Vilket gamalt spel önskar ni hade kompatibilitet med Nya operativsystem

Permalänk

Gamla LIERO 1.33

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Halflife och Halflife 2 samt episode 1 + 2 native för Linux hade varit nått.
Funkar visserligen i Wine.

Jack Jazz Rabit och James Pond samt Stunts

jazz jackrabbit 2 fungerar iaf utmärkt på windows 7 64 bit för mig

Permalänk
Medlem

MediEvil och MediEvil 2 för Playstation skulle jag vilja spela på PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Amen to that! Minns att när man körde en speciell bana så kunde man om man tajmade det rätt bra åka uppför en enorm klippväg. Sen var det bara köra några sekunder rakt fram och så for man som skjuten ur en kanon ända tillbaks in i området med alla hopp, kom ihåg att det lät som fan när det hände och att jag hoppade till som fan första gången

Aa, och jag som redan då på den tiden (som 12 åring) hade ett PA-system, och allt vad en riktig PA-bas innebär.
Jag höll ju både på att skita ner mig, och få hjärtinfarkt på samma gång, då jag hade samma ljudvolym som det är på en riktig 250cc 4T.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Vilka gamla spel önskar ni hade kompatibilitet med Nya operativsystem och hårdvara Utan att behöva använda sig utav Virtual Machine eller Dosbox och liknande?

Pro Pinball The Web

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

jazz jackrabbit 2 fungerar iaf utmärkt på windows 7 64 bit för mig

Intressant, måste prova det

Permalänk

Hade tänkt säga Theme Hospital, men upptäcker att det tydligen numera finns bra portningar till OSX, (moderna) Windows och Linux (genom Wine).

Permalänk

Mulle meck bygger bilar :3

Kanske inte lika roligt som man minns det på dagis, men bara hans röst och mullefloxxer hit o dit var värt det

Permalänk
Medlem

Backpacker 2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvrgriffith:

Saknar mina gamla amiga-spel. dock så tror jag att de skall få leva kvar i minnet istället för att förstöra det glorifierade minnet med någon emulator.
Nägra favoriter var,

Sensible soccer
It came from the dessert
Defender of the crown
Rick dangerous
mfl.

Don't slate them until you tried them! De emulatorer jag provat funkar mycket bra och är lätta att använda, mitt stora problem är att få de gamla joystickarna (som jag givetvis har kvar!!) att funka med PC'n, men jag jobbar på det...

Kick Off II saknar jag som synden... ^^

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Ultima Online med gamla grafiken men i nytt skal och stöd för högre upplösning!
Och pre-T2A!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K 3.6GHz, 16MB | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | MSI GeForce RTX 2070 SUPER 8GB VENTUS OC | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | EVGA SuperNOVA G1+ 750W | Noctua NH-D15 | Asus 24" LED VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det kan låta lite fjantigt men Motocross Madness 2. Freestyle var så goigt när man flög omkring med crossen, mellan berg och dalar. Sedan åker man upp längs "väggarna" åker en liten bit till, och PANG!!! Viiiiiiiiiisssel poff autch aah skraaap.

Håller med fullständigt.
Spenderade många helt otroligt roliga timmar på det.=)

Sen saknar jag faktiskt Midtown Madness spelen. Helt underbara.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lifooz:

Det kan låta lite fjantigt men Motocross Madness 2. Freestyle var så goigt när man flög omkring med crossen, mellan berg och dalar. Sedan åker man upp längs "väggarna" åker en liten bit till, och PANG!!! Viiiiiiiiiisssel poff autch aah skraaap.

Gamla goda tiden när man satt och spelade en massa demos.

Permalänk
Medlem

Online för Red Alert 2 / Dune 2000. Såvitt jag vet använder dom andra IP-protocol så det är omöjligt i princip.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem

Har inte testat dem men:

Motorhead
Turok (orginalet)
Magic Carpet
Rayman 2 (inkl X360 support)
Forsaken
Blood 1

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Kick Off II saknar jag som synden... ^^

Oj, då skulle du testat Kick Off - Player Manager, manager versionen av Kick Off 2.

Hade gärna sett upphottade PC versioner av

SEGA Rally Championship
Athlete Kings
Sid Meier's Alpha Centauri
Fallout 2

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Online för Red Alert 2 / Dune 2000. Såvitt jag vet använder dom andra IP-protocol så det är omöjligt i princip.

RA2 ska funka bra online men det är en tredjepartsgrej man måste lägga in för att dirigera om spelet mot deras servrar istället. Var någon eller några som (ideellt ?) tog över onlinefunktionen från Westwood när dom dödade MP över nätet.

Nu var det ju iofs ett par år sen jag gjorde det här så det kan ju också ha försvunnit vid det här laget men det HAR iaf som sagt funkat efter den officiella stängningen

EDIT: Var bara tvungen att googla och såhär säger wikihow om det: "As of Current, Red Alert 2 is run by the community server XWIS. EA sponsor the community server to maintain an anti cheat environment whilst you play online."

xwis.net är det alltså som står för kalaset nu, går du in där kommer detta upp:

"Command & Conquer Multiplayer

XWIS is the official server for several Westwood Studios games:
•Tiberian Dawn & Covert Operations
•Red Alert, Counterstrike & Aftermath
•Tiberian Sun & Firestorm
•Red Alert 2 & Yuri's Revenge
•Renegade
•Dune 2000
•Emperor: Battle for Dune
•Nox

Ladders for Tiberian Sun, Red Alert 2 and Yuri's Revenge are available.

How to play Tiberian Sun or Red Alert 2 online multiplayer"

Alltså kan man lira både C&C, Dune och NOX!!! fy fan vad jag har saknat Nox men nu vet jag att det också funkar online

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Verkar inte vara fixat enligt kommentarerna.
Och jag har såklart redan spelet.

Skrivet av '[TBOC:

Razor;14776635']Ok, vet bara att jag sett det där och vet att dom faktiskt lägger ner mycket jobb på att få alla spel att funka på nya datorer.

Men DK är kanske extra jobbigt att få igång eller nått då.

Hade förvisso DK2 sedan tidigare men vart så billigt på GOG att jag tog hem det ändå!
Hur som helst så fungerar det på Windows 8.1 fast man verkar behöva trixa lite i configfiler om man vill ha högre upplösning och lite annat.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plapo:

Day of the tentacle
Escape Velocity Nova (kanske funkar)

Day of the Tentacle går alldeles utmärkt att spela, bara använda Scum och läsa in filerna från spelet. Körde det för något år sedan igen, älskar det!

Skrivet av '[TBOC:

Razor;14776585']Fallen Haven!!!

Antagligen inte en kotte som ens hört namnet men ett av dom bästa strategispelen jag någonsin spelat. Försökte få igång det för någon vecka sen men windows 8 gillar inte 16-bitarsprogram som kör i 256 färger...

Fallen Haven? Trodde jag var typ ensam om att gilla det. Fick med det gratis när jag köpte något för länge sedan (verkligen länge sedan) och älskade det. Fuck RTS liksom, man ska få tänka när man gör något.

Skrivet av tvrgriffith:

Saknar mina gamla amiga-spel. dock så tror jag att de skall få leva kvar i minnet istället för att förstöra det glorifierade minnet med någon emulator.
Nägra favoriter var,

Sensible soccer
It came from the dessert
Defender of the crown
Rick dangerous
mfl.

CinemaWare, varför görs så få spel på deras sätt längre? Defender of the Crown men främst It Came From the Desert var ju mästerverk när det kom till att blanda genrer till en lyckad mix. Ta lite äventyr, isometrisk aktion, fps (nja, man styrde ett sikte i alla fall (eller lans i DotC)), fightingscener och strategi i ett och samma spel. Nu ska allt göras i samma motor och look, då tog de det som fungerade bäst helt enkelt. Det som levt kvar är väl pussel i fps (dyrka/hacka) samt quicktime events.

Nog med rant från min sida, men fler bra exempel är ju UFO, Jagged Alliance och hör och häpna Final Fantasy VII med sin Chocobo-racing och ministrategispel. FF7 har ju även en hel del olika sätt att visa världen på vid strid och resor.

Så ON TOPIC:
Trespasser skulle jag gärna se funka. Har inte testat på länge då min skiva gick sönder (fysisk media ftw) men hade problem förr i alla fall.
System Shock 2 blev mycket bättre med patchen, men även där saknar jag originalskivan (och oavsett vad många säger så är det överlägset Bioshock i immersion)

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av profbergvall:

Första RollerCoasterTycoon, körde det för mycket som barn <3

Skrivet av '[TBOC:

Razor;14776826']Det vet jag att det funkar helt utan problem för jag brukar själv köra det. Har du verkligen provat att köra det eller vill du spela det men antog bara att det inte funkar ??

Jag har både retail och GOG-utgåvan av RCT 1 & 2.

Jag har kvar mitt gamla RCT + addons på CD, och det lirar inte på Win7 64bit.
Krashar och får minnesfel.

Så du menar jag kanske behöver köpa det på GoG?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Fallen Haven? Trodde jag var typ ensam om att gilla det. Fick med det gratis när jag köpte något för länge sedan (verkligen länge sedan) och älskade det. Fuck RTS liksom, man ska få tänka när man gör något.

Hahaha det är ju du ju

Trodde också att jag var ensam om att älska FH, har retailutgåvan i en sån fin gammal big box. Helt klart ska man få tänka efter innan man gör något, jag är en typisk sköldpadda som bygger bas först och ger mig ut på jakt sist. Precis tvärtom mot dom flesta RTS-spelare som manglar ut en massa offensiva enheter så fort dom kan och attackerar grannen direkt...

