Permalänk
Medlem

Minnes OC LN2

Hur ser det här Ut? Plus eller MINUS
Vill ni se mer? en sak det vara spännande!!!

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk

Vad är minus knappen till för? Aldrig provat den..

Mera bilder! och gärna resultat och specs på minnen och alla subtimings mm

Permalänk
Medlem

Det var ett seriöst försök att bli först över 4000mhz i Sverige
Validerat och klart , är ju bara en gammal halvsenil gubbe som brinner för det här.
Hade en chans, bra minne , rätt tid annars har min gode vän tagit det endera med DD3 eller DDR4.
Men även med slappa timings och rätt divider var det svårt, går tydligen att fuska till sig 270mhz i vissa dividers med Haswell.

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Skrivet av Gubben@Tech:

Det var ett seriöst försök att bli först över 4000mhz i Sverige
Validerat och klart , är ju bara en gammal halvsenil gubbe som brinner för det här.
Hade en chans, bra minne , rätt tid annars har min gode vän tagit det endera med DD3 eller DDR4.
Men även med slappa timings och rätt divider var det svårt, går tydligen att fuska till sig 270mhz i vissa dividers med Haswell.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/54475361/G3258/2002mhz.pn...

Såg det på boten, riktigt snyggt jobbat!

Hynix MFR antar jag? Helt ok IMC på den Pentiumen

Permalänk
Entusiast

Mer info Gubben! Det här är en mycket större bedrift än vad folk förstår, 4 GHz! Vilken temp? Hur funkade minespotten du tillverkat sjäv, går det åt mycket käve?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jäklar!
Gratulerar, inte en dålig IMC, pott på CPU med?
Mina minnen går bara upp i 2200MHz på luft stabilt(dock 100% stabilt). Med lösare timings så når jag 2600MHz men då är det sämre IRL prestanda och syntetisk prestanda.

Boot på 2800MHz på minnet ibland.

Vilka minnesmoduler och vad var det för spänning på dessa?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Wow, först till 4GHz i Sverige, riktigt riktigt imponerande att du plockade det rekordet innan det blir "easy mode" när de lite snabbare ddr4 minnena kommer

Permalänk
Medlem

Så här såg riggen ut , körde både Kväve på Cpu och Minnen.
Cpu:n låg på -90C mest för att vara snäll mot IMC:n, körde en Modul singel channel.

Var lite tidsödande att leta Cold Bug på minnet,den verkar ligga på ca -160C.
Provade bara den sämre minnes modulen , var ganska stressande att köra Ln2 ville ju inte knäcka det bästa chipet.

Det svåra var att komma in i Win med bclk 142 minnet 1990mhz(3980mhz) , fick hålla på och träna minnet sen boota utan träning i högre multi.
Ha koll vilken RTL det träna till, och låsa den i bios.

Körde 2.25v på minnet
Den här G3258:an har en bättre minneskontroller än min 4970K den är även snabbtestad med kväve.
Ska försöka få tag i en Cpu med bättre IMC tills dess kommer ja inte att köra annat än minnes OC med den här.

Det är bara början tror det ska gå att hitta lite till när man blir varm i kläderna.

Så ser Potten ut, den håller inte samma hålbild som Corsair pottarna ökat måttet lite grann.
Material 8mm Aluminium som jag fräst , ramen av plast som tål -200C.

Delen som sitter på minnet gjorde jag lite annorlunda, minnes modulen är single sided, då behövs kyla bara på Chip sidan.
Plasten är samma typ som potten och det ligger ett lager armaflex det funkar både som isolering och mothåll mot chipet.

Chip sida

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Gubben@Tech:

Så här såg riggen ut , körde både Kväve på Cpu och Minnen.
Cpu:n låg på -90C mest för att vara snäll mot IMC:n, körde en Modul singel channel.

Var lite tidsödande att leta Cold Bug på minnet,den verkar ligga på ca -160C.
Provade bara den sämre minnes modulen , var ganska stressande att köra Ln2 ville ju inte knäcka det bästa chipet.

Det svåra var att komma in i Win med bclk 142 minnet 1990mhz(3980mhz) , fick hålla på och träna minnet sen boota utan träning i högre multi.
Ha koll vilken RTL det träna till, och låsa den i bios.

Körde 2.25v på minnet
Den här G3258:an har en bättre minneskontroller än min 4970K den är även snabbtestad med kväve.
Ska försöka få tag i en Cpu med bättre IMC tills dess kommer ja inte att köra annat än minnes OC med den här.

Det är bara början tror det ska gå att hitta lite till när man blir varm i kläderna.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/54475361/G3258/Photo%2020...

Så ser Potten ut, den håller inte samma hålbild som Corsair pottarna ökat måttet lite grann.
Material 8mm Aluminium som jag fräst , ramen av plast som tål -200C.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/54475361/4790k%20test/Pho...

Delen som sitter på minnet gjorde jag lite annorlunda, minnes modulen är single sided, då behövs kyla bara på Chip sidan.
Plasten är samma typ som potten och det ligger ett lager armaflex det funkar både som isolering och mothåll mot chipet.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/54475361/4790k%20test/Pho...

Chip sida

https://dl.dropboxusercontent.com/u/54475361/4790k%20test/Pho...

Dold text

Mumma, snygg Minnespott! Fick svar på alla mina frågor utom vilken modul det är som du har köpt? Keep the good work upp och så förväntar jag mig en omgång på det bra chippet!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Avexir MFR 12800 2x4gb, binnade av Avexir

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gubben@Tech:

Hur ser det här Ut? Plus eller MINUS
Vill ni se mer? en sak det vara spännande!!!
https://dl.dropboxusercontent.com/u/54475361/G3258/Photo%2020...

Ser härligt ut!
Nästan så man blir sugen på leta upp lastvikings WR som jag har liggandes på någon avdankad ftp..
Tror fortfarande hans rekord med BH-5or står sig.

Hur går min gamla kompressor?

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Hur går min gamla kompressor?

Den går fint, körde den i LianLI chassit 24/7 med 3770k ca 1år , men behövde den mer till bench.

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Medlem

Har gjort fästen för dubbelsidiga minnes moduler för exempelvis PSC..

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero

Permalänk
Entusiast
Dold text
Skrivet av Gubben@Tech:

Har gjort fästen för dubbelsidiga minnes moduler för exempelvis PSC..
https://dl.dropboxusercontent.com/u/54475361/G3258/Photo%2020...

Hah najs! Sign me up för ett par

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:
Dold text

Hah najs! Sign me up för ett par

Klart , men är ju inte snabb!!! Tar det tid så finns mitt set färdigt , posten är snabb!!!

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero