Kan jag spela Divinity:Original Sin med denna dator?

Permalänk

Kan jag spela Divinity:Original Sin med denna dator?

Jag sitter nu med en i5 750 @2.67GHz, 8gb ram, SSD och ett ATI Radeon HD 5700.
Kan jag spela Divinity:Original Sin med detta utan lag? Någon som testat liknande?

cheers,
Threepwood

Permalänk
Medlem

Verkar inte va speciellt krävande så jag skulle säga ja:
http://www.systemrequirementslab.com/cyri/requirements/divini...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Spelet är inte vidare krävande i huvud taget, det är dessutom ett spel där framedrops inte har speciellt mycket påverkan i huvud taget, varken vid inlevelse eller avgörande hur spelet fortgår.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte bara säga (om någon annan letar efter svar) att jag körde på min Core 2 Duo / GT520 / 2GB RAM / ingen SSD. Det var extremt långsamt att ladda men spelade okej efter minuter av laddning (skojar inte!). Jag tryckte in 2GB till i den gamla burken (från en annan äldre maskin) och då gick det snabbare att ladda (som andra spel).

Permalänk
Medlem

Så extremt lättkört är det inte. Spelar det just nu i 2560x1440 på datorn i signaturen. Frameraten varierar i Ultra från 144Hz ner till 40Hz. Nu har jag som tur är en G-Sync monitor så de eventuella dykningarna i framerate märks inte speciellt mycket. Men jag antar att minskar man lite på grafikinställningarna så går det att köra på även enklare system.

Spelet är så bra så även om du har en lite svagare dator så är det väl värt att spela!

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk

Oj sen med svar.

Jo visst uppfyler jag "kraven" på spelet men jag har upplevt tidigare på spel att för att kunna spela så måste man sänka ner settings till noll och då ser allt förjävligt ut och gör spelet mindre roligt att spela då kännslan försvinner.

toj_ts: vad för settings kör du med när du spelar då? Kan du ha bra så spelet ser snyggt ut eller det kanske inte skilljer allt för mycke?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Så extremt lättkört är det inte. Spelar det just nu i 2560x1440 på datorn i signaturen. Frameraten varierar i Ultra från 144Hz ner till 40Hz. Nu har jag som tur är en G-Sync monitor så de eventuella dykningarna i framerate märks inte speciellt mycket. Men jag antar att minskar man lite på grafikinställningarna så går det att köra på även enklare system.

Spelet är så bra så även om du har en lite svagare dator så är det väl värt att spela!

Jag antar att du menar FPS och inte Hz. Men det påverkar ju inte direkt spelupplevelsen speciellt mycket i ett turbaserat spel om man kör i låga fps.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threepwood:

Oj sen med svar.

Jo visst uppfyler jag "kraven" på spelet men jag har upplevt tidigare på spel att för att kunna spela så måste man sänka ner settings till noll och då ser allt förjävligt ut och gör spelet mindre roligt att spela då kännslan försvinner.

toj_ts: vad för settings kör du med när du spelar då? Kan du ha bra så spelet ser snyggt ut eller det kanske inte skilljer allt för mycke?

Körde väl det mesta på lägsta (bara för att det är vad jag är van vid med ett budgetkort för grafiken) och upplösning 1024x768 på en gammal go 17". Jag tyckte att känslan följde med ändå och upplevde det som snyggt nog (iof ser man inte alla detaljer på en sådan liten upplösning). Den auto detect:a typ medium quality på 1280x1024 tror jag som jag körde på först (utan problem med generellt dålig FPS eller liknande). Men jag drog ner när det tog sådan lång tid o ladda. Jag tror inte vann mycket på det. Mitt problem var RAM vilket gjorde att det tog lång tid att ladda samt att det blev mini-pauser för att ladda in när nya saker utforskades på kartan.

Permalänk
Medlem

Köpte det igår, skall testa hemma med hårdvaran i sign i 1440p.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9