Överlever man dock tills man själv vill jaga lite är basen svårintagen

Och sista lilla OT nu då: Det är fortfarande inplastat i glasskåpet, har inte kommit längre än så ännu

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

death rally

gamla godingen death rally, tror det kanske funkar på nyare OS men då är det nått med fullscreen eller ljudet som inte funkar.

tyckte det va hur svårt som helst när jag va 12.

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Jag har kvar mitt gamla RCT + addons på CD, och det lirar inte på Win7 64bit.
Krashar och får minnesfel.

Så du menar jag kanske behöver köpa det på GoG?

Jag har ett RCT Gold eller nå, dvs spelet och exp. i samma paket köpt för inte så längesen och vad jag kommer ihåg funkar det för mig. Win 8.1.

Men GoG's release funkar definitivt iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Day of the Tentacle går alldeles utmärkt att spela, bara använda Scum och läsa in filerna från spelet. Körde det för något år sedan igen, älskar det!

Därav forumtråden ?!?!?!

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk

Testade Jackrabbit the game för inte alls så längesen. HAha vilket jävla spel!Trippar järnet och en nostalgitripp utan dess like!

Även ett spel som jag inte kommer på vad det hette men någon vänlig själ kanske vet vad jag menar om jag förklarar vad jag kommer ihåg av det.

Du är en kille typ med rymdhjälm och åker runt till olika världar för att samla på dig datachips om jag inte minns fel, du skjuter ihjäl monster också. Vill gärna komma på vad det heter, men en usel förklaring..

Fel tråd kanske..

Visa signatur

Citera gärna för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[TBOC:

Razor;14777364']RA2 ska funka bra online men det är en tredjepartsgrej man måste lägga in för att dirigera om spelet mot deras servrar istället. Var någon eller några som (ideellt ?) tog över onlinefunktionen från Westwood när dom dödade MP över nätet.

Nu var det ju iofs ett par år sen jag gjorde det här så det kan ju också ha försvunnit vid det här laget men det HAR iaf som sagt funkat efter den officiella stängningen

EDIT: Var bara tvungen att googla och såhär säger wikihow om det: "As of Current, Red Alert 2 is run by the community server XWIS. EA sponsor the community server to maintain an anti cheat environment whilst you play online."

xwis.net är det alltså som står för kalaset nu, går du in där kommer detta upp:

"Command & Conquer Multiplayer

XWIS is the official server for several Westwood Studios games:
•Tiberian Dawn & Covert Operations
•Red Alert, Counterstrike & Aftermath
•Tiberian Sun & Firestorm
•Red Alert 2 & Yuri's Revenge
•Renegade
•Dune 2000
•Emperor: Battle for Dune
•Nox

Ladders for Tiberian Sun, Red Alert 2 and Yuri's Revenge are available.

How to play Tiberian Sun or Red Alert 2 online multiplayer"

Alltså kan man lira både C&C, Dune och NOX!!! fy fan vad jag har saknat Nox men nu vet jag att det också funkar online

OMG DUNE! Vafan! Ja hade ju tidigare hittat information om att det var helt olika protocol (tcp/udp sådan shit) så jag var tvärsäker på att det var lönlöst. Tackar dig innerligt för denna infon. Jag kommer även hoppa av högskolan nu.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucaBoo:

http://www.mobygames.com/images/shots/s/310-chuck-yeager-s-ai...

Chuck Yeager's Air Combat. Rätt fult - men det visste man inte då.
Roligt som tusan och med en för sin tid oöverträffad flygfysik.

Ahh shit det första PC-spel jag köpte, tillsammans med en flygjojje.
Jääääklar vad många roliga timmar det blev innan man knäckte alla uppdrag.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

mitt stora problem är att få de gamla joystickarna (som jag givetvis har kvar!!) att funka med PC'n, men jag jobbar på det...

Svårt? Jag har använt Amiga 9pin DSUB prylar på datorn i åratal och har man inte utrustning för att själv bygga en omvandlare så finns det mängder att köpa för en hyfsad peng.

Unvik ebay prytlarna och stöd gärna från retro entusiaster istället, han säljer med bra kvalité och är en väldigt trevlig kille
http://www.retronicdesign.com/en/

Sen till ämnet, jag önskar faktiskt inte att något hade kompatiblitet med nyare OS då jag har i princip datorer byggda tidsenligt från alla epoker just för att använda till äldre spel

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Lägger till carmageddon och grim fandango!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plapo:

Därav forumtråden ?!?!?!

Nja, forumtråden är om spel vi önskar funka så jag tipsar om att DOTT faktiskt fungerar idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W