Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk

Vet någon var jag kan testa ett par AKG K550 i Göteborg?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shrillwhip:

http://headphonescout.com/wp-content/uploads/2012/03/akg_K550...

Kolla med Tele-Hå och Ljudkällarn om de har dem inne.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Kolla med Tele-Hå och Ljudkällarn om de har dem inne.

Varken någon av dem har dem ens i webblager.

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att det här kommer vara en dum fråga men jag ställer den ändå. Har man något att vinna i ljudkvalité om man köper en hörlursförstärkare+dac trots att man inte har några superlurar?
Jag har i dagsläget Sennheiser HD595 som jag kopplar in till mitt trötta xfi gamer-ljudkort.

Har jag något att vinna på att köpa t ex det här? http://www.headnhifi.com/diy-kits/o2-kit-full
Eller är det bättre att satsa på bättre lurar direkt? Om så är fallet, har någon något tips på en hörlur som är ett rejält kliv upp från mina HD595?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

sebbeharry: Om du ändå ska köpa dig ett par nya lurar framöver så är det oavsett en bra investering att köpa en DAC+förstärkare. Du har ganska låg impedans på dina lurar idag (50), så jag tror inte att förstärkare kommer göra en enorm skillnad, däremot kan du absolut investera i en DAC om du använder datorn som främsta källa till musik. Jag kände av ett otroligt lyft i kvalité efter att jag köpte min. Jag har i dagsläget ett par HD600 och kan inte annat än att rekommendera dom starkt, jag är sjukt nöjd. Dessa är parade med en Musical Fidelity X-Can V2 samt en M1-DAC.

Då är istället frågan för dig om du ska köpa en förstärkar+DAC kombo, exempelvis den här: http://www.jdslabs.com/products/48/o2-odac-combo/ som ska vara väldigt bra och även kommer fungera med ett par lurar som kräver mer kräm. Eller om du sparar dina gamla lurar och köper en DAC så länge.

När det kommer till dacar är det vad jag undrade över, har själv suttit och letat i ett par dagar efter något prisvärt alternativ att kombinera med mina HD600. Jag vill ha min M-DAC till min högtalarsetup, har kört tapeout från min förstärkare till hörlursförstärkare sen jag köpte mina lurar men är trött på att ha en kabel liggandes, samt att jag måste ha all utrustning igång för att lyssna på musik från datorn. Efter allt letande och läsande så tror jag tyvärr inte att man kan hitta en DAC säg runt 1000kr som håller kvalité? Om inte någon här har något extraordinärt på lager? Jag är även lite rädd för att jag kommer märka ett klart nedbyte i kvalité om jag går från M-dacen till en i lägre prisklass. Är det någon som har erfarenhet av samma setup och kan ge lite tips och råd på hur ni har löst det?

Är det föresten någon som har provat Schiit Modi? Den dyker ofta upp som rekommendation och är onekligen i en bra prisklass (100 USD).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maiooo:

sebbeharry: Om du ändå ska köpa dig ett par nya lurar framöver så är det oavsett en bra investering att köpa en DAC+förstärkare. Du har ganska låg impedans på dina lurar idag (50), så jag tror inte att förstärkare kommer göra en enorm skillnad, däremot kan du absolut investera i en DAC om du använder datorn som främsta källa till musik. Jag kände av ett otroligt lyft i kvalité efter att jag köpte min. Jag har i dagsläget ett par HD600 och kan inte annat än att rekommendera dom starkt, jag är sjukt nöjd. Dessa är parade med en Musical Fidelity X-Can V2 samt en M1-DAC.

Då är istället frågan för dig om du ska köpa en förstärkar+DAC kombo, exempelvis den här: http://www.jdslabs.com/products/48/o2-odac-combo/ som ska vara väldigt bra och även kommer fungera med ett par lurar som kräver mer kräm. Eller om du sparar dina gamla lurar och köper en DAC så länge.

När det kommer till dacar är det vad jag undrade över, har själv suttit och letat i ett par dagar efter något prisvärt alternativ att kombinera med mina HD600. Jag vill ha min M-DAC till min högtalarsetup, har kört tapeout från min förstärkare till hörlursförstärkare sen jag köpte mina lurar men är trött på att ha en kabel liggandes, samt att jag måste ha all utrustning igång för att lyssna på musik från datorn. Efter allt letande och läsande så tror jag tyvärr inte att man kan hitta en DAC säg runt 1000kr som håller kvalité? Om inte någon här har något extraordinärt på lager? Jag är även lite rädd för att jag kommer märka ett klart nedbyte i kvalité om jag går från M-dacen till en i lägre prisklass. Är det någon som har erfarenhet av samma setup och kan ge lite tips och råd på hur ni har löst det?

Är det föresten någon som har provat Schiit Modi? Den dyker ofta upp som rekommendation och är onekligen i en bra prisklass (100 USD).

bättre att köpa o2+odac från http://headnhifi.com/ så slipper man skatt/tull och hela det köret, köper man från jds så är det från usa.

läste också om just shiit dac/amp när jag letade runt och läste att den skulle "färga" ljudet sen riktigt vad det menas med vet jag inte riktigt då jag inte är jätte insatt, o2+dac ska tydligen vara neutral i ljud och där är det hörlurarna som spelar roll om du gillar hur det låter, en annan sak jag läste är att "ut impedans" ska vara rätt låg om du har låg ohm hörlurar, köper du som då shiit så har den en ut impedans på 50 så lägsta hörlurarna det är rekommenderat att du använder är ett par som ligger på 400+ ohm, någon 1/8 dels regel detta är vad jag läst på head-fi vad som stämmer eller inte ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

bättre att köpa o2+odac från http://headnhifi.com/ så slipper man skatt/tull och hela det köret, köper man från jds så är det från usa.

läste också om just shiit dac/amp när jag letade runt och läste att den skulle "färga" ljudet sen riktigt vad det menas med vet jag inte riktigt då jag inte är jätte insatt, o2+dac ska tydligen vara neutral i ljud och där är det hörlurarna som spelar roll om du gillar hur det låter, en annan sak jag läste är att "ut impedans" ska vara rätt låg om du har låg ohm hörlurar, köper du som då shiit så har den en ut impedans på 50 så lägsta hörlurarna det är rekommenderat att du använder är ett par som ligger på 400+ ohm, någon 1/8 dels regel detta är vad jag läst på head-fi vad som stämmer eller inte ingen aning.

Bra tips om headnhifi, har en polare som bor i USA som brukar skicka lite skit åt mig

Nä jag har faktiskt bara läst bra saker om o2+dac, blev även rekommenderad av dom gamla stofilerna på rockgrotto, ganska kritiska gubbar där som helst lyssnar på rör.

Det där med ut impedans har jag inte hört någonting om, antar att du menar att ut impedans ska vara låg om man har hög ohm lurar? Eftersom det var rekommenderat att dom skulle ligga på 400+ vilket är högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maiooo:

Använd sökfunktionen och kolla i ett av mina tidigare inlägg, har själv en Modi och älskar den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuge:

Använd sökfunktionen och kolla i ett av mina tidigare inlägg, har själv en Modi och älskar den

Kul, ännu en entusiast!

Har du jämfört den mot någon annan DAC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Känns som du rör ihop dacar och ampar och olika schiit modeller öven en kam här

Schiit har flera olika förstärkare, och vissa av dem tenderar möjligen att färga mer än andra, men ingen av dem är extremt "rör-tjocka" i ljudet!

Utgångsimpedansen är även den olika mellan olika modeller:
Vali har 6.5 ohm
Valhalla 2 har 14 eller 3,5 ohm beroende på gain
Resten av stärkarna har under 2 ohm, så är i princip aldrig ett problem!

Grundprincipen som tex nwavguy (som byggde O2) använde var att lurarna bör ha åtminstone 8 gånger högre impedans än förstärkaren för att inte riskera att förstärkaren påverkar hur luren spelar upp vissa frekvenser. Söker ni på utgångsimpedans i tråden finns förklaringar tidigare vill jag minnas.

Problemet med Schiit är väl mest att de inte blir lika billiga när man räknar på frakt, moms och tull...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Maiooo:

Det där med ut impedans har jag inte hört någonting om, antar att du menar att ut impedans ska vara låg om man har hög ohm lurar? Eftersom det var rekommenderat att dom skulle ligga på 400+ vilket är högt.

Utimpedansen skall helst vara så låg som möjligt för att förstärkaren ska kunna driva alla laster den ska inte vara mer än 1/8 av lastimpededansen som max, är förhållandet lägre blir det ljudpåverkan på liknande sätt som en tonkontroll.
En lur med hög impedans är alltså lättare att driva men de spelar oftast med lägre ljudnivå och man kan riskera att köra hörlursdrivaren i klipp om den ger för låg utspänning.
Läs de här artiklarna.
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-amp-impedance.ht...
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-impedance-explai...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Känns som du rör ihop dacar och ampar och olika schiit modeller öven en kam här

Schiit har flera olika förstärkare, och vissa av dem tenderar möjligen att färga mer än andra, men ingen av dem är extremt "rör-tjocka" i ljudet!

Utgångsimpedansen är även den olika mellan olika modeller:
Vali har 6.5 ohm
Valhalla 2 har 14 eller 3,5 ohm beroende på gain
Resten av stärkarna har under 2 ohm, så är i princip aldrig ett problem!

