Fria till min fästmö. Storlek på hennes ring?

Permalänk
Medlem

Fria till min fästmö. Storlek på hennes ring?

Hej!
De är så här; jag ska till fria till min fästmö (är förlovade sen 1.5 års tillbaka) Så om planerna går i bom så ska jag fria på ett hotell i slutet av november.

Kruxet:
Vi /jag ska köpa totalt tre nya ringar till oss, två till henne och en till mig. Våra förlovningringar som vi har nu ska vi spara som minne men jag vill att vi ska ha något nytt (hon har inte den blekaste aning vad jag går o kring och planerar)

Jag vill ge henne en av hennes nya ringar när jag faller på knä, den andra ska hon få när vi viger oss. Även jag tar på mig min nya då. Hade tänkt att hennes ring som hon får när jag friar ska jag välja ut, dom andra två ska vi välja tillsammans. Men hur ska jag veta vilken storlek hon har? Kan inte komma ihåg vad har har för storlek. Och hon har, precis som jag, alltid den på sig. Verkligen ALLTID!

Några tips på hur man kan ta reda på ringstorleken? Kan ju inte bara fråga henne rätt ut för då lär hon misstänka något! Och planen är ju att det ska vara en överraskning

Tack för hjälpen!
För svar, citera tack!

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 750D - Moderkort Gigabyte Z97X - CPU Intel i7 4790k - Ram 16 GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 801MHz - GPU NVIDIA GeForce GTX 760 - SSD 120GB Samsung 840 EVO HDD 233GB Hitachi HDT725025VLA380 SATA Disk Device Optisk enhet TSSTcorp CD/DVDW TS-H653L SATA
Citera om du vill att jag ska svara dig/läsa ditt inlägg! Tack

Permalänk
Medlem

Är ni bara borta under en helg brukar det inte vara omöjligt att få låna hem en ring.

Permalänk
Medlem

Titta i hennes smyckesskrin på andra ringar? Mät hennes finger när hon sover =).

Men om ni är förlovade har inte redan en av er friat då?

Permalänk
Medlem

Nja, vi "tyckte bara" att det va tid att förlova oss så ett riktigt frieri har aldrig blivit av!
Tack för tipsen om att ta en annan ring, ska leta

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 750D - Moderkort Gigabyte Z97X - CPU Intel i7 4790k - Ram 16 GB Dubbel-Kanal DDR3 @ 801MHz - GPU NVIDIA GeForce GTX 760 - SSD 120GB Samsung 840 EVO HDD 233GB Hitachi HDT725025VLA380 SATA Disk Device Optisk enhet TSSTcorp CD/DVDW TS-H653L SATA

Permalänk
Medlem

Du har inte övervägt att hon själv får välja ring, så 'inte blir fel' så att säga. Eller du kanske är grym på läsa din dam.

Permalänk

säg att du tycker din förlovningsring börjar se så sliten å ful ut (ä den inte sliten så får du börja nöta snabbare på den) och föreslå att ni ska kolla på nya ersättare?

typ kan du ta med henne till random guldsmed å prova ut storlek osv

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag kan ge 2 insikter från min och min frus giftermål.

1. Min fru ville absolut inte byta ut förlovningsringarna, så det är inte alls säkert att det går hem, kanske bör du ta den frågan efter frieriet.
2. Jag har tydligen extremt dålig smak vad gäller vigselringar som inte alls överrensstämmer med min frus smak. Säger inte att så är fallet för dig men de kvinnor jag känner har alla en uppfattning om hur de gillar sina ringar. Hade jag köpt ringen innan skulle min fru förmodligen sagt att hon gillade den men inte fått en ring hon var helt nöjd med.

Ett alternativ kan ju vara att du säger att du skall lämna in ringarna på puts eller vad som och sen friar du med befintliga ringar riktigt fint polerade.

Permalänk

Storleken på ringar är ett mysterium, jag beställde exakt samma storlekar på nya ringarna som dom gamla, men dom fick vi inte på alls.
Mätt med skjutmått och det stämmer, kom på att gamla ringarna är inte släta invändigt, koniska eller vad det nu heter igen (hjärnsläpp).

Men jag har en plan, ska skicka in våra ringar som är av rostfritt kirurg stål in på beläggning tillsammans med verktyg från jobbet.
Gjorde det med en kniv för länge sen och inga repor, liknar guld fast lite mörkare.

Vi båda är allergiska mot en hel del metaller, även "guld", mitt svett fräter på dom flesta av metallerna förutom kirurg stål, inga billiga glasögon jag har

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Du har inte övervägt att hon själv får välja ring, så 'inte blir fel' så att säga. Eller du kanske är grym på läsa din dam.

Ja fast, jag tycker ju att jag vet vad hon tycker om. Jag vill ju bara så gärna att hon ska få en ny ring när jag friar

Skrivet av Aktsu:

Jag kan ge 2 insikter från min och min frus giftermål.

1. Min fru ville absolut inte byta ut förlovningsringarna, så det är inte alls säkert att det går hem, kanske bör du ta den frågan efter frieriet.
2. Jag har tydligen extremt dålig smak vad gäller vigselringar som inte alls överrensstämmer med min frus smak. Säger inte att så är fallet för dig men de kvinnor jag känner har alla en uppfattning om hur de gillar sina ringar. Hade jag köpt ringen innan skulle min fru förmodligen sagt att hon gillade den men inte fått en ring hon var helt nöjd med.

Ett alternativ kan ju vara att du säger att du skall lämna in ringarna på puts eller vad som och sen friar du med befintliga ringar riktigt fint polerade.

Ja jag får nog ta en funderare på detta. "Behöver" ju inte ge henne en ring när jag friar, känns bara konstigt att stå på knä utan att ha en ask med en ring i i handen "/

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Richii:

Ja jag får nog ta en funderare på detta. "Behöver" ju inte ge henne en ring när jag friar, känns bara konstigt att stå på knä utan att ha en ask med en ring i i handen "/

Känns som att du tittat på amerikansk TV . Det är möjligt att din partner har sett samma program och har samma fastställda bild av hur saker "ska" gå till, men det är inget som är hugget i sten.

Man måste inte följa några traditioner alls, för den delen (och tur är väl det, nu när du redan "fuskat" och varit förlovad i 1.5 år innan du "friat" — vad skulle Magdalena Ribbing säga!? ) — poängen är snarare att du inte behöver känna dig "låst" av hur saker "ska" gå till. Knäståendet är rätt typiskt amerikanskt i modern tid enligt min uppfattning, även om det givetvis propagerar till resten av världen i och med TV och annan kultur (på tal om Magdalena Ribbing, och igen, och igen, och hon har skrivit en bok i ämnet, och ändå måste ingen följa vad hon tycker).

Pratade senast igår med en person som sa att hon inte hade varit helnöjd om motparten redan hade "valt ring" åt henne vid ett frieri. Om du inte nöjer dig med frågans värde utan verkligen vill ha en ring vid tillfället så skulle jag personligen högst ha satsat på en "lånering". Samtidigt känner jag ju varken dig eller din partner så det är ju helt upp till dig, men det kan vara värt att fundera lite på den aspekten.

Alternativet med att lämna in de befintliga ringarna på putsning som nämndes ovan lät rätt fyndigt: då vet du att den passar storleksmässigt, att hon är nöjd med hur ringen ser ut, du har en symbolisk ring att använda för tillfället, (det är billigt! ), osv, men det kan ju vara lurigt att lösa praktiskt, med tanke på att hon är van vid att alltid ha ringen på sig. En väldigt rimlig fråga från hennes håll hade ju varit varför de tvunget skulle putsas precis innan ni åker iväg, och dessutom kan en putsning av släta ringar lösas på 10 minuter på plats hos en guldsmed, så det är lite svårt att hävda att du ska hämta upp dem två veckor senare.

Inget av ovanstående hindrar ju att ni tillsammans väljer ut nya "riktiga" förlovningsringar därefter om du nu vill att ni ska ha det.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.