Fästa kylare m.h.a. superlim?

Permalänk
Medlem

Fästa kylare m.h.a. superlim?

Tjoflöjt!
Har en liten fråga. Kan man fästa kylaren till ett 5870 med superlim? Jag har ett http://www.tech.sc/wp-content/uploads/2010/04/Poza-Thumb-300x... som har börjat "gett sig". Som ni ser på bilden, finns det "fästen" med gängor som man behöver för att kylaren ska sitta som den ska. Problemet är att BÅDA har, på mitt kort spruckit. Vilket resulterar i att kylaren hänger en aning. Har fortfarande bra temps, aldrig över 60C. Men det ser ju ganska så kackigt ut. Och ja, det är fett med getto-mod att limma fast en trasig kylare men vafan. Kortet är underbart och det skulle vara surt att förlora hälften av prestandan jag har i burken (2 i CF). Andra förslag? Har inte lust att köpa en eftermarknadskylare. För dom pengarna kan jag lika väl köpa ett begagnat 5870.

Tack, hej!
Anton

Visa signatur

"If you don't controll your mind, someone else will."
- John Allston

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har limmat fast kylare med värmeledande epoxylim. Det funkade bra. Här är en variant, vilket inte är den jag köpte, men just nu kan jag inte hitta den jag använde.
http://www.inet.se/produkt/5321165/arctic-silver-thermal-adhe...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det går att använda, undvik dock att få det på kontaktytor som ska kylas då det troligen är en bra isolator. Runt skruvhål går utmärkt. Rekommenderar ett epoxylim (2-komponent lim som stelnar) snarare än kontaktlim.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Det går att använda, undvik dock att få det på kontaktytor som ska kylas då det troligen är en bra isolator. Runt skruvhål går utmärkt. Rekommenderar ett epoxylim (2-komponent lim som stelnar) snarare än kontaktlim.

Tack för svar. Precis, det var det jag tänkte. Inte speciellt trevligt med epoxy över hela PCBn.

Visa signatur

- John Allston

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag har limmat fast kylare med värmeledande epoxylim. Det funkade bra. Här är en variant, vilket inte är den jag köpte, men just nu kan jag inte hitta den jag använde.
http://www.inet.se/produkt/5321165/arctic-silver-thermal-adhe...

Tack för svar! Okej, jag har massa epoxy hemma, så ska ut och kolla om det är något att ha.

Visa signatur

- John Allston

Permalänk
Hedersmedlem

I mitt fall så har jag för mig att jag dessutom bara la en liten sträng lim längs en sida och för övrigt använde vanlig pasta. Detta gjorde jag för att jag ville kunna ha en chans att ta bort kylflänsen igen. Idag tror jag att jag hade struntat i det, men jag visste ju inte hur väl det skulle funka. Det funkade bra ändå.

Glöm inte att försöka sätta spänn på sakerna medan det torkar. Du vill som vanligt ha så lite mellan kylflänsen och det som ska kylas som möjligt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Är det kylaren som är lös eller bara plast kåpan som sitter runt kylaren?
Plast kåpan är bara där för att rikta luftflödet och gör inte så mycket om den sitter löst (så länge den inte lossnar helt)
Det borde inte vara några problem att limma eller om det kan se ut hur som spänna fast med stripes eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Striker000:

Är det kylaren som är lös eller bara plast kåpan som sitter runt kylaren?
Plast kåpan är bara där för att rikta luftflödet och gör inte så mycket om den sitter löst (så länge den inte lossnar helt)
Det borde inte vara några problem att limma eller om det kan se ut hur som spänna fast med stripes eller liknande

Nej det är bara själva kåpan som är lös. Själva kylflänsen med pipes sitter som det ska

Visa signatur

- John Allston