Webbläsare dör efter borttagning av virus

Permalänk
Medlem

Webbläsare dör efter borttagning av virus

Hej, ärade Sweclockare!

Det är så att jag precis fått låna en dator av en vän, då min f.d. havererade. Installerade en fresh install av Win 7 Home Premium. Efter ett tag upptäckte jag att jag har minst 2 virus/malware-dynga installerat på datorn. Det ena heter ShopperPro och dyker upp som reklam på webbsidor såsom eBay, Tradera m.m. Det andra heter YouTube Accelerator och startas vid boot och lägger sig i tray bredvid klockan. När jag tar bort dessa "virus", så slutar mina webbläsare att fungera. Helt och hållet.

Jag kan pinga min gateway, min DNS, Googles DNS etc. Däremot kan jag inte pinga google.com.
Om jag har igång program som är anslutna till nätet (ta IRC som exempel), och därefter tar bort virusen så fortsätter anslutningen att fungera.

Det är webbläsarna som blir helt körda. Har testat IE11, Firefox samt Chrome, och alla ger samma resultat: "Går ej att hämta sidan".

Vad kan problemet vara? Någon sorts tjänst som blir disabled när jag tar bort virusen? Det driver mig hur som haver till vansinne.

Visa signatur

Sorcere of Pan Tang

Permalänk
Medlem

Hej!

Hur tar du bort annonsprogrammen?
Bara avinstallation eller kör program som AdwCleaner och MBAM?
För avinstallationer kan ju lämna gott om rester.

Har du gått igenom inställningarna i Internetalternativ och motsv. i de andra andra webbläsarna, t ex proxy-inställningen, eller sett till att återställa inställningarna till standard?

Permalänk
Medlem

Hej,

Som Cecilia säger ovan så låter det proxy-relaterat - alltså att det har ställts in en proxy i Internet inställningarna. Kolla följande;

Control Panel > internet settings > Advanced > LAN Settings knappen kommer du åt proxy inställningarna.

Kolla även så att det inte är några konstiga DNS inställningar;

Control Panel > Network and Sharing Center > Manage Network Connections > Local area Connection (om du kör med tråd), annars Wireless Network connection > markera Internet Protocol version 4 (TCP/IPv4) och välj Properties. Om du inte har gjort några egna inställningar bör både IP Adress och DNS server inställningarna stå på automatiskt.

lycka till.

Permalänk
Medlem

Tjo! Har testat genom både avinstallationer (auto-clean i registret) samt manuell borttagning av exefiler. Båda ger samma resultat, och jag blir tvungen att systemåterställa Wind0ze 1-2 dagar bakåt. Nä fy farao, nu blir det en omformatering.

Visa signatur

Sorcere of Pan Tang