En total nybörjare som satte ihop en dator som nu aldrig starta.

Permalänk
Medlem

En total nybörjare som satte ihop en dator som nu aldrig starta.

Hej!

I många år har man alltid velat ha en dator som var en"värsting". Alltid ha man haft ett fördåligt grafikkort eller en HDD som var för seg. Man har alltid haft en seg dator.

Men då i våras så tog jag mod till mig och läste på forum och såg på Tuben vad man skulle tänka på när man satte ihop en dator.

Detta köpte jag:
CPU FX 9590

Moderbord: CROSSHAIR V FORMULA-Z

RAM Radeon 8GB 2x4GB 2400MHz

HDD Samsung 840 EVO Basic 250GB

CPU Kylning Hydro H75

Sedan så lånade jag ett 4850 Radeon GPU

Och lade ett bud på ett Be Quiet Dark Pro 1000w som jag fick väldigt billigt.

En kompis fick hjälpa mig att sätta ihop datorn tillslut för jag visste inte vars sladdarna som satte i Corsair venegance låda skulle sitta på kortet.

Då till problemet:

Spelade BF4 men det gick bara spela i 2 sekunder sen lagga datorn fast. Eller spelet rättare sagt. Prova flera gånger och ställde ner upplösning och allt möjligt men max 20 sekunder så fastna allt.

Gå in på BIOS och ställ ner Ram minnen från 2400Mhz sa en. JA BIOAS var svart och när jag rörde runt muspekaren så pixla man fram BIOS men det var inte så när jag Starta datorn första gången.

Inget hände.

Uppdatera GPU:n sa en. Jajjemän det gjorde jag och till min otroliga överraskning så kunde jag spela spelet! Men fläkten på GPU:n gick på max hördes de som. Aja, jag spela Campaing på BF4 för jag va inte redo för Multi än. Jag klara "första" banan och sen skulle man få se en filmsnutt med nå båtar så slockna skärmen. Jahapp? Sen tog det väl 6-7 sekunder så for säkringen i rummet. Jag slog om säkringen starta datorn och SMACK! så for säkringen igen. Gjorde så en gång till sen gav jag upp.

Besviken som fan va man för man var rädd att datorn hade brännt upp allt. Skicka datorn under sängen och lät den ligga där till nästa dag. Tog lös nät agget för jag va på lur att de va den. Jajjemän! Säkringen for. Köpte ett Cooler Master 1000wnätagg och ett Radeon 280x GPU.

Nu starta inte datorn längre. Moderkortet lyser men det starta inte vad jag än trycker på för knapp. Knapparna fram på fronten på lådan lyser inte. Jag har dragit ur alla kablar och satt ihop dom igen flera gånger.

Det som jag hör är att PSUn klicka och vissla till när man trycker på startknappen på fronten. Men det är väldigt dovt det hörs. Sen klicka det inge mer för jag måste dra ut strömkablen till nätagget för att det ska klicka igen.

Kan Processorn och ramminnen förstörts med detta? Moderbordet förstå jag är paj. Eller? Jag har tagit ut moderbordet för jag trodde jag kunde få sätta in det i nån annans dator men tyvärr så tro mina vänner att kortet har svininfluensa eller nått.

Det har gått hela sommarn för jag har inte velat ta tag i datorn för som sagt jag blev som besviken på att jag köpte ett beggat PSU för väldigt billig penning.

Räcker det med att bara byta moderbord eller har CPU:n också fått stryk?

Kompisen säger att det inte är nå fel på 4850 gpun jag låna btw.

Mvh/Gustav

Permalänk
Medlem

Låter ju som att PSU varit defekt vid högre belastning.

Testa plocka bort allt som går(HDD, alla utom ett ramminne osv) och se om datorn startar då.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du satt distanser under moderkortet?

Nu verkar det som att du redan köpt nytt PSU, men om inte så kan det vara bra att veta att du inte behöver 1000W till den datorn. Den skulle klara sig fint till och med på ett bra 500W nätagg. Om jag varit som du skulle jag köpt ett riktigt bra 600-700W nätagg istället för ett 1000W.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

1000 W är överdrivet mycket för hårdvaran du har. Kvalitativ 600 W hade räckt. Har du satt distanser under moderkortet?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Sjunger med i resten av kören och tippar på distanserna under moderkortet?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Att datorn hänger sig när du kör BF4 skulle kunna bero på att någon del blir för varm. Det är ju inte helt osannolikt att ett gammalt 4850 blir överhettat av BF4 och stänger av datorn.

Att säkringen går skulle ju kunna bero på att du drar för mycket ström från kontakten, lika väl som att nätagget kortsluter på något vis.

Jag skulle börja med att göra datorn helt strömlös.
Koppla ur strömsladden och slå igång datorn, då brukar dioderna lysa till så att strömmen förbrukas.

Dubbelkolla sedan så att alla strömsladdar verkligen sitter hela vägen i.

Provkör sedan datorn en sista gång i ett nytt strömuttag som går på en annan säkring.

Händer det inget prova byta tillbaka till det äldre BeQuiet nätagget.

Är datorn fortfarande helt död med båda aggen så kanske det är läge att undersöka moderkortet.

Permalänk

Kolla så att ATX kontakterna sitter i brukar vara en 24 pin o en 8/4 pin. Sen får du kolla om du har distanser under moderkortet om du inte har det så kan du ha kortslutit allt i din dator. 1000W för den datorn är lite mycket.

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem

Oj! Va snabbt alla svara! Ja alltså jag känner mig lite dum som ha köpt ett 1000w agg. Men jag trodde att den skulle dra mycke ström eftersom Cpu var på 220w och grafikkortet jag egentligen ville ha R9 290 tog mycke ström. Så jag tänkte att det ska inte sitta i fast i strömmen om man säger så. Men hade jag veta att det hade räckt med mindre så hade jag köpt det. Men jag ville vara på den säkra sidan.

Sen så sitter det svarta distanser under kortet. Men äre fel att köra med 1000w? Hare med allt detta att göra också?

Men det det nya agget så lyser moderkortet men det starta inte. Jag trycker på START på kortet samt där fram på fronten och det händer inget.

Och det gamla agget kortsluter så fort man stoppar in den i ett uttag. Har provat på jobbet och det svartna det också.

Men åter tills distanserna. Ska jag skruva åt dem hårdare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airoh85:

Oj! Va snabbt alla svara! Ja alltså jag känner mig lite dum som ha köpt ett 1000w agg. Men jag trodde att den skulle dra mycke ström eftersom Cpu var på 220w och grafikkortet jag egentligen ville ha R9 290 tog mycke ström. Så jag tänkte att det ska inte sitta i fast i strömmen om man säger så. Men hade jag veta att det hade räckt med mindre så hade jag köpt det. Men jag ville vara på den säkra sidan.

Sen så sitter det svarta distanser under kortet. Men äre fel att köra med 1000w? Hare med allt detta att göra också?

Men det det nya agget så lyser moderkortet men det starta inte. Jag trycker på START på kortet samt där fram på fronten och det händer inget.

Och det gamla agget kortsluter så fort man stoppar in den i ett uttag. Har provat på jobbet och det svartna det också.

Men åter tills distanserna. Ska jag skruva åt dem hårdare?

Distanserna behöver inte sitta hårdare, men kolla så att alla sitter på rätt plats, dvs inte för få eller för många i chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airoh85:

Oj! Va snabbt alla svara! Ja alltså jag känner mig lite dum som ha köpt ett 1000w agg. Men jag trodde att den skulle dra mycke ström eftersom Cpu var på 220w och grafikkortet jag egentligen ville ha R9 290 tog mycke ström. Så jag tänkte att det ska inte sitta i fast i strömmen om man säger så. Men hade jag veta att det hade räckt med mindre så hade jag köpt det. Men jag ville vara på den säkra sidan.

Sen så sitter det svarta distanser under kortet. Men äre fel att köra med 1000w? Hare med allt detta att göra också?

Men det det nya agget så lyser moderkortet men det starta inte. Jag trycker på START på kortet samt där fram på fronten och det händer inget.

Och det gamla agget kortsluter så fort man stoppar in den i ett uttag. Har provat på jobbet och det svartna det också.

Men åter tills distanserna. Ska jag skruva åt dem hårdare?

Distanserna måste du ha bakom moderkortet för att det inte ska ligga mot chassiplåten och kortsluta. Nu kan det givetvis vara så att dina distanser är svarta, men såvitt jag vet är de normalt mässing och ser ut såhär:

Man behöver inte heller dra åt dom så man spricker, det blir bara större risk att du drar sönder gängorna istället.

Att du har ett 1000W PSU gör ju inget för att datorn skulle fungera sämre, om det inte råkar vara defekt.

Permalänk
Medlem

Okej! Men jag måste erkänna att jag är jättedum i detta men jag förstår inte de där med distanserna. Alla hål på kortet har distanser.

Jag kommer inte åt datorn förrns på lörda så jag kan tyvärr inte kolla men jag vet att det följde med moderkortet.

Jo mina distanser är svarta.

