Aerocool DS Cube Noctua air cooled

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2008

Hej

Köpte ny dator förra helgen. Men Aerocool "DS" var inte så Dead Silent som jag trodde. Då jag har datorn på skrivbordet så duger inte detta. Denna dator är väl lite vad man kalla panikköp. En liten fest sluta med en halvliter öl i min gamla dator. Så under lördagen så vart det att köpa helt ny dator.

Specifikationerna på datorn.

Chassi : Aerocool DS Cube
CPU: Intel Core i5-4690K
CPU Kylare: Noctua NH-D15
Moderkort: Gigabyte-Z97N-Gaming 5
RAM: Corsair Vengeance 2x8gb
PSU: Thermaltake Toughpower 850w
Lagring: 840 PRO 128GB och 256GB, WD Black 1TB
Fläktar, 5x Noctua NF-A14 PWM, 2x Noctua NF-A15 PWM,

När jag skriver detta så har jag haft standard fläktarna + en Noctua NF-A14 PWM i toppen.
Och kan bara säga . Detta chassi är absolut inte tyst. Visst jag överklocka det första jag gjorde men på stock så låter den alldeles för mycket för min smak. Så nu 09/23 inte ens haft datorn i 4 dagar än, och kanske suttit max i 6-7h klarar inte av den här ljudnivån.

Det som är problemet med chassit är fronten. Om jag kopplar ut front fläkten så höjs inte ens temperaturen. Det ända som händer är att den låter lite mer. Om jag skulle bedöma så släpper fronten in max 15-20% av luftflödet.

OBS: Om något är felstavat eller ej grammatiskt korrekt så ber jag om ursäkt. Är dyslektiker och stava har aldrig varit min starka sida.

Tryck på Citera om du vill ha svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundbyberg
Registrerad
Nov 2011

Hej, jag har också varit sugen på det där chassit - det finns i många snygga färger, men varit skeptisk till att de där små springorna i längs kanterna kan ge tillräckligt luftflöde. Verkar som om du bekräftar mina farhågor.

Det jag inte rikigt förstår med din text: du klagade på hög ljudnivå och dåligt luftflöde, och sen tog du upp ett stort hål i fronten... blev ljudnivån bättre eller sämre av det?

Snyggt gjort i övrigt. Synd bara att det inte är så färgglatt längre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av highwaystar:

Hej, jag har också varit sugen på det där chassit - det finns i många snygga färger, men varit skeptisk till att de där små springorna i längs kanterna kan ge tillräckligt luftflöde. Verkar som om du bekräftar mina farhågor.

Det jag inte rikigt förstår med din text: du klagade på hög ljudnivå och dåligt luftflöde, och sen tog du upp ett stort hål i fronten... blev ljudnivån bättre eller sämre av det?

På grund av att det inte fanns någon bra intake så varva alla fläktar på 50-60% i IDLE, Hade inte tänkt att lacka chassit men det vart smutsigt och smart som jag var tänkte jag att torka av det med aceton. Inget bra val från min sida, "klarlacken" som är på chassit från standard tål inte aceton tydligen ^^, Angående ljudnivån så är den betydligt mindre. Fläckarna ligger bara på 10%-15% upp till 45 grader, Så det ända som vart "värre" var att nu hör jag nätaggregatet och grafikkortet. Under stress test så varvar bara fläktarna upp till ~60%.

Tryck på Citera om du vill ha svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av highwaystar:

helt ärligt borde du kolla på ett annat chassi då detta var ganska högljudt. och fläktarna fram blir strypta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundbyberg
Registrerad
Nov 2011

@gudbrandsen: Ok, då förstår jag. Otur med acetonet - det hade kunnat hända mig också. Man tror ju att ett chassi ska tåla sånt.

@FriZZco: Ja, det får nog bli något annat chassi. Synd att det är svårt att hitta något som både är snyggt designat, tyst, har bra luftflöde, och inte är för stort Just nu är det nog Bitfenix Phenom eller Colossus matx-chassin som ligger närmast till hands.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2010

Älskar fronten, skitläckert!

Skickades från m.sweclockers.com

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