R9-290X spökar efter montering av Arctic Accelero Xtreme IV

Permalänk
Avstängd

R9-290X spökar efter montering av Arctic Accelero Xtreme IV

Hejsan alla SweC:are!
Jag har ett riktigt dilemma som jag inte kan förstå, mer än eventuellt.
Det är så att jag har ett refenskort ifrån Club 3D, och garantin är bryten flera gånger om.

Först körde jag originalkylaren, men jag ville få mitt system mer effektivt och kanske kunna överklocka lite, så jag köpte en Arctic Accelero Xtreme III först och monterade dit.

Men den ville bara hitta "SM Bus controller" i enhetshanteraren, jag böt tillbaka till referenskylaren och det funkade prima, sen kom Arctic Accelero Xtreme IV, och den har två ströminmatningar till fläkten plus backplate, så jag smackade på den+kylflänsarna ifrån revision 3 av kylaren, då jag hört att en del tidiga referensxemplar är känlsiga med strömmatningen på fläktarna plu att den läser av ifrån de, tror nästan killen jag pratade med skojar, men jag vet inte säkert då han är en form av ordförande för min stads största LAN-arrangerare och en inbiten gamer.

Men nu hittar den inte mer än en SM bus controller igen och AMDs installationsprogram säger bara att det uppstod problem under installationen, så min fråga är, vad är problemt? kan det verkligen behöva ett visst motstånd i fläkten för att bli identifierat som ett R9-290X?
För jag tycker det låter väldigt skumt, fast å andra sidan så är mitt exemplars kapacitorer o övriga fastlödda komponenter övermärkta med svart tusch då det är en av de allra första batcherna som lanserades vad jag förstått det då jag låg på beställningsknappen första dagen redan, men nästa gång blir det att vänta tills färdiga 3e partslösningar hittar ut på marknaen, det har jag lärt mig i alla fall.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem

Det där låter jättekonstigt. Det finns ingen ny bios version du kan uppdatera kortet med?

Permalänk
Avstängd

Tack för snabbt svar
O det håller jag med dig om :/
Och tack för tipset även, det ska testas så fort jag gjort bytet till originalkylaren igen då det aldrig är uppdaterat och det är nog stor sannolikhet att problemet kan ligga i det, tack återigen!

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazerBlader:

Xtreme IV, och den har två ströminmatningar till fläkten plus backplate, så jag smackade på den+kylflänsarna ifrån revision 3 av kylaren, då jag hört att en del tidiga referensxemplar är känlsiga med strömmatningen på fläktarna plu att den läser av ifrån de, tror nästan killen jag pratade med skojar, men jag vet inte säkert då han är en form av ordförande för min stads största LAN-arrangerare och en inbiten gamer.

Vad menar du med att Xtreme IV har två matningar till fläkten plus backplate? På Xtreme IV sitter det bara en kontakt som är för drivningen av de tre fläktarna som sitter på kylaren. Den kan du (inledningsvis) koppla till fläktkontakten på 290 kortet (det kan finnas problem med drivare som gör att fläktarna inte går i över 40% trots 100% styrsignal via PWM).

Om det nu är så att kortet krashar för att det inte sitter någon fläkt i så löser du ju det på så vis. Men det känns underligt om så vore fallet.

(Är det möjligt att du har skadat kortet när du monterat din Xtreme IV? När jag provade att montera så kunde man lätt dra åt kylaren så hårt att grafikkortet böjer sig. Det kan ju vara så att, om du gjort något liknande, så har det blivit ett avbrott någonstans men som kopplas samman igen när du monterar orginalkylaren som tvingar kortet att vara plant. Känns dock ganska osannolikt.)

Permalänk

Att kortet inte får fläktsignal är inget problem - alla som kör vattenkylt har dem urpluggade.