Surface Pro 3 - 64GB i3 vs 128GB i5

Permalänk

Surface Pro 3 - 64GB i3 vs 128GB i5

Som titeln lyder.
64 GB i3-varianten vs 128 GB i5-varianten.
Sitter i valet å kvalet nu och har egentligen 2 frågor som jag velar i.

1. Hur stor skillnad gör egentligen en i5a jämfört med en i3a? Om jag kör på en i3a, när är det jag kommer ångra att jag inte kört på en i5a?

2. 64 GB...är inte det lite snålt med plats? Ligger Windows på dom 64, eller är det utöver?

Med studentpris skiljer det 1700:- mellan dom 2 varianterna.

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Medlem

1. Svårt att säga om du kommer att ångra det om du inte säger vad du ska ha den till...

2. Windows ligger på de 64 gb. Det är lite snålt men det finns ju SD kort.

Jag skulle ha tagit i5 128 gb. 1700 är inte otroligt mycket, Surfacen är ju ganska dyr till att börja med. Bättre att se till att man blir riktigt nöjd när man köper något så dyr.

Permalänk
Medlem

Finns SD kort och du får nog några gb på molntjänst. Så jag tror nog man klarar sig på 64GB, såvida man inte ska installera massor med spel eller ha filmer på den

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Finns SD kort och du får nog några gb på molntjänst. Så jag tror nog man klarar sig på 64GB, såvida man inte ska installera massor med spel eller ha filmer på den

Jo fast det är "jobbigt" att hålla på att tänka på vart man ska spara och installera grejer. Sen är ju SD kort oftast inte lika snabba som vanlig lagring. Men kan man tänka sig sd kort kommer man ganska långt med 64gig eftersom det finns 128gig sd kort.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

1. Du kommer inte ångra prestandan. Det är inte märkbart så länge du inte kör riktigt tunga saker.

2. Jag har 64 GB + minneskort och det räcker bra.

Skiljer det dock 1700 kronor är det lite saftigt kan jag tycka. Det är nog 1000 kronor kul med den extra hårdvaran, men inte 1700, i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Från Microsofts hemsida " 64GB har >36GB tillgängligt diskutrymme • 128GB har >96GB tillgängligt diskutrymme • 256GB har >211GB tillgängligt diskutrymme • 512GB har >450GB tillgängligt diskutrymme"

Du har dock möjligheten att köpa ett 128gb minneskort som du kan sätta in i din Surface 3. Jag skulle säga att du kan bli nöjd med båda varianterna beroende på vad du skall använda den till. En i3a skulle jag säga räcker gott till HD-streaming och mycket lätt gaming typ Minecraft osv.

En i5-varianten räcker nog till Photoshop och gaming i lägsta grafiken. Jag skulle gå så långt att påstå att du kan 3D-modelera på en i5a. Jag skulle själv köpt i5 258gb versionen men 128 fungerar lika bra då du ändå kan lägga till mer minne på ett minneskort.

Hoppas att jag var till hjälp

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk

Tack för alla tips!
Ju mer jag tänker desto mer börjar jag fundera på varför jag snöat in på just en surfplatta, och inte t.ex. den här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2722302

Jag har förut haft svårt att se poängen med en platta å börjar nu tveka igen

Nån som vill påminna mig? Är det egentligen vikten och lite storlek jag funderar på att lägga 2000 spänn extra på? För att få lite sämre prestanda.
Eller missar jag nåt?

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Medlem

Personligen så vill jag har en Surface Pro 3 för att den är så lätt att ta med sig samt för pennan och skärmen så jag enkelt kan måla i Photoshop men jag är dock alldeles för fattig för att köpa en Surface

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PigPillow:

Som titeln lyder.
64 GB i3-varianten vs 128 GB i5-varianten.
Sitter i valet å kvalet nu och har egentligen 2 frågor som jag velar i.

1. Hur stor skillnad gör egentligen en i5a jämfört med en i3a? Om jag kör på en i3a, när är det jag kommer ångra att jag inte kört på en i5a?

2. 64 GB...är inte det lite snålt med plats? Ligger Windows på dom 64, eller är det utöver?

Med studentpris skiljer det 1700:- mellan dom 2 varianterna.

Beställde en med i3, har dock inte fått den än så kan inte komma med egna erfarenheter.

De ca 30gb som finns ledigt på i3an räcker för mig då jag kommer använda den ytterst lite till spel. Speldatorn står hemma, när jag pluggar så pluggar jag. Löser nog t.ex Spotify cache med ett SD kort.

i5 vs i3 verkar det vara lite skillnad på. i3an kan ju inte turboboosta så den går i samma fart hela tiden. i5an boostar om i3an rejält. Dock så verkar det som att i5an inte kan boosta allt för långa perioder p.ga värmeutvecklingen. När den inte boostar så är den lik en i3a enligt (dock väldigt få) olika tester jag sett på nätet.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av PigPillow:

Tack för alla tips!
Ju mer jag tänker desto mer börjar jag fundera på varför jag snöat in på just en surfplatta, och inte t.ex. den här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2722302

Jag har förut haft svårt att se poängen med en platta å börjar nu tveka igen

Nån som vill påminna mig? Är det egentligen vikten och lite storlek jag funderar på att lägga 2000 spänn extra på? För att få lite sämre prestanda.
Eller missar jag nåt?

För mig så är det pennan och hur den fungerar som väger över mig. Kommer använda den primärt för att anteckna på under föreläsningar. Känner mig bakbunden med bara tangentbord, mus och ev. touch skärm.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Skulle behöva hjälp jag också!
Vilken ska man välja ?

Det jag ska göra är att betala räkningar. Kolla på youtube videos och spela spel online. Streama nån film på Netflix eller swefilmer.
Räcker det med en i3 64gb

Tacksam för svar!
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillnn:

Skulle behöva hjälp jag också!
Vilken ska man välja ?

Det jag ska göra är att betala räkningar. Kolla på youtube videos och spela spel online. Streama nån film på Netflix eller swefilmer.
Räcker det med en i3 64gb

Tacksam för svar!
Mvh

Ja det lär fungera fint så länge spelen inte är allt för grafikkrävande. Det är ju bara en intel GPU.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillnn:

Skulle behöva hjälp jag också!
Vilken ska man välja ?

Det jag ska göra är att betala räkningar. Kolla på youtube videos och spela spel online. Streama nån film på Netflix eller swefilmer.
Räcker det med en i3 64gb

Tacksam för svar!
Mvh

Tänkte köpa en, men kör nog på i5 256gb 8gb ram.

Permalänk

@lillnn: Jag är väl kanske ett halvår sen nu, men min har funkat superbra
Har spelat enklare spel som t.ex. FTL och Hearthstone utan problem. Inte provat med större tyngre spel.
Det som hämmar mest är hårddiskutrymmet. Av 64gb har man ca. 30gb att använda till vad man vill. Kan gå åt rätt fort vid större spel

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Medlem
Skrivet av PigPillow:

1. Hur stor skillnad gör egentligen en i5a jämfört med en i3a? Om jag kör på en i3a, när är det jag kommer ångra att jag inte kört på en i5a?

Jag har både läst och och kollat en massa youtube recensioner (vilket jag rekommenderar dig också att göra) vilket kan hjälpa dig på vägen när du ska välja maskin. Som jag förstår skiljer det sig rätt mkt mellan i3 och i5 i prestanda. Personligen tror jag även att man kan aldrig få "för mkt" prestanda, det mesta hänger nog på hur mkt pengar man vill lägga på saken. Men som en sån grej som en surfplatta som du förmodligen kommer att använda (antar jag) till det mesta så rekommenderar jag i5 utan tvekan.

Skrivet av PigPillow:

2. 64 GB...är inte det lite snålt med plats? Ligger Windows på dom 64, eller är det utöver?
Med studentpris skiljer det 1700:- mellan dom 2 varianterna.

Oavsett vad du ska göra är 64GB för lite. 128GB är imo minimum.

fö: så rekommenderar jag de flesta som tänkt köpa en surfplatta idag att köpa en Surface Pro 3 om inte annat vänta på 4:an. Den är helt enkelt underbar. Det finns knappt några begränsningar på den. Eftersom den är windows baserad så har du helt enkelt en windows baserad "pc" i en gedigt byggd tablet. Du kan köra den som tablet, som laptop, alla vanliga program som fungerar på din desktop fungerar på den. Att man kan reglera stödet på baksidan av tablet:en är även den helt klockren.

Det som är minus enligt mig är följande:
*begränsat utbud på apps i deras "app store" (inte för att jag bryr mig då jag knappt använder den då jag kör vanliga desktop program men iallafall)

*ibland så är det besvärligt att använda den som en ren tablet då den yta (knapp/bock/kryss) du vill trycka på missar du då ytan är så liten.

*Det är något besvärligt att "låsa" upp vissa "desktop" funktioner för en novis såsom ex. energi hanteraren(högprestanda läge) men det finns guider.

*Den kan kännas klumpig emellan åt som tablet. Kanske en tillvänjnings period men både android och iOS känns mer utvecklat för touchscreens, men det kanske inte är så konstigt dom var det första och pionjärerna.

Den version jag har är Surface Pro 3 256Gb hdd, i5 CPU, 8Gb ram.

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem

Några fler som har synpunkter på deras Surface Pro 3?
Funderar på att köpa en, men det skiljer nästan 3 600:- mellan i3 och i5 versionen.
Elgiganten säljer ut i3 modellen för 6000:- (ekl. tangenbordscover)
Mecenat säljer ut i5 modellen (128 GB)för 9 600:- (ekl. tangenbordscover).

3000:- skillnad när det inte skiljer sig prestandamässigt i starttid, öppnande av flikar osv.
Är tänkt "endast" för skolarbete, surf av t ex Sweclockers, läsa artiklar. Alltså inga spel.

Kan tänka mig att det kan vara rätt kul att sitta och rita i Evernote när jag för anteckningar under föreläsningar, men annars har jag nog inget speciellt för just pennan (flickvännen kanske vill rita lite).

Vad tror ni?

Permalänk

Har en surface pro 3 till universitetet: jag körde på en 256Gb i5 med 8 Gb minne. Omdöme såhär långt; det bästa som går att få för pengar i dagsläget. Punkt.

Kombinationen OneNote och pennan är perfekt till att anteckna och skissa ner det som föreläsaren säger. Har aldrig sett nånting bättre, varken för android eller iOS.

Processor: i5. Kraften i den räcker gott till allt som man kan tänkas göra med en dator under skoltid; i3:an sägs vara lite klen till mer krävande applikationer, men i5:an räcker mer än väl till allt man behöver.

Minne 8Gb: räcker och blir över; jag går sällan över 4-5Gb i minnesanvändning

SSD 256 Gb; jag har f.n. 60 Gb ledigt på hårddisken: det går fortare än man tror att fylla 128Gb; så jag skulle rekommendera den större modellen. Större lär man dock inte behöva till vanligt kontorsarbete.

Batteritid: viktigt då man inte alltid har ett uttag i närheten. Om man sätter den på batterisparläge och drar ner skärmen till 50% ljusstyrka så kan jag få den att räcka 6-7 timmar om jag använder officeprogram och antecknar. 8-9 timmar om jag bara läser. Tillräckligt för att klara sig igenom en arbetsdag, men inte mycket mer.

Min rekommendation: modellen med i5; 256Gb SSD, 8Gb minne. lite dyrare men mindre risk att den blir "för liten" i längden.

Visa signatur

CPU: I7 4790K@4,8 Ghz | MB: ASUS Maximus ranger VII |RAM: Adata 16GB 1600 Mhz |GPU: 2X ASUS GTX 980Ti STRIX DirectCUIII SLI |PSU: Corsair AX1200i | Kylare: Corsair H100i | SSD: Samsung SSD 840 EVO 256GB | Tangentbord: Corsair K95 RGB | Razer Orbweaver keypad | Mus: Logitech MX Master | Hörlurar: Sony MDR-1RBT | Monitor: Acer XB280HK G-sync 3840x2160, Acer Predator X34 3440x1440
Mitt galleri: "The Pixel collider V1.5"

Permalänk
Medlem

Funderar också på att ta steget till Surface, har väl istort landat vid att I3 versionen räcker gott för mig. Har ett frågetecken kvar. Streaming från XBOX ONE till Surface, är det alls berorde på hårdvaran på surfacen? Eller sköter boxen allt?

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rickie:

Funderar också på att ta steget till Surface, har väl istort landat vid att I3 versionen räcker gott för mig. Har ett frågetecken kvar. Streaming från XBOX ONE till Surface, är det alls berorde på hårdvaran på surfacen? Eller sköter boxen allt?

Jag tycker att du åtminstone ska vänta till 6:e oktober. Då kommer Microsoft troligtvis att presentera Surface Pro 4.

http://www.microsoft.com/october2015event/en-us

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Hade personligen definitivt kört 128GB varianten! i5 och större minne = winwin. Definitivt värt pengarna enligt mig.

Permalänk
Medlem

Jag har i5 med 256GB SSD.
Kommer tyvärr lämna tillbaka min, för mycket som strular för de pengarna enligt mig.

Keyboarden slutar reagera ibland, så då måste manm ta loss / sätta tillbaka det.
Palm rejection funkar sådär enligt mig, händer att den scrollar åt helvete när man försöker anteckna då handen kommer emot scrollpanelen på sidan.

Klick med fingret blir till högerklick ibland.

Detta i Windows 10.
Finns vissa funktioner som går att stänga av för att motverka, men ändå lite dåligt enligt mig.

Permalänk
Medlem

Tog i3 modellen eftersom jag inte ska installera en massa spel etc. (har en stor, stationär PC för det ).
Streama från Xbox One gick alldeles utmärkt. Testade med Titanfall och upptäckte knappt till ingen fördröjning men är irriterad över att det är så krångligt att få den trådlösa handkontrollen att fungera med dongle (har funkat hur bra som helst med Xbox 360 handkontroll. Körde bara en snabb googling och kollade ett par sidor, men hittade inget som gav resultat direkt.

För övrigt tycker jag inte att i5 modellen är motiverad OM man inte ska sitta med en massa spel på den. Har en Asus Chromebook C720P (touchskärm) som jag installerat nada på och den använder jag fortfarande hela tiden. Det enda jag saknar är en fungerande Evernote-klient som jag nu har på Surface Pro:n.

Det som förmodligen är en dealbreaker är batteritiden.
Jag har bara haft den i ca. 2 dagar nu men tycker det ser ut som att den inte klarar av en hel dag utan att laddas. Min Chromebook C720p behöver jag inte ladda på flera dagar/en vecka. Använder den till skolarbete och surf/mail/Youtube, vilket Surface Pro 3:an knappt orkar med i 1 enda dag.För mig är just battertiden en av de viktigaste nyckelkomponenterna när Chromebooken åtminstone är lika (faktiskt snabbare när jag satte dem jämte varandra) vid sökningar/slagningar på nätet (använder Google Classroom) eller läser artiklar etc.

Lägg därtill att Chromebooken kostade 3 490:- vid inköp för 1 år sedan medan Surface Pro 3 - på rea - kostade 7 000:- (6000:- + 1000:- för tangenbordet). Alltså en väldigt stor skillnad. Speciellt när Chromebooken fixar allt det jag mest nödvändigaste är ute efter + har en ca 6,5-7 timmars riktig batteritid och Surface Pro 3 har en betydligt svagare sådan (detta utan att sätta någon av dem i något speciellt sparläge).

Ja juste! Touchen är helt bedrövlig på Surface Pro:n! Så jag rekommenderar alla att pröva den i en butik eller köpa den med Öppet Köp/Ångerrätt då jag nog lutar åt att lämna tillbaka min till Elgiganten (30 dagars ångerrätt).

Permalänk
Medlem

Hej!
Någon som vet vilken version av Windows 10 som följer med surface pro 3 nuförtiden?
Det var väl 8.1 pro som följde med förut?

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Hej!
Någon som vet vilken version av Windows 10 som följer med surface pro 3 nuförtiden?
Det var väl 8.1 pro som följde med förut?

Mvh, Jakob

I min var det inte Windows 10, utan Windows 8.

Permalänk
Medlem

Värt att slå till på en SP3, i5 256gb ssd & 8gb ram? Man får med tangentbord via inet. Känns som att SP4 är runt hörnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k:

Värt att slå till på en SP3, i5 256gb ssd & 8gb ram? Man får med tangentbord via inet. Känns som att SP4 är runt hörnet?

Vart hittar du det här? Hittar ingen länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PigPillow:

Tack för alla tips!
Ju mer jag tänker desto mer börjar jag fundera på varför jag snöat in på just en surfplatta, och inte t.ex. den här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2722302

Jag har förut haft svårt att se poängen med en platta å börjar nu tveka igen

Nån som vill påminna mig? Är det egentligen vikten och lite storlek jag funderar på att lägga 2000 spänn extra på? För att få lite sämre prestanda.
Eller missar jag nåt?

Om det är värt den högre prislappen kan bara du svara på.
Du får lite sämre prestanda men får ett mer bärbart format och en penna som jag personligen tycker är suverän.
Jag personligen skulle ha valt i5an med 256GB SSD då du får 8GB RAM istället, men den blir ju såklart dyrare då.

Det är modellen jag har, skulle inte byta ut den mot en ultrabook.

EDIT:
Såg inte att det en gammal tråd, kul att du är nöjd!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Jag har en I3:a för 6k och jag är rätt så nöjd faktiskt. Använder den enbart till att läsa PDF:er och surfa på för mina studier och med ljusstyrkan på 50% får man en mycket bra batteritid. Det största pluset är att den är såpass lätt. Är sjukt nöjd över att jag inte köpte en macbook för 16000 utan istället får lite sköna slantar till att uppgradera speldatorn.

Det känns inte ens att jag har den i ryggsäcken, det är fantastiskt. Sen är det rätt skönt med två års garanti också på något för 6000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Vart hittar du det här? Hittar ingen länk.

Kampanjen slutade igår

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Jag har en I3:a för 6k och jag är rätt så nöjd faktiskt. Använder den enbart till att läsa PDF:er och surfa på för mina studier och med ljusstyrkan på 50% får man en mycket bra batteritid. Det största pluset är att den är såpass lätt. Är sjukt nöjd över att jag inte köpte en macbook för 16000 utan istället får lite sköna slantar till att uppgradera speldatorn.

Det känns inte ens att jag har den i ryggsäcken, det är fantastiskt. Sen är det rätt skönt med två års garanti också på något för 6000:-

Bra batteritid? Tyckte min i3 (som jag lämnade in i helgen) gav uruselt. Då i förhållande till min Chromebook som håller en vecka.
Vid studier så måste Surface Pro 3 laddas varje eller varannan dag. Tycker den slukar batteri