"BOOTMGR is missing" När jag försöker (om)installera windows

Permalänk
Medlem

"BOOTMGR is missing" När jag försöker (om)installera windows

Sååå jag har ett ganska stort problem här framför mig. Min dator betedde sig konstigt så jag bestämde mig för att installera om windows igen eftersom det var ett bra tag sen. Jag hade kvar filerna på mitt USB som jag använde förra gången jag gjorde det så jag gick med det. När jag skulle installera först gick det bra men det sen stannade den vid ca 17% och sa att den saknade nån fil. Då tänker jag att jag har använt nån fil eller råkat ta bort den någon gång. Jag testar igen och så händer samma sak. Jag får i mitt huvud att det är SSDn det är fel på så jag kopplar ur SSDn och formaterar min E-disk också. Men den stannar på samma ställe så då vet jag att det inte är någon av mina hårddiskars fel.

Så jag går tillbaka till min ursprungliga teori om att det är någon fil som saknas. Så jag tar bort alla filer och skaffar nya (de är inte piratkopierade bara så ni vet). Och nu är vi där min titel beskriver det. Jag testar att starta datorn från USB-Stickan och då kommer det upp "BOOTMGR is missing". Googlade på det men hittade inget som var relaterat till mitt problem förutom att det kan vara ett hårdvara fel. Det kan ju även vara fel på USB-stickan men det tvivlar jag på eftersom att jag kunde flytta och installera filer till den osv osv. Jag kollade om igen så att bootmgr faktiskt inte saknades och det gör den inte med all säkerhet. Så jag veteran vad jag ska göra. Help plz.

Har ett till USB-minne som jag fick av skolan för ett tag sedan men det verkar inte fungera att använda på windows (?). (No clue varför den inte fungerar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne023:

Sååå jag har ett ganska stort problem här framför mig. Min dator betedde sig konstigt så jag bestämde mig för att installera om windows igen eftersom det var ett bra tag sen. Jag hade kvar filerna på mitt USB som jag använde förra gången jag gjorde det så jag gick med det. När jag skulle installera först gick det bra men det sen stannade den vid ca 17% och sa att den saknade nån fil. Då tänker jag att jag har använt nån fil eller råkat ta bort den någon gång. Jag testar igen och så händer samma sak. Jag får i mitt huvud att det är SSDn det är fel på så jag kopplar ur SSDn och formaterar min E-disk också. Men den stannar på samma ställe så då vet jag att det inte är någon av mina hårddiskars fel.

Så jag går tillbaka till min ursprungliga teori om att det är någon fil som saknas. Så jag tar bort alla filer och skaffar nya (de är inte piratkopierade bara så ni vet). Och nu är vi där min titel beskriver det. Jag testar att starta datorn från USB-Stickan och då kommer det upp "BOOTMGR is missing". Googlade på det men hittade inget som var relaterat till mitt problem förutom att det kan vara ett hårdvara fel. Det kan ju även vara fel på USB-stickan men det tvivlar jag på eftersom att jag kunde flytta och installera filer till den osv osv. Jag kollade om igen så att bootmgr faktiskt inte saknades och det gör den inte med all säkerhet. Så jag veteran vad jag ska göra. Help plz.

Har ett till USB-minne som jag fick av skolan för ett tag sedan men det verkar inte fungera att använda på windows (?). (No clue varför den inte fungerar)

Har du testat att formatera USB-stickan till FAT-32? Jag har märkt att långt ifrån alla datorer vill boota från NTFS.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Har du testat att formatera USB-stickan till FAT-32? Jag har märkt att långt ifrån alla datorer vill boota från NTFS.

Ja jag är rätt säker på att det är NTFS så det skulle nog fungera. Och hur gör jag det på en mac <.<?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne023:

Och hur gör jag det på en mac <.<?

Ouff, MAC. Jag trodde att du lirade Windows. Då har jag ingen annan idé förutom om du kan låna en dator med Windows installerat på.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Går utmärkt att ändra filsystemet till fat32 på en mac. Kommer inte ihåg exakt hur du gör men har gjort det själv tidigare.... Men en snabb googling så http://techchannel.radioshack.com/format-usb-flash-drive-mac-...

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Ouff, MAC. Jag trodde att du lirade Windows. Då har jag ingen annan idé förutom om du kan låna en dator med Windows installerat på.

Min bärbara är en mac och stationära är windows för att klargöra det. Men ja jag får väl låna en och formatera den....

Permalänk

Mac:ar kan läsa NTFS men inte skriva till dem utan 3:e parts program. Formatera om kan du göra i Disk Utility.

Permalänk
Medlem

Hur förde du över installationen av windows till USB stickan?

Prova att formatera den och gör den bootbar via valfritt program eller manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishy:

Går utmärkt att ändra filsystemet till fat32 på en mac. Kommer inte ihåg exakt hur du gör men har gjort det själv tidigare.... Men en snabb googling så http://techchannel.radioshack.com/format-usb-flash-drive-mac-...

Finns exat och MS-DOS(FAT). Jag antar att MS-DOS är den rätta att göra det till?

Permalänk
Medlem

Använder denna guide från Sweclockers varje gång jag ska föra över windows CD till ett USB-minne.

Starta kommandotolken med administratörsrättigheter (start -> cmd).
Skriv diskpart för att starta Windows partitionsverktyg.
Skriv list disk för att visa samtliga lagringsenheter som är anslutna till datorn.
Skriv select disk # där # är den siffra som markerar USB-minnet (se kapaciteten (size)). I detta moment är det mycket viktigt att du väljer rätt, annars kan du av misstag råka nollställa en annan lagringsenhet.
Skriv clean för att nollställa lagringsenheten.
Skriv create partition primary för att skapa en partition.
Skriv select partition 1 för att välja den nyskapade partitionen.
Skriv active för att markera partitionen som aktiv.
Skriv format quick fs=fat32 för att formatera partitionen.
Skriv assign för att ge partitionen en enhetsbokstav.
Skriv exit för att avsluta diskpart.

Sen för du bara över filerna till ditt USB-minne.

Source: http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Edit: Såg precis att du hade Mac, då vet jag inte längre. Kanske fungerar verktyget dom länkar i guiden till Mac?

Permalänk
Medlem

här är en guide, det innefattar en temporär modifikation av bootcamp assistant
https://www.youtube.com/watch?v=WQE2vbpYwRs

edit: verkar bara funka för mac:ar

testa detta istället:
http://askubuntu.com/questions/162174/how-do-i-use-unetbootin...

Permalänk

Hur gör du när du försöker installera från stickan?

Visa signatur

Bärbar dator: Dell XPS 9370

CPU: I7 6800K CPU KYLNING: Noctua NH-D15 MB: Asus X99 Strix GFX: EVGA GTX 1080 FTW RAM: HyperX 32GB (4x8GB) 3000MHz HDD: Samsung 950 Pro 256GB PSU: Corsair AX 860 OS: Windows 10 CASE: Fractal Design S ÖVRIGT Qpad MK-85, Steelseries Qck Mass, SS Rival, Hörlurar/Mic: Sennheiser PC360 Skärm Dell U3415

Permalänk
Medlem
Skrivet av shadowjolt:

Hur gör du när du försöker installera från stickan?

Uhm, som man ska göra i guess. Har gjort det flera gånger tidigare så np.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janne023:

Min bärbara är en mac och stationära är windows för att klargöra det. Men ja jag får väl låna en och formatera den....

Jo, det verkar som om det är ditt smidigaste alternativ. Visst det är ingen hypergaranti, men det har en bra chans att fungera.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!