Köplagen vid privatköp

Permalänk
Medlem

Köplagen vid privatköp

Jag köpte en mobiltelefon för en vecka sedan för 700 kr.
När jag köpte den sa försäljaren till mig att ringsignalen var så hög på högsta volymen att det knappt gick att ha den på högsta.
Så är inte fallet, man hör inte den när den ligger i ficka och ringer fast än att volymen är på det högsta.

Om privatköp går att läsa på konsumentverkets sida. Men behövs det något köpekontrakt för att dessa regler skall gälla?

Annnars bryter ju detta köp mot Köplagen.

Tacksam för svar!

Visa signatur

EPoX EP-8RDA+[¤]Athlon XP 2100+[¤]TwinMOS PC3200 m/Winbond[¤]Radeon 9700[¤]Antec 480W[¤]Vattenkylning[¤] 3D Mark 2001 SE

Permalänk
Medlem

Har läxa i det nu muntliga avtal gäller också bara det att man måste ju kunna styrka dem.

Visa signatur

T-Bird 1000@1200 | 256 SDRAM | GeForce DDR

Permalänk
Medlem

Ok, men jag har ju ett vittne.

Bara vittnet ställer upp i så fall.

Visa signatur

EPoX EP-8RDA+[¤]Athlon XP 2100+[¤]TwinMOS PC3200 m/Winbond[¤]Radeon 9700[¤]Antec 480W[¤]Vattenkylning[¤] 3D Mark 2001 SE

Permalänk

Det finns ett citat: "Muntliga avtal är inte värda pappret de är skriva på."

Det är dock som Mantan säger. Muntliga avtal är giltiga i Sverige (i motsats till till exempel många amerikanska stater) men det är ju svårt att bevisa avtalets exakta innehåll. Du bör ju kunna vissa på att säljaren lovat en sak, och att han insåg att det var viktigt för dig (så pass viktigt att du inte köpt telefonen om du vetat om det).

Personligen tycker jag nästan att du borde kollat upp saken innan, men det kanske inte satt något sim-kort i telefonen när du köpte den?

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Hedersmedlem

Säljaren kanske uppfattade ringsignalen som så hög. Man har olika uppfattningar om mycket.

Om det är en 3310 eller liknande Nokia och rignsignalen är låg är den defekt. Nokia kör med tinnitusnivå på dessa.

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så tas tvister där summan är under 1000:- aldrig upp, om det inte kan kommit in flera anmälningar mot samma säljare.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Avstängd

Det är ju bara att lämna in en stämningsansökan och det kostar 500 kronor. Klart dom tar upp det sen

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Köplagen gäller inte mellan privatpersoner

Permalänk

Eh... jo, köplagen gäller mellan privatpersoner, dock inte konsumentköplagen.

Och visst kan man lämna in stämningsansökningar för hur låga summor som helst. Däremot så är kanske intresset inte så särskilt stort att gå till domstol över struntsummor. Dessutom så får man betala sina egna rättegångskostnader.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

Blir väl förmodligen billigare att bara lämmna in den å lagning då.

Visa signatur

EPoX EP-8RDA+[¤]Athlon XP 2100+[¤]TwinMOS PC3200 m/Winbond[¤]Radeon 9700[¤]Antec 480W[¤]Vattenkylning[¤] 3D Mark 2001 SE