chassi för ett litet tag sen fick jag iden att jag skulle använda chassit (Fractal Design Define XL R2) på något sätt till ett projekt arbete. Då kom jag på iden att jag skulle modifiera det och bygga en dator och vattenkyla den.
Själva modifikationen kommer inte vara jättestor. Jag ska borra fästen i botten så jag kan fästa en resovar där. Samt borra hål i hårddiskburen för att kunna fästa en pump där.

Check-lista:
Chassi *
Moderkort
Processor
RAM-minnen
Grafikkort
PSU
Vattenkylnings kit
SSD

Preliminärt kommer jag att börja modifikationerna på chassit i Augusti. Just nu lägger jag fokus på att fixa komponenterna.

Här är lite bilder där jag rensar chassit från bland annat hårddiskburarna.

http://imgur.com/rhf5gQv,YplQMY1,AD3ymPg#0
http://imgur.com/rhf5gQv,YplQMY1,AD3ymPg#1
http://imgur.com/rhf5gQv,YplQMY1,AD3ymPg#2

Permalänk

Gör en guide för hur man ska vattenkyla en dator som projektarbete istället. Större chans att få godkänt då och inte så svårt egentligen, bara att ta bilder och doumentera med text.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av 4everapple1:

Gör en guide för hur man ska vattenkyla en dator som projektarbete istället. Större chans att få godkänt då och inte så svårt egentligen, bara att ta bilder och doumentera med text.

Tack för tipset.