1000kr över, vilken del ska jag lägga lite extra krut på?

Permalänk

1000kr över, vilken del ska jag lägga lite extra krut på?

hej ska bygga dator (14k) för spel som bf4, assassins creed, watch dogs.
har plockat ihop en kundvagn på netonnet men fick 1000kr kvar av min budget och undrar vilken del jag ska lägga lite extra krut på?
tack på förhand.

ssd: 250gb - 500gb
gpu: r-290 - r-290x
cpu: i5-4690k - i7-4690k
ram: 8gb - 16gb
moderkort: asus z97-a - ?
cpu kylare: luftkylare - vattenkylare

Permalänk
Medlem

väldigt oklart det här. luftkylare, vattenkylare? jaha. det säger mig inget, du får utveckla. det viktiga är vad det är för något.

290x är inte värt det, speciellt när man kan låsa upp många 290 till 290x. mer än 8gb ram känns onödigt. z97-a är bra moderkort som duger för nästan alla. jag skulle köra på i7 4790k.

Permalänk
Avstängd

Lägg dem extra kronorna på en i7, viktigaste komponenten i hela datorn.

Vilket nätaggregat har du?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av new-noob-builder:

hej ska bygga dator (14k) för spel som bf4, assassins creed, watch dogs.
har plockat ihop en kundvagn på netonnet men fick 1000kr kvar av min budget och undrar vilken del jag ska lägga lite extra krut på?
tack på förhand.

Du nämnde inte vad du har valt för PSU eller chassi? Nätagget är lätt att försumma. Annars skulle jag nog säga en extra SSD så du har en dedikerad till spel.

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Skrivet av versions:

väldigt oklart det här. luftkylare, vattenkylare? jaha. det säger mig inget, du får utveckla. det viktiga är vad det är för något.

290x är inte värt det, speciellt när man kan låsa upp många 290 till 290x. mer än 8gb ram känns onödigt. z97-a är bra moderkort som duger för nästan alla. jag skulle köra på i7 4790k.

okej då köper jag en i7.

Tack så hemskt mycket för att du svarade, trodde inte att någon skulle svara.

Permalänk
Medlem

Så som du har ställt frågan så får du många olika svar.

Det är alltid intressant att veta vad du ska använda datorn till.
Spelar du FPS spel så ger inte i7:an många (om några) fps extra.

Ska du koda media eller andra beräkningsintensiva saker så ger den större skillnad.

Ska du köra många virtuella maskiner på din dator, då ger 16GB RAM minne bra prestanda då du kan tilldela varje virtuell dator minne som inte inte behöver swappas ut till disk pga att du inte har tillräckligt fysiskt minne.

Det går nog att fortsätta enligt ovan men det är svårt att ge råd utan att veta förutsättningarna.. Det är typ "Hur långt är ett snöre? - Dubbla längden från mitten till ena änden!" Svaret är korrekt men kanske inte så meningsfullt om det är just längden på snöret du vill veta.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.