Verktyg att använda vid kapning av chassiplåt

Permalänk
Medlem

Verktyg att använda vid kapning av chassiplåt

Tjena,

Jag ska ta och och modifiera mitt Fractal Design Define XL R2 genom att kapa upp sidan, montera in en plexiskiva, sedan kapa upp i toppen och trycka dit en shroud. Jag insåg då snabbt att jag behövde införskaffa mig en kapskiva, dremel eller liknande. Jag for då till Biltema i hopp om att komma undan lite billigt och fann då denna för 139kr och vart mer eller mindre... ja... besviken. Den gled bara runt lite smått på metallen och så fort jag la det minsta lilla tygnd på den så dog den. Men men, vad kan man förvänta sig för det priset?

Så nu vänder jag mig till er här på forumet för att se vad ni rekommenderar för något verktyg. Jag har kikat på följande:
Flerfunktionsverktyg Dremel 4000 med 45 delar sats
Multiverktyg Dremel 3000
Dremel multiverktyg med 15 tillbehör

Nu är min fråga: behöver jag lägga dessa pengar på ett verktyg för att modifiera datorchassin? Det lär inte bli sista gången jag gör det. Rekommenderar ni något annat? Det vore bäst om det var allt i ett med kap, slip och borr.

För er som är intresserade av vad jag har tänkt mig att modifiera så är det såhär (enbart sidan):

Dold text

Tack på förhand!
Mvh, Crazy

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Du vill ha en handnibbler helt klart.
Perfekt precision utan vassa kanter och massa oljud.
Jag köpte en
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=80-631-90&t...
För massor av år sedan och den är helt fantastisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Du vill ha en handnibbler helt klart.
Perfekt precision utan vassa kanter och massa oljud.
Jag köpte en
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=80-631-90&t...
För massor av år sedan och den är helt fantastisk.

Är den enkel att använda då? Gnager den på bra?

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy:

Är den enkel att använda då? Gnager den på bra?

Jadå, inte så kul att klippa en meter kanske men det är det ju inte med en dremel heller
Det bästa är ju den perfekta precisionen man får, och att den inte böjer plåtarna (som en vanlig plåtsax).
Den enda egentliga nackdelen med en nibbler är att den avverkar lite material i spåret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Jadå, inte så kul att klippa en meter kanske men det är det ju inte med en dremel heller
Det bästa är ju den perfekta precisionen man får, och att den inte böjer plåtarna (som en vanlig plåtsax).
Den enda egentliga nackdelen med en nibbler är att den avverkar lite material i spåret.

Jag ska lägga den i åtanke! Tackar Verkar rätt schysst.

Någon annan som har några förslag?

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Avstängd

Om du har plats och möjlighet så skulle en vinkelslip vara det mest effektiva att ta upp stora hål.
Du skulle med samma verktyg men med olika skivor dels skära ut med en kapskiva och sedan grovslipa med en slipskiva.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Slipmaskin/Vinkelslip--17174/
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Kapklinga/Slip--och-kapskiveset-35-delar-20879/
OBS! Själv tycker jag vinkelslipar är farliga, slinter man kan man skära sönder sig rejält...

Sedan kommer du behöva en uppsättning stora filar, både flat, rund, trekants och halvrund, i både grov och fin skärning.
http://www.biltema.se/sv/PAXNews/201434/Filar-5-st-20488/
Det är filarna som gör jobbet, slitsamt men effektivt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Om du har plats och möjlighet så skulle en vinkelslip vara det mest effektiva att ta upp stora hål.
Du skulle med samma verktyg men med olika skivor dels skära ut med en kapskiva och sedan grovslipa med en slipskiva.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Slipmaskin/Vinkelslip--17174/
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Kapklinga/Slip--och-kapskiveset-35-delar-20879/
OBS! Själv tycker jag vinkelslipar är farliga, slinter man kan man skära sönder sig rejält...

Sedan kommer du behöva en uppsättning stora filar, både flat, rund, trekants och halvrund, i både grov och fin skärning.
http://www.biltema.se/sv/PAXNews/201434/Filar-5-st-20488/
Det är filarna som gör jobbet, slitsamt men effektivt.

Tyvärr är det rätt kört för mig då jag bor i lägenhet. Har varit inne på de krokarna med, men jag vill nog ha något mindre och mer behändigt som jag kan ta ut på baksidan och leka med utan att grannarna ringer polisen!

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy:

Tyvärr är det rätt kört för mig då jag bor i lägenhet. Har varit inne på de krokarna med, men jag vill nog ha något mindre och mer behändigt som jag kan ta ut på baksidan och leka med utan att grannarna ringer polisen!

Exakt av den anledningen handlade jag nibbler
Nu kan jag trixa och pula mitt i natten utan att störa.

Permalänk

Ingen fara med vinkelslip. Tar bara 10min att kappa den ytan så tror inte grannen kommer att bry sig. Kanske dina grannar är gnälligare men finns inget dom kan göra om det inte är för sent på kvällen. Är själv bortskämd med döva(?) grannar (har startat en jetmotor på balkongen utan att dom sa något).

Permalänk
Medlem

Det absolut enklaste och billigaste sättet måste väl ändå vara att köpa en metallborr(10mm), sedan införskaffa Fasonsax Midwest(höger och vänster). Borra sedan ett hål i plåten och börja klippa dig in.
Det vanligaste felet folk gör när de införskaffar en plåtsax, är att de köper en "rak sax"(härligt med fackspråk va?). Raka saxar är bra för att klippa... 5-10cm, sedan blir dom jobbiga små svin.
Midwest GOOD.
Wiss BAD.

Midwest är gjorda för att du ska kunna svänga runt på plåten och inte bara klippa i ett rakt streck(som Wiss endast kan).

Sedan ska man aldrig någonsin klippa helt igenom med en plåtsax, alltså aldrig stänga käftarna. Då får man fula märken i plåten. Korta och små klippningar för bäst resultat.

Använder man en av plåtsaxar på rätt sätt så böjer den INTE plåten som man vill ha kvar.

Källa: Jag jobbar med sådana verktyg på daglig basis. Jag handjagar hellre med saxar än att köra med t.ex en Dräco, på precisionsarbeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy:

Jag for då till Biltema i hopp om att komma undan lite billigt och fann då denna för 139kr och vart mer eller mindre... ja... besviken. Den gled bara runt lite smått på metallen och så fort jag la det minsta lilla tygnd på den så dog den. Men men, vad kan man förvänta sig för det priset?

Med en sån billig maskin så får man vara beredd på att köra ett högre varvtal som minskar när den ska tugga i metallen. Man får också vara försiktig ibörjan så att den inte greppar för mycket. Kom ihåg att låta rotationen göra jobbet och inte trycka för hårt.
Sen finns det bättre och sämre kapskivor. Jag föredrar diamant-täckta skivor av stål. (Trots att det är diamant, så är skivorna faktiskt inte dyra). De bruna kan knäckas och fara iväg.

Men jag skulle ändå välja ett annat verktyg än en dremel för att göra en sån stor kapning som du tänker göra.

Skrivet av Crazy:

Tyvärr är det rätt kört för mig då jag bor i lägenhet.

Kolla upp vad det är för ordningsstadga som gäller i din kommun, och vad för regler som gäller för din hyresvärd/bostadsrättsförening. För mig ska det vara tyst 19-07 enligt BRF:ens regler och 22-07 enligt kommunens. Jag bor i en BRF där folk flyttar in och ut hela tiden och det är inte helt ovanligt att man blir väckt kl 7 på morgonen av att en granne renoverar något.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manaflask:

Ingen fara med vinkelslip. Tar bara 10min att kappa den ytan så tror inte grannen kommer att bry sig. Kanske dina grannar är gnälligare men finns inget dom kan göra om det inte är för sent på kvällen. Är själv bortskämd med döva(?) grannar (har startat en jetmotor på balkongen utan att dom sa något).

Ja, döva grannar är nog inget att klaga på, haha! Men jag tror att jag söker något lite mindre och behändigare. Men jag ska dra en till funderare kring det ändå!

Skrivet av Recks:

Det absolut enklaste och billigaste sättet måste väl ändå vara att köpa en metallborr(10mm), sedan införskaffa Fasonsax Midwest(höger och vänster). Borra sedan ett hål i plåten och börja klippa dig in.
Det vanligaste felet folk gör när de införskaffar en plåtsax, är att de köper en "rak sax"(härligt med fackspråk va?). Raka saxar är bra för att klippa... 5-10cm, sedan blir dom jobbiga små svin.
Midwest GOOD.
Wiss BAD.

Midwest är gjorda för att du ska kunna svänga runt på plåten och inte bara klippa i ett rakt streck(som Wiss endast kan).

Sedan ska man aldrig någonsin klippa helt igenom med en plåtsax, alltså aldrig stänga käftarna. Då får man fula märken i plåten. Korta och små klippningar för bäst resultat.

Använder man en av plåtsaxar på rätt sätt så böjer den INTE plåten som man vill ha kvar.