Grundprincipen som tex nwavguy (som byggde O2) använde var att lurarna bör ha åtminstone 8 gånger högre impedans än förstärkaren för att inte riskera att förstärkaren påverkar hur luren spelar upp vissa frekvenser. Söker ni på utgångsimpedans i tråden finns förklaringar tidigare vill jag minnas.

Problemet med Schiit är väl mest att de inte blir lika billiga när man räknar på frakt, moms och tull...

Kan vara mycket möjligt att jag rörde ihop det då det var ett tag sen jag läste om detta på head-fi. mrqaffe förklarade det betydligt bättre än mig var det han skrev som jag menade

Permalänk
Medlem

Bara för att dubbelkolla, det här är vad som gäller? Dvs om jag vill sätta ihop dac och förstärkare i samma enhet?
http://www.headnhifi.com/diy-kits/o2-kit-full + http://www.headnhifi.com/diy-kits/odac-board
Är det något jag missar? Har själv inga större löd-kunskaper så jag får nog ta hjälp av en vän.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk

Någon som har lyssnat något på Aiaiai's TMA-1 lurar?
Har läst mycket bra om dem, men blir inte riktigt klok på vad det är för skillnad mellan alla olika versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrillwhip:

http://headphonescout.com/wp-content/uploads/2012/03/akg_K550...

Om du inte lyckas kan du komma förbi mig och testa mina. Bor precis utanför Göteborg. Ta med dig fika

Mediamarkt kan ha dem.

Permalänk
Medlem

Slog till på ett par Audio-Technica ATE-ATH-M50X för 1159 kr på CDON, behövde ett par portabla allround-lurar!

Så komihåg CDONs 20% på lurar!

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Skrivet av Hylve:

Slog till på ett par Audio-Technica ATE-ATH-M50X för 1159 kr på CDON, behövde ett par portabla allround-lurar!

Så komihåg CDONs 20% på lurar!

Hur går man tillväga för att få 20% rabatt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxskaftet:

Hur går man tillväga för att få 20% rabatt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det lönt att köpa Sennheiser Momentum Fullsize, om man bara kör genom moderkortets inbyggda ljudkort? Om inte, vad mer ska man ha / rekommenderas?

Visa signatur

Om jag skitet pengar, hade jag suttet och krystat i just denna stund.
Asus P8Z68-V || i7 2600K 3,4GHz @ 4,3GHz || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Samsung 830 128GB || Gigabyte GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB || Corsair RM850 850W || Fractal Design Define XL || Antec KÜHLER H2O 620 || Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Momentum är ganska lättdrivna så självklart är det värt det. Vad har du för lurar nu?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Sitter med mina HD600 och en o2.
Frågan är vad ska man byta till för att inte lägga 15k?

Finns det ens nått alternativ?

Haft mina HD600 sen dom kom ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Pruple:

Sitter med mina HD600 och en o2.
Frågan är vad ska man byta till för att inte lägga 15k?

Finns det ens nått alternativ?

Haft mina HD600 sen dom kom ut.

Det är en bra kombo du har redan egentligen.. Så det beror väl på lite vad du vill ha annorlunda/"bättre" än vad du har nu?
Mer/tydligare bas? (mer tyngd?) Mer/tydligare mellanregister? (mer tryck/känsla i röster?) Mer/tydligare diskant? (Luftigare ljudbild?)
Eller omformulerat: finns det något du tycker saknas på HD600?

Eller skulle du vilja ändra på några andra förutsättningar, som komfort, öppna/slutna, mer lättdrivet, snyggare, lyxigare osv?

...

Om du egentligen mest vill ha ungefär samma stil som HD600 fast "bättre" på det mesta, så tror jag det kan bli rätt dyrt.
Vill du istället ha lite omväxling och annan spelstil på lurarna så kan det nog finnas kul alternativ i ungefär samma prisklass.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Momentum är ganska lättdrivna så självklart är det värt det. Vad har du för lurar nu?

Headset. Siberia V2.

Kan tillägga att lurarna är tänkta att användas till datorn enbart. Spel musik film.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om jag skitet pengar, hade jag suttet och krystat i just denna stund.
Asus P8Z68-V || i7 2600K 3,4GHz @ 4,3GHz || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Samsung 830 128GB || Gigabyte GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB || Corsair RM850 850W || Fractal Design Define XL || Antec KÜHLER H2O 620 || Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Sitter of funderar om man ska uppgradera till en DAC från mitt nuvarande ASUS Xonar DG. Frågan är, är DAC:en ett tillägg eller en ersättning? Både moderskortets inbyggda ljudkort och DG:n. Hörlurarna, det enda som kommer kopplas in är Audio Technicas ATH-M50. VIll helst inte betala flera lax då min budget inte tillåter det. Vad får man för max 1000kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ^fel:

Sitter of funderar om man ska uppgradera till en DAC från mitt nuvarande ASUS Xonar DG. Frågan är, är DAC:en ett tillägg eller en ersättning? Både moderskortets inbyggda ljudkort och DG:n. Hörlurarna, det enda som kommer kopplas in är Audio Technicas ATH-M50. VIll helst inte betala flera lax då min budget inte tillåter det. Vad får man för max 1000kr?

Om det inte är något som är direkt fel med ditt Xonar DG så är det nog att kasta pengar i sjön. Du ska upp någon prisklass vad gäller hörlurar innan byte av källan är motiverat.

Permalänk

Det är ju just det jag vill ha något nytt men detta låter ju så förbannat bra.
Köpte nya kuddar och headband för ett halvår sedan så lurarna är som nya men man vill ju alltid prova något nytt.
Haft mina hd600 snart 15 år.

Skrivet av Roger W:

Det är en bra kombo du har redan egentligen.. Så det beror väl på lite vad du vill ha annorlunda/"bättre" än vad du har nu?
Mer/tydligare bas? (mer tyngd?) Mer/tydligare mellanregister? (mer tryck/känsla i röster?) Mer/tydligare diskant? (Luftigare ljudbild?)

Eller skulle du vilja ändra på några andra förutsättningar, som komfort, öppna/slutna, mer lättdrivet, snyggare, lyxigare osv?

...

Om du egentligen mest vill ha ungefär samma stil som HD600 fast "bättre" på det mesta, så tror jag det kan bli rätt dyrt.
Vill du istället ha lite omväxling och annan spelstil på lurarna så kan det nog finnas kul alternativ i ungefär samma prisklass.

Permalänk
Konsolgrävare

Har precis skaffat mig en Samson C03U mikrofon och har också tänkt att också skaffa ett par nya hörlurar.
Kör just nu med Audio Technica ATH-M50 som jag gillar starkt eftersom jag lyssnar på mycket DnB och Dubstep.
Problemet är bara att jag får riktigt ont i öronen/huvudet efter långa pass. Vet inte riktigt om jag ska byta hörlurar eller fortsätta med dom här. Finns det ett par bra hörlurar för långa användningsområden(skype) och musik(DnB, Dubstep. mycket bas) som sitter riktigt skönt för runt 1500-2500 kr?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Pruple:

Det är ju just det jag vill ha något nytt men detta låter ju så förbannat bra.
Köpte nya kuddar och headband för ett halvår sedan så lurarna är som nya men man vill ju alltid prova något nytt.
Haft mina hd600 snart 15 år.

Som tidigare talare sa, skall du ha "bättre" blir det mycket dyrt. HD600 håller i jämförelse med de bästa än idag. Men vill du bara ha annorlunda finns det ju hur mycket som helst att välja på!

Jag har själv HD600 och använder den som primär finlyssnings-lur, men jag använder också Sony MDR-CD770, Sony MDR ZX-700, Sony MDR MH-1C, Philips SHP-8900 och Koss PortaPro. Alla är bra på sitt sätt. Jag gillar Sonys sound som du ser, så en lite mer påkostad Sony-lur kanske är något som omväxling, Sony-lurar brukar vara både bekväma och lättlyssnade och har fördelen av att de i allmänhet kan drivas av ungefär vad som helst.

Tex.
http://www.amazon.co.uk/gp/product/B000AJIF4E?tag=thewire06-2...

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Har precis skaffat mig en Samson C03U mikrofon och har också tänkt att också skaffa ett par nya hörlurar.
Kör just nu med Audio Technica ATH-M50 som jag gillar starkt eftersom jag lyssnar på mycket DnB och Dubstep.
Problemet är bara att jag får riktigt ont i öronen/huvudet efter långa pass. Vet inte riktigt om jag ska byta hörlurar eller fortsätta med dom här. Finns det ett par bra hörlurar för långa användningsområden(skype) och musik(DnB, Dubstep. mycket bas) som sitter riktigt skönt för runt 1500-2500 kr?

Beyerdynamic DT-770 har liknande ljudkaraktär som M50 men är mycket bekvämare enligt mig (och dom flesta andra som testat båda tror jag).

Permalänk
Skrivet av Roger W:

...

enligt många studionissar så är hd600 det bästa som finns om man vill höra grejer neutralt, en del föredrar akg701 och dess varianter, en del tycker hd650 är bättre. Men jag har nästintill aldrig sett andra alternativ där (och jag har letat länge) trots att både akg och sennheiser har betydligt dyrare grejer att köpa.

Jag är ju dock av åskiten att man ska höra det som finns på inspelningen och inget mer, inget mindre, så min åsikt är kanske inte helt objektiv. men ljudet borde vara det då..

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden