Grafikkort för tredje skärm

Permalänk
Medlem

Grafikkort för tredje skärm

Tjena!

Letar efter en lösning för att koppla in tre skärmar(en TV och två datorskärmar) till min dator. Problemet är att mitt nuvarande grafikkort endast har stöd för två skärmar.
Jag har kollat på lite olika lösningar och kommit fram till att alternativen är ett externt USB-grafikkort, ett gammalt PCI-grafikkort eller ett PCI-e x1 eftersom dessa är de enda slots jag har lediga.

Det jag undrar är väl främst vilket utav dessa alternativ som flyter bäst?
Det jag ska använda den tredje skärmen till är typ, surfa/spotify/skype etc, alltså inget krävande.

Tack på förhand!
/A

Permalänk
Medlem

Precis vad jag gör med! Väntar på den tredje skärmen, som väntas komma idag, men jag är osäker på om mitt grafikkort pallar den tredje skärmen (Även fast det har 3 uttag)

Permalänk

vad har du för grafikkort idag ?

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem

Jag har ett gammalt mög till kort för min exrtaskärm. Det användes med till Tjock-tv via s-video förr.

Btw.. det känns rätt löjligt att behöva ett extrakort när en har 2 st HD6950 i burken.
Massor med uttag, två funkar. Grattis, bra jobbat av dom.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har ett GTX570 som har 3 uttag men bara stödjer dual screen, vill dö...

Permalänk
Medlem

SCORPIUS:
Vilken HD6950 variant har du?
Jag hittade flera varianter med 4-6 portar.

Altoo:
Jag skulle se till att nästa grafikkort också hade displayportar för att koppla 3-6 skärmen.

De 3 alternativen du nämnde i första inlägget känns inte särskilt realistiska. Lycka till att ens hitta ett kort som passar PCI och PCI-E x1 som inte är från stenåldern.

Och USB lösningar till en stationär dator är verkligen inte vettigt. Är man snål och inte läser så kommer man bli besviken för det kommer att vara nån gammal USB version som kommer att kännas långsam när man flyttar över musen. Måste läsa recensioner och ta nån över 1000 kr och då är det vettigare att köpa ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

Jag har 7870X2 och har 2 skärmar + Tv som funkar felfritt... MEN om man vill ha 3:e skärmen fungerande måste man handla ett Aktiv Displayport-HDMI adapter vilket jag har, finns för 350kr på inet/299 på kabelbutiken

edit1: dock är detta (antar jag) AMD "only" grejj... vettefan om TS har nvidia/amd

Edit2: hoppsan, TS har nvidia... ja prova sök och se om du hittar en nvidia kompatibelt adapter elr nå

Visa signatur

5600G

Permalänk
Medlem

Ja det är ju självklart att jag tänkt se till att nästa grafikkort stödjer 3 skärmar men är inte speciellt sugen på att köpa ett nytt grafikkort idag när jag har ett som mer eller mindre maxar allt.

Hitta dessa olika kort är inte problemet för det har jag redan gjort, undrar bara om någon har erfarenhet av de olika och undrar vilket som gör att det flyter på bäst!