Sen så var det så att BIOS var helt svart men man kunde gnugga fram den med muspekaren. HAr de nått med detta att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av h3l1m4n:

Låter ju som att PSU varit defekt vid högre belastning.

Testa plocka bort allt som går(HDD, alla utom ett ramminne osv) och se om datorn startar då.

Jag ska prova det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Airoh85:

Alla hål på kortet har distanser.

Där kan du mycket väl ha ditt problem. Alla hål ska inte ha distanser. Har du ett ATX-kort ska du sätta distanser i de hål som är märkta med ATX, eller som det står i manualen att du ska sätta distanser i.

Sedan att nätagget inte startar kan bero på att du har kopplat sladdarna från chassit fel. Så dubbelkolla dem. För de som är lysdioder så måste de dessutom vara vända på rätt håll, men power är bara en kortslutning, så den ska bara sitta på rätt pinnar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airoh85:

Okej! Men jag måste erkänna att jag är jättedum i detta men jag förstår inte de där med distanserna. Alla hål på kortet har distanser.

Jag kommer inte åt datorn förrns på lörda så jag kan tyvärr inte kolla men jag vet att det följde med moderkortet.

Jo mina distanser är svarta.

Sen så var det så att BIOS var helt svart men man kunde gnugga fram den med muspekaren. HAr de nått med detta att göra?

Gnugga?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Där kan du mycket väl ha ditt problem. Alla hål ska inte ha distanser. Har du ett ATX-kort ska du sätta distanser i de hål som är märkta med ATX, eller som det står i manualen att du ska sätta distanser i.

Sedan att nätagget inte startar kan bero på att du har kopplat sladdarna från chassit fel. Så dubbelkolla dem. För de som är lysdioder så måste de dessutom vara vända på rätt håll, men power är bara en kortslutning, så den ska bara sitta på rätt pinnar.

Aaaahhhh...... Ja jag hade ett sånt adrenaline påslag när jag fick grejerna så jag skruva dit allt jag såg. Men jag ska kolla det direkt när jag kommer hem.

Ni får kalla mig dum och sånt men jag förstår inte hur distanserna kan sabba datorn? Att jag har för många? Jag som skruvar i skotrar sätter en bult i varje hål för att det ska vara stabilt. Det ska inte vibrera och kunna gå sönder t.ex. Så det var så jag tänkte med kortet. Alla hål stabilt.

Skrivet av jacobtr:

Ja alltså allting var svart men om jag gjorde vi säger cirklar med muspekaren så började BIOS synas. Så jag fick som "skrapa" fram BIOS om man säger så. Det var stora pixlar så när muspekaren rörde pixeln så kom bakgrunden fram.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Airoh85:

Aaaahhhh...... Ja jag hade ett sånt adrenaline påslag när jag fick grejerna så jag skruva dit allt jag såg. Men jag ska kolla det direkt när jag kommer hem.

Ni får kalla mig dum och sånt men jag förstår inte hur distanserna kan sabba datorn? Att jag har för många? Jag som skruvar i skotrar sätter en bult i varje hål för att det ska vara stabilt. Det ska inte vibrera och kunna gå sönder t.ex. Så det var så jag tänkte med kortet. Alla hål stabilt.

Det är väl inte så fel tänkt egentligen. Men distanserna är ledande, så sätter man en där det inte ska sitta någon så kan den kortsluta grejer på moderkortet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är väl inte så fel tänkt egentligen. Men distanserna är ledande, så sätter man en där det inte ska sitta någon så kan den kortsluta grejer på moderkortet.

Jamen då ska jag kolla på det till helgen

Permalänk
Hedersmedlem

Fortsätt sedan som det har beskrivits här innan. Ta ut allt som inte är nödvändigt och arbeta dig uppåt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jo jag ska göra det.

Jag har frågat kompisar och dem säg att det är bara köpa nytt moderkort. Jag har försökt googla och där säg dom också att det är bara byt moderkort (och allt annat). Jag kollade runt här på sweclockers men fann inte samma problem-. Så i mina ögon hade allt brunnit upp. Man gav som upp allt för man hade ju spara pengar för att köpa en riktigt bra dator. Sen så brinn allting upp och man sitt där och tänk "varför börja jag med det här". Nu äre ju inte så men känslan var så.

Men nu har ni gett mig en hopp om att det finns en chans iaf att det KAN ha klarat sig. Och jag tackar alla som har skrivit här fast datorn inte är i bruk än.

Men jag kommer att skriva på lördakväll om hur det gick för vi ska finna felet!

Men har ni fler ideér sår äre bara att skriva.