Ny dator, problem med windows install från USB

Permalänk
Medlem

Ny dator, problem med windows install från USB

Hej jag har nyligen köpt en ny dator, eller jag köpte olika komponenter och satte ihop själv. Billigt och bra, så långt inga problem datorn är fullt monterad nu. Jag tog den här gången inte med någon DVD-R för jag tänkte installera Windows från min USB-sticka som jag förberett i just det syftet. När jag sedan skall göra detta händer ingenting..

Jag har moderkortet ASUS B85M-G, har varit inne i BIOS och tittat så min USB-sticka ligger först på boot priority vilket den gör. Vägrar fortfarande starta Windows installationen..

Tacksam för svar, inte lirat på snart 2 dagar.. HALP!

Permalänk
Medlem

Lite extra info, det är Windows 8.1 som ligger på stickan och jag vet att den funkar då jag tidigare använt den för att installera Windows på min tidigare dator.

Permalänk
Medlem

Vad händer när du försöker starta med stickan? Något felmeddelande?

Permalänk
Medlem

Allt som händer är att jag kommer till UEFI/BIOS.

Permalänk
Medlem

Så den försöker inte ens boota stickan? Säker på att den är korrekt formaterad och bootable?

Permalänk
Medlem

Well inte 100%, får lite skrämmande flashbacks nu när du frågar på att jag eventuellt kan ha tryckt igång "setup.exe" manuellt.. Är ej säker.. Hursomhaver skulle kunna behöva göra om stickan alltså, har dock ingen Windows nyckel. Hur mycket av ett problem är det?

Permalänk
Medlem

Har för mig att man kan välja att inputa produktnyckel efter installationen.

Permalänk

Använd rufus för att lägga in windows på stickan.
http://rufus.akeo.ie/

Permalänk
Medlem

Jullix993, tog precis hem det faktiskt.

Permalänk
Medlem

Försökte med rufus nu men funkar inte, efter kanske 5-10% så autostartar USB-stickan. Dvs öppnar "spela upp automatiskt" och ett felmeddelande kommer fram. "Fel: Enheten används redan av en annan process. Stäng andra processer som kan tänkas använda enheten."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kreft:

Försökte med rufus nu men funkar inte, efter kanske 5-10% så autostartar USB-stickan. Dvs öppnar "spela upp automatiskt" och ett felmeddelande kommer fram. "Fel: Enheten används redan av en annan process. Stäng andra processer som kan tänkas använda enheten."

Låter som ett dåligt usb-minne. Testa med ett annat. Sånt där händer bara om usb-stickan tappar anslutningen. Testa med en annan usb-port också.

Annars kan du testa att fixa det på en annan dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör regedit och ta bort en registernyckel "Mountpoints2" HKEY_CURRENT_USER>Software>Microsoft>Windows>CurrentVersion>Explorer>MountPoints2
då koppla usb.
Formatera usb till fat32 och kör rufus
Som kazen-90 skriver testa med annan usb-port-på baksidan