Passar ett nytt grafikkort på ett äldre moderkort?

Permalänk

Passar ett nytt grafikkort på ett äldre moderkort?

Hejsan!

Mitt grafikkort från 2008 pajade nyligen och jag försöker få datorn att fungera igen - i första hand genom att köpa ett nytt grafikkort. Moderkortet, ett ASUS Maximus Formula är även det från 2008 och problemet är att jag inte vet om det stödjer ett modernare kort. Enligt tillverkarens produktsida har det stöd för PCI Express, men är nyare grafikkort (t ex GTX 660) bakåtkompatibla så till den grad de skulle fungera ihop med det moderkortet?

Ett komplett uppgraderingspaket ligger dessvärre lite utom räckhåll för min ekonomi just nu, annars hade det varit ett alternativ.

Komponenterna jag har just nu:

Leadtek WinFast PX8800 GTS TDH (GeForce 8800 GTS 640MB)
ASUS MAXIMUS FORMULA
DDR2 Corsair 2x2 GB

Jättetacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Ja.
Alla PCIe kort passar i alla PCIe moderkort (men säkert så finns det buggiga/udda varianter som bekräftar regeln).
Och ditt X38 chipset är ju relativt nytt i sammanhanget, det har ju t.o.m PCIe 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr4upn3r85:

Hejsan!

Mitt grafikkort från 2008 pajade nyligen och jag försöker få datorn att fungera igen - i första hand genom att köpa ett nytt grafikkort. Moderkortet, ett ASUS Maximus Formula är även det från 2008 och problemet är att jag inte vet om det stödjer ett modernare kort. Enligt tillverkarens produktsida har det stöd för PCI Express, men är nyare grafikkort (t ex GTX 660) bakåtkompatibla så till den grad de skulle fungera ihop med det moderkortet?

Ett komplett uppgraderingspaket ligger dessvärre lite utom räckhåll för min ekonomi just nu, annars hade det varit ett alternativ.

Komponenterna jag har just nu:

Leadtek WinFast PX8800 GTS TDH (GeForce 8800 GTS 640MB)
ASUS MAXIMUS FORMULA
DDR2 Corsair 2x2 GB

Jättetacksam för svar.

visst passar kortet, men har du lite begränsad budget så kanske det är värt att fundera på ett begagnat grafikkort som ger väldigt mycket mer bang fpr the buck i den prisklassen.

du får ett 280x för ~1300 och det är ett klart bättre kort.
Gå ner till ett gtx 580 som är motsvarande ett 660 och det går på ~6-700kr typ.
eller ett 6950 som är lite sämre igen för femhundringen.

Ett annat tips om du vill uppgradera är att sälja det du har nu och köpa ett nytt begagnat system. Moderkortet du har är ett av de bättre till 775 och inbringar säkert en bit över femhundringen på tradera tex. Sitter du även på en bättre Quad typ q9550 och vettiga Ram så är där ytterligare ett par hundralappar och du har helt plötsligt cash till att i princip köpa ett begagnat 1155 system med tex en 2500k och ett p67 moderkort samt 8GB ddr3 RAM

Permalänk
Medlem

Fysiskt passa dom nya korten, det du skall se upp med är om bios stödjer de nya korten, kan vara att du måste uppdatera till senaste bios innan det funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Fysiskt passa dom nya korten, det du skall se upp med är om bios stödjer de nya korten, kan vara att du måste uppdatera till senaste bios innan det funkar.

Kan nämna att mitt 780TI fungerar utmärkt i mitt urgamla P4GD1 som var ett av dom absolut första PCIe korten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kan nämna att mitt 780TI fungerar utmärkt i mitt urgamla P4GD1 som var ett av dom absolut första PCIe korten

Absolut, det är inte alla moderkort man behöver uppdatera bios på.

Permalänk

Tack ska ni ha! Köpte datorn begagnad och förstod att moderkortet tillhörde den lite dyrare klassen, men vågade inte riktigt chansa med grafikkortet. Då blir det nog ändå ett modernare kort framöver (antingen helt nytt eller begagnat). Förhoppningsvis håller BIOS måttet också.

Tack!