Ipad i skolan skadad, måste jag betala kostnaden?

Permalänk
Skrivet av Snackbox:

Ingen jobbar gratis. IT-supporten tar nog betalt för sin service.

"Jag själv pajade min laptop på gymnasiet och IT-snubben i källaren bytte skärmen åt mig utan extra kostnad." Skrev en killa på tredje sidan av tråden. Tog mig den lilla tiden att hitta det åt dig

Permalänk
Medlem

Jag blir dock lite förvånad över hur skolan kan teckna ett sådant avtal med dig då du går ut gymnasiet innan du är 18 år. Eftersom skolan inte får teckna ett sådant avtal med en omyndig person. Ett sådant avtal måste därför dina föräldrar godkänna innan du har fyllt 18 år. Beroende på hur du fyller år skulle du hinna fylla 18 under terminen, men bara om du fyller år augusti till maj. Annars väntar du till nästa år innan du börjar skolan eftersom du annars skulle "börja ett år för tidigt".

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av Danmyr:

Frågan är inte hur betygen ser ut, sen allt fler friskolor introducerades på "marknaden" så har betygen skenat. Samtidigt som PISA och MÄNGDER andra studier/undersökningar från erkända institutioner bekräftat att svenska elever har sämre kunskaper för varje mätning.

Ingick för övrigt i mitt examensarbete så jag vet vad jag pratar om!

Ok, jag är helt med dig. Det var mest att jag petade på om det verkligen är så att datorer har medfört lägre betyg? Delar andra länder ut datorer till deras elever och hur har resultaten påverkats av det? (Seriös fråga, har inte en aning.)

BTW, har du någon intressant rapport om det nära till hands om man vill veta mer eller är det bara att kolla på Skolverket, etc? Samt vad examinerade du som (eller vad det nu kallas)? Har en kompis som lutar åt att studera vad det låter som om att du läst nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ole-jacob:

Du kan inte söka efter information på papper eller penna vilket du kan få i uppgift att göra. Inte alla som har dator eller Ipad.

Hade ingen dator eller ipad när jag gick ur gymnasiet 2009. Men klarade mig genom gymnasiet utan större svårgheter med papper och penna och skolans fasta datorer som fanns lite överallt.

Finns det inget krav via skolan på att eleven ska ha ipad/ dator, ska man köpa den själv och får samtidigt lära sig ta ansvar för sina ( läro/ arbetsredskap )

Då väldigt många unga personer verka tro att om en lånad/ hyrd produkt sönder jag får bara en ny via skolan och slipper betala, så jag behöver inte ta hand om mina grejer, utan skolan löser problemet, vilekt dom gör fast inte på det sätt du TRODDE. Tänker man så, så har man inte kommit in i vuxenlivet, och förstått, att verkligheten inte är bara att springa och säga att den är sönder och förvänta sig att slippa betala något för skadan man har gjort. Sen i slut ändan bryr man sig som ung inte om det, då det till 90% är föräldrarna som får betala för kalaset DÅ MAN MÅSTE HA EN IPAD FÖR ATT KLARA SKOLAN,,och då är allt frid och fröjd som ungdom, då man själv slipper betala ( OFTAST ).

Tack vet jag det gamla skolan med papper och penna där man fick anstränga för att få fram den information man behövde, jag menar. Jag menar, vad händer om nätverket är nere på skolan, och då måste ha skriva ett arbete om någon kände person och du inte kommer ut på nätet?? då är det säkert inte många som kan hitta en bok med information i ett klassiskt bibliotek.

OLD SCHOOL STILL ROCK:S !!!!!!

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ole-jacob:

Tycker inte det är riktigt samma sak, du har skolplikt och sen att ipad/dator ingår i studierna betyder ju att du måste ha det.

Jag måste även ha en bil till jobbet. Betyder det att jag slipper betala för den om den går sönder? Det går att göra likadana resonemang med det mesta i livet, hyreslägenhet, mobiltelefon, osv.

Vad för skola handlar detta om, lågstadiet? Låter ju så på nivån av resonemang iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Du verkar ha missförstått något.

Jag skriver att skolor försöker göra datorer till ett krav. De kan mycket väl ha lyckats på vissa punkter redan nu.
Självklart är det väldigt konstiga/överdrivna exempel jag drar (som jag även skrev), men betyder detta att det är fel?

"väljer snikarlinjen och känner sig tvingad att låna en hammare för att lära sig de praktiska momenten"
Precis detta som är min poäng. Du kan INTE lära dig allt utan vissa redskap, och av vad jag läst så har TS aldrig nämnt vilken linje han/hon går. Dock fortfarande så att man ska betala men det är inte min poäng.

"Du missar punkten i att de flesta i dag har en dator på annat håll än den dom faktiskt får av skolan, alltså en egen sedan tidigare."
Nej jag missar den inte, jag ignorerar den då det är irrelevant. Skolor försöker få eleverna att göra allt via datorn, även i skolan.

Det beror ju helt på skolans upplägg, hur skolan väljer att låta datorn vara ett styrande medel i utbildningen är ju helt från skola till skola.
Inget som faktiskt går att dra en generell gräns på, jag hade dator i skolan men behövdes nästan bara till projektarbetet och andra rapporter.
(Observera att detta är Teoretiska ämnen, då vi tydligen inte pratar om en specifik inriktning)

"Du kan INTE lära dig allt utan vissa redskap, och av vad jag läst så har TS aldrig nämnt vilken linje han/hon går."

Helt korrekt, men om man känner sig tvingad att använda redskapet så känns det som att man borde tänka om lite. Att välja en skola eller ett program som inriktar sig på en utbildning som kräver vissa material och man sedan inte vill använda dom känns inte helt genomtänkt.
Vart har jag ens nämnt vilken inriktning TS gick?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ole-jacob:

Jasså? Jag är säker på att jag läst någon kommentar här om att skolan har betalat eller att, skärmen byttes gratis nere i en källare hos en IT-support?

Kan vara just den skolans policy, men tro inget annat än att dom gör det av ren snällhet isåfall.

Du är lika "tvingad" att använda en Ipad som du var/är att låna skolans kursböcker. Du blir återbetalningskyldig på båda om du har sönder dom, och det tycker jag inte låter mer än rätt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av macbang:

Hade ingen dator eller ipad när jag gick ur gymnasiet 2009. Men klarade mig genom gymnasiet utan större svårgheter med papper och penna och skolans fasta datorer som fanns lite överallt.

Haha nu är det ju inte 2009 utan 2014 en del KAN ha ändrats efter du gick ut menar jag Jag klarade mig också fint då jag inte hade dator (dvs upp till 9:an) och klarar mig fint nu med dator Det enda jag ogillar med teknik är alla dessa jävla telefoner xD Det enda mina kompisar gör är lixom att sitta med nyllet i den, tro det eller ej men jag har faktiskt ingen telefon Inte för att jag inte har råd utan för att jag gillar att vara social i skolan och när jag är hemma så sitter jag så mycket vid datorn endå Bare lite kul fakta om mig lixom

Permalänk
Skrivet av Curik:

Jag måste även ha en bil till jobbet. Betyder det att jag slipper betala för den om den går sönder? Det går att göra likadana resonemang med det mesta i livet, hyreslägenhet, mobiltelefon, osv.

Vad för skola handlar detta om, lågstadiet? Låter ju så på nivån av resonemang iaf.

Ja mina resonemang kanske inte är dom bästa men jag FÖRSÖKER iallafall att vara trevlig. Känns iallafall gött att man är en trevlig person till skillnad från dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Har inte skolan någon drulleförsäkring? Folk som snackar om klantighet kan gå och dra något gammalt över sig... shit happens!
Jag själv pajade min laptop på gymnasiet och IT-snubben i källaren bytte skärmen åt mig utan extra kostnad. Som någon innan sa, vem fan köper in 1000 datorer utan någon extra försäkring?

Jag tycker skolan borde pröjsat. Har skolan krav på IPAD/dator i studierna och har råd att köpa in dem så har dem råd att laga.

Lätt att säga "har skolan ingen drulleförsäkring" hit och dit. Det skulle kosta åtskilliga miljoner att ge alla elever skydd till att tappa sina datorer hit och dit. Bara det att skolan betalar leasingen för datorerna är mångmiljonbelopp, då är det också givet att eleven måste ha ett avtal med skolan innan de lånar datorn till dig. Så kom inte och säg att "skolan bara gav mig en dator utan att jag hade något att säga om det". Det är bara naivt. Skolan skulle mer än gärna se dig med din egna dator i skolan om du hade velat det. Rätt av dem att kräva ersättning.
Om avtalet var när du skrev in dig i skolan eller när du fick datorn spelar ingen roll, DOCK om du inte har skrivit under på att du lånade datorn behöver du inte bli återbetalningsskyldig då skolan inte kan understryka att det var du som hade datorn i ägo.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

Kan vara just den skolans policy, men tro inget annat än att dom gör det av ren snällhet isåfall.

Du är lika "tvingad" att använda en Ipad som du var/är att låna skolans kursböcker. Du blir återbetalningskyldig på båda om du har sönder dom, och det tycker jag inte låter mer än rätt.

Min poäng var bara att det inte är "självklart" att man ska betala. Ja men nu ligger inte böcker på samma pris som en ipad så då är det enkelt att göra som jag gjorde med ipaden att bara betala för det som har gått sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ole-jacob:

Ja mina resonemang kanske inte är dom bästa men jag FÖRSÖKER iallafall att vara trevlig. Känns iallafall gött att man är en trevlig person till skillnad från dig

Nu har jag inte sett om ni har pratat mer än detta. Men han drar bara vettiga paralleller mellan egna erfarenheter och dina. Förstår du inte det eller? Alla har som plikt att stå för det man gör, oavsett om det är i gymnasiet eller på jobbet. Då man blir äldre måste man också hålla ett visst ansvar.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ole-jacob:

Tycker inte det är riktigt samma sak, du har skolplikt och sen att ipad/dator ingår i studierna betyder ju att du måste ha det.

Skolplikt? Du är väl medveten om att skolplikten inte gäller efter grundskolan va? Sedan vad har skolplikt med ev. utlånanden av en ipad att göra? Har du sönder den så ska du självfallet stå för kostnaden.. Vad denna kostnad är beror helt på avtalet.. Vissa skolor har en fast summa som man betalar.. andra får du betala hela summan hos. Detta beror på avtal mellan dig och skola och avtal mellan skola och verkstad.

Skrivet av Pinkn00b:

TS går i gymnasiet där det inte är skolplikt men hade det varit grundskola skulle TS slippa betala överhuvudtaget.

Nej. Då hade hans föräldrar ev. fått betala. Bara för att det är skolplikt så betyder det inte att man får ha sönder elektronik som lånas ut åt dig. Dessutom räknas en laptop som lyxvara och inte ett behov därav är det heller ingen rättighet.

Skrivet av ole-jacob:

Hade jag lånat ut 20 ipads i 3 år så hade jag räknat med att minst 1 hade kommit tillbaka med en sprucken skärm

Den där logiken brister på så många plan... Bara för att chansen ökar betyder det inte att skolan får skylla sig själv.

Skrivet av KaakaaN:

Efter man är inskriven har man skolplikt.

OnT: Du betalade antagligen självrisken på skolans försäkring på iPaden.

Nej. Det har du inte. Sverige har skolplikt tills du gått ut högstadiet. Efter det så har du inga lagliga krav på dig att fortsätta utbilda dig. Sedan om arbetsmarknaden kräver det är ju en helt annan femma.

Skrivet av ole-jacob:

Att tappa en Ipad brukar vara en olycka(i mitt fall så var det en olycka), tror knappast du RÅKAR totalförstöra en föreläsningssal.

Inte så svårt? Tappa en cigarett på fel ställe (i närheten av textil) och salen riskear att bli totaldemolerad (sönderbränd)

Skrivet av ole-jacob:

Nej håller inte med om att det är 100% frivilligt.

Så du aktivt tvingas alltså? Ingen tvingar dig att skriva på.. Själv fick man använda skolans datorsal och en lärobok när man gick gymnasiet. Ingen tvingade mig.. Jag bara valde att använda det lärosättet. Börjar låta som du vill skylla på att allt skolan tvingande dig göra något.

Skrivet av ole-jacob:

Jasså? Jag är säker på att jag läst någon kommentar här om att skolan har betalat eller att, skärmen byttes gratis nere i en källare hos en IT-support?

Du har alltså "Läst"? Den kommentaren är helt fel om så vore fallet. Skolan mer eller mindre hyr in ipads/laptops från en separat firma som i sin tur sänder dessa till en utomstående verkstad (I de flesta fallen) och detta kostar pengar. Inget är gratis. I bästa fall kostar panelen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av m0lex:

Nu har jag inte sett om ni har pratat mer än detta. Men han drar bara vettiga paralleller mellan egna erfarenheter och dina. Förstår du inte det eller? Alla har som plikt att stå för det man gör, oavsett om det är i gymnasiet eller på jobbet. Då man blir äldre måste man också hålla ett visst ansvar.

"Vad för skola handlar detta om, lågstadiet? Låter ju så på nivån av resonemang iaf." Jävligt onödigt och otrevligt att skriva så "förstår DU inte det eller"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinrlilja:

Jag läste naturvetenskap på gymnasiet. Där ingår Biologi 1 och 2, Kemi 1 och 2, Fysik 1 och 2. Dessutom läste jag till Fysik 3 och Matte 5. Vilket alla är kurser där vi använde datorn för att lösa uppgifter, till exempel att ställa upp tabeller och sådant. Mycket av tabellskrivandet i Biologikurserna kan man göra för hand. Men i Kemi och Fysik måste du ha någon form av digitaltverktyg, och för att vara helt ärlig är det rätt mycket enklare att ställa upp och resonera kring diagram på datorn än i miniräknaren.

Edit: ser inte ut som om jag nämnde det men det kan vara väldigt vettigt att man inför universitet/arbetslivet vet lite hur man använder ett kalkylprogram eller ett textredigeringsprogram.

Jag läste fysik A B, matte A-E och kemi A och behövde inte datorn till en enda av dom kurserna (skrev MVG i samtliga utom kemin) och totalt 3700p och känner att det inte finns särskillt många gånger udder de teoretiska lektionerna där jag faktiskt behövde en dator. Skulle något renskrivas eller PowerPoint förberedas dög min dator hemma.

Programmen man använder under studierna på högskolan får man ofta lära sig där under laborationer eller lektioner. Matlab, excel osv. Finns även fristående kurser för endast programen också. Väldigt lite kunskaper man faktiskt behöver sedan tidigare på dom kurserna jag läst hitintills. Sen att använda ett rent textred program är ju nästintill allmänna kunskap i dag då tillockmed 5 åringar kan logga in på AppStore och ladda ner de spel dom gillar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Skolplikt? Du är väl medveten om att skolplikten inte gäller efter grundskolan va? Sedan vad har skolplikt med ev. utlånanden av en ipad att göra? Har du sönder den så ska du självfallet stå för kostnaden.. Vad denna kostnad är beror helt på avtalet.. Vissa skolor har en fast summa som man betalar.. andra får du betala hela summan hos. Detta beror på avtal mellan dig och skola och avtal mellan skola och verkstad.

Läs kommentarer innan du kommenterar, visste inte att man inte hade skolplikt i gymnasiet. Ursäkta för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ole-jacob:

Tycker inte det är riktigt samma sak, du har skolplikt och sen att ipad/dator ingår i studierna betyder ju att du måste ha det.

Betyder ju dock inte på något sätt att du måste tappa den. Att du tappar den är ditt fel. Om du skulle råka tappa en skolbok, som man även det måste ha för att kunna läsa en kurs och uppfylla din skolplikt, och om den då gick sönder så skulle du självklart få ersätta den. Det finns inget att snacka om här. Ja det är skolplikt och du kanske behöver Ipaden i din skola för att din skola använder den aktivt i utlärandet. Men det gör det fortfarande inte till skolans ansvar att du tappar plattan.

Ja du kanske måste använda Ipaden. Men det innebär inte på något sätt att du måste tappa den. Klantar man till det så får man stå för det. Jag förstår verkligen inte ditt resonemang om varför du helt tappar ansvar för en produkt bara för att du "måste" använda den.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fextreme_fa:

Det beror ju helt på skolans upplägg, hur skolan väljer att låta datorn vara ett styrande medel i utbildningen är ju helt från skola till skola.
Inget som faktiskt går att dra en generell gräns på, jag hade dator i skolan men behövdes nästan bara till projektarbetet och andra rapporter.
(Observera att detta är Teoretiska ämnen, då vi tydligen inte pratar om en specifik inriktning)

"Du kan INTE lära dig allt utan vissa redskap, och av vad jag läst så har TS aldrig nämnt vilken linje han/hon går."

Helt korrekt, men om man känner sig tvingad att använda redskapet så känns det som att man borde tänka om lite. Att välja en skola eller ett program som inriktar sig på en utbildning som kräver vissa material och man sedan inte vill använda dom känns inte helt genomtänkt.
Vart har jag ens nämnt vilken inriktning TS gick?

Nu verkar du förstå mig.
1. Vi har aldrig pratat om en speciell inriktning i tråden.
2. Det är olika i varje skola/lärare/inriktning.

"Helt korrekt, men om man känner sig tvingad att använda redskapet så känns det som att man borde tänka om lite. Att välja en skola eller ett program som inriktar sig på en utbildning som kräver vissa material och man sedan inte vill använda dom känns inte helt genomtänkt."

Min poäng låg aldrig i hur intelligenta val det är utan det var bara för att driva vidare poängen att det finns olika varianter runtom.

"Vart har jag ens nämnt vilken inriktning TS gick?"

Va? Jag syftade på att alla i tråden drar alla inriktningar/skolor/lärare över samma kant, och att man måste förstå att det inte stämmer att det aldrig är ett krav som många fått för sig.

Permalänk
Skrivet av Marinlik:

Betyder ju dock inte på något sätt att du måste tappa den. Att du tappar den är ditt fel. Om du skulle råka tappa en skolbok, som man även det måste ha för att kunna läsa en kurs och uppfylla din skolplikt, och om den då gick sönder så skulle du självklart få ersätta den. Det finns inget att snacka om här. Ja det är skolplikt och du kanske behöver Ipaden i din skola för att din skola använder den aktivt i utlärandet. Men det gör det fortfarande inte till skolans ansvar att du tappar plattan.

Nej men det förstår jag väl.... Och ja att jag tappar den är mitt fel vet jag. Böckerna som vi har i skolan går inte sönder av att du tappar den det kan jag lova Ipad's är väldigt ömtåliga tyvärr :/ Men ja jag fattar, händer en olycka så ska du ta upp det med ägaren eller i detta fallet skolan och betala för skadan ifall det är så dom säger att man ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Surfplatta/skoldator är ett låneobjekt som är 100% frivilligt för dig. Du KAN låna en på många skolor idag därför att skolan spenderar pengar för att vi elever ska få roligare och enklare/snabbare arbetsverktyg som kan häjlpa oss i studierna. Om du nu har tackat ja till detta och sedan skrivit på ett leasningskontrakt med skolan om du får betala en självrisk om du av någon anledning gör en skada på verktyget så kan du inget göra. Är du klantig och tappar din iPad så är det självklart du som ska stå för skadan, inte skolan.

För att utföra vissa arbeten krävs dator eller liknande, alltså inte "frivilligt".
Och givetvis skall man betala om man antingen medvetet förstört sin skoldator
eller varit väldigt klantig, men egentligen så ska skolorna ha en försäkring och
används ett skydd som du skall få av skolan och du t.ex tappar plattan/datorn när
den har skyddet så ska du inte behöva betala ett öre. Nu kanske det är olika på olika skolor
men som jag vet så är det väldigt många skolor som har just denna "policy" eller hur man ska uttrycka det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ole-jacob:

Ja mina resonemang kanske inte är dom bästa men jag FÖRSÖKER iallafall att vara trevlig. Känns iallafall gött att man är en trevlig person till skillnad från dig

Off-Topic: Alltså problemet är, enligt mig då, att du är för arrogant och nonchalant i din attityd. Du är även väldigt otrevlig mot dom som försöker hjälpa dig (på ett barnsligt sätt då, exempelvis att du kan driva med folk som säger "jag hade inte det på min tid", men kanske bara jag som uppfattar det som otrevligt). Även jag fick intrycket att du är en lågstadie-elev då du skriver som en. Du verkar ha förstått att du bör betala, och OM skolan skulle betala istället för dig är det mer en goodwill från dom (alternativt står det på kontraktet). Dock uppstår problemet mellan personer här och dig då du inte är så tydlig när du skriver. Alltså förstår man knappt om du förstått det dom skrev eller inte.
On-Topic: Du sa själv att du är väldigt nöjd att du hade en iPad under gymnasiets gång. Varför då klaga på att dom "tvingade" er att låna den? Sedermera så är du även "tvungen" att låna skolböckerna. Dock så får du (i dom flesta fallen) betala ifall du skulle råka ha sönder boken. Vilket resulterar i att du ändå får betala för iPaden (speciellt om du skrivit på ett kontrakt att du ska). Att du säger att du förstår att "man lika gärna ska betala", men har en attityd som försöker bevisa att du har rätt gör att folk hela tiden argumenterar om samma sak (inklusive jag). Så om du vill slippa höra fler personer som säger "MEN BETALA RÅÅÅ!!!" så är det nog bättre om du ändrar på din attityd lite grann.

Ursäkta om jag verkar otrevlig eller om det finns stavfel/grammatikfel, jag skriver från en iPhone med stora klumpiga händer.
Ha en fortsatt trevlig dag(natt)!
Med Vänliga Hälsningar
MaKerS

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av martinrlilja:

Jag läste naturvetenskap på gymnasiet. Där ingår Biologi 1 och 2, Kemi 1 och 2, Fysik 1 och 2. Dessutom läste jag till Fysik 3 och Matte 5. Vilket alla är kurser där vi använde datorn för att lösa uppgifter, till exempel att ställa upp tabeller och sådant. Mycket av tabellskrivandet i Biologikurserna kan man göra för hand. Men i Kemi och Fysik måste du ha någon form av digitaltverktyg, och för att vara helt ärlig är det rätt mycket enklare att ställa upp och resonera kring diagram på datorn än i miniräknaren. Men det är en ju fortfarande en bekvämlighetssak. På samma sätt kan man väl ändå resonera att man inte behöver använda miniräknare, förr i tiden använde man tabeller för att beräkna e^(i5)?

I Matte 5 användes det till att lösa diff-ekvationer med hjälp av wolfram alpha (vanligtvis av svårare art). På många av proven var vi också tvugna att använda datorer, inklusive på nationella provet!

Men jag kan helt klart hålla med dig om att gymnasieskolorna verkligen försöker sälja in att de erbjuder datorer. Vilket inte känns alltför trevligt eller vad man ska kalla det. Plus att mycket av det jag just listat inte riktigt går att göra på en iPad. Många skolor försöker väl dock gå mot att bli papperslösa? Det är dessutom väldigt skönt att ha sina anteckningar samlade i en olika mappar på sin dator, med synkning med hjälp av Ubuntu One och sådant, inte samma problem med “Jag glömde labbrapporten hemma” etc.

(Som en liten parantes hade jag en del lärare som själva hade problem med att slita blicken från sina datorer. (Inte menat att vara allt för seriöst. Jag är mycket väl medveten om att lärare har extremt mycket att göra. Men det är lite roligt när man sitter på lektion/prov och plötsligt hör man från katedern där framme att någon video börjar spelas.))

Edit: ser inte ut som om jag nämnde det men det kan vara väldigt vettigt att man inför universitet/arbetslivet vet lite hur man använder ett kalkylprogram eller ett textredigeringsprogram.

Helt plötsligt börjar jag förstå varför de grundläggande mattekurserna på högskolan blir allt större... 2005 när jag gick ut gymnasiet var det ett problem att komma till högskolan och inse att numera fick jag inte använda miniräknaren på matteproven. Idag är det ytterligare ett steg till att oj jag får inte använda datorn på matteproven... I fysik fick vi helt enkelt en tabellsamling att ha med på proven, och sedan hade vi våra miniräknare att räkna och göra eventuella diagram på. Biologi behövde vi aldrig mer än papper och penna. Visst det är 9 år sedan nu men det känns ändå lite skrämmande hur stort steg det tagits med att det ska vara teknik med på proven. Kan tillägga att högskolan jag går på tillåter fortfarande inte miniräknare ens på proven, till och med programmeringsproven är utan dator.

Skrivet av OldComputer:

Jag blir dock lite förvånad över hur skolan kan teckna ett sådant avtal med dig då du går ut gymnasiet innan du är 18 år. Eftersom skolan inte får teckna ett sådant avtal med en omyndig person. Ett sådant avtal måste därför dina föräldrar godkänna innan du har fyllt 18 år. Beroende på hur du fyller år skulle du hinna fylla 18 under terminen, men bara om du fyller år augusti till maj. Annars väntar du till nästa år innan du börjar skolan eftersom du annars skulle "börja ett år för tidigt".

Om man börjar skolan det år man fyller 7, som de flesta gör. Så slutar man gymnasiet det år man fyller 19. Dvs endast de som började skolan när de var 6 och som fyller år i juni eller senare har problem med att inte vara myndiga det år de tar studenten.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av MaKerS:

Off-Topic: Alltså problemet är, enligt mig då, att du är för arrogant och nonchalant i din attityd. Du är även väldigt otrevlig mot dom som försöker hjälpa dig (på ett barnsligt sätt då, exempelvis att du kan driva med folk som säger "jag hade inte det på min tid", men kanske bara jag som uppfattar det som otrevligt). Även jag fick intrycket att du är en lågstadie-elev då du skriver som en. Du verkar ha förstått att du bör betala, och OM skolan skulle betala istället för dig är det mer en goodwill från dom (alternativt står det på kontraktet). Dock uppstår problemet mellan personer här och dig då du inte är så tydlig när du skriver. Alltså förstår man knappt om du förstått det dom skrev eller inte.
On-Topic: Du sa själv att du är väldigt nöjd att du hade en iPad under gymnasiets gång. Varför då klaga på att dom "tvingade" er att låna den? Sedermera så är du även "tvungen" att låna skolböckerna. Dock så får du (i dom flesta fallen) betala ifall du skulle råka ha sönder boken. Vilket resulterar i att du ändå får betala för iPaden (speciellt om du skrivit på ett kontrakt att du ska). Att du säger att du förstår att "man lika gärna ska betala", men har en attityd som försöker bevisa att du har rätt gör att folk hela tiden argumenterar om samma sak (inklusive jag). Så om du vill slippa höra fler personer som säger "MEN BETALA RÅÅÅ!!!" så är det nog bättre om du ändrar på din attityd lite grann.

Ursäkta om jag verkar otrevlig eller om det finns stavfel/grammatikfel, jag skriver från en iPhone med stora klumpiga händer.
Ha en fortsatt trevlig dag(natt)!
Med Vänliga Hälsningar
MaKerS

Att folk kommer med svar och resonemang är jag tacksam för, men den här personen var otrevligt vilket gör mig irriterad. Ja arrogant enligt mig är jag långt ifrån, känns som att du bara läste min kommentarer från de som kommenterade otrevligt eller som om dom inte riktigt läst det jag skrivit. För ja då blir jag irriterad om man inte läser igenom ordentligt eller kommenterar trevligt.. Men ja du får ju såklart ha din uppfattning om mig vare sig den är bra eller dålig. Kan inte säga att "well done sir!" som jag skrev till en som hade bra resonemang är otrevligt på något sätt alls Jag driver inte med folk som säger"jag hade inte det på min tid". Nej vet jag kunde vart tydligare än vad jag var. Du får skaffa en samsung mega (eller något liknande) för dina "stora klumpiga händer" (Inget illa menat bara ett litet skämt )

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Jag blir dock lite förvånad över hur skolan kan teckna ett sådant avtal med dig då du går ut gymnasiet innan du är 18 år. Eftersom skolan inte får teckna ett sådant avtal med en omyndig person. Ett sådant avtal måste därför dina föräldrar godkänna innan du har fyllt 18 år. Beroende på hur du fyller år skulle du hinna fylla 18 under terminen, men bara om du fyller år augusti till maj. Annars väntar du till nästa år innan du börjar skolan eftersom du annars skulle "börja ett år för tidigt".

De flesta började nog skolan året de fyllde 7 år och slutar således gymnasiet året de fyller 19. Går vi tillbaka till tiden då vi hade två-åriga linjer så var nog betydligt fler klara med skolan innan de fyllde 18 än idag. Å andra sidan gick många både tredje och ett fjärde år när vi hade linjegymnasiet. Först året du fyller 7 som du hade skolplikt om du är uppväxt i Sverige och det samma gäller idag. Sen slutet av 90-talet har dock 6-åringar rätt att börja skolan ett år tidigare. Hur utbrett det är idag för de som gick ut i dagarna vet jag däremot inte, men de är ju bland de första kullarna som hade rätt att börja skolan vid 6 års ålder. De flesta föds däremot på våren/sommaren och inte hösten/vintern. När det gäller sådana här avtal så är det något skolan skickar hem till de 15/16-åriga elevernas målsman. Det är ju något som förmodligen sker första året/terminen. Synd om eleven inte är införstådd i avtalet däremot.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

De flesta började nog skolan året de fyllde 7 år och slutar således gymnasiet året de fyller 19. Går vi tillbaka till tiden då vi hade två-åriga linjer så var nog betydligt fler klara med skolan innan de fyllde 18 än idag. Å andra sidan gick många både tredje och ett fjärde år när vi hade linjegymnasiet. Först året du fyller 7 som du hade skolplikt om du är uppväxt i Sverige och det samma gäller idag. Sen slutet av 90-talet har dock 6-åringar rätt att börja skolan ett år tidigare. Hur utbrett det är idag för de som gick ut i dagarna vet jag däremot inte, men de är ju bland de första kullarna som hade rätt att börja skolan vid 6 års ålder. De flesta föds däremot på våren/sommaren och inte hösten/vintern. När det gäller sådana här avtal så är det något skolan skickar hem till de 15/16-åriga elevernas målsman. Det är ju något som förmodligen sker första året/terminen. Synd om eleven inte är införstådd i avtalet däremot.

Mognadsprövning fanns väl redan tidigare än så? Tror jag känner personer som är äldre än mig som började skolan vid 6 års ålder och jag började då skolan 1993. Åtminstone vet jag att de var under 18 när de började på högskolan...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan^junior:

Nej, välkommen till verkligheten, förr i tiden använde vi anteckningsblock och pennor på gymnasiet, men de fick vi köpa själva.

Samma här, vill minnas att dom kostade 10:- Jag köpte mig personligen dock en stiftpenna då dom var smidigare.

Skrivet av jycken:

Och Vi klarade oss bra och lärde oss tänka på ett helt annat sätt än idag då "maskiner" ska göra jobbet och tänkandet.
Jag är rädd för att på slutändan så kommer tyvärr allt för mycket datorarbete i skolan att "fördumma" många elever.
Datorer är bra, Men! bara till en viss gräns.

Jo jag har personligen varit i heta diskussioner med andra, om just det här med elektronik.
Små barn som knappt kan säga mamma, skall i dagens läge ha Ipads och liknande surfplattor.
Forskarna påstår att detta är bra, och får hjärnan att utvecklas, jag är dock inte lika säker.
Vänta tills elektronikgenerationen är 25-30 år och undersök dom då.
Som du säger datorer är bra, men bara till viss del.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Massy:

Tycker skolan har ansvar för att försäkra surfplattor och datorer på något vis. En del hävdar att det skulle vara frivilligt, ja, du kan i teorin strunta i att ta emot datorn men då kommer du förmodligen inte kunna utföra studierna lika bra då man använder datorn som ett redskap. Ipads är inte heller särskilt hållbara, det är en tidsfråga även för den försiktige.

tippar att det var i princip självrisken på deras drulle han fick betala.

fick lite siffror till föreningen vi har i en Fritidslokal för ungdommar som vi hyr i helgerna.

skulle vi glömma låsa och en av deras datorer blir stulen skulle vi åka på att betala deras självrisk som låga på 20.000:-... trodde inte mina öron först hur möe de fick ge i självrisk men de fick en till att hålla lite hårdare i nycklarna kan ja lova.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Psykbryt_1994:

Har du valt att gå gymnasiet då är det du som accepterat hela paketet så då gäller skolplikten!

Nej, skolplikten gäller inte gymnasiet, vilket också framgår av lagen du länkade.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Då du/dina föräldrar med stor sannolikhet ingått i ett avtal med skolan om Ipaden så anser jag att det ska följas. Om du/dina föräldrar inte skulle gått med på kraven så skulle det inte behövas skriva på och du inte fått en Ipad (Tror att det är 100% frivilligt om man fick de, bara att du inte fråga om det gick bra att du inte tog emot en).

Däremot så kan jag vara på din sida (lite grann) OM Ipaden gick sönder under en lektion då den då befann sig inom skolans område och möjligtvis täcks av skolans försäkring.
Om ipaden gick sönder hemma under fritiden, så står jag fast vid att du/ni bör betala summan för reparation.

(Se det som en läxa för varsamhet, saker blir dyra senare i livet och man har inte råd att reparera allt man råkar ha sönder)
En undran bara, hur används en Ipad i utbildningssyfte? Enbart för att surfa på sidor för att kolla fakta (som även billigare Android plattor kan göra)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Rolig tråd.

Vissa tycker inte att man behöver en dator för att lära sig (även om det är ett yrke som helt bygger på användande utav datorer)

Kan ju vara lite skillnad på en iPad som är rätt begränsad och en dator/bärbar dator. iPad som studiemedel låter helt galet, om man inte väljer att lägga pengar på det själv eller går på något privat alternativ och sen tycker att det är ett smidigt sätt att leta information på Internet. Så länge galenskaperna inte finansieras med skattepengar så är det okej för mig.

--

Om han ska betala för skadan eller inte måste ju skolan ha informerat om de när dom fick sina iPads. Vore ju inte helt märkligt om dom räknar in slitage/reparationer av skolinventarier. Han har ju inte lånat paddan av sin granne, fattar inte jämförelsen som många drar.