Vilket gamalt spel önskar ni hade kompatibilitet med Nya operativsystem

Permalänk

Vilket gamalt spel önskar ni hade kompatibilitet med Nya operativsystem

Vilka gamla spel önskar ni hade kompatibilitet med Nya operativsystem och hårdvara Utan att behöva använda sig utav Virtual Machine eller Dosbox och liknande?

Permalänk
Medlem

Hmm,

Om vi börjar med lite spel från dos-eran:

Gamla Pinball spelen av Digital illusions vore trevligt att bekvämt kunna lira igen.

Det fanns en rätt bra Turrican 2 konvertering på PC vill jag minnas, som jag gärna skulle vilja kunna köra fortfarande utan krångel.

Finns det bra moderna Bomberman/Dynablaster spel på PC? Om inte, så vill jag ha det (om det finns, tipsa gärna!)

Master of Magic skulle jag gärna se en modern variant av, med bara lite mer högupplöst grafik och omarbetat ljud.

Moonstone kanske?

Gamla Screamer Rally mfl vore kul att prova lätt uppfräschade varianter

Terra nova
var ett rätt mäktigt spel (Mech Warrior möter X-wing typ) som vore kul att prova igen med lite högre upplösning mm.

... plus nåra gamla kultiga shootemup.. Raptor kanske tex?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Vilka gamla spel önskar ni hade kompatibilitet med Nya operativsystem och hårdvara Utan att behöva använda sig utav Virtual Machine eller Dosbox och liknande?

Det kan låta lite fjantigt men Motocross Madness 2. Freestyle var så goigt när man flög omkring med crossen, mellan berg och dalar. Sedan åker man upp längs "väggarna" åker en liten bit till, och PANG!!! Viiiiiiiiiisssel poff autch aah skraaap.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Halflife och Halflife 2 samt episode 1 + 2 native för Linux hade varit nått.
Funkar visserligen i Wine.

Jack Jazz Rabit och James Pond samt Stunts

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm,

Om vi börjar med lite spel från dos-eran:

Gamla Pinball spelen av Digital illusions vore trevligt att bekvämt kunna lira igen.

... plus nåra gamla kultiga shootemup.. Raptor kanske tex?

Pinball Fantasies och Raptor lirar fint i DOSBox. Säkert många andra av de du rabblade, men jag har bara testat Pinball Fantasies och Raptor.
Det var ju dock inte vad tråden handlade om, men om du inte visste kanske du får några roliga timmar.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Discworld Noir, en riktig klassiker som dock bara vill starta på en gammal Windows 95:burk.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Day of the tentacle
Escape Velocity Nova (kanske funkar)

Visa signatur

Laptop: Ja
Mobil: Ja
Internet: Ja

Permalänk
Medlem

Crimson Skies och Star Control

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Chuck Yeager's Air Combat. Rätt fult - men det visste man inte då.
Roligt som tusan och med en för sin tid oöverträffad flygfysik.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

Inget, men däremot finns det flera spel som jag önskar hade kommit nu så att jag kunde spela dom för första gången igen, som Days of tentacle.. (grrr http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20130928/day-of-the-tentacl...)

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Fallen Haven!!!

Antagligen inte en kotte som ens hört namnet men ett av dom bästa strategispelen jag någonsin spelat. Försökte få igång det för någon vecka sen men windows 8 gillar inte 16-bitarsprogram som kör i 256 färger...

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Close_Combat_(video_game)
http://en.wikipedia.org/wiki/Dungeon_Keeper_2

DK2 funkar iofs sådär, men buggar rejält i högre upplösningar.
CC däremot släpptes för w95 och funkar knappt i w98 vill jag minnas.
Bra gjort MS att inte hålla sina egna spel kompatibla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

http://en.wikipedia.org/wiki/Close_Combat_(video_game)
http://en.wikipedia.org/wiki/Dungeon_Keeper_2

DK2 funkar iofs sådär, men buggar rejält i högre upplösningar.
CC däremot släpptes för w95 och funkar knappt i w98 vill jag minnas.
Bra gjort MS att inte hålla sina egna spel kompatibla

DK finns väl på gog och då är det bara att installera och köra.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[TBOC:

Razor;14776589']DK finns väl på gog och då är det bara att installera och köra.

Verkar inte vara fixat enligt kommentarerna.
Och jag har såklart redan spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Verkar inte vara fixat enligt kommentarerna.
Och jag har såklart redan spelet.

Ok, vet bara att jag sett det där och vet att dom faktiskt lägger ner mycket jobb på att få alla spel att funka på nya datorer.

Men DK är kanske extra jobbigt att få igång eller nått då.

Visa signatur

Permalänk

Gamla Amiga-spel

Saknar mina gamla amiga-spel. dock så tror jag att de skall få leva kvar i minnet istället för att förstöra det glorifierade minnet med någon emulator.
Nägra favoriter var,

Sensible soccer
It came from the dessert
Defender of the crown
Rick dangerous
mfl.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grabben_83a:

Halflife och Halflife 2 samt episode 1 + 2 native för Linux hade varit nått.
Funkar visserligen i Wine.

Jack Jazz Rabit och James Pond samt Stunts

Halflife 1 och 2 funkar utmärkt i win 8,1 till och med?
Vad menar du?Fan nu måste jag dra ner the orange box på steam igen:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Halflife 1 och 2 funkar utmärkt i win 8,1 till och med?
Vad menar du?Fan nu måste jag dra ner the orange box på steam igen:-)

Vad har Windows med Linux att göra ??

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av '[TBOC:

Razor;14776701']Vad har Windows med Linux att göra ??

"kompatibilitet med Nya operativsystem"

Så win 8,1 är inte ett nytt operativsystem?Hmmm?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

"kompatibilitet med Nya operativsystem"

Så win 8,1 är inte ett nytt operativsystem?Hmmm?

Men herregud läs vad han skrev....

"Native i Linux".

Om spelen fungerar fint i Windows har väl f*n inget att göra med om det funkar i Linux utan att använda WINE ?

Ja, det finns fler moderna operativsystem än Windows 8.1....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Wonder Boy in Monster World eller bara ett nytt Wonder Boy skulle jag bli tok glad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av '[TBOC:

Razor;14776707']Men herregud läs vad han skrev....

"Native i Linux".

Om spelen fungerar fint i Windows har väl f*n inget att göra med om det funkar i Linux utan att använda WINE ?

Ja, det finns fler moderna operativsystem än Windows 8.1....

Ja ursäkta mig jag läste fel refererade till ts:))

Visa signatur

Permalänk
Medlem

A10 Cuba
Big red racing
Sega rally

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd

tycker dom flesta funkar ganska bra igenom dosbox är väll ett par som haft nån konstighet med nyare os som viper racing där ljudet varit lite knas enda som varit riktigt muppat som inte ville funka var legacy of kain blood omen "första" vilket är lite synd då det var väldigt bra för sin tid

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Finns många spel jag vill se i ny version, tex
"No one lives forever" ettan och tvåan.
"Tie fighter"
"Jedi Academy"
"Full throttle"
"Hero's quest / Quest for glory"

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det kan låta lite fjantigt men Motocross Madness 2. Freestyle var så goigt när man flög omkring med crossen, mellan berg och dalar. Sedan åker man upp längs "väggarna" åker en liten bit till, och PANG!!! Viiiiiiiiiisssel poff autch aah skraaap.

Amen to that! Minns att när man körde en speciell bana så kunde man om man tajmade det rätt bra åka uppför en enorm klippväg. Sen var det bara köra några sekunder rakt fram och så for man som skjuten ur en kanon ända tillbaks in i området med alla hopp, kom ihåg att det lät som fan när det hände och att jag hoppade till som fan första gången

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Första RollerCoasterTycoon, körde det för mycket som barn <3

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plapo:

Day of the tentacle
Escape Velocity Nova (kanske funkar)

Mitt EV Nova går i slowmotion typ... provade förra veckan. Det framedroppar och är skitsegt med burken i signaturen.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Inget som jag kommer på direkt. Har redan hårdvara för å köra allt som inte kräver nått långsammare än en 25 Mhz processor så jag kan inte säga att jag ens har funderat på de.
Skulle nog va bättre om man fick i en IBM 8150 eller liknande istället

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 800MHz@1000MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av profbergvall:

Första RollerCoasterTycoon, körde det för mycket som barn <3

Det vet jag att det funkar helt utan problem för jag brukar själv köra det. Har du verkligen provat att köra det eller vill du spela det men antog bara att det inte funkar ??

Jag har både retail och GOG-utgåvan av RCT 1 & 2.

Visa signatur