Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Hur är windows 8? Har dem kommit några uppdatering så det passar PC bättre?

Permalänk
Medlem

Hur är windows 8? Har dem kommit några uppdatering så det passar PC bättre?

Tjao!

Sitter och funderar om jag ska lämna tillbax min ipad air, som jag har på öppet köp.

Tänkte istället skaffa någon 13" laptop, men alla leveras ju med windows 8..

Är det bara skit eller går det att få samma feeling som med vanliga xp/7 osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

Tjao!

Sitter och funderar om jag ska lämna tillbax min ipad air, som jag har på öppet köp.

Tänkte istället skaffa någon 13" laptop, men alla leveras ju med windows 8..

Är det bara skit eller går det att få samma feeling som med vanliga xp/7 osv?

Finns diverse program att ladda hem så du får w7 startmeny och utforskare. Med sånt installerat så märker man nästan ingen skillnad från w7 förutom att w8(.1) är snabbare och allmänt bättre

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

Tjao!

Sitter och funderar om jag ska lämna tillbax min ipad air, som jag har på öppet köp.

Tänkte istället skaffa någon 13" laptop, men alla leveras ju med windows 8..

Är det bara skit eller går det att få samma feeling som med vanliga xp/7 osv?

Ärligt talat tycker jag inte att känslan i Win 8 är långt ifrån Win 7, känns som folk överreagerar väldigt mycket. Hursomhelst, jag gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

Tjao!

Sitter och funderar om jag ska lämna tillbax min ipad air, som jag har på öppet köp.

Tänkte istället skaffa någon 13" laptop, men alla leveras ju med windows 8..

Är det bara skit eller går det att få samma feeling som med vanliga xp/7 osv?

Antingen köp Start8 eller använd någon av gratisprogrammen som tex Classic Shell.

Har du Start8 kan du välja att stänga av ALLA hotcorners, ta bort så ModernUI/Metro-appar inte visas överhvuudtaget i din vanliga startmeny, och du startar direkt till skrivbordet.

Du behöver alltså inte använda Metro/ModernUI överhvuudtaget, förutom möjligtvis när du uppdaterar från 8 till 8.1, men det kanske redan är klart på nyare datorer.

Jag själv använder dock vissa Metroappar, tex Netflix eftersom att man inte får 1080p på Netflix i webbläsaren om man inte använder Internet Explorer.

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem

Aight! Låter lovande. Lutar nog emot att lämna tillbaka Ipad Airen och satsa på typ en asus ux32LN istället då

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

Aight! Låter lovande. Lutar nog emot att lämna tillbaka Ipad Airen och satsa på typ en asus ux32LN istället då

Låter som en skitbra idé! UX32LN är en riktigt fin laptop

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av daizoe:

Tjao!

Sitter och funderar om jag ska lämna tillbax min ipad air, som jag har på öppet köp.

Tänkte istället skaffa någon 13" laptop, men alla leveras ju med windows 8..

Är det bara skit eller går det att få samma feeling som med vanliga xp/7 osv?

8.1 har blivit något bättre än vad 8.0 var, men om du skall ha Windows så satsa på Windows 7 istället tills de har lagat Windows 8.1. Jag hade förstås behållt iPad'en som kör åttor runt vilken ultrabook som helst idag vad det gäller smidighet, skärmkvalité och batteritid, för ett löjligt lågt pris sett till inte ens hälften så bra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

8.1 har blivit något bättre än vad 8.0 var, men om du skall ha Windows så satsa på Windows 7 istället tills de har lagat Windows 8.1. Jag hade förstås behållt iPad'en som kör åttor runt vilken ultrabook som helst idag vad det gäller smidighet, skärmkvalité och batteritid, för ett löjligt lågt pris sett till inte ens hälften så bra alternativ.

Tycker inte man ska satsa på win 7, eftersom det är så enkelt att fixa win7 utseendet hyffsat likt i 8,1. Om det inte är så att man har en speciell mjukvara som endast fungerar i win7 eller något sådant. Sen är det massa småförbättringar i 8an som du missar i 7an.
Sen är en ipad inte direkt jämförbar med en dator du kan ju inte ens visa två appar samtidigt ( det är ju jättesmidigt ).

