Motor för att lyfta (trycka) skärm, vad krävs?

Permalänk
Medlem

Motor för att lyfta (trycka) skärm, vad krävs?

Håller på och planerar bygget av ett nytt skrivbord, och med det har jag kommit fram till en del saker om vad jag vill ha. En av de saker jag då kommit fram till är en upphöjd skärm, för att kunna få skärmen i ögonhöjd och samtidigt ha tangentbordet på rätt höjd. Många skulle kanske bara göra en plattform, men jag tycker en plattform lätt kan bli fult om man av någon anledning inte har något på den ett tag. Av den anledningen vill jag ha en plattform som i sitt lägsta läge är i samma höjd som skrivbordet, och i sitt högsta läge kanske en 10cm ovanför. Detta kräver då självklart någon slags motor för att flytta denna plattform i höjdled, och helst ska den gå att höja med skärmen ståendes på också. Kan tänka mig att ha en, två, eller fyra "pelare" för att hålla upp plattformen (men färre är självklart bättre), så då är alltså själva frågan: hur stark motor skulle jag behöva för att kunna åstadkomma detta? Dvs kunna lyfta plattform+skärm samt att motorn inte plötsligt ska börja gå åt andra hållet av vikten när den inte är aktiv.

Är helt ny med det här, så får ursäkta för okunskapen

MVH
Leo

Edit: inser nu att det troligtvis finns höj- och sänkpelare, som då bara behöver ström och programmeras... Vet dock inte var man hittar det, så om man vet det får man gärna säga till!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Skrivet av phroggyy:

Håller på och planerar bygget av ett nytt skrivbord, och med det har jag kommit fram till en del saker om vad jag vill ha. En av de saker jag då kommit fram till är en upphöjd skärm, för att kunna få skärmen i ögonhöjd och samtidigt ha tangentbordet på rätt höjd. Många skulle kanske bara göra en plattform, men jag tycker en plattform lätt kan bli fult om man av någon anledning inte har något på den ett tag. Av den anledningen vill jag ha en plattform som i sitt lägsta läge är i samma höjd som skrivbordet, och i sitt högsta läge kanske en 10cm ovanför. Detta kräver då självklart någon slags motor för att flytta denna plattform i höjdled, och helst ska den gå att höja med skärmen ståendes på också. Kan tänka mig att ha en, två, eller fyra "pelare" för att hålla upp plattformen (men färre är självklart bättre), så då är alltså själva frågan: hur stark motor skulle jag behöva för att kunna åstadkomma detta? Dvs kunna lyfta plattform+skärm samt att motorn inte plötsligt ska börja gå åt andra hållet av vikten när den inte är aktiv.

Är helt ny med det här, så får ursäkta för okunskapen

MVH
Leo

Edit: inser nu att det troligtvis finns höj- och sänkpelare, som då bara behöver ström och programmeras... Vet dock inte var man hittar det, så om man vet det får man gärna säga till!

Tjabba! Kul idé!
Det finns ju motorer som höjer och sänker skärmarna, men det blir enligt mig bara onödigt mycket arbete!

Det finns luftfjädringar som är höj och sänkbar.
Det går till så att du ställer in fjädringen på skärmens vikt, så att när du håller in knappen så "svävar" skärmen och med handen kan du då enkelt putta upp- eller ner skärmen till den höjd du vill ha.

Det är samma teknik i datorstolar (vet dock inte om man kan ställa in trycket i dom) och när du trycker in spaken och sitter på den så åker den ju ner.

Vad dessa heter är bara och googla fram, och har du låg budjet, kan du alltid hitta en begagnad kontorsstol att ta isär!

Permalänk
Medlem

Om du bara vill ha något höj och sänkbart utan krångel så fungerar det ju att ha något manuellt där du bara skjuter in en pinne för att låsa den i ett visst läge. Tänk pallbock fast snyggare.

Permalänk
Medlem

Jag har sett någon liknande anordning för en platt-TV på ett hemmabio-forum, men jag kan inte ge mer info än så tyvärr. Det är möjligt att den var helt specialbyggd.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag har haft planer på detta med dock att jag ska ha en skärm helt nersänkt i bordet, detta hade jag tänkt att lösa med hjälp utav en fönsterhiss till bil(eldriven ofc) Planerna blev dock aldrig verklighet i brist på tid

Permalänk
Medlem

en elektrisk cylinder funkar fint, kan kombineras med typ "glidjärn" från ikea kommer inte på vad det heter.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Gangjarn/Ovrigt/Expansionsbesla... Expansionsbeslag hette det visst det jag tänkte på =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Hittat i en annan tråd:

http://deskman.se/8-tv-lift
http://www.digitaltvexperten.se/kategori.php?k=1224

Men om det räcker med bara 10 cm höjd så finns det ju redan höj/sänkbara fötter till skärmar som funkar bra. Min Dell-skärm är höj/sänkbar något mer och dessutom vridbar, och den var inte dyr.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.