Köpråd studentdator, Asus transformer, Samsung Ativ book 9? Byte från Clevo

Permalänk
Medlem

Köpråd studentdator, Asus transformer, Samsung Ativ book 9? Byte från Clevo

Hej!

Har börjat med studier nu i höst och är ute efter en trevlig studentdator.

Datorn kommer att användas till surf, Word, Excel, programmering, film men inte mycket mer än det. Jag letar främst efter en dator mellan 11-13.5"

I dagsläget äger jag en Clevo 15,6" I7, 7970m, 500gb 840 evo ssd. Fungerar fantastiskt till spel men iochmed studierna har jag inte tid med spelandet mer. Clevon väger ungefär 4kg och därför lämpar den sig inte till att bära runt på.

Jag går i tankarna att antingen komplettera min clevo med exempelvis en Asus transformer T100 eller T200. T100an känns nästan lite liten för mig, dock gillar konceptet med laptop+surfplatta i ett. Jag har därför tittat på t200an men jag tycker att den verkar tung för den lilla datorn man får. Väger ca 1.7kg.

Asus transformer book trio verkar också trevlig, denna kostar mer än dubbelt så mycket som T100/T200 så frågan är ifall det är värt det?

Samsung Ativ book 9 ser rätt okej ut också. Dock gillar jag laptop+surfplattafunktionen med asus transformer, visserligen väger dessa mer men det får det kanske vara värt.

Kan tillägga att min flickvän har en Zenbook ux32vd som jag tycker är helt okej. Trevlig musplatta och viktmässigt ligger den bra till.

Jag har inte så stor koll på marknaden på bärbara datorer, därför behöver jag era tips och råd.

Budget sätter jag på max 10tusen kr.

Edit:
Har en 120gb ssd liggandes som jag tänkte stoppa in i den nya datorn så en ssd är inget krav i budgeten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ekeee:

Jag går i tankarna att antingen komplettera min clevo med exempelvis en Asus transformer T100 eller T200. T100an känns nästan lite liten för mig, dock gillar konceptet med laptop+surfplatta i ett. Jag har därför tittat på t200an men jag tycker att den verkar tung för den lilla datorn man får. Väger ca 1.7kg.

Asus transformer book trio verkar också trevlig, denna kostar mer än dubbelt så mycket som T100/T200 så frågan är ifall det är värt det?

Kan tillägga att min flickvän har en Zenbook ux32vd som jag tycker är helt okej. Trevlig musplatta och viktmässigt ligger den bra till.

Transformer Book Trio TX201 är väldigt mycket kraftfullare än T100/T200 då den har en "Intel Core I processor" istället för Intel Bay-Trail.
Trio'n har dessutom FullHD IPS skärm samt att den kör Dual OS dvs både Windows och Android. Den väger 1.7kg precis som T200 och känns mer premium iom aluminium chassi. Något att notera är att Trio'n inte kan köra Windows när den är endast surfplatta, utan då är de endast Android men så for man dockar ihop den med tangentbordet så kan den köra Windows igen.

Zenbook är också en väldigt bra kompromiss. Du kan t ex köpa en utan SSD och montera in SSD'n för att spara lite pengar. T ex denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2767724

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Transformer Book Trio TX201 är väldigt mycket kraftfullare än T100/T200 då den har en "Intel Core I processor" istället för Intel Bay-Trail.
Trio'n har dessutom FullHD IPS skärm samt att den kör Dual OS dvs både Windows och Android. Den väger 1.7kg precis som T200 och känns mer premium iom aluminium chassi. Något att notera är att Trio'n inte kan köra Windows när den är endast surfplatta, utan då är de endast Android men så for man dockar ihop den med tangentbordet så kan den köra Windows igen.

Zenbook är också en väldigt bra kompromiss. Du kan t ex köpa en utan SSD och montera in SSD'n för att spara lite pengar. T ex denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2767724

Det lutar faktiskt mot en transformer book trio. Hur är det med fildelningen mellan de båda operativsystemen? Ett exempel är att jag sparar en anteckning i android OS, kommer jag då åt den anteckningen när jag byter till Windows igen?

1.7kg i sig är egentligen inget problem. Dock tycker jag att med den vikten så borde man åtminstone få full hd och lite bättre prestanda än det som finns i t200an. Därför känns transformer book trio som ett bättre val för mig. Jag har känt och klämt på en t100. Väldigt trevlig men jag tyckte att den kändes för liten för mig.

Permalänk

Om inte Asus förbättrat konstruktionen så...
vill råda dig att hålla dig ifrån TransformerBook, väldigt många reklameras pga glapp i dockningen mellan skärm och tangentbord.
Min TX300 pajade och blev tillslut inlöst pga att Asus inte fick fram reservdelar.

Visa signatur

Intel NUC DC3217IYE, INTEL 525 SERIES MSATA SSD 120GB, 2 x KINGSTON 4GB SO-DIMM 1600MHZ
Windows 8 Pro, XBMC v12

Permalänk
Medlem
Skrivet av ljudnisse:

Om inte Asus förbättrat konstruktionen så...
vill råda dig att hålla dig ifrån TransformerBook, väldigt många reklameras pga glapp i dockningen mellan skärm och tangentbord.
Min TX300 pajade och blev tillslut inlöst pga att Asus inte fick fram reservdelar.

En bra synpunkt. Vad finns det för konkurrenter till Transformer Book trio? Gillar som skrivet funktionen med surfplatta+laptop.

Permalänk
Medlem

Har funderat litegrann nu.

Lenovo yoga 2 pro ser trevlig ut och likaså samsung ativ book.

Dock verkar Lenovon ha problem med att skärmen går sönder och blir svart. Nackdelen med samsungen som jag ser det är att den inte är lika kraftfull och har endast 4gb internminne.

Kanske finns någon liknande dator jag bör välja istället?

Skulle gärna vilja ha touchskärm, , trevlig musplatta och ett mysigt tangentbord att skriva på, belyst tangentbord, kraftfull processor, 8gb internminne, väga max 2kg. Minst 1920x1080 upplösning.