Euclideon Unlimited Detail tillbaka med "världens mest realistiska grafik"

Permalänk
Melding Plague

Euclideon Unlimited Detail tillbaka med "världens mest realistiska grafik"

Det kontroversiella företaget Euclideon visar upp en ny videosnutt från grafikmotorn Unlimited Detail, som sägs kunna revolutionera datorgrafiken med så gott som oändlig detaljrikedom.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Detta ska bli nice.

Permalänk
Medlem

Även John Carmack har väl poängterat att detta inte är praktiskt möjligt?

Permalänk
Medlem

Tja detaljrikt som bara den, men videon visar något som gör vissa saker otroligt fult, och detta är just ljussättning, den statiska ljussättningen de har gör att visa saker ser otroligt dåligt ut. Och detta är över alla andra problem de inte ens nämnt, som animationer.

Men man får väl se vad som blir av det, idag har jag dock hellre ett pixligt spel med snygg ljussättning utöver det jag såg här. Det var alldeles för statiskt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Tycker de ser otroligt fult men detaljrikt! Dock undrar jag hur de kommer se ut om någon tex kastar en granat och spränger delar av kyrkan? Hur ska dom kunna skanna det? Hur kommer fysiken fungera i rörande föremål?

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

När han sa "These images of the real world" så tänkte jag "va? detta ser ju fake ut" . Visst är det imponerande, men långt ifrån där vi behöver vara för att uncanny valley inte ska kicka in.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk

Trodde han på riktigt i videon att folk tror att det är verkliga bildler? Visst, tjusigt men så otroligt stelt. Kändes mer som google streetview än en motor, men visst, slipa på fysik så kan det bli cool

Visa signatur

Corsair 800D | Intel Core i5-3570K | G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3 PC17000/2133MHz | TUF Gaming 3070ti | ASRock Fatal1ty Z77 Performance | Corsair H80 | Corsair Force 3 SSD 90GB | 4 TB HDD

Permalänk
Hjälpsam

Framgår rätt tydligt att de huvudsakligen jobbar med statiska scanningar för historisk bevaring och liknande. Fina möjligheter för VR-uppleva olika unika ställen.

Spelbiten har en del att jobba på helt klar, men för statisk scanning tror jag nog det funkar utmärkt.

Helt OK beta... Om det inte är en bluff vill säga.

Rätt gött att man kände igen så gott som alla titlar på de historiska spelen de tog upp

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Mest intresserad att se om vi någonsin kommer veta säkert att det inte är en hoax.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Haha jag satt och kollade på deras hemsida för några dagar sen och hoppades på att se något nytt, detta kom som en överraskning

Visa signatur

SG09, 760g, FX8350, H80i, HD7870, 8Gb, 2Tb, 630watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Tja detaljrikt som bara den, men videon visar något som gör vissa saker otroligt fult, och detta är just ljussättning, den statiska ljussättningen de har gör att visa saker ser otroligt dåligt ut. Och detta är över alla andra problem de inte ens nämnt, som animationer.

Men man får väl se vad som blir av det, idag har jag dock hellre ett pixligt spel med snygg ljussättning utöver det jag såg här. Det var alldeles för statiskt.

De sa att de hade animationer.

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Framgår rätt tydligt att de huvudsakligen jobbar med statiska scanningar för historisk bevaring och liknande. Fina möjligheter för VR-uppleva olika unika ställen.

Spelbiten har en del att jobba på helt klar, men för statisk scanning tror jag nog det funkar utmärkt.

Helt OK beta... Om det inte är en bluff vill säga.

Rätt gött att man kände igen så gott som alla titlar på de historiska spelen de tog upp

Jupp, statisk scanning är nog vad tekniken gör bäst, dynamik, ljussättning och animationer verkar vara svårt att fixa till.
Arkitekter och byggsidan borde dock vara intresserade....

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Jag är tycker denna teknik är imponerande:
http://www.theastronauts.com/2014/03/visual-revolution-vanish...

De använder en teknik med multipla kameror för att göra en liknande "voxel"-avbildningar som ser mycket bättre ut än Euclideons. Men sedan gör de om de till mer traditionella polygonmeshes som de ljussätter osv och beskriver just de problem som riktas som kritik mot euclideon.

Jag tycker Astronauts Ethan Carter slutresultat ser jäkligt mycket mer imponerande ut än Euclideon.

Permalänk
Medlem

Jag tror fortfarande inte på den här idén.
Iaf inte inom spel.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Egentligen samma grundkoncept som förra gången. De har visatt att det fungerar på statiska objekt. Nu vill jag se en spelbar demo, med rörliga figurer i.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om nu motorn är så otrolig så är det ju konstigt att inga spelutvecklare har blivit eld och lågor över det hela. Smuts.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Egentligen samma grundkoncept som förra gången. De har visatt att det fungerar på statiska objekt. Nu vill jag se en spelbar demo, med rörliga figurer i.

Det skulle ju komma vid nästa demo men är med väldigt skeptiskt till just den biten.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Visst ser det snyggt ut men man undrar ju hur de ska få till rörelser och fysik då det är mest statiska miljöer som presenteras. Inte övertygad ännu.