Källa: Jag jobbar med sådana verktyg på daglig basis. Jag handjagar hellre med saxar än att köra med t.ex en Dräco, på precisionsarbeten.

Jag hittade några här. Hur är de att använda som nybörjare då? Det lät faktiskt rätt så intressant.

Skrivet av Findecanor:

Med en sån billig maskin så får man vara beredd på att köra ett högre varvtal som minskar när den ska tugga i metallen. Man får också vara försiktig ibörjan så att den inte greppar för mycket. Kom ihåg att låta rotationen göra jobbet och inte trycka för hårt.
Sen finns det bättre och sämre kapskivor. Jag föredrar diamant-täckta skivor av stål. (Trots att det är diamant, så är skivorna faktiskt inte dyra). De bruna kan knäckas och fara iväg.

Men jag skulle ändå välja ett annat verktyg än en dremel för att göra en sån stor kapning som du tänker göra.

Jag provade att sätta den på högsta och lät rotationen göra jobbet, men den ville inte göra ett dugg för mig tillbaka, haha, tyvärr... Min idé var att skära ut det och sedan slipa kanterna lite fint. Har du något annat förslag på verktyg annars då?

Skrivet av Findecanor:

Kolla upp vad det är för ordningsstadga som gäller i din kommun, och vad för regler som gäller för din hyresvärd/bostadsrättsförening. För mig ska det vara tyst 19-07 enligt BRF:ens regler och 22-07 enligt kommunens. Jag bor i en BRF där folk flyttar in och ut hela tiden och det är inte helt ovanligt att man blir väckt kl 7 på morgonen av att en granne renoverar något.

Jag ska inom kort flytta härifrån, så får se vart jag hamnar sen. Och klockan 7 är ju rätt så härligt att vakna utav att någon renoverar, haha!

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manaflask:

Ingen fara med vinkelslip. Tar bara 10min att kappa den ytan så tror inte grannen kommer att bry sig. Kanske dina grannar är gnälligare men finns inget dom kan göra om det inte är för sent på kvällen. Är själv bortskämd med döva(?) grannar (har startat en jetmotor på balkongen utan att dom sa något).

Tänk på att det är heta arbeten med när man använder en vinkelslip, och man bör ha en brandvakt och tillstånd att använda för det kan börja brinna.
Alla arbeten där man uppnår en temperatur över 180grader Celsius anses som heta arbeten och bör inte utföras utan kunskap och brandvakt.

Permalänk
Medlem

Jag sitter och läser lite på nätet och kom på att en sticksåg, är inte det rätt enkelt att använda för just detta? Sen fila till kanterna lite snyggt.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jca:

Tänk på att det är heta arbeten med när man använder en vinkelslip, och man bör ha en brandvakt och tillstånd att använda för det kan börja brinna.
Alla arbeten där man uppnår en temperatur över 180grader Celsius anses som heta arbeten och bör inte utföras utan kunskap och brandvakt.

Det där lär väl knappast gälla privat ?

Sax, såg eller vinkelslip, jag hade nog kört med vinkelslip och sedan snyggat till det med slipmaskin/sandpapper.

Permalänk
Skrivet av jca:

Tänk på att det är heta arbeten med när man använder en vinkelslip, och man bör ha en brandvakt och tillstånd att använda för det kan börja brinna.
Alla arbeten där man uppnår en temperatur över 180grader Celsius anses som heta arbeten och bör inte utföras utan kunskap och brandvakt.

Gäller endast för yrkes bruk inte privat. Har heta arbeten cert. Gäller samma sak för liftkort man får göra vad man vill privat men så fort det är företag så måste man ha cert.

Sen så är det sunt förnuft att ha en hink vatten nära och ha koll så att man inte skjuter gnistor på något brandfarligt.

Permalänk
Skrivet av Ynkrygg:

Det där lär väl knappast gälla privat ?

Sax, såg eller vinkelslip, jag hade nog kört med vinkelslip och sedan snyggat till det med slipmaskin/sandpapper.

Händer en olycka med vinkelslip om du inte följt korrekta regler (typ inget brännbart inom 25 meter eller nått löjligt i still med det) när det börjar brinna är du stekt med försäkringen (vet av egen erfarenhet då familjen förlorade 500k kr på grund av att det tog fyr när en vinkelslip var i närheten.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy:

Jag sitter och läser lite på nätet och kom på att en sticksåg, är inte det rätt enkelt att använda för just detta? Sen fila till kanterna lite snyggt.

