Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Hjälp med VPN på ipad

Köpte en VPN igår och får den att funka när jag använder deras program på datorn o sätter igång den.
Sen tänkte jag att jag skulle använda den på min ipad också men får bara upp en meddelande där det står

PPTP-VPN-servern svarade inte. Försök ansluta igen. Om problemet kvarstår kontrollerar du dina inställningar och kontaktar administratören.

Jag är väldigt okunnig inom det här och undrar om nån har haft ett liknande problem och vet hur man löser det?
Deras support har inte direkt varit hjälpsamma och jag börjar ångra mitt köp.

Det är inga inställningar i routern som behöver ändras?

Visa signatur

FinX

Permalänk
Hedersmedlem

Du får helt enkelt dubbelkolla alla inställningar. Om den funkar på datorn så är det ju inget fel på servern, så du vet ju att problemet ligger i Ipaden. Så länge datorn där det funkar går genom samma router så är det inga konstigheter där. Det bästa är ju dock att köra VPN via routern, jag antar att du kollat upp om det går?

Jag antar att du kör Ipaden via lokalt nätverk, och inte mobilt nätverk? Telia har t ex blockerat VPN-trafik för privatkunder i deras mobila nät - något jag blev varse om efter att ha spenderat en timme i frustration över varför jag inte fick min egen VPN att fungera.

Permalänk
Medlem

Har kollat inställningarna flera gånger, provat olika servrar.
Den enda skillnaden när jag använder det på datorn är väl att jag kör openVPN som protocol det går inte på ipaden.
Nej det har jag inte kollat, vad är det man ska kolla efter? Är som sagt ny inom området.

Ja jag kör den genom lokalt nätverk.

Visa signatur

FinX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Finx:

Har kollat inställningarna flera gånger, provat olika servrar.
Den enda skillnaden när jag använder det på datorn är väl att jag kör openVPN som protocol det går inte på ipaden.
Nej det har jag inte kollat, vad är det man ska kolla efter? Är som sagt ny inom området.

Ja jag kör den genom lokalt nätverk.

Där har du ju svaret. Då behöver du en app som kan hantera OpenVPN på Ios.

Du ska helt enkelt kolla igenom routerns inställningar efter VPN-inställningar.

Permalänk
Medlem

Hittade en app som fixade det så nu funkar det!

Hittade inga inställningar på routern så jag antar att den inte kan det.
Men det funkar nu iaf, tack för hjälpen!

Visa signatur

FinX