Permalänk
Medlem

Förstår aldrig att folk verkar upprörda över detta? Om de lyckas med animationer och dylikt är det väl enbart bra? Om de inte lyckas... well, who cares? Vi förlorar ju inget på det. Måste ni stå upp och säga "det är en bluff!" när vi faktiskt inte vet?

Finns för övrigt gamla rigid skeleton animations från 2004-2005 någon gång, så de kan iaf flytta på sina "atoms". Att det materialet i sig ser ut som skit är en annan femma

Visa signatur

ASUS Strix B550-F | AMD Ryzen 5 5600X | Corsair 32GB 3200MHz RAM | ASUS Dual RTX 4070 | Corsair MP600 2TB | Corsair HX650W PSU | Fractal Design Define S

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Mr Pixel:

Förstår aldrig att folk verkar upprörda över detta? Om de lyckas med animationer och dylikt är det väl enbart bra? Om de inte lyckas... well, who cares? Vi förlorar ju inget på det. Måste ni stå upp och säga "det är en bluff!" när vi faktiskt inte vet?

Finns för övrigt gamla rigid skeleton animations från 2004-2005 någon gång, så de kan iaf flytta på sina "atoms". Att det materialet i sig ser ut som skit är en annan femma

Exakt, väntar bara på alla självutnämnda grafik/fysik-experter nu som proklamerar att detta inte är möjligt och att det är fusk och fan och hans moster.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ertiyed:

Även John Carmack har väl poängterat att detta inte är praktiskt möjligt?

Och Bill Gates sa en gång i tiden att 640k ram var allt man någonsin kommer behöva.

Jag tror på Euclideon tills motsatsen är bevisad.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av nccish:

När han sa "These images of the real world" så tänkte jag "va? detta ser ju fake ut" . Visst är det imponerande, men långt ifrån där vi behöver vara för att uncanny valley inte ska kicka in.

Ja, ingen som vet hur realtids datagrafik ser ut kan tro att det där var någonting annat än grafik, så löjligt hur länge han låtsades.
Men å andra sidan var detta inte en säljfilm för spelutvecklare, snarare bygg & projektföretag som behöver modeller för sin CAD t.ex. när en byggnad ska renoveras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundagrabb:

Jag är tycker denna teknik är imponerande:
http://www.theastronauts.com/2014/03/visual-revolution-vanish...

De använder en teknik med multipla kameror för att göra en liknande "voxel"-avbildningar som ser mycket bättre ut än Euclideons. Men sedan gör de om de till mer traditionella polygonmeshes som de ljussätter osv och beskriver just de problem som riktas som kritik mot euclideon.

Jag tycker Astronauts Ethan Carter slutresultat ser jäkligt mycket mer imponerande ut än Euclideon.

Det där var jäkligt imponerande och intressant faktiskt. Mer så än artikelns innehåll.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Tänk om verkligheten är en illusion och vi egentligen befinner oss inuti Euclideons grafikmotor...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Hur mycket detaljrikedom det än må vara så måste det finnas en hake med det. Men sista klippet med skogen är ganska snygg iallafall.

Visa signatur
Permalänk
Testpilot
Skrivet av Limo:

Och Bill Gates sa en gång i tiden att 640k ram var allt man någonsin kommer behöva.

Jag tror på Euclideon tills motsatsen är bevisad.

Det har han dock inte gjort, det finns inga bevis eller ens påståenden om när eller var när han skulle ha sagt det utan allt är bara en skröna/myt.

Videon ser ju väldigt snygg ut men den stora frågan är ju om det går att använda till spel med levande miljöer, som andra redan sagt så reagerade jag också direkt när snubben påstod att det var riktiga bilder.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

Och Bill Gates sa en gång i tiden att 640k ram var allt man någonsin kommer behöva.

Bill gates har själv sagt att det där inte är citat från honom.

Ber om ursäkt om någon tar illa upp, men den som tror på Euclideon är en idiot. Hur många gånger har de kommit med samma utlåtande som de gör nu? Jag tror jag ialalfall har sett åtminstone 2 tidigare artiklar på Sweclockers om Euclideon och hur de lovat denna "obegränsade grafik", för några år sen var det ju bara "nån månad kvar" innan de skulle släppa sin motor

Permalänk
Medlem

Då även denna teknik har vissa nackdelar så är mina funderingar, borde det inte gå att integrera denna teknik i en vanlig polygonbaserad grafikmotor? På så sätt så kan man ju få det bästa av två världar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jasså, har de slut på pengar nu igen?

EDIT: Dessa är är ett mycket snyggare tech demos
http://www.sweclockers.com/nyhet/19220-unreal-engine-4-ger-ra... (Inget techdemo utan endast ljussättning som testas)
http://www.sweclockers.com/nyhet/19251-spelmotorn-mizuchi-lov...

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limo:

Och Bill Gates sa en gång i tiden att 640k ram var allt man någonsin kommer behöva.

Jag tror på Euclideon tills motsatsen är bevisad.

Jag tror på Euclideon när dom lyckas bevisa något av deras claims. Det här är ju bara mer av samma dom alltid har visat. Imponerande för vad det är, men det är inte vad dom säger att det är.