Som en erfaren metallarbetare kan jag varmt rekommendera sticksåg (även kallad figursåg). Du behöver en rulle bred maskeringstejp och 10 mm metallborr, även ett fintandad sågblad avsett för metall. Plus obligatoriska skyddsglasögon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy:

Jag hittade några här. Hur är de att använda som nybörjare då? Det lät faktiskt rätt så intressant.

Det är inte svårt överhuvudtaget. Öva med fördel på en annan plåtbit, innan du ger dig på din dator

Permalänk
Medlem

Om du inte tänkt börja modda på heltid så går det kanske att flörta lite med någon firma som sysslar med kapning/bearbetning?

Om du gled förbi där jag jobbade med lite bullar så hade det nog varit löst fort.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Överlägset snyggast blir att laserskära eller stansa. Kan finnas möjlighet till inom en större verkstad (inte bilverkstad, utan tyngre industri).

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Tack för alla förslag, men som det ser ut så lutar det åt en dremel. Sitter och kikar på dremel 4000 en del. Ser rätt klumpig ut, men den hade ett rätt schysst tillbehör som man kopplade på och det gillade jag. Jag gillar idén av att ha en dremel då den är lite AIO.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy:

Tack för alla förslag, men som det ser ut så lutar det åt en dremel. Sitter och kikar på dremel 4000 en del. Ser rätt klumpig ut, men den hade ett rätt schysst tillbehör som man kopplade på och det gillade jag. Jag gillar idén av att ha en dremel då den är lite AIO.

Dremel är fina saker, men tänk på att Biltemas/Julas "dremelkopier @ powertools" funkar exakt lika bra.
Om du bara ska ha dom till hobbyarbete.

Har själv två st "dremelkopier" med tusentals tillbehör. Och dom har gjort sitt jobb i ca 5 år.

Satsa istället på "dremelkopier" och lite finare diamanttillbehör typ kapskivor, fräsar etc Det är inga billiga saker.

En st Diamantkapskiva kostar ca 170Kr.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Du vill ha en handnibbler helt klart.
Perfekt precision utan vassa kanter och massa oljud.
Jag köpte en
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=80-631-90&t...
För massor av år sedan och den är helt fantastisk.

Samma pryl, annat pris: http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/p...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Dremel är fina saker, men tänk på att Biltemas/Julas "dremelkopier @ powertools" funkar exakt lika bra.
Om du bara ska ha dom till hobbyarbete.

Har själv två st "dremelkopier" med tusentals tillbehör. Och dom har gjort sitt jobb i ca 5 år.

Satsa istället på "dremelkopier" och lite finare diamanttillbehör typ kapskivor, fräsar etc Det är inga billiga saker.

En st Diamantkapskiva kostar ca 170Kr.

Vill man verkligen ha diamantskivor för att kapa/fräsa metall? Industriellt använder man det aldrig för att diamant bryts ner och blir grafit om det blir varmt. Därför man alltid använder wolframkarbid och liknade hårdmetaller istället. Men det kanske inte finns/fungerar till dremmel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Vill man verkligen ha diamantskivor för att kapa/fräsa metall? Industriellt använder man det aldrig för att diamant bryts ner och blir grafit om det blir varmt. Därför man alltid använder wolframkarbid och liknade hårdmetaller istället. Men det kanske inte finns/fungerar till dremmel?

Detta är jag intresserad av att veta svaret på!

För övrigt så tog jag faktiskt och beställde en Dremel 4000 med 65-delarskitet. Kommer att funkar skitbra det! Funderar dock på att kolla upp lite fler alternativ inför framtiden.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Rekordmedlem

Det man kan kolla på om man växt ur minimaskiner som Dremel är en rak slipmaskin, de finns med olika motortyper men nätansluten är förmodligen bästa universallösningen, typ en sån här
http://www.metabo.com/Product-catalogue-handheld-powertools.2...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Vill man verkligen ha diamantskivor för att kapa/fräsa metall? Industriellt använder man det aldrig för att diamant bryts ner och blir grafit om det blir varmt. Därför man alltid använder wolframkarbid och liknade hårdmetaller istället. Men det kanske inte finns/fungerar till dremmel?

Själv använder jag enbart diamantskivor/fräs till min "dremel" och det är av den enkla anledningen att dom tuggar allt utan att slitas så fort. Sätt på en vanlig kapskiva på dremeln och den tar slut väldigt fort.

Industriellt kan jag tänka mig är en helt annan femma.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Ska uppdatera tråden inom kort med resultat av mitt kapande, slipande och monterade av plexiglas. Dremel funkade riktigt fint. Dock så vet jag att när jag gör om detta igen någon så kommer att det blir ännu snyggare kapat. Jag är iallafall riktigt nöjd för första gången. Stay tuned!

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!