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Finns nya laptops med Windows 7 så det är ett mindre problem, men frågan är vilken typ av laptops du tänkt dig.
Företags modellerna arbetshästar finns med Windows 7, men dom vanliga konsumentvarianterna nix.

Windows 8 där kommer det en uppdatering troligen till hösten någon gång, som kommer återinföra startmenyn, dock i nytt Windows 8 stuk.

Samma feeling som XP, Windows 7, nja är det nya det nya platta utseendet fortfarande, som jag själv har ganska svårt för, men i övrigt så kan man en del "handpåläggning" få till det rätt bra, även utseendet, men inte out of the box.
Windows 8.x utvecklas och är bättre nu än det var från början, och med startmenyn som kommer blir det nog rätt OK.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tycker inte man ska satsa på win 7, eftersom det är så enkelt att fixa win7 utseendet i 8,1. Om det inte är så att man har en speciell mjukvara som endast fungerar i win7 eller något sådant.

Jag tänker inte bara på utseende utan även de tekniska problem som det innebär för många att gå över till windows 8.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Jag tänker inte bara på utseende utan även de tekniska problem som det innebär för många att gå över till windows 8.

Vilka tekniska problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Jag tänker inte bara på utseende utan även de tekniska problem som det innebär för många att gå över till windows 8.

Jo visst att gå från en ipad till en windows dator innebär nog att mycket är inkompatibelt men det gäller även mellan 7an och IOS. Eller vad menar du för grejer?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Windows 8 där kommer det en uppdatering troligen till hösten någon gång, som kommer återinföra startmenyn, dock i nytt Windows 8 stuk.

Kommer 2015.
http://techcrunch.com/2014/06/02/windows-8-start-menu-may-not...

Permalänk
Medlem
Skrivet av e-lite:

Jag tänker inte bara på utseende utan även de tekniska problem som det innebär för många att gå över till windows 8.

Vad för tekniska problem?

På min arbetsplats använder vi numera endast Windows 8.1 och Server 2012 där Windows krävs, jag har inte hört ett enda pip om "MEN DET HÄR ÄR NYTT OCH JOBBIGT BLA BLA BLA".

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk
Medlem

De som klagar mest är de som har använt det minnst och det tog mig två månader att förstå att det inte finns någon chans att gå tillbaka tilll windows 7. Jag var dock tvungen att nergradera min lapptop till windows 7 på grund av att 8.1 blev korrupt (vilket var mitt fel) och den är så gammal att det ändå inte fanns några drivrutiner till 8/8.1.
Jag tycker fellingen är goare i 8.1 och jag tycker inte att du ska vara rädd att köra den. Det krävs att man sätter grejer som "den här datorn" och "kontrollpanelen" och det man använder vid start för då blir det riktig gött attt använda

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Rekordmedlem

Läs de 2 stora trådarna som redan finns,
Men nej 8.1u1 är inte lika smidigt som 7an på en dator, det startar snabbare, i övrigt så är det mest nackdelar som gör det långsammare att använda i verkligheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Annars kan man ju köpa en Macbook Air eller Pro, så slipper man Windows. (då du vägt mellan Ipad och Laptop)

Permalänk
Medlem
Skrivet av daizoe:

Tjao!

Sitter och funderar om jag ska lämna tillbax min ipad air, som jag har på öppet köp.

Tänkte istället skaffa någon 13" laptop, men alla leveras ju med windows 8..

Är det bara skit eller går det att få samma feeling som med vanliga xp/7 osv?

Kör på Windows 8.1 direkt, lär dig hur du navigerar sen besluta om du vill ladda ner en 3dje part startmeny eller inte. Ingen ide att gå på Windows 7 nu det börjar bli gammalt. i Win 8.1 får du ny WDDM också vilket är nice.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200