Windows Uppdateringar käkar upp min ssd

Permalänk
Medlem

Windows Uppdateringar käkar upp min ssd

Tjena! Efter jag installerade Windows 8 med 40gb ssd så hade jag 14gb kvar och efter uppdateringar så har jag 4,29 nu? Det står efter jag söker efter uppdateringar klart och tydligt att allt tar ca 900mb?
Tacksam för svar!
Robin

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Tjena! Efter jag installerade Windows 8 med 40gb ssd så hade jag 14gb kvar och efter uppdateringar så har jag 4,29 nu? Det står efter jag söker efter uppdateringar klart och tydligt att allt tar ca 900mb?
Tacksam för svar!
Robin

Kör en diskrensning, högerklicka på din SSD och gå in i egenskaper.
Kan ligga lite temp filer och annat skit du kan rensa bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Kör en diskrensning, högerklicka på din SSD och gå in i egenskaper.
Kan ligga lite temp filer och annat skit du kan rensa bort.

Tack för ditt svar! Kollade det innan och allt sammanlagt var bara 1mb som rensas...

Permalänk
Skrivet av wezc00:

Tack för ditt svar! Kollade det innan och allt sammanlagt var bara 1mb som rensas...

Ladda ner ett verktyg som heter spacesniffer, behöver inte ens installeras på dator och med detta verktyg ser du exakt vart all din lagring går till.

Mitt tips om du vill frigöra utrymme är att inaktivera och ta bort hibernate filen, om du har mycket ram så behövs inte denna alls.

http://www.uderzo.it/main_products/space_sniffer/

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Tack för ditt svar! Kollade det innan och allt sammanlagt var bara 1mb som rensas...

Okej. Du kanske får räkna med köp av ny SSD, 40GB är i minsta laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Ladda ner ett verktyg som heter spacesniffer, behöver inte ens installeras på dator och med detta verktyg ser du exakt vart all din lagring går till.

Mitt tips om du vill frigöra utrymme är att inaktivera och ta bort hibernate filen, om du har mycket ram så behövs inte denna alls.

http://www.uderzo.it/main_products/space_sniffer/

Tack! Menar du hiberfil.sys?:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Tack! Menar du hiberfil.sys?:)

Ja, det menar han. Han har dock fel i att den inte behövs om man har mycket RAM.
Hiberfil.sys används att dumpa minnet till när datorn försätts i viloläge, så den tar upp lika mycket plats på din lagringsenhet som du har RAM. Om du inte använder viloläge, inaktivera den med "powercfg -h off" i cmd.
Pagefile.sys däremot är det virtuella minnet som används när du får slut på RAM. Det behövs dock sällan mer än 1GB växlingsfil, så den borde du krympa. Default är att den är lika stor som hiberfil.sys. Tillsammans tar de alltså upp ditt RAM*2 på disken!

1. Öppna "System" genom att högerklicka på "Dator" i Start-Menyn och välja ”Egenskaper”.
2. Klicka på "Avancerade systeminställningar" till vänster.
3. Gå till fliken "Avancerat" och klicka på "Inställningar" i rutan "Prestanda".
4. Gå till fliken "Avancerat" och klicka på "Ändra" i rutan "Virtuellt minne".
5. Kryssa ur rutan "Hantera automatiskt växlingsfilens storlek på varje enhet".
6. Klicka på "C:" och välj "Egen storlek".
7. Skriv ”1024” i båda rutorna och Klicka på "Aktivera". (800 borde också fungera, men under det kan program börja gnälla för att den är för liten)
8. Klicka på "OK" i alla fönster.
9. Starta om datorn.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

ta fram en powershell promt som ADMIN
skriv följande.
Dism /Online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup /ResetBase
Du kommer rensa ett par gig

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av wezc00:

Tack! Menar du hiberfil.sys?:)

Ja precis, men du måste inaktivera den först, dvs säga till att den skall bestå av 0mb.
Sen när du kör diskrensing är de vitkigt att du går över i den andra fliken och rensar skuggkopior och likannde med, då de kan ligga mycket skräp där också.

Här har du guide på hur du gör med hibernate filen: http://www.mydigitallife.info/how-to-enable-or-disable-hibern...

Notera dock att du behöver mer ramminne än normalt, då hibernate är en "reservlagring" för när ramminnet tar slut, så måste du va säker på att ramminnet aldrig gör de, annars kan du stöta på problem.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Ska testa detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Ja, det menar han. Han har dock fel i att den inte behövs om man har mycket RAM.
Hiberfil.sys används att dumpa minnet till när datorn försätts i viloläge, så den tar upp lika mycket plats på din lagringsenhet som du har RAM. Om du inte använder viloläge, inaktivera den med "powercfg -h off" i cmd.
Pagefile.sys däremot är det virtuella minnet som används när du får slut på RAM. Det behövs dock sällan mer än 1GB växlingsfil, så den borde du krympa. Default är att den är lika stor som hiberfil.sys. Tillsammans tar de alltså upp ditt RAM*2 på disken!

1. Öppna "System" genom att högerklicka på "Dator" i Start-Menyn och välja ”Egenskaper”.
2. Klicka på "Avancerade systeminställningar" till vänster.
3. Gå till fliken "Avancerat" och klicka på "Inställningar" i rutan "Prestanda".
4. Gå till fliken "Avancerat" och klicka på "Ändra" i rutan "Virtuellt minne".
5. Kryssa ur rutan "Hantera automatiskt växlingsfilens storlek på varje enhet".
6. Klicka på "C:" och välj "Egen storlek".
7. Skriv ”1024” i båda rutorna och Klicka på "Aktivera". (800 borde också fungera, men under det kan program börja gnälla för att den är för liten)
8. Klicka på "OK" i alla fönster.
9. Starta om datorn.

Tack så mycket! Det hjälpte! Har 14,8gb utrymme!:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

ta fram en powershell promt som ADMIN
skriv följande.
Dism /Online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup /ResetBase
Du kommer rensa ett par gig

https://imagizer.imageshack.us/v2/1157x813q90/545/3ual.jpg

Tack för ditt svar! Men fick error

PS C:\Windows\system32> Dism /Online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup /ResetBase

Deployment Image Servicing and Management tool
Version: 6.2.9200.16384

Image Version: 6.2.9200.16384

Error: 87

The resetbase option is not recognized in this context.
For more information, refer to the help.

The DISM log file can be found at C:\Windows\Logs\DISM\dism.log

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Ja precis, men du måste inaktivera den först, dvs säga till att den skall bestå av 0mb.
Sen när du kör diskrensing är de vitkigt att du går över i den andra fliken och rensar skuggkopior och likannde med, då de kan ligga mycket skräp där också.

Här har du guide på hur du gör med hibernate filen: http://www.mydigitallife.info/how-to-enable-or-disable-hibern...

Notera dock att du behöver mer ramminne än normalt, då hibernate är en "reservlagring" för när ramminnet tar slut, så måste du va säker på att ramminnet aldrig gör de, annars kan du stöta på problem.

Nu blandar du nog ihop dumpfilen för viloläget med växlingsfilen (swapfilen).

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

Tack för ditt svar! Men fick error

PS C:\Windows\system32> Dism /Online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup /ResetBase

Deployment Image Servicing and Management tool
Version: 6.2.9200.16384

Image Version: 6.2.9200.16384

Error: 87

The resetbase option is not recognized in this context.
For more information, refer to the help.

The DISM log file can be found at C:\Windows\Logs\DISM\dism.log

körde du som admin?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

körde du som admin?

Japp!

Permalänk
Medlem

Stäng av hibernate skiten så får du lika mycket som du har i arbetsminne ledigt i gratis plats.

powercfg -h off bara i cmd så tada 8gb mer om du har 8gb ram.

Använder du verkligen hibernate så ja då är de ju inte så smart. Aldrig jag gjort iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wezc00:

testa utan resetbase då.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Har du fler lagringsenheter kan du flytta flattar så som Dokument, Bilder, Musik samt Skrivbordet och andra mappar du kan tänkas använda som kan ta upp plats.

Edit: Eller missförstod jag dig? Om det är så att du bara har Windows installerat på SSDn så hade jag nog kollat lite temporära filer bara för att se att ingen